Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A293BD26-6097-4955-9BCF-49BCBA5016B0.jpeg

Och när det har gått alldeles för långt.
 
Helkroppsbild kommer här:
Visa bifogad fil 123129
Har ingen nytagen bild där han står stilla.
Det är ju jättesvårt att bedöma utifrån bilder men jag tycker inte jag ser något farligt men jag har ingen erfarenhet av sån nacke.

Min ser nästan alltid helt ok ut rakt från sidan även när han är rätt tjock. Det enda man kan se det på är att magen sticker ner längre. Framifrån och hur han känns med händerna är det som jag behöver gå på för i övrigt luras ögat ganska mycket. Så jättesvårt.
 
Jag skulle säga att veck på halsen tyder på viss vätskeansamling där. Det KAN vara ett varningstecken pga socker i gräset, kan också vara första symptomet på begynnande eksem, men behöver inte alls "bli något". I båda fallen är det bra att hålla igång/motionera hästen och att kanske låta den få "vila" från betet några timmar per dygn. Hos oss har gräset vuxit mycket sedan det började regna igen och jag har blivit lika försiktig som jag brukar vara i maj - samma späda, ljusgröna gräs som då med sannolikt högt sockerinnehåll. Lite som godisbuffé 😆 Så hästarna får gå in nattetid och äta hö på kvällen samt vila från insekterna!
Jag såg antydan till sådana veck på min häst också nyligen, nu får min häst som det är gå 2-4 timmar på gräs/dag och inte alls om det är blött (pga klubbregler, gräshagarna förstörs), men det är väldigt frodigt så han hinner äta mycket på den tiden, så idag får han inte gå alls på gräs.
För mig ser din häst inte tjock ut men jag tycker inte det är så lätt att avgöra från sådan bild, omusklad häst ser ju gärna lite tanig ut men kan ändå vara överviktig. Min häst ser rätt käck ut i profil i rörelse men känner jag över revbenen är det ett alldeles för tjockt lager underhudsfett. Framifrån ser han skapligt gravid ut 👀

MEN man ska tänka på att det är inte samma att hullbedömma islandshäst som vanlig häst, en Islandshäst i ridkondition ska man inte kunna se revbenen alls och man ska känna att det ligger ca 1 cm fett över de bakre 2-4 revbenen, det är bla när man känner att det ligger löst fett över de sista 2-4 revbenen som hästen börjar gå mot överviktig.

hullbedömningsguide för islandshäst
Visa bifogad fil 123178
Det är ju jättesvårt att bedöma utifrån bilder men jag tycker inte jag ser något farligt men jag har ingen erfarenhet av sån nacke.

Min ser nästan alltid helt ok ut rakt från sidan även när han är rätt tjock. Det enda man kan se det på är att magen sticker ner längre. Framifrån och hur han känns med händerna är det som jag behöver gå på för i övrigt luras ögat ganska mycket. Så jättesvårt.
Nu blev det en himla massa citat här men vill få med alla!

Tack för all input :heart själv tror jag inte att det är någon fara just nu men jag ska som ni alla säger hålla koll. Jag har liksom bara sett såna veck på antingen eksemhästar eller hästar med mycket övervikt, och det har ju inte S. Han ska motioneras mycket nu framöver och jag ska se vad jag kan göra med hagen och bete. Förhoppningsvis försvinner vecken snart!
 
På tal om SM. Jag som har en dotter som tävlar hoppning på ponny (på hobbynivå) tycker det är katastrofala rapporteringar av resultat på islandshästtävlingar överlag.
Inom hoppning, dressyr mm finns appen equipe som är suverän. Där finns startlistor, proppar, den uppdaterar live. Man ser vilket klockslag klasserna börjar och i vilken ordning. Och allt finns ute i god tid.
Det finns en sida där vissa tävlingar filmas så man kan se live och sedan även gå tillbaka och titta i efterhand. Nu pratar vi inte enbart SM utan även vissa vanliga (dock lite större) tävlingar. Visst det kostar en peng i månaden att premenurera på sajten. Men den är enkel och strular aldrig.

LH kappi är inget att hänga i julgranen öht. Att det inte står på svenska blir jag tokig på.
 
På tal om SM. Jag som har en dotter som tävlar hoppning på ponny (på hobbynivå) tycker det är katastrofala rapporteringar av resultat på islandshästtävlingar överlag.
Inom hoppning, dressyr mm finns appen equipe som är suverän. Där finns startlistor, proppar, den uppdaterar live. Och allt finns ute i god tid.
Det finns en sida där vissa tävlingar filmas så man kan se live och sedan även gå tillbaka och titta i efterhand. Nu pratar vi inte enbart SM utan även vissa vanliga (dock lite större) tävlingar. Visst det kostar en peng i månaden att premenurera på sajten.

LH kappi är inget att hänga i julgranen öht. Att det inte står på svenska blir jag tokig på.
Den är inte heller jätterolig att arbeta i för arrangörer som jag förstått det 😕

Får se om den där andra kommer bli populär eller inte
 
Den är inte heller jätterolig att arbeta i för arrangörer som jag förstått det 😕

Får se om den där andra kommer bli populär eller inte
IceTestNG användes både på Sundabakki nivå 1 och ÖSM nivå 1 nu i år, och som publik respektive närstående till tävlande anser jag definitivt att den är betydligt bättre, även om det var lite inledande strul på Sundabakki (men det var nog snarast ett nätverksproblem, tror jag, där domarnas paddor tappade kontakten med omvärlden).

"Resten av världen", dvs alla utom Sverige och Island, använder IceTestNG, så hoppas verkligen att vi också går över till den!
 
På tal om SM. Jag som har en dotter som tävlar hoppning på ponny (på hobbynivå) tycker det är katastrofala rapporteringar av resultat på islandshästtävlingar överlag.
Instämmer till 100% vad gäller svenska islandshästtävlingar!
Inom hoppning, dressyr mm finns appen equipe som är suverän. Där finns startlistor, proppar, den uppdaterar live. Man ser vilket klockslag klasserna börjar och i vilken ordning. Och allt finns ute i god tid.
Det finns en sida där vissa tävlingar filmas så man kan se live och sedan även gå tillbaka och titta i efterhand. Nu pratar vi inte enbart SM utan även vissa vanliga (dock lite större) tävlingar. Visst det kostar en peng i månaden att premenurera på sajten. Men den är enkel och strular aldrig.
Islandshästtävlingarna som var i Falsterbo nu i veckan kördes i equipe, det funkade helt okej! Föredrar dock IceTestNG, som ju de flesta länder med islandshästtävlingar använder. Det är gratis (men finns också i en betalversion som har mer info och ingen reklam) och innehåller allt man behöver för att kunna följa tävlingarna.

LH kappi är inget att hänga i julgranen öht. Att det inte står på svenska blir jag tokig på.
Nä, LH Kappi är inte särskilt bra! Språket är dock det lilla problemet, tycker jag. Att lära sig en handfull ord på isländska känns ju inte oöverstigligt. Och jag tror att vill vi "hänga på" ett internationellt system (som IceTestNG) så får vi nog leva med att det inte är på svenska, utan sannolikt på engelska (där är jag kanske "skadad" som haft engelska som mitt arbetsspråk i över 25 år, men jag tror att de flesta svenskar behärskar engelska tillräckligt bra för att kunna förstå och hänga med?).
 
Instämmer till 100% vad gäller svenska islandshästtävlingar!

Islandshästtävlingarna som var i Falsterbo nu i veckan kördes i equipe, det funkade helt okej! Föredrar dock IceTestNG, som ju de flesta länder med islandshästtävlingar använder. Det är gratis (men finns också i en betalversion som har mer info och ingen reklam) och innehåller allt man behöver för att kunna följa tävlingarna.


Nä, LH Kappi är inte särskilt bra! Språket är dock det lilla problemet, tycker jag. Att lära sig en handfull ord på isländska känns ju inte oöverstigligt. Och jag tror att vill vi "hänga på" ett internationellt system (som IceTestNG) så får vi nog leva med att det inte är på svenska, utan sannolikt på engelska (där är jag kanske "skadad" som haft engelska som mitt arbetsspråk i över 25 år, men jag tror att de flesta svenskar behärskar engelska tillräckligt bra för att kunna förstå och hänga med?).
Engelska kan jag väl förstå. Men innan jag begrep hur jag ändrade till engelska från isländska på kappi…. Kan säga att jag var tokig!
 
Engelska kan jag väl förstå. Men innan jag begrep hur jag ändrade till engelska från isländska på kappi…. Kan säga att jag var tokig!
Haha - jag har aldrig ändrat från isländskan! :D Men är kanske lite språknörd och tycker det är kul att lära mig förstå ett nytt språk :)
 
Jag såg att Stjani la ut på insta där de bland annat skrev om hur de hade resonerat kring finalstarter med Oskar. De tyckte helt enkelt att det var för nära mellan finalerna, särskilt med tanke på hur varmt det var.
 
Här går vi från klarhet till klarhet. Är så himla stolt över min häst, och över mig själv! Jag börjar verkligen bli Sölvis trygghet och han har kommit in i en helt annan sinnesstämning. Vi rider överallt och rullar på i alla gångarter och S tycker att allt vi hittar på är toppenkul :love: visst kan han bli rädd ibland och någon gång kan han dra iväg och glömma bromsen men jag lär mig att rida igenom det och gör framsteg varje dag.

Nu när han känns såpass trygg börjar jag prova nya grejer. Jag vill kunna trycka på tempot mer och då vi ofta tränar längs med motionsspår och har nära till vägar och bostadsområden vill jag kunna ha en extra broms om det behövs. Så idag provade jag att rida på ett babypelham för första gången och det kändes väldigt bra! Det känns tryggt att veta att OM han känns extra spicy någon dag kan jag rida på det och lita på att om han glömmer bromsen kan jag ge en liten extra påminnelse :D

20230715_195141.jpg

:love:
 
Hur är era hästars päls i år? Min häst hade tappat nästan all vinterpäls i maj och hade fin glansig sommarpäls hela juni, men sen två veckor bakåt började han fälla sommarpälsen i DRIVOR och han börjar nu redan bli luden under mage och benen och hovskägg börjar tätna, är det redan dags? Jag köpte honom ju i slutet på juli förra året så har inte just denna perioden att jämföra med, jag kommer dock ihåg att han senare på sommaren förra året hade en veckas mild sommarpälsfällning, ingen antydan till vinterpälssättning när jag tog hem honom. Det styrs väl av ljuset, men vi hade en kall period här, kan det ha triggat..?
 
Hur är era hästars päls i år? Min häst hade tappat nästan all vinterpäls i maj och hade fin glansig sommarpäls hela juni, men sen två veckor bakåt började han fälla sommarpälsen i DRIVOR och han börjar nu redan bli luden under mage och benen och hovskägg börjar tätna, är det redan dags? Jag köpte honom ju i slutet på juli förra året så har inte just denna perioden att jämföra med, jag kommer dock ihåg att han senare på sommaren förra året hade en veckas mild sommarpälsfällning, ingen antydan till vinterpälssättning när jag tog hem honom. Det styrs väl av ljuset, men vi hade en kall period här, kan det ha triggat..?
Det kan ju ha styrts av temperaturen, det är svårt att sia om. Min lilla erfarenhet av islandshästar säger att det är väldigt individuellt när de börjar sätta vinterpäls. Min medryttarhäst jag hade innan jag köpte S började sätta vinterpäls i juli. Det blev typ två veckor med blank sommarpäls :up:
 
Det kan ju ha styrts av temperaturen, det är svårt att sia om. Min lilla erfarenhet av islandshästar säger att det är väldigt individuellt när de börjar sätta vinterpäls. Min medryttarhäst jag hade innan jag köpte S började sätta vinterpäls i juli. Det blev typ två veckor med blank sommarpäls :up:
Jag frågade de andra två på stallet och deras hästar har följt precis samma i år (ej islandshästar) så det måste ju vara nåt med vädret alla hästarna svarat på 🤷‍♀️
 
Hur är era hästars päls i år? Min häst hade tappat nästan all vinterpäls i maj och hade fin glansig sommarpäls hela juni, men sen två veckor bakåt började han fälla sommarpälsen i DRIVOR och han börjar nu redan bli luden under mage och benen och hovskägg börjar tätna, är det redan dags? Jag köpte honom ju i slutet på juli förra året så har inte just denna perioden att jämföra med, jag kommer dock ihåg att han senare på sommaren förra året hade en veckas mild sommarpälsfällning, ingen antydan till vinterpälssättning när jag tog hem honom. Det styrs väl av ljuset, men vi hade en kall period här, kan det ha triggat..?
Vinterpälsen är inte på gång ännu som tur är men det är nog inte länge kvar då han börjat släppa lite av sommarpälsen. Men han börjar ofta släppa det första kring midvinter- och midsommarsolstånden, sen tar det olika lång tid hur lång tid det tar innan nya pälsen är på plats.
 
Såg ni att Fager ska lansera ett samarbete med Julie Christiansen? Ska tydligen lanseras till VM. Det lär väl bli islandsstänger godkända för tävling. Ska bli spännande att se vad det är!
 
Jag är också väldigt glad över Sölvis hull nu :) visst vill vi ha lite mer muskler längs överlinjen men jag tycker att han ser relativt slank och trevlig ut i kroppen. Några sommarkilon försvinner nog snart i takt med att vi tränar vidare :angel: En stor skillnad från när han kom hem i november :D

Här från idag:
20230717_161100.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 115
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 423
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp