Sv: Jag kvävs
Jo många gör så när man lever tillsammans.
Men han har gjort slut så nu får han ta hand om sin föräldraledighet på egen hand.
Utan dig.
Mjölka ur och lämna in till pappan.
Passa på att amma när du lämnar in.
Låt honom f.ö. klara sig själv.
Han vill leva ensam så låt honom.
Han ledsnar snart på att ha barnen helt på egen hand och då så kan du sedan göra som du vill med dem.
Jo, men när det läggs fram så här så känner jag att du uppmanar till något för att provocera fram att han inte ska vilja ha barnen alls. Alla hans brister till trots så har barnen rätt till sin pappa och jag tänker inte gå in och försöka sabotera möjligheten att han faktiskt tar tag i sig själv och blir en bra pappa. Det finns fortfarande en liten möjlighet att han kan skärpa till sig, även om han beter sig som ett ärkepucko i vår relation.
Nummer två - i min värld går inte föräldraledighet ut på att den som är föräldraledig har ansvar för barnen 24/7. Den föräldralediga har ansvar för barnen under den andre förälderns arbetsdag och resten av tiden delar man på (och ja - jag vet att han inte funnits där resten av tiden när jag var föräldraledig).
Nummer tre - jag längtar hem till barnen efter en arbetsdag och jag vet att de längtar efter mig också. Varför ska jag flytta ut mig själv ur deras liv bara för att han ska få känna på hur det är med 24h-ansvar? Det kommer han att få göra inom kort i alla fall och antingen så pallar han inte med det då, eller så har han hunnit växa i sin föräldraroll när vi går i sär såpass att det faktiskt går alldeles lysande.
Jag hör inte av mig under dagarna, utan då får han reda ut allting själv.
Jag kände mig pressad med första barnet att sluta amma tidigt för att han sov så dåligt - det skulle tydligen få honom att sova bättre på natten. Så jag slutade och ungen sov dåligt i över ett år till. Den här gången vill jag amma till bebisen är runt året och jag tänker faktiskt inte kompromissa på det bara för att situationen är som den är. Visst kan jag pumpa ur och hålla på, men amning är ju så mycket mer än bara mjölken som kommer ut - både för mig och för barnet.
Jag har inget behov av att i det här första skedet gå ut med vänner någon kväll. Jag har behov av att lösa den här situationen, ta mig ut till nytt boende, stötta barnen så gott jag kan i det nya och när vi har hunnit landa i allt efter flytt, försäljning, bodelning etc. så kommer nog avslutad amning att vara ett faktum och inte heller vara ett problem för ev "egentid" som det numer är så populärt att hävda att man har rätt till och behöver.