Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jobbar så mycket i veckan att det inte kändes lönt att köpa premuenation.

Btw vill jag betäcka med någon av Gunvarbyns hingstar. Haft ögonen på dem i 3 år…
Ja, eller Grímur frá Efsta-Seli som är pappa till både Kolgrímur och Náttfari :) Dessutom pappa till den helt fantastiske Hæmir fra Hyldsbæk.
 
Ja, eller Grímur frá Efsta-Seli som är pappa till både Kolgrímur och Náttfari :) Dessutom pappa till den helt fantastiske Hæmir fra Hyldsbæk.

Först hade jag siktet inställt på Kolgrimur. Men nu tycker jag nästan Nattfari är snäppet vassare.
Ska ändå inte ha fler hästar, men om…
 
Jag rensade ur gamla hästtidningar från min barndom (tidigt 90-tal) och slås av hur otroligt dåligt insatta illustratörerna var. Det ska nämnas att detta gäller tidningen Ponny-Magasinet som jag prenumererade på. Det vill säga budgetvarianten av Min Häst. Det finns fuxfärgade camargue-hästar, brungråa friesrar, enfärgat gråa haflingers och alla med kroppsform som varmblod. I ett nummer handlar det om islandshästar och där finns även en tölt-tävling illustrerad. Jag vet inte mycket om islandshästar, men ni i den här tråden kanske kan berätta vad ni tycker :D
 

Bifogade filer

  • IMG_2384.jpeg
    IMG_2384.jpeg
    717 KB · Visningar: 58
Jag rensade ur gamla hästtidningar från min barndom (tidigt 90-tal) och slås av hur otroligt dåligt insatta illustratörerna var. Det ska nämnas att detta gäller tidningen Ponny-Magasinet som jag prenumererade på. Det vill säga budgetvarianten av Min Häst. Det finns fuxfärgade camargue-hästar, brungråa friesrar, enfärgat gråa haflingers och alla med kroppsform som varmblod. I ett nummer handlar det om islandshästar och där finns även en tölt-tävling illustrerad. Jag vet inte mycket om islandshästar, men ni i den här tråden kanske kan berätta vad ni tycker :D

Min häst håller med om att tävling nog går ut på att först i mål vinner i alla fall. :idea: i övrigt ser de ut att rolla lite i tölten? :D
 
Jag rensade ur gamla hästtidningar från min barndom (tidigt 90-tal) och slås av hur otroligt dåligt insatta illustratörerna var. Det ska nämnas att detta gäller tidningen Ponny-Magasinet som jag prenumererade på. Det vill säga budgetvarianten av Min Häst. Det finns fuxfärgade camargue-hästar, brungråa friesrar, enfärgat gråa haflingers och alla med kroppsform som varmblod. I ett nummer handlar det om islandshästar och där finns även en tölt-tävling illustrerad. Jag vet inte mycket om islandshästar, men ni i den här tråden kanske kan berätta vad ni tycker :D
Pratar vi tidigt 90-tal så tävlade man fortfarande islandshästar i galopprace, så det känns ju inte alldeles osannolikt. Många gillar dessutom att springa fort och ÄR snabba!

Sen ser ju just det där inte ut som en islandshäst för fem öre, men det är ju en annan sak... :D
 
Pratar vi tidigt 90-tal så tävlade man fortfarande islandshästar i galopprace, så det känns ju inte alldeles osannolikt. Många gillar dessutom att springa fort och ÄR snabba!
Då var det inte helt tokigt ändå då :) Men startade dom i tölt då och avslutade i galopp? Det ser ut i den första rutan som att den kanske är meningen att tölta.
 
Skulle betäckt med Kolgrimur för tre år sen som jag funderade på… Med tanke på att han tog guld idag.
Fast jag är nog rätt nöjd med avkomman som kom efter en annan hingst ändå.
 
Det näst intill förstörde min dag att Jamila fick avbryta T1-finalen :cry: Hoppas verkligen att det inte berodde på något allvarligt med Toppur. Och åh vad jag hade unnat henne att få rida klart den där finalen!
 
Det näst intill förstörde min dag att Jamila fick avbryta T1-finalen :cry: Hoppas verkligen att det inte berodde på något allvarligt med Toppur. Och åh vad jag hade unnat henne att få rida klart den där finalen!
Tror att han tappade en sko, så nej det var nog inget allvarligt! 😊

Det var absolut mitt favoritekipage som vann den finalen - Tycker att Jóhanna och Bárður är helt fantastiska! 🤩
 
Vad tycker ni i övrigt om det gångna VM:et? Jag tycker nog att Islands prestationer stuckit ut, även om det såklart funnits massor av fantastiska hästar och ryttare från andra nationer också. Jóhanna/Bárður var ju bland mina favoriter, liksom Sara/Flóki som vann femgången (sällan sett någon rida så bra på stångbett!). Ungerns enda tävlande ekipage var en positiv överraskning - jättefin häst och mjuk, trevlig ridning (Veronika Krammer/Ísbjörn). Ur svenskt perspektiv jättekul att Caspar/Oddi tog femgångskombinationen, och Máni/Gljátoppur är ju ytterligare en sån där helt fantastisk kombination!

På den mindre positiva sidan så strulade Alendis livestream ordentligt de första två dagarna, vilket såklart är helt oacceptabelt när man betalt dyra pengar för just livestream, men det ordnade ju upp sig så småningom. Tycker fortfarande också tyvärr att man ser en del gapande, obekväma munnar (precis som man också ser fantastiskt mjuk och fin ridning).

Det skulle ju också göras en studie som jämförde ryttarens vikt med hästens - någon som vet om det skulle göras ytterligare något kring det, typ undersöka hästens prestation eller liknande, eller var det bara att notera vikten som var grejen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 115
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 419
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp