Sv: Jag kvävs
Så, då tänkte jag uppdatera lite om gårdagen. Mest för mig själv, men självklart för alla er som hållit tummarna och funderat på hur det har gått. Både bra och dåligt är det korta svaret. Det långa svaret kommer nu.
Samtalet på morgonen med samtalsakuten. Det fyllde ungefär samma funktion som att vräka ur sig allt här. Varken mer eller mindre. Någon som stöttar - javisst. Någon som lyssnar - javisst. Någon som tycker att allt jag tycker och känner är fullt rimligt och normalt. Men inga egentliga tips och råd om hur jag ska hantera någonting. Bara ett konstaterande att "du är stark, det kommer att gå bra". Det är ju bara problemet att jag känner mig ömsom som en liten fluglort, ömsom som en atombomb som kommer att brisera när som helst (och antagligen i helt fel sammanhang).
Samtalet på familjerätten, ja jösses. Var ska jag börja? Jag kan börja med att säga att igår är första gången på hela vårt förhållande som jag har ansett att han varit iskall och medvetet manipulativ. Det började lite lätt med att han kopierade ordagrant det jag har pratat med honom om på hemmaplan angående hur jag ser på barnens bästa (fine, han kanske håller med, men det har han ju aldrig gjort tidigare).
Det gick vidare med att han tycker att han kanske inte har tagit riktigt lika mycket med barnen, men han har absolut inte varit frånvarande och han har ju tagit nästan hälften av ansvaret
Sen kommer det riktigt härliga slaget under bältet: Han är sååååå orolig att jag ska ta till alla medel jag har till buds för att ta barnen ifrån honom
Under hela vårt förhållande så har han sagt angående sin alkoholiserade och sedemera döda pappa att han inte har saknat sin pappa. Att det är svårt att sakna något man inte haft, att han inte sörjer det och att han tycker att det finns värre saker än att inte växa upp med en pappa. När jag lade fram att jag inte vill separera barnen så kom en lång utläggning om hans frånvarande pappa, vad det gjort med honom under hans uppväxt och att han alla gånger skulle byta bort vilket som helst av sina syskon för att få ha växt upp med en närvarande pappa. Där kände jag bara "Vad i helvete???
". Därför tycker han att det är betydligt viktigare att han får finnas med som pappa än att barnen får ha en syskonrelation.
Ja, jag ville brisera där och då, men min kommentar var bara att det ena inte utesluter det andra. Ha barnen samtidigt så får de både en pappa och en syskonrelation. I huvudet däremot dök det snabbt upp en monolog med ohyggligt fula uttryck.
Han sa att han medvetet hade valt att bosätta sig i närheten av barnen för att kunna ta del av deras uppväxt och när jag kommenterade att det kanske inte var så jättenära och att det är olika kommuner = en del jobb med att skjutsa framöver, så hette det snabbt att det bara var en nödlösning.
Det fanns inte riktigt tiden och utrymmet till att ta upp all oro (vi har fler samtal på gång, så tiden kommer att finnas), samtalet styrdes lite åt andra håll.
MEN
jag tog upp att vi har väldigt olika syn på säkerhet runt barnen och att jag tycker att det är skitjobbigt och dra på trissor - där sitter han och erkänner dem rakt upp i ansiktet att han absolut tycker att det är onödigt att jobba för att förebygga olyckor, eftersom olyckor kommer att hända ändå. Barn måste släppas fria utan uppsikt för att lära sig hur livet fungerar och med facit i hand - hur många olyckor har vi haft egentligen?
Ja, så kan man ju också tänka, men jag markerade tydligt att jag inte höll med.
Han tjatade om att varannan vecka så snart som möjligt var den enda lösningen han kan se och helst mer eller mindre omgående för båda barnen. Jag höll fast vid 50%, men inte varannan vecka när de är så små. Sen sa jag att jag tyckte att det kanske är orimligt att diskutera varannanveckasboende i det här skedet, utan att det kanske är viktigare att lösa hur det ska se ut 3 oktober när jag flyttar ut och det närmaste halvåret därefter. Jag sa att längre än så är svårt då det kommer att hända mycket med barnen och att vi måste se till hur de tar separationen och vad som händer på mognadsfronten.
Det blev då snabbt kontrat med att han absolut inte kunde förstå att det finns någon som försöker göra upp 5-årsplaner för umgänge m.m. För barnen utvecklas och förändras ju så snabbt i den här åldern att mycket kan hända på bara ett halvår (detta är återigen en direkt kopiering av vad jag har uttryckt till honom när vi har pratat tidigare. Rättelse: Vad jag har skrivit i mail till honom).
Nu till det lite bättre. Ingenting är kontraktsskrivet, vi är inte riktigt där än kan man väl säga, men de har ju minnesanteckningar och därför kommer han inte kunna slingra sig när det kommer till kritan.
Vi är tydligen överrens om att båda barnen flyttar med mig och bor hos mig till en början - med 50% (om man ser till dagtid) umgänge med pappan. Att barnen inte ska behöva bo och kanske heller inte vistas så mycket i "ruinerna" av vårt gamla hem, utan att när de flyttar ut så har de flyttat. Umgänge ska sedan med fördel ske i hans nya bostad för att barnen ska bli bekant med miljön och känna sig trygga (krav från min sida). Jag har sagt att övernattningar för sonen är önskvärt, så länge som de sker på ett sätt som inte gör honom ledsen eller förvirrad och otrygg och som inte går ut över umgänget med bebisen.
Till nästa gång ska vi båda komma med idéer om exakt hur ett sånt umgängesschema skulle kunna se ut.
Så boendet känns som att det hamnar på mig det här första halvåret, vilket känns som en stor trygghet och lättnad. Det ger oss tid att landa och det finns tid för ytterligare samtal osv. Där släppte en stor sten från mitt bröst, även om det är fruktansvärt lång väg kvar att gå.
Jag tryckte på att vi nu måste jobba med förutsägbarheten för barnen, att allt är klart och tydligt hur deras vardag kommer att se ut den närmaste tiden och att vi måste hålla oss till det.
Jag fick även sagt att jag inte är en anhängare till varannanveckasboende för barn i den åldern våra barn är och att jag har flera andra rimliga förslag som absolut ger lika mycket tid med båda föräldrarna, utan att det för den skull blir byte varannan dag.
Att exet såg ut som att han skulle explodera 90% av tiden han också var väl kanske inte så oväntat.
Han tycker dessutom att han är den primära anknytningspersonen till vår bebis, eftersom att det går bra och hon tyr sig till honom så länge som jag inte är i närheten. Jag ville säga att det är precis likadant med mormor och morfar som hon har träffat en gång i månaden sen hon föddes också (och som för den skull inte är någon primär anknytningsperson), men jag bet mig i tungan och höll tyst - igen.
Så det är väl där vi står efter gårdagens samtal.