Jag blir så arg!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag blir så arg!

Alltså jag har läst på hur många stället som helst att barn kan födas med hjärnskador för att föräldern valt att dricka alkohol under graviditeten. Jag väljer att tro på det hellre än att chansa.

Alkohol är för sjutton giftigt för dig som vuxen människa. Det är det folk glömmer.

Inte i små mängder. Ett glas vin är inte farligt för någon frisk vuxen människa.

Det finns mycket som är farligt i stora mängder, utan att vara farligt i små mängder. Vatten t ex. Ska man inte dricka det heller, menar du? (är faktiskt dödligt om man dricker för mycket).

Så du anser att alla blivande mammor borde leva som du? Tänka som du, göra som du?

Vad hände med att respektera att alla inte tänker som man själv gör, undrar jag. :crazy:

jag har inte bestämt vad livsmedelsverket ska säga heller? Det är deras rek jag går efter.

Fast ridningen, om vi pratar den, gör man givetvis som man vill med - FÖR TUSENDE GÅNGEN fostret tar ingen skada om det inte händer nåt olyckligt. Samma sak med flygplan i huvudet, så länge du inte får ett flygplan i huvudet är det INGEN FARA.

Men dricker du alkohol så utsätter du barnet för något. Det KAN gå bra, det KAn gå dåligt. VEM vill chansa.

Nog tydligt?

Vettiga människor lyssnar på rekommendationer. Speciellt när det gäller någon annans liv.

Nej, vettiga människor lyssnar inte på allt får höra eller blir rekommenderat av någon, vettiga människor har någon förmåga till kritiskt tänkande och rimlighetsbedömningar.

Vid livsmedelsverkets rek.
Alkohol är gift, för dig också - men du tål det bättre än ett foster.
att man inte bör alltså.

just för att alkohol är ett gift har jag dragit min gräns där jag fått smaka på det, men innan jag berusar ungen. den är ju som du skriver - liiiiiiten. lite sunt förnuft och magkänsla kmmer man långt med!

jag respekterar att du är *harkel & ursäkta uttrycket* något extrem när det gäller alkohol, men då får du lov att respektera att jag inte är det.

jag har inte bestämt vad livsmedelsverket ska säga heller? Det är deras rek jag går efter.

Fast ridningen, om vi pratar den, gör man givetvis som man vill med - FÖR TUSENDE GÅNGEN fostret tar ingen skada om det inte händer nåt olyckligt. Samma sak med flygplan i huvudet, så länge du inte får ett flygplan i huvudet är det INGEN FARA.

Men dricker du alkohol så utsätter du barnet för något. Det KAN gå bra, det KAn gå dåligt. VEM vill chansa.

Nog tydligt?

Nej.

Om du går ut på gatan så kan du bli påkörd. Du utsätter barnet för något. Det KAN gå bra, det KAN gå dåligt. VEM vill chansa?

Ser du hur märklig din logik är?

Så länge det gäller ens eget liv så skiter jag i det, men nu är det en till som man ansvarar för. Som inte väljer att utsättas för det ena och det andra.

Okej, så då antar jag att du aldrig skulle åka bil eller på annat sätt vistas i trafiken om du var gravid, och inte heller tillåta barn under 18 år att åka bil eller vistas i trafikerade områden?

Jag vet ingenting om mabuses trafikvanor, men jag bedömer det mer sannolikt att hon förlorar barnet i missfall genom att ett flygplan hon åker i störtar, eller i någon olycka med bil eller tåg, än att hennes barn skulle få alkoholskador.

Tycker du att det är ok att flyga och åka tåg under graviditet? Eller att utsätta barn för det?

att man inte bör alltså.

just för att alkohol är ett gift har jag dragit min gräns där jag fått smaka på det, men innan jag berusar ungen. den är ju som du skriver - liiiiiiten. lite sunt förnuft och magkänsla kmmer man långt med!

jag respekterar att du är *harkel & ursäkta uttrycket* något extrem när det gäller alkohol, men då får du lov att respektera att jag inte är det.

Absolut, men jag tycker att det är enormt oansvarigt och respektlöst att inta alkohol när du har en bebis boende i din kropp.

Jag är inte extrem, alla andra är extrema åt andra hållet. Jag har sunt förnuft när det gäller att utsätta sin kropp för alkohol, många saknar det as u know ;) Men det är ju en sån där sak, "alla andra gör ju"...

men du missar kopplingen Mabuse försöker få fram!
Det KAN gå bra, det KAn gå dåligt. VEM vill chansa
så varför gå ut? flygplanet KAN störta.
varför riskera att gå över gatan - bilarna!

Jag säger det IGEN. Att utöva en aktivitet där inte fostret utsätts för någon fara är väl för sjutton inget konstigt? Sen att en olycka kan hända är en HELT annan sak än att medvetet chansa på att alkohol är ok.
Nu kilar jag. Diskutera på ni.

Jag vet ingenting om mabuses trafikvanor, men jag bedömer det mer sannolikt att hon förlorar barnet i missfall genom att ett flygplan hon åker i störtar, eller i någon olycka med bil eller tåg, än att hennes barn skulle få alkoholskador.

Ja, särskilt som mina nuvarande alkoholvanor (förutom den där smutten vin på kanske 1 cl i helgen) består av en lättöl i veckan. ;)

Men jag hade faktiskt tänkt att unna mig ett likörglas vin någon gång då och då framöver, eller ett glas folköl. So shoot me!

Jag säger det IGEN. Att utöva en aktivitet där inte fostret utsätts för någon fara är väl för sjutton inget konstigt? Sen att en olycka kan hända är en HELT annan sak än att medvetet chansa på att alkohol är ok.
Nu kilar jag. Diskutera på ni.

Alla är ju överens utom du, så utan dig är det ju ingen diskussion. Lite märkligt att du av det drar slutsatsen att alla andra är extrema, och du är normal. Dags att definiera "extrem" och "normal", kanske?

Det kanske är annorlunda att få det insprutat än i matsmältningssystemet? Förmodligen.

Nej det är ingen skillnad. Äter du 3 port. insjöfisk eller tar 1 vaccinspruta så utsätts fostret för lika mkt kvicksilver.

Såhär skriver FAS-föreningen:
Finns det någon nedre gräns för vilken mängd alkohol man kan dricka utan risk, när man väntar barn?
Nej. Alkohol är en av de droger som är mest skadliga för fostret och någon nedre gräns finns inte. Daglig konsumtion av alkohol motsvarande två glas vin kan vara tillräckligt för att ge skador. Fostret kan också ta skada av enstaka ”lördagsfyllor” men riskerna under sådana omständigheter är mycket små och ska sättas i relation till andra risker fostret utsätts för. Det krävs stora mängder alkohol för att ge svåra fysiska missbildningar och grav utvecklingsstörning hos barnet.

Såhär skriver FAS-föreningen: Daglig konsumtion av alkohol motsvarande två glas vin kan vara tillräckligt för att ge skador.

Fast det tycker jag låter som väldigt mycket alkohol. Så mycket dricker jag inte ens när jag inte är gravid.

Det som diskuterades i den här tråden var väl snarare hur farligt det egentligen är med alkoholkonsumtion i storleksordningen ett litet glas i veckan, inte två normalstora glas om dagen?

Alla är ju överens utom du, så utan dig är det ju ingen diskussion. Lite märkligt att du av det drar slutsatsen att alla andra är extrema, och du är normal. Dags att definiera "extrem" och "normal", kanske?

Jag är absolut inte normal nånstans :D

Men när man vet att alkohol är skadligt och kan dricka det utan dåligt samvete, så tycker jag att man är oansvarig och dum.

Nej det är ingen skillnad. Äter du 3 port. insjöfisk eller tar 1 vaccinspruta så utsätts fostret för lika mkt kvicksilver.

Såhär skriver FAS-föreningen:

Men risken FINNS, det är det jag pratar om. Jag säger inte att det behöver bli så. Å att medvetet utsätta fostret för en sån risk är otroligt idiotiskt. Din kropp tar skada så då borde inte fostret bli HELT opåverkad av intaget, hur lite det än må vara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 363
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar