Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska dit ett par dagar. Ska bli kul :)

Tidsprogram har jag inte sett något än, är intresserad av att veta hur det ser ut jag med.
Ja, man kan ju tycka att med två veckor kvar till första start så borde det finnas någon sorts idé om preliminärt tidsprogram? Hade iaf velat veta för planeringens skull vilka grenar som går vilka dagar... Så om du eller någon annan hittar ett program, skriv gärna här! :)
 
SM närmar sig - ska ni dit? Och är det någon som lyckats hitta något preliminärt tidsprogram ännu? Tidigare år har väl SM haft en egen hemsida vill jag minnas - hittar ingen sådan nu? Eller ligger den "gömd" på SIFs hemsida nånstans?
Japp, ska dit lördag och söndag. Sista anmälningsdag var väl häromdagen, så kanske är därför de inte lagt upp något tidsprogram än, men jag hoppas det kommer snart.
 
Häromdagen när jag var ute och red lillhästen så slog det mig att det måste vara flera månader sen jag fick minsta lilla spänning i kroppen av att rida honom (vi har alltså historik av att dra vilket gjort mig rädd). Vi har bara roligt, och jag har känt mig helt lugn och bara lösningsorienterad när något oväntat dykt upp eller när han har busat till det. Vi rider i alla gångarter ute själva, vi rider när det blåser mycket, vi testar nya kluriga ridvägar, vi rider med sällskap, vi tävlar och åker och tränar. Dvs det jag sitter och skryter om här är att vi lever ett helt vanligt hästliv ihop och det är så himla härligt :love:
 
Anatomisk nosgrimma, är det något att ha? Har märkt att det är rätt så populärt. Är det en märkbar effekt på hästen? Har någon av er provat? Vad är fördelarna? Jag spänner inte någon nosgrimma hårt och vill hästen gapa så kan den det både i engelsk och remont. Är det någon skillnad mellan ex en löst spänd remont och en löst spänd anatomisk? Förutom att trycket blir annorlunda då.
 
Anatomisk nosgrimma, är det något att ha? Har märkt att det är rätt så populärt. Är det en märkbar effekt på hästen? Har någon av er provat? Vad är fördelarna? Jag spänner inte någon nosgrimma hårt och vill hästen gapa så kan den det både i engelsk och remont. Är det någon skillnad mellan ex en löst spänd remont och en löst spänd anatomisk? Förutom att trycket blir annorlunda då.
Jag har en anatomisk med snokrem (finns ju utan också). Jag tycker övre delen av den sitter väldigt bra och inte klämmer på känsliga delar av huvudet (typ skelettets "kanter"), men hästen är inte överförtjust i snokremmen, så min plan är att skaffa en utan. Remontgrimma ogillar jag generellt eftersom den kan störa andningen, men självklart går det att sätta den "rätt" också, och den har fördelen av att faktiskt göra viss nytta även när den är löst spänd.
 
Angående SM, förresten, är det någon som vet om det kommer att livestreamas någonstans? "Alla andra" länders nationella mästerskap går ju på Alendis numera, hade varit fantastiskt om även det svenska kom med någon gång! :)
 
Gud vad jag inte avundas SM-arrangörerna just nu med boxkaoset... hoppas det löser sig på bästa sätt så alla kan ladda inför SM!
Ja. Jag hade inte velat vara i deras skor.

Sen blev jag lite irriterad på de som kommenterade på facebook och tyckte att det bara var att flytta fram SM 2 dagar eftersom boxarna inte kommit. För 2 dagar senare blir de 2 sista dagarna utan funktionärer, domare, antagligen inte hyrd bana osv. Jätteenkelt och smidigt. Verkligen.
 
Ja. Jag hade inte velat vara i deras skor.

Sen blev jag lite irriterad på de som kommenterade på facebook och tyckte att det bara var att flytta fram SM 2 dagar eftersom boxarna inte kommit. För 2 dagar senare blir de 2 sista dagarna utan funktionärer, domare, antagligen inte hyrd bana osv. Jätteenkelt och smidigt. Verkligen.
Nä, det är ju inte så "bara" att flytta fram det hela två dagar.

Däremot så har det ju kommit en del kommentarer om Himmelstalund, helt utan fasta boxar eller fast anläggning överhuvudtaget utom just själva banorna, egentligen är det bästa stället att år efter år arrangera SM på? Jag tycker det är högst relevant att fundera över ställen med bättre infrastruktur, som de banor som ligger på travbanor, till exempel, eller en del privata banor som har iaf en del fasta boxar.
 
Nä, det är ju inte så "bara" att flytta fram det hela två dagar.

Däremot så har det ju kommit en del kommentarer om Himmelstalund, helt utan fasta boxar eller fast anläggning överhuvudtaget utom just själva banorna, egentligen är det bästa stället att år efter år arrangera SM på? Jag tycker det är högst relevant att fundera över ställen med bättre infrastruktur, som de banor som ligger på travbanor, till exempel, eller en del privata banor som har iaf en del fasta boxar.
Absolut. Det finns många andra banor som skulle kunna arrangera bra SM.

Varför är det där så ofta? Jag har verkligen inte koll. Är det andra som är intresserade av att arra alls?
 
Absolut. Det finns många andra banor som skulle kunna arrangera bra SM.

Varför är det där så ofta? Jag har verkligen inte koll. Är det andra som är intresserade av att arra alls?
Det bestämdes för ett antal år sedan, kan ha varit 2018, att en SM-grupp skulle bildas och att SM skulle hållas på en "fast" plats 5 år i taget. Avsikten var att skapa lite mer långsiktighet och stabilitet kring arrangemanget istället för att "lämpa över" ansvaret på än den ena, än den andra lokalföreningen. Så sedan dess har det varit på Himmelstalund, tror det blir femte året nu.

Idén med stabilitet är ju god, men jag tycker att man kunde behålla organisationen men låta SM "vandra runt" något i landet. Det finns ju dessutom både för- och nackdelar med olika banor, så det hade inte gjort ont tycker jag att sprida det lite.
 
Absolut. Det finns många andra banor som skulle kunna arrangera bra SM.

Varför är det där så ofta? Jag har verkligen inte koll. Är det andra som är intresserade av att arra alls?
Det är nog för att de är galet bra på arrangemang i den föreningen! Många ryttare anses ju att Norrköpings SM är bland de absolut bästa (om inte överlägset bäst), så det är nog därför. :)

Sen försöker de väl variera plats i landet, samtidigt som banorna måste vara godkända (trist att hamna i läget som nåt år det var i Östersund och de byggde om passbanan natten innan första passlöpet skulle gå…).
 
Det bestämdes för ett antal år sedan, kan ha varit 2018, att en SM-grupp skulle bildas och att SM skulle hållas på en "fast" plats 5 år i taget. Avsikten var att skapa lite mer långsiktighet och stabilitet kring arrangemanget istället för att "lämpa över" ansvaret på än den ena, än den andra lokalföreningen. Så sedan dess har det varit på Himmelstalund, tror det blir femte året nu.

Idén med stabilitet är ju god, men jag tycker att man kunde behålla organisationen men låta SM "vandra runt" något i landet. Det finns ju dessutom både för- och nackdelar med olika banor, så det hade inte gjort ont tycker jag att sprida det lite.
Aha, det har jag missat att det bara går där nu! Varit borta från sporten lite för länge. :)
 
Det är nog för att de är galet bra på arrangemang i den föreningen! Många ryttare anses ju att Norrköpings SM är bland de absolut bästa (om inte överlägset bäst), så det är nog därför. :)
Det finns numera, sedan 2018 tror jag, en SM-grupp som formellt är de som arrangerar SM. Så även om lokalföreningen hjälper till, så har SM-gruppen ansvaret och skulle ju ha det även om det arrangerades någon annanstans.

Sen försöker de väl variera plats i landet, samtidigt som banorna måste vara godkända (trist att hamna i läget som nåt år det var i Östersund och de byggde om passbanan natten innan första passlöpet skulle gå…).
Nope, inte längre. En och samma plats år efter år - skittråkigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 118
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 429
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp