Jag blir så arg!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag blir så arg!

jag har inte bara druckit alkohol, jag har även lyft tunga saker, ätit insjöfisk, tagit vaccination mot svininfluensa, varit på konsekt med högt ljud, druckit mer än 3 koppar kaffe om dagen, samt ätit kallrökt, ädelost och gjort ren kattlådan.

hoppsan.
ajjabajja mig.

jag har inte bara druckit alkohol, jag har även lyft tunga saker, ätit insjöfisk, tagit vaccination mot svininfluensa, varit på konsekt med högt ljud, druckit mer än 3 koppar kaffe om dagen, samt ätit kallrökt, ädelost och gjort ren kattlådan.

hoppsan.
ajjabajja mig.

Ja det är ju ditt barn. Vet en som fick grava handikapp av att hennes mamma gjorde en del av sakerna du gjorde. Hon blev 19 år.

Varför gör man sånt som man inte bör..? Noll respekt mot ditt barn??

Edit: Du oroar dig för att barnet ska bli mammigt. Oroa dig för att det ska bli friskt istället.

Senast ändrad:

Man får göra vad som känns bra & om hästen är tillräckligt säker att rida.
Och om risken är värt det, med tanke på att även den lugnaste häst kan bli rädd.

Jag red långt in i förra grav (6 veckor innan bf), denna gången m dottern fick jag sluta tidigt (4 månader innan bf) pga jag fick kraftig håll i sidan av att bara skritta.
Det var bara gamlingen som fick bära mig, han har normalt sett inga hyss för sig. Men risken fanns såklart att jag skulle åka av honom.

Läkare kan bara avråda för att slippa få skulden om den gravida kvinnan fortsätter rida pga dom gav klartecken, trillar av, får missfall & sen stämmer läkaren som sa att det var ok.

Läkare kan bara avråda för att slippa få skulden om den gravida kvinnan fortsätter rida pga dom gav klartecken, trillar av, får missfall & sen stämmer läkaren som sa att det var ok.

Jag hoppas verkligen inte att det står så illa till med den svenska läkarkåren att de ger felaktiga råd till sina patienter för att slippa bli stämda!

Du är säker på att du inte tänker på USA?

Grejen är ju att ingen läkare behöver säga: rid du, det är garanterat ofarligt. Det räcker ju att de säger att inget tyder på att ridning orsakar missfall. Att det kan vara en risk ur graviditetssynpunkt att ramla av är ju inte så konstigt, men det är ju inte riskfritt att ramla av när man inte är gravid heller.

Med den logiken du föreslår skulle ju typ alla som råkar illa ut i bilolyckor kunna stämma läkarna som inte varnat dem för att åka bil, oavsett om man var gravid vid olyckstillfället eller inte.

Ja det är ju ditt barn. Vet en som fick grava handikapp av att hennes mamma gjorde en del av sakerna du gjorde. Hon blev 19 år.

Och makens mormor är alkohlist, hon har vart dyngfull under alla sina 4 graviditeter och alltid vart storrökare.
Hon fick 4 fullt friska barn som är i normal storlek och ingen har problem med allergi eller överkänslighet.

Sen vet jag 2 stycken som varken druckit, ätit eller rökt något man inte bör göra som fått missfall i v.12 och v.18 och den andra som mist 3 fullgågna barn och har några missfall efter v.20 och även ett gäng tidiga :crazy:

Och makens mormor är alkohlist, hon har vart dyngfull under alla sina 4 graviditeter och alltid vart storrökare.
Hon fick 4 fullt friska barn som är i normal storlek och ingen har problem med allergi eller överkänslighet.

Sen vet jag 2 stycken som varken druckit, ätit eller rökt något man inte bör göra som fått missfall i v.12 och v.18 och den andra som mist 3 fullgågna barn och har några missfall efter v.20 och även ett gäng tidiga :crazy:

Ja men då så! Då börjar alla dricka som tokar under graviditeten så får vi friska barn. Kom igen... Sprid för sjutton inte sån där skit när det finns rekommendationer som säger annat. Konstigt att folk tror att det är okej....

Sen drack inte denna mamma, men en hel del annat av det hon nämnde.

Ja det är ju ditt barn.

japp.
och med rekomenadtioner i bakhuvudet har jag ändå valt sm jag gjort. glömde skriva att jag åt fetaost en gång åxå.

en fjäder gör ingen höna och du kan inte dra alla över en kam.
lyft tunga saker - 2 ggr.
ätit insjöfisk - 1 ggn.
tagit vaccination mot svininfluensa - just för barnets skull.
varit på konsekt med högt ljud - 1 ggn.
druckit mer än 3 koppar kaffe om dagen - nja, det händer desto oftare, men brukar sluta efter kopp 4.
samt ätit kallrökt - 3, 4 ggr.
ädelost - 1 ggn. & då koka ja den innan och gjorde sås av den.
och gjort ren kattlådan - 1 ggn.

alkoholintaget finns angivet i tidigare inlägg.

men enligt ditt inlägg, skulle jag ändå vara en idiot och inte alls ha respekt för mitt ofödda barn.
ja, kanske det. det bästa som gravid måste ju ända vara att låsa in sig i ett madrasserat rum utan tyngdlagar och få sin näring noga avvägt via dropp. då kan ju inget händ med fostret och man har tagit sitt ansvar som blivande mamma.

kanske ska tillägga att jag är överviktig åxå?
men ändå har jag toppvärden rakt över!
konstigt.....

jag blir bara så less på din inställning.
givetvis ska man inte inta större mängd livsmedel som är direkt skadliga för fostret, men man får inte heller glömma att leva ett bra liv och det är väl ändå upp till var och en att avgöra vad som är värt vad och vilka "risker" man är beredd att ta?

ett glas vin gör väl igen människa till idiot?

japp.
och med rekomenadtioner i bakhuvudet har jag ändå valt sm jag gjort. glömde skriva att jag åt fetaost en gång åxå.

en fjäder gör ingen höna och du kan inte dra alla över en kam.
lyft tunga saker - 2 ggr.
ätit insjöfisk - 1 ggn.
tagit vaccination mot svininfluensa - just för barnets skull.
varit på konsekt med högt ljud - 1 ggn.
druckit mer än 3 koppar kaffe om dagen - nja, det händer desto oftare, men brukar sluta efter kopp 4.
samt ätit kallrökt - 3, 4 ggr.
ädelost - 1 ggn. & då koka ja den innan och gjorde sås av den.
och gjort ren kattlådan - 1 ggn.

alkoholintaget finns angivet i tidigare inlägg.

men enligt ditt inlägg, skulle jag ändå vara en idiot och inte alls ha respekt för mitt ofödda barn.
ja, kanske det. det bästa som gravid måste ju ända vara att låsa in sig i ett madrasserat rum utan tyngdlagar och få sin näring noga avvägt via dropp. då kan ju inget händ med fostret och man har tagit sitt ansvar som blivande mamma.

kanske ska tillägga att jag är överviktig åxå?
men ändå har jag toppvärden rakt över!
konstigt.....

jag blir bara så less på din inställning.
givetvis ska man inte inta större mängd livsmedel som är direkt skadliga för fostret, men man får inte heller glömma att leva ett bra liv och det är väl ändå upp till var och en att avgöra vad som är värt vad och vilka "risker" man är beredd att ta?

ett glas vin gör väl igen människa till idiot?

Du var mig en lustig typ.

Jag tycker att det är oansvarigt, om ditt barn får nåt fel så får jag hoppas att du slipper leva med "om jag bara hade undvikit" i alla fall. Så svårt är det inte att ta det lugnt i 9 månader.

Jag drar inte alla över en kam? Jag tycker bara att du handlar som en idiot, men det är ju inte mitt problem - och förhoppningsvis inte ditt framtida problem heller.

Hur svårt är det då att undvika alkohol, som du uppenbarligen inte klarat av? Om vi ska ta det som ett exempel. Behöver du hjälp att säga "Nej tack" i några månader så finns det säkert hjälp att få.

Man får göra vad som känns bra & om hästen är tillräckligt säker att rida.
Och om risken är värt det, med tanke på att även den lugnaste häst kan bli rädd.

Jag red långt in i förra grav (6 veckor innan bf), denna gången m dottern fick jag sluta tidigt (4 månader innan bf) pga jag fick kraftig håll i sidan av att bara skritta.
Det var bara gamlingen som fick bära mig, han har normalt sett inga hyss för sig. Men risken fanns såklart att jag skulle åka av honom.

Min ridning består av ridlektioner på ridskola på trygga ridskolehästar. Det är så ofarligt det kan bli.

Dessutom är det väl en viss skillnad om man säger att rid du, men se till att inte åka av, eller om man säger att för barnets skull så avråder jag dig å det bestämdaste att sätta dig på en häst öht. Jag försökte få läkaren att förklara exakt vad i ridningen som var farligt (om det var ridningen i sig, även om det bara var i skritt, skulle man våga promenera t ex då? Det borde ju bli samma påfrestning på kroppen?), men hon ville inte vara mer exakt än så.

Efteråt har jag läst mig till att det faktiskt inte är någon risk alls att fostret skakar loss, och att man behöver bli mycket allvarligt skadad vid en avramling för att den ska orsaka missfall redan i vecka 3 eller 4.

Så hennes råd var inte baserade på kunskap, utan på hennes åsikter och ideal. Förklädda till expertråd. Det är ju det jag i efterhand blir förbannad på - om jag frågar en läkare om mediciniska råd, så är det just såna jag vill ha, inte hennes privata åsikt om vad som är lämpliga aktiviteter för blivande mödrar.

Du var mig en lustig typ.

Jag tycker att det är oansvarigt, om ditt barn får nåt fel så får jag hoppas att du slipper leva med "om jag bara hade undvikit" i alla fall. Så svårt är det inte att ta det lugnt i 9 månader.

Jag drar inte alla över en kam? Jag tycker bara att du handlar som en idiot, men det är ju inte mitt problem - och förhoppningsvis inte ditt framtida problem heller.

Hur svårt är det då att undvika alkohol, som du uppenbarligen inte klarat av? Om vi ska ta det som ett exempel.

Fast att döma av det du skrivit i den här och tidigare trådar så har du en ganska extrem inställning till detta med graviditet och barn - tyckte du inte också att det var helt galet att lämna barnet ifrån sig några timmar medan det var litet?

Det är givetvis helt ok att du har de åsikterna för egen del, men du måste ju också kunna acceptera att inte alla går in i mammarollen på det sättet som du gjort, och att det är lika ok det också.

Min ridning består av ridlektioner på ridskola på trygga ridskolehästar. Det är så ofarligt det kan bli.

Jag tycker såklart att man får rida bäst man vill och klarar av. Men det där uttalandet var väl inte det smartaste :D Jag har blivit sparkad rätt i magen, av en trygg ridskolehäst. Bara som ett exempel. Men jag förstår vad du menar, men ofarligt kan det aldrig bli - o behöver väl inte bli heller, det känner du själv. Som alla andra som rider. Det är i alla fall inte en påfrestning för fostret/barnet så länge du inte får dig en känga eller ramlar av olyckligt.

ojdå....

jag har absolut inga problem med att avstå varken det ena eller det andra, jag anser helt enkelt inte att ett glas vin eller en öl eller cider utdraget på flera timmar skadar fostret.

rekomendationen finns för att ingen forskning gjorts på gravida kvinnor, INTE för att det är bevisat skadligt.

och ja, du drara alla över en kam:
Vilka jävla idioter intar alkohol medvetet som gravid.
jag har gjort det och du har automatiskt placerat mig i samma fack som alkoholisterna. det totala mängden alkohol jag fått i mig under hela min gravidtet, får en ickegravid kvinna i sig på typ 45 minuter.
hur kan du jämnställa det?

hade jag trott att de två tunga lyften eller salamin hade skadat fostret hade jag inte tagit de besluten heller.

Jag tycker såklart att man får rida bäst man vill och klarar av. Men det där uttalandet var väl inte det smartaste :D Jag har blivit sparkad rätt i magen, av en trygg ridskolehäst. Bara som ett exempel. Men jag förstår vad du menar, men ofarligt kan det aldrig bli - o behöver väl inte bli heller, det känner du själv. Som alla andra som rider. Det är i alla fall inte en påfrestning för fostret/barnet så länge du inte får dig en känga eller ramlar av olyckligt.

nu är det du som är lustig typ i mina ögon.
du vet om och har upplevt vad som kan hända med hästar, tycker att det ok att grejja med dom när man är gravid, men ändå totaldissar mig som i mycket måttlig mängd intagit alkhol och käkat fetaost? :confused:

ojdå....

jag har absolut inga problem med att avstå varken det ena eller det andra, jag anser helt enkelt inte att ett glas vin eller en öl eller cider utdraget på flera timmar skadar fostret.

rekomendationen finns för att ingen forskning gjorts på gravida kvinnor, INTE för att det är bevisat skadligt.

och ja, du drara alla över en kam:

jag har gjort det och du har automatiskt placerat mig i samma fack som alkoholisterna. det totala mängden alkohol jag fått i mig under hela min gravidtet, får en ickegravid kvinna i sig på typ 45 minuter.
hur kan du jämnställa det?

hade jag trott att de två tunga lyften eller salamin hade skadat fostret hade jag inte tagit de besluten heller.

Men hur kan man ens vilja CHANSA, det är så himla dumt. Det finns ingen forskning- då vet du inte om fostret tar stryk. Du vet ju själv hur mkt DIN kropp tar stryk av alkohol.

Jag drar alla alkolholdrickande gravida över en kam för att jag anser att det är HELT jävla korkat att dricka när man har en bebis i magen som delar din kropp med dig. Som inte kan välja bort giftet utan tvingas ta den skit du dricker. Det är orättvist!

Jag är ickegravid och jag får inte i mig sådär mkt alkohol på ett helt år. Eller två.

Jag har ridit i 25 år, och aldrig blivit sparkad i magen. Risken för att det ska hända vid ridskoleridning måste ju vara mindre än att jag får en bil i magen när jag går över gatan.

Och nu kanske du inte har läst vad jag skrivit i tidigare inlägg, så bara för att förklara lite närmare:

a) Jag vet att det är ofarligt att rida. Idag.
b) Jag visste inte att det är ofarligt att rida. .
c) Jag undrar alltså inte om det är farligt att rida, jag vet att det inte är så, utan min poäng är att jag är förbannad på överläkaren som förbjöd mig att rida baserat på tyckande och okunskap om hästar, och inte på som jag trodde medicinsk kunskap.

nu är det du som är lustig typ i mina ögon.
du vet om och har upplevt vad som kan hända med hästar, tycker att det ok att grejja med dom när man är gravid, men ändå totaldissar mig som i mycket måttlig mängd intagit alkhol och käkat fetaost? :confused:

Egentligen tycker jag inte att det är helt okej, men jag ORKAR inte bråka om den saken också. Så oroa dig inte.

Edit: Som jag skrev, det skadar inte fostret så länge det inte händer nåt.

Senast ändrad:

Det jag tycker är läskigt är att barnet marineras i alkoholen. Vilket vi inte gör. Barnets lever är inte riktigt lika bra som vår lever att bryta ned alkoholen.

Alkohol passerar moderkakan (placenta) vilket innebär att alkoholen dels kommer att gå in i fostrets blod och dels kommer in i det fostervatten som omger fostret. Då fostrets lever ännu inte är färdigutvecklad kan den inte bryta ned alkoholen på ett effektivt sätt. Det innebär att fostret påverkas mer och under längre tid än mamman av alkoholen.
http://www.netdoktor.se/graviditet/?_PageId=967

Några skäl till att tacka nej när du blir bjuden på alkohol är att:
• alkoholen passerar moderkakan
• barnet blir lika berusat som mamman
• barnet behöver längre tid att göra sig av med alkoholen än mamman
• alkohol gör att nybildningen av hjärnceller avstannar eller att hjärnceller dör.

http://www.fhi.se/PageFiles/6610/En-bra-start.pdf

Vad roligt att vet att det är ofarligt, för det är ingen annan som gör :D Det är inte och kommer aldrig vara helt riskfritt att hålla på med häster. Men man kan minimera risken genom säkert tänkande såklart. Dock har du inte mkt att säga till om ifall hästen får för sig nåt.

Jag har ridit på ridskola nästan lika länge samt jobbat som ridskolelärare och hästskötare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 365
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30