Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Under juli månad hade jag min häst på grannstallet och igår flyttade vi hem de 50 metrarna igen 😀 Det blev lite försening på mitt stall med högtryckstvättningen så min häst fick flytta tillbaks till en annan box än sin vanliga i några dagar. Det är en av två av de nyaste som stallägaren byggde förra året, öppna boxar utan galler, tog foto och jag svär jag har inte byggt en box i mitt vardagsrum där min häst nu tvingas bo även om det väldigt misstänkt ser så ut 😂🤣

A2A0B71E-1B4E-41A8-81E4-B7A4934E5484.jpeg
 
Nu behöver jag lite hjälp att fundera.

Jag tänker på vintern och täcke. Det känns som att jag inte vet någonting :confused: I vinter kommer S att åtminstone halvklippas. I stallhyran ingår det ett täcke på/av per dag, alltså ett täcke läggs på på morgonen och tas av när hästen kommer in. Byte ingår vad jag förstått inte. Och då stallet inte är uppvärmt (men det är varmare inne än ute vintertid) så lär han ju behöva något som håller honom varm på nätterna också.

Stalltäcke på natten, och sen ett regntäcke (0 eller 100 gram) på när han ska ut, ovanpå stalltäcket. Funkar det? Hur hade ni gjort i min sits? De utetäcken jag har idag är ett 0g med hals och ett 100g utan hals. Funderar på att skaffa en 50g hals till det sistnämnda. Jag äger ett stalltäcke som jag fyndade billigt, men det är nog alldeles för varmt egentligen. Tippar på att det är 300g. Så jag måste ju komplettera täckesgarderoben med något. Men frågan är vad :confused:

Jag bor på sydskånska slätten så det blir inte superkalla temperaturer på vintern. Dock blåser det i princip hela tiden, hela vintern :meh:
 
Nu behöver jag lite hjälp att fundera.

Jag tänker på vintern och täcke. Det känns som att jag inte vet någonting :confused: I vinter kommer S att åtminstone halvklippas. I stallhyran ingår det ett täcke på/av per dag, alltså ett täcke läggs på på morgonen och tas av när hästen kommer in. Byte ingår vad jag förstått inte. Och då stallet inte är uppvärmt (men det är varmare inne än ute vintertid) så lär han ju behöva något som håller honom varm på nätterna också.

Stalltäcke på natten, och sen ett regntäcke (0 eller 100 gram) på när han ska ut, ovanpå stalltäcket. Funkar det? Hur hade ni gjort i min sits? De utetäcken jag har idag är ett 0g med hals och ett 100g utan hals. Funderar på att skaffa en 50g hals till det sistnämnda. Jag äger ett stalltäcke som jag fyndade billigt, men det är nog alldeles för varmt egentligen. Tippar på att det är 300g. Så jag måste ju komplettera täckesgarderoben med något. Men frågan är vad :confused:

Jag bor på sydskånska slätten så det blir inte superkalla temperaturer på vintern. Dock blåser det i princip hela tiden, hela vintern :meh:
Vid halvklippning behövs inte täcke varken ute eller inne, men om det är ihållande regn så kan det ju vara trevligare (för dig) att komma till en torr häst, då behövs bara ett ofodrat regntäcke, men då behöver han ändå inget täcke inne heller.

Nalle var halvklippt förra vintern och jag gjorde som ovan. Jag har ett regntäcke med hals och ett utan och jag föredrar för min skull det med hals men han fick ha det andra ifall det med hals inte torkat över natten eller ifall det skulle blötsnöa kunde han gå med det utan hals.
 
Vid halvklippning behövs inte täcke varken ute eller inne, men om det är ihållande regn så kan det ju vara trevligare (för dig) att komma till en torr häst, då behövs bara ett ofodrat regntäcke, men då behöver han ändå inget täcke inne heller.

Nalle var halvklippt förra vintern och jag gjorde som ovan. Jag har ett regntäcke med hals och ett utan och jag föredrar för min skull det med hals men han fick ha det andra ifall det med hals inte torkat över natten eller ifall det skulle blötsnöa kunde han gå med det utan hals.
Även när det är säg ca -10?
 
Nu behöver jag lite hjälp att fundera.

Jag tänker på vintern och täcke. Det känns som att jag inte vet någonting :confused: I vinter kommer S att åtminstone halvklippas. I stallhyran ingår det ett täcke på/av per dag, alltså ett täcke läggs på på morgonen och tas av när hästen kommer in. Byte ingår vad jag förstått inte. Och då stallet inte är uppvärmt (men det är varmare inne än ute vintertid) så lär han ju behöva något som håller honom varm på nätterna också.

Stalltäcke på natten, och sen ett regntäcke (0 eller 100 gram) på när han ska ut, ovanpå stalltäcket. Funkar det? Hur hade ni gjort i min sits? De utetäcken jag har idag är ett 0g med hals och ett 100g utan hals. Funderar på att skaffa en 50g hals till det sistnämnda. Jag äger ett stalltäcke som jag fyndade billigt, men det är nog alldeles för varmt egentligen. Tippar på att det är 300g. Så jag måste ju komplettera täckesgarderoben med något. Men frågan är vad :confused:

Jag bor på sydskånska slätten så det blir inte superkalla temperaturer på vintern. Dock blåser det i princip hela tiden, hela vintern :meh:
Man kommer väldigt långt på 0g. Jag är även väldigt förtjust i 50g, tycker att 100g blir för mycket om de inte är helklippta
 
Vid halvklippning behövs inte täcke varken ute eller inne, men om det är ihållande regn så kan det ju vara trevligare (för dig) att komma till en torr häst, då behövs bara ett ofodrat regntäcke, men då behöver han ändå inget täcke inne heller.

Nalle var halvklippt förra vintern och jag gjorde som ovan. Jag har ett regntäcke med hals och ett utan och jag föredrar för min skull det med hals men han fick ha det andra ifall det med hals inte torkat över natten eller ifall det skulle blötsnöa kunde han gå med det utan hals.
Beror på hur mycket man klipper, när och på hästen. Ute kan det absolut behövas om man klipper större delen av halsen, hela bogen och magen från manken till nedre delen av virveln. I kyla, nederbörd och/eller blåst blir det kallt för de flesta som är någorlunda nyklippta. Klipper man tidigt så pälsen hinner växa ut lite innan det blir riktigt kallt (och inte klipper igen) klarar sig de flesta dock.
 
@Fazeem Som tillägg till det ovan, skulle jag tro att du inte behöver ha något täcke inne, om din häst inte är extremt frusen av sig, vid halvklippning. Utan vind och nederbörd klarar de sig bra med päls kvar på rygg och länd. Blir ju sällan minusgrader i ett stall med hästar inne eftersom de värmer upp det.

Tunnare täcke ute (eventuellt med hals beroende på hur mycket du klipper den) lär räcka långt.
 
Även när det är säg ca -10?
Ja det tycker jag, jag köpte Karlslunds regntäcke med fleecefoder och hals just för att ha nåt med lite extra värme men det var ju inget han behövde ens de kallaste dagarna, istället blev det bra att lägga på om han var svettig /nysvampad och skulle ut när det var kallt så torkade han av fleecen, ofodrade regntäcken ovanpå blöt häst tycker jag blir liksom blöt-kletiga och inget kul.
 
Beror på hur mycket man klipper, när och på hästen. Ute kan det absolut behövas om man klipper större delen av halsen, hela bogen och magen från manken till nedre delen av virveln. I kyla, nederbörd och/eller blåst blir det kallt för de flesta som är någorlunda nyklippta. Klipper man tidigt så pälsen hinner växa ut lite innan det blir riktigt kallt (och inte klipper igen) klarar sig de flesta dock.
Det är så jag tänkt klippa. Hela halsen, sen från manken till virveln.
 
Man kommer väldigt långt på 0g. Jag är även väldigt förtjust i 50g, tycker att 100g blir för mycket om de inte är helklippta
S hade 100g i vintras, då var han i princip oklippt. Han brukar ju ha svårt att hålla hullet vintertid så jag har haft täcke på för att hjälpa till att spara på hullet.
 
Det är så jag tänkt klippa. Hela halsen, sen från manken till virveln.
Min häst brukar också vara klippt så. Han tycker att päls är jobbigast på sensommaren och tidiga hösten så jag klipper 2 eller 3 gånger under hösten - augusti (om det behövs), september och oktober. Sedan låter jag pälsen vara och då har det klippta växt ut en hel del innan det blir som kallast i december-januari.

Nyklippt häst har alltid täcke vid nederbörd, men annars går han utan täcke när det är fint väder och med antingen ofodrat regntäcke eller fleecefodrat när vädret är sämre. Är han svettig efter träning och det är kallt så brukar han få ett fleece- eller ulltäcke på för att torka upp ett par timmar. Oftast rider jag på eftermiddagen, så då är det lagom att ta av täcket vid kvällshö. Täcke nattetid har han aldrig behövt, vi har också ouppvärmt och oisolerat stall, så där blir några minusgrader när det är som kallast (bor i södra Halland, borde vara liknande vintertemperaturer som Skåne, tänker jag).
 
Vi är lite i olika delar av spektrat. Jag har inget behov av att spara hull 😄

Där är det samma för mig så det är såklart man får tänka individuellt hur frusen just ens egen häst kan bli.

@Fazeem jag hade också en lite modifierad halvklippning där en del av magen sparades, liksom lite brantare vinkel ner från manken och runt magen så klippningen nådde inte hela vägen till virveln, det gör nog skillnad också, speciellt då om din häst är lite tunnare.
 
Idag fick nalle och jag besök av @crazyrabbitlady 😃 som ju hade träffat min häst innan jag köpte honom, jag hoppas alla på ditt stall som såg honom som ahem ..farlig och ohanterlig 🤪 vid den tidpunkten får höra vilken gullebebis han är hos mig 😁 ber om ursäkt för godismonstrets nyfikna mule 🙈🦄

Om du kan låna en transport får du gärna ta med din häst nästa helg så skulle jag kunna visa ridvägarna också 😃🐴
 
Idag fick nalle och jag besök av @crazyrabbitlady 😃 som ju hade träffat min häst innan jag köpte honom, jag hoppas alla på ditt stall som såg honom som ahem ..farlig och ohanterlig 🤪 vid den tidpunkten får höra vilken gullebebis han är hos mig 😁 ber om ursäkt för godismonstrets nyfikna mule 🙈🦄

Om du kan låna en transport får du gärna ta med din häst nästa helg så skulle jag kunna visa ridvägarna också 😃🐴
Det inte så många kvar som faktiskt har träffat din häst, det i kombination med att jag försöker vara rätt diskret med att jag söker ny plats gör att det inte är så många som får höra om honom.

Men det var en söt nyfiken mule
 
Det inte så många kvar som faktiskt har träffat din häst, det i kombination med att jag försöker vara rätt diskret med att jag söker ny plats gör att det inte är så många som får höra om honom.

Men det var en söt nyfiken mule
Jag menade det lite på skoj 🤪 Jag kan inte tänka mig att det är någon som går och tänker på min häst 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 115
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 421
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp