Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att han tyckte att han inte behövde det med 2 resultat över 8 i år (uttagningen SM och en WR-tävling). Behövde mer ett bra resultat till i V1 för att få komma till VM. Typ.

Men jag har inte pratat med honom själv så jag vet inte säkert.
Aha, så är det ju säkert! Tack! Tycker det är kul att följa honom då jag köpt min häst av honom 😃
 
Mer om SM :D

Alltså. Att gå och vinna SM sitt första år som senior är väl hur coolt som helst? Beatrice i V1.

I T2 gillade jag att 1a och 2a i A-finalen var de som red på tränsbett (tror resten red på stång), Gljátoppur har bara vit tejp på framhovarna med och inga vikter. Sen gillade jag Gljátoppur mycket mer i tölten än i femgången.
 
Jag tyckte det var roligt att importören av min häst vann avels-SM för hingstar, nu är hingsten han red inte deras uppfödning men visar på hur duktiga han och hans sambo är på att träna hästarna tycker jag 😊
 
Mer om SM :D

Alltså. Att gå och vinna SM sitt första år som senior är väl hur coolt som helst? Beatrice i V1.

I T2 gillade jag att 1a och 2a i A-finalen var de som red på tränsbett (tror resten red på stång), Gljátoppur har bara vit tejp på framhovarna med och inga vikter. Sen gillade jag Gljátoppur mycket mer i tölten än i femgången.
Fyller på med SM-reflektioner :D

Håller helt med om Beatrice! När det nu olyckligtvis sket sig för Kristján så var det så kul att se en nybliven senior rida ett så fint program och plocka hem segern. Välförtjänt!

Jag var nyfiken på hypen Gljátoppur, och ja, jättefin häst med jättehäftig tölt. Jag hade dock hellre sett honom i T1 än T2, tycker det är lite tråkigt i T2 när man vinner trots att man inte glänser riktigt (i mina ögon då) i lös tygel-momentet. I femgången var han återigen väldigt häftig i tölten men inte min favorit i övrigt.

Jag blir också glad när jag ser vanliga tränsbett i finaler, Caspar och Oddi i F1 exempelvis. Så fin ridning!

Överlag mycket strykningar i finaler, vi gissade också på att VM spökar, möjligen i kombination med värmen. Lite tråkigt att både Kristján och Eyjo strök sig i T1-finalen, det blev ett sånt glapp mellan Jamila/Toppur och övriga i finalen. Jag är ju svag för Toppur och tyckte förstås de var väl värda segern. Gillar verkligen deras ökningar och nedtagningar i andra momentet, verkligen distinkta.

Kul att Ylva red upp sig från b-final till silver i både T1 och V1!

P1 var ett magiskt sista löp mellan Gummi och Filippa, vilka häftiga hästar! Och jag som har en önskan om att köpa mig en Mökkvi-avkomma om typ fem år tyckte det var kul att Ljufa (e. Mökkvi) och Alicia satte sitt sista P2-försök så jag fick se henne i häftig pass, på fredagen ville det sig inte.

Nu är jag nyfiken på VM-truppen! Någon som har någon gissning? Sju seniorer, fem YR uppfattade jag det som.
 
Jag har fått inse att jag det senaste halvåret efter en av mina tränare tyckte min häst kunde lägga på sig lite varit fodergiv blind och gjort min häst jättetjock. Jag har tänkt att jag är noga och inte ger för mycket eftersom jag hellre har en smärt häst en för tjock men det har nog varit relativt till många andra på stallet som ger extremt mycket.

Jag tror faktiskt att min häst har känts lite trött är för att han har blivit så tjock. 😟 Jag känner mig väldigt skamsen och ska göra gradvis justering och få bukt med bullen jag skapat 🥺
 
Jag tyckte det var roligt att importören av min häst vann avels-SM för hingstar, nu är hingsten han red inte deras uppfödning men visar på hur duktiga han och hans sambo är på att träna hästarna tycker jag 😊
Jag hade gärna tittat på avelsvisningarna men jag orkade faktiskt inte någon av dagarna. Jag känner tre av uppfödarna lite så det hade varit kul att se men det blev så långa och varma dagar.

Det är lite roligt. Jag har inte hållt på i så många år med islandshästarna och tycker att jag inte känner så många men det kanske jag gör 😄
 
@Roheryn hur har det gått för er? 🤩 har ingen aning om vad dottern heter så har inte kunnat följa på LH Kappi 🙈

Min hovis startar P3 ikväll, jag ska heja på distans :bump:
Min dotter red också P3 - fick två godkända löp men ingen tid som räckte till placering. Hon hade väl gärna fått en lite bättre tid, men i år var den största prestationen att överhuvudtaget vara där med tanke på att hästen bara varit igång i ett halvår efter en lång viloperiod och dessutom hunnit med en vända på djursjukhus under våren 🙈

Så nu är vi hemma och byter häst och laddar om för Falsterbo!!
 
Fyller på med SM-reflektioner :D

Håller helt med om Beatrice! När det nu olyckligtvis sket sig för Kristján så var det så kul att se en nybliven senior rida ett så fint program och plocka hem segern. Välförtjänt!

Jag var nyfiken på hypen Gljátoppur, och ja, jättefin häst med jättehäftig tölt. Jag hade dock hellre sett honom i T1 än T2, tycker det är lite tråkigt i T2 när man vinner trots att man inte glänser riktigt (i mina ögon då) i lös tygel-momentet. I femgången var han återigen väldigt häftig i tölten men inte min favorit i övrigt.

Jag blir också glad när jag ser vanliga tränsbett i finaler, Caspar och Oddi i F1 exempelvis. Så fin ridning!

Överlag mycket strykningar i finaler, vi gissade också på att VM spökar, möjligen i kombination med värmen. Lite tråkigt att både Kristján och Eyjo strök sig i T1-finalen, det blev ett sånt glapp mellan Jamila/Toppur och övriga i finalen. Jag är ju svag för Toppur och tyckte förstås de var väl värda segern. Gillar verkligen deras ökningar och nedtagningar i andra momentet, verkligen distinkta.

Kul att Ylva red upp sig från b-final till silver i både T1 och V1!

P1 var ett magiskt sista löp mellan Gummi och Filippa, vilka häftiga hästar! Och jag som har en önskan om att köpa mig en Mökkvi-avkomma om typ fem år tyckte det var kul att Ljufa (e. Mökkvi) och Alicia satte sitt sista P2-försök så jag fick se henne i häftig pass, på fredagen ville det sig inte.

Nu är jag nyfiken på VM-truppen! Någon som har någon gissning? Sju seniorer, fem YR uppfattade jag det som.
Jag fortsätter fylla på med reflexioner kring SM :)

Ur ett ryttar- och hästperspektiv var det givetvis skandal att boxarna inte var på plats när tävlingarna startade!! SM-gruppen gjorde ett gigantiskt jobb med att fixa stallplatser till alla på annat håll, men det är ju allt annat än idealiskt att börja SM-veckan med att köra hästen/hästarna fram och tillbaka till tävlingsbanan för att hästen bor på annan plats! Vet också flera som egentligen gärna hade varit på plats ett par dagar innan tävlingarna började, så det kanske vore idé att planera för att ha boxarna på plats och färdigbyggda t.ex. på måndagen om SM börjar på onsdagen? Då har man i alla fall lite marginal för "shit happens" och har eventuellt möjlighet att erbjuda ryttare som vill att komma tidigare.

Som vanligt fint, välordnat och trevligt när väl allting var på plats, men jag tycker kanske att det finns anledning att återigen ta upp frågan om SM-bana och om vi ska vara på Himmelstalund "i all evighet" framöver. Det är helt klart en nackdel att det inte finns någon "fast" anläggning alls. Inga byggnader, inga stallar.

Resultatmässigt är jag imponerad av Ylva Hagander som rider upp sig från två B-finaler och tar två silver!! Och Beatrice som rider sitt första senior-SM och vinner guldet när de betydligt mer rutinerade ryttarna i samma final missar gångarter och visar alla sina VM-nerver! :D

Att gissa VM-laget blev ju inte direkt lättare efter det här, men tror att seniorerna nog blir Máni/Gljátoppur, Vignir/Felix, Caspar/Oddi, Jamila/Toppur, Filippa/Ódinn, Stjáni/Óskar och förhoppningsvis Beatrice/Hördur.

Sen tycker jag att det är skittråkigt att tävlingarna inte streamas och att man dessutom under finaldagen väljer att stänga av uppdateringen av LH Kappi. Det gör att det är fullständigt omöjligt att följa tävlingarna på distans - riktigt, riktigt dåligt!
 
Sen tycker jag att det är skittråkigt att tävlingarna inte streamas och att man dessutom under finaldagen väljer att stänga av uppdateringen av LH Kappi. Det gör att det är fullständigt omöjligt att följa tävlingarna på distans - riktigt, riktigt dåligt!

Det där kan jag bara hålla med om. Mycket dåligt! Att inte ens kunna följa i appen är riktigt kasst. Att man stänger inför sista delmomentet är en sak men hela finalen.
I början trodde jag att appen inte funkade.
 
Det där kan jag bara hålla med om. Mycket dåligt! Att inte ens kunna följa i appen är riktigt kasst. Att man stänger inför sista delmomentet är en sak men hela finalen.
I början trodde jag att appen inte funkade.
Ja. Jättetråkigt att inte kunna hålla koll i appen även på plats.

När vi pratar pass - vinnande junior på 100 m vars häst skrittade mellan startboxarna och såg ut att nästan sova för att 3 steg senare sätta av i pass för att göra ett vinnande löp 😍
 
Jag har inte så många jag kan fråga om just hull. S har ju blivit lite rundare under sommaren vilket mest är skönt för min del, med tanke på att han varit så spinkig innan. Han har lagt på sig jämnt tycker jag och ser inte oproportionerlig ut. Visst får jag trycka lite hårdare för att känna revbenen jämfört med i våras, men det är inget jag tyckt varit konstigt. Dock har han nu fått som små "veck" på halsen. Han går på väldigt magert bete, får mash och protein en gång om dagen och så lite hösilage två gånger om dagen då betet nästan är slut.

20230710_131759.jpg

Ingen puls i hovarna, de är inte varma. Han är pigg och glad (väldigt pigg :angel:) och vi är på G att komma igång igen efter vilan i juni. Bör jag vara orolig?
 
Jaså! Det har jag inte ens tänkt på. Han kliar sig inte dock, eksem kliar väl alltid?
Jag skulle säga att veck på halsen tyder på viss vätskeansamling där. Det KAN vara ett varningstecken pga socker i gräset, kan också vara första symptomet på begynnande eksem, men behöver inte alls "bli något". I båda fallen är det bra att hålla igång/motionera hästen och att kanske låta den få "vila" från betet några timmar per dygn. Hos oss har gräset vuxit mycket sedan det började regna igen och jag har blivit lika försiktig som jag brukar vara i maj - samma späda, ljusgröna gräs som då med sannolikt högt sockerinnehåll. Lite som godisbuffé 😆 Så hästarna får gå in nattetid och äta hö på kvällen samt vila från insekterna!
 
Jag såg antydan till sådana veck på min häst också nyligen, nu får min häst som det är gå 2-4 timmar på gräs/dag och inte alls om det är blött (pga klubbregler, gräshagarna förstörs), men det är väldigt frodigt så han hinner äta mycket på den tiden, så idag får han inte gå alls på gräs.
 
Helkroppsbild kommer här:
Visa bifogad fil 123129
Har ingen nytagen bild där han står stilla.
För mig ser din häst inte tjock ut men jag tycker inte det är så lätt att avgöra från sådan bild, omusklad häst ser ju gärna lite tanig ut men kan ändå vara överviktig. Min häst ser rätt käck ut i profil i rörelse men känner jag över revbenen är det ett alldeles för tjockt lager underhudsfett. Framifrån ser han skapligt gravid ut 👀

MEN man ska tänka på att det är inte samma att hullbedömma islandshäst som vanlig häst, en Islandshäst i ridkondition ska man inte kunna se revbenen alls och man ska känna att det ligger ca 1 cm fett över de bakre 2-4 revbenen, det är bla när man känner att det ligger löst fett över de sista 2-4 revbenen som hästen börjar gå mot överviktig.

hullbedömningsguide för islandshäst
CB288DD4-BAE5-485F-B8AF-1D4258F126D8.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 115
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 423
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp