Jag blir så arg!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag blir så arg!

Men hur kan man ens vilja CHANSA, det är så himla dumt. Det finns ingen forskning- då vet du inte om fostret tar stryk. Du vet ju själv hur mkt DIN kropp tar stryk av alkohol.

Jag drar alla alkolholdrickande gravida över en kam för att jag anser att det är HELT jävla korkat att dricka när man har en bebis i magen som delar din kropp med dig. Som inte kan välja bort giftet utan tvingas ta den skit du dricker. Det är orättvist!

Jag är ickegravid och jag får inte i mig sådär mkt alkohol på ett helt år. Eller två.

Fast nu är du ju fast i precis det tänkande och skuldbeläggande av andra kvinnor som Petruska beklagade tidigare i tråden. Om du läser början på diskussionen så handlade det ju om precis det - att rekommendationer till gravida inte baseras på kunskap, utan på åsikter och "man vet ju inte". I inget annat område inom vården ger man rekommendationer på så lösa boliner, men när det gäller gravida och mödrar är det tydligen ok.

Det är helt ok att du går in i mammarollen med hull och hår om du trivs med det, men skuldbelägg inte andra för att de inte resonerar som du.

Fast fetaost brukar väl vara pastöriserad?

Om man äter en lite eller stor bit opastöriserad ost spelar ingen roll. Antingen blir man sjuk eller så blir man det inte och det är oavsett mängden.

Fast nu är du ju fast i precis det tänkande och skuldbeläggande av andra kvinnor som Petruska beklagade tidigare i tråden. Om du läser början på diskussionen så handlade det ju om precis det - att rekommendationer till gravida inte baseras på kunskap, utan på åsikter och "man vet ju inte". I inget annat område inom vården ger man rekommendationer på så lösa boliner, men när det gäller gravida och mödrar är det tydligen ok.

Det är helt ok att du går in i mammarollen med hull och hår om du trivs med det, men skuldbelägg inte andra för att de inte resonerar som du.

Jag skuldbelägger gravida som dricker till 100 %. Jag hoppas bara att deras kommande barn inte får lida för det oansvariga beteendet. "Mamma ville ha några glas vin när du var i magen så därför har du dessa skador", eller hur säger man... Sen KAN barnet klara sig från det, givetvis. Men vem sjutton vill chansa?

Fast fetaost brukar väl vara pastöriserad?

Om man äter en lite eller stor bit opastöriserad ost spelar ingen roll. Antingen blir man sjuk eller så blir man det inte och det är oavsett mängden.

Jag skrev högpastöriserad, menade bara pastöriserad. My bad.

Eller hur! "Fel bakterier" finns ju i en liten mängd också...

Vad roligt att vet att det är ofarligt, för det är ingen annan som gör :D Det är inte och kommer aldrig vara helt riskfritt att hålla på med häster. Men man kan minimera risken genom säkert tänkande såklart. Dock har du inte mkt att säga till om ifall hästen får för sig nåt.

Jag har ridit på ridskola nästan lika länge samt jobbat som ridskolelärare och hästskötare.

Ok, visa mig den medicinska studie som tydligt visar att ridning (inte avfallning, utan just detta att sitta på en hästrygg) är farligt för en normalfrisk kvinna under vecka 2 till 4 av graviditeten? Eller anser du att allt är farligt till motsatsen är bevisad? Hur vet du att det inte är farligt att promenera, t ex? Sitta på en stol?

Jag rider inte hästar som sparkar efter en avramlad ryttare. Alla hästar gör inte det. Jag kan ju också få ett flygplan i huvudet när jag går till tunnelbanan (det händer ju faktiskt att flygplan störtar), eller så kan lägenheten jag bor i brinna upp medan jag sover. Menar du att jag med samma resonemang, att man inte kan garantera att det är komplett ofarligt, ska hålla mig i brandsäkrade skyddsrum under hela graviditeten?

Har du jobbat så länge på en ridskola borde du veta att det är extremt ovanligt att man blir sparkad i magen av en häst. Såvida ni inte har ovanligt aggressiva hästar förståss.

+ brandgul:

ja tycker verkligen inte att det är ok att marinera sitt barn, men
barnet blir lika berusat som mamman
dvs inte alls i mitt fall?
jag har inte druckit för att bli berusad, utan för att jag uppskattar smaken.
(varför försvarar ja att ja har druckit ÖHT å va har du EG med det att göra? :confused: )

Lamborghini får såklart tycka vad du vill, men lägg INTE in mig i samma fack som alkoholisten eller rökaren, det är milsvida skillnader mellan oss.

Ok, visa mig den medicinska studie som tydligt visar att ridning (inte avfallning, utan just detta att sitta på en hästrygg) är farligt för en normalfrisk kvinna under vecka 2 till 4 av graviditeten? Eller anser du att allt är farligt till motsatsen är bevisad? Hur vet du att det inte är farligt att promenera, t ex? Sitta på en stol?

Jag rider inte hästar som sparkar efter en avramlad ryttare. Alla hästar gör inte det. Jag kan ju också få ett flygplan i huvudet när jag går till tunnelbanan (det händer ju faktiskt att flygplan störtar), eller så kan lägenheten jag bor i brinna upp medan jag sover. Menar du att jag med samma resonemang, att man inte kan garantera att det är komplett ofarligt, ska hålla mig i brandsäkrade skyddsrum under hela graviditeten?

Har du jobbat så länge på en ridskola borde du veta att det är extremt ovanligt att man blir sparkad i magen av en häst. Såvida ni inte har ovanligt aggressiva hästar förståss.

Jag red i början av graviditeten men sen fick det räcka.

Hade inte ramlat av när jag blev sparkad.

Det är inte ofarligt att rida, kommer aldrig att bli. Oavsett om du är gravid eller inte.

Japp, det är ovanligt med skador öht.

Jag skuldbelägger gravida som dricker till 100 %. Jag hoppas bara att deras kommande barn inte får lida för det oansvariga beteendet. "Mamma ville ha några glas vin när du var i magen så därför har du dessa skador", eller hur säger man... Sen KAN barnet klara sig från det, givetvis. Men vem sjutton vill chansa?

Det är ju det som är skuldbeläggningen. Man vet inte heller om det är helt ofarligt med apelsiner. Inte helt säkert. Vågar du chansa med ditt barn och äta apelsiner ändå? Eller äta något öht? Eller gå på gatan? Eller sova inomhus?

Det finns många anledningar till varför ett barn inte blir 100% friskt på alla sätt. Ett litet glas vin någon gång under graviditeten är inte en av de mer sannolika.

+ brandgul:

ja tycker verkligen inte att det är ok att marinera sitt barn, men
dvs inte alls i mitt fall?
jag har inte druckit för att bli berusad, utan för att jag uppskattar smaken.
(varför försvarar ja att ja har druckit ÖHT å va har du EG med det att göra? :confused: )

Lamborghini får såklart tycka vad du vill, men lägg INTE in mig i samma fack som alkoholisten eller rökaren, det är milsvida skillnader mellan oss.

Barnet borde ju bli mer berusat - är ju ganska liiiitet :D

Jag har inte sagt att du är alkoholist, du har tolkat fram det på nåt sätt. Däremot sa jag att OM du har svårt att säga nej till alkohol - vilket alla gravida borde - finns det hjälp att få ;) Sen är ju jag en sån som tkr att även icke gravida borde dricka mindre alkohol.

Jag red i början av graviditeten men sen fick det räcka.

Hade inte ramlat av när jag blev sparkad.

Det är inte ofarligt att rida, kommer aldrig att bli. Oavsett om du är gravid eller inte.

Japp, det är ovanligt med skador öht.

Så då tycker du ingen borde rida öht eftersom det inte är helt ofarligt, eller hur menar du?

Om så är fallet, vad gör du då på ett hästforum, frågar man sig.... :cool:

Ja men då så! Då börjar alla dricka som tokar under graviditeten så får vi friska barn. Kom igen... Sprid för sjutton inte sån där skit när det finns rekommendationer som säger annat. Konstigt att folk tror att det är okej....

Sen drack inte denna mamma, men en hel del annat av det hon nämnde.

Och rekommendationerna säger att man bör minska/avstå helt för det kan vara skadligt.

Inte du ska inte äta/dricka "det" för det är skadligt.

Rekommendationen är att gravida inte bör äta insjöfisk p.ga. kvicksilver.
Rekommendationen är att gravida bör vaccinera sig mot svininfluensa.
Och vaccinet innehåller 3 portioner "insjöfisk-kvicksilver" man ska ta 2 sprutor. Det är 6 portioner insjöfisk inom en period av 3 veckor.

Det är ju det som är skuldbeläggningen. Man vet inte heller om det är helt ofarligt med apelsiner. Inte helt säkert. Vågar du chansa med ditt barn och äta apelsiner ändå? Eller äta något öht? Eller gå på gatan? Eller sova inomhus?

Det finns många anledningar till varför ett barn inte blir 100% friskt på alla sätt. Ett litet glas vin någon gång under graviditeten är inte en av de mer sannolika.

Alltså jag har läst på hur många stället som helst att barn kan födas med hjärnskador för att föräldern valt att dricka alkohol under graviditeten. Jag väljer att tro på det hellre än att chansa.

Alkohol är för sjutton giftigt för dig som vuxen människa. Det är det folk glömmer.

Och rekommendationerna säger att man bör minska/avstå helt för det kan vara skadligt.

Inte du ska inte äta/dricka "det" för det är skadligt.

Rekommendationen är att gravida inte bör äta insjöfisk p.ga. kvicksilver.
Rekommendationen är att gravida bör vaccinera sig mot svininfluensa.
Och vaccinet innehåller 3 portioner "insjöfisk-kvicksilver" man ska ta 2 sprutor. Det är 6 portioner insjöfisk inom en period av 3 veckor.

Vettiga människor lyssnar på rekommendationer. Speciellt när det gäller någon annans liv.

Så då tycker du ingen borde rida öht eftersom det inte är helt ofarligt, eller hur menar du?

Om så är fallet, vad gör du då på ett hästforum, frågar man sig.... :cool:

Jag rider inte, jag vet att alla på Bukefalos inte rider. Jag tycker med andra ord att jag får vara här. Har även hängt här sedan 90-talet, då red jag om det gör det hela mer klart till vad jag gör här.

Så länge det gäller ens eget liv så skiter jag i det, men nu är det en till som man ansvarar för. Som inte väljer att utsättas för det ena och det andra.

men vart drar du din nolltolerans då?
vid livsmedelsverkets rekomendationer?
vid eget sunt förnuft?
vid vad som KAN vara farligt, men man vet inte, för det är inte bevisat?

och om jag nu skulle föda ett skadat barn, kan du då bevisa att det var pga av alkoholintaget?
bara för at ingen studie är gjord, så betyder det inte den absoluta motsatsen, precis som Mabuse säger.

Barnet borde ju bli mer berusat - är ju ganska liiiitet :D

Jag har inte sagt att du är alkoholist, du har tolkat fram det på nåt sätt. Däremot sa jag att OM du har svårt att säga nej till alkohol - vilket alla gravida borde - finns det hjälp att få ;) Sen är ju jag en sån som tkr att även icke gravida borde dricka mindre alkohol.

Fast du verkar ha väldigt svårt för alkohol öht, eftersom du skriver att du normalt inte under ett års tid får i dig så stora mängder alkohol som ett glas vin, även när du inte är gravid.

Det är ju extremt måttliga alkoholvanor. Dricker du så lite alkohol så förstår jag att du inte tyckte det var svårt att avstå helt och hållet.

Jag tycker det är väldigt svårt att avstå, inte därför att jag är beroende, utan för att det är så gott. Häromdagen var t ex jag och min man på en väldigt bra restaurang, där de hade en sommelier som tagit fram ett speciellt vinpaket avpassat till den avsmakningsmeny vi åt. Min man tog vinpaketet, jag drack vatten. Självklart var det väldigt tråkigt att avstå från vinet, det är ju så sällan man får möjlighet att dricka viner till mat som en sommelier har tagit fram, och vinerna han fick var fantastiska och lyfte verkligen maten (jag luktade på dem och smuttade på något).

Vilken hjälp menar du att det finns att få för att inte tycka det är svårt att avstå från alkohol i en sådan situation?

Jag rider inte, jag vet att alla på Bukefalos inte rider. Jag tycker med andra ord att jag får vara här. Har även hängt här sedan 90-talet, då red jag om det gör det hela mer klart till vad jag gör här.

Så länge det gäller ens eget liv så skiter jag i det, men nu är det en till som man ansvarar för. Som inte väljer att utsättas för det ena och det andra.

Så du anser att alla blivande mammor borde leva som du? Tänka som du, göra som du?

Vad hände med att respektera att alla inte tänker som man själv gör, undrar jag. :crazy:

men vart drar du din nolltolerans då?
vid livsmedelsverkets rekomendationer?
vid eget sunt förnuft?
vid vad som KAN vara farligt, men man vet inte, för det är inte bevisat?

och om jag nu skulle föda ett skadat barn, kan du då bevisa att det var pga av alkoholintaget?
bara för at ingen studie är gjord, så betyder det inte den absoluta motsatsen, precis som Mabuse säger.

Vid livsmedelsverkets rek.
Alkohol är gift, för dig också - men du tål det bättre än ett foster.

Nej men jag skulle anklaga dig för att inte ha gjort allt för att förhindra det. Skulle du ha gjort det, kan du ändå få ett sjukt barn eller annat. Men du har ändå gett det bästa förutsättningarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 363
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar