Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha sovit på saken lutar jag mer åt Touring Country nu, utöver allt annat ville jag vara noga med aluminiumväggar och IW-säljaren säger att det släpet har det men vad jag förstår är inte väggskivorna på HB304 aluminium, det står inget om det i produktbladet heller, endast golvet, och så har jag hört om bågarna som gör släpet säkrare vid olycka 🤔 men väggarna ser visuellt ut mer som någon slags målad plyfa? 🤷‍♀️
 
Vad skulle ni välja mellan följande släp:

2006 Ifor Williams HB403, enhästars, fronturlastning, ej sadelkammare/skåp, kamera, i fint skick, ljusgrå. S/v däck. Pris verkar prutbart inom budget.

2020 Cheval Touring Country, tvåhästars, fronturlastning, ljusgrå, lång bom ingår, fullhög sadelkammare, kamera, s/v däck. Över budget men bra pris ändå.

Är det väldigt meckigt att behöva lasta allt i bilen? Är det smartare att köpa ett större släp om man kan? Med enhästars kan man vid dåligt väder göra iordning och sadla inne i transporten, det funkar väl inte i en tvåhästars även om hästen står brett med lång bakbom?

Jag har haft släp både med och utan sadelkammare och jag skulle aldrig köpa ett utan om jag absolut inte va tvungen 😅 Så himla skönt att kunna stuva in det mesta i det.
 
Wow vilken träning det blev igår! Det var så himla kul 🤩 men fy vad svårt! Vi övade på bärighet och teknik i tölten och S bjöd på en riktig wow-känsla. Det var kul att få öva på det tekniska och få fram en bättre bärighet. Fick många nya nycklar jag kan använda framöver. Jag hoppas att vi kommer iväg och kan träna för henne mer i höst :)

Fick dock reda på att min sadel hamnar i bakvikt när jag rider. Från marken ligger den i balans men i rörelse lyfter han fronten och balansen i sadeln blir fel. Jag har väl misstänkt det då det varit väldigt svårt med lättridningen på sistone. Jag har kontaktat HR och hoppas på att kunna få hjälp med inpassning snart. Jag håller tummarna för att det "bara" räcker med breddning av bomvidden.
 
Så jag har nu gått och köpt mig en transport 🤪 Mindre petitess att jag inte har körkort och bil ännu. Vi åkte och tittade på en Touring Country och sen köpte jag en begagnad sådan, får hem nästa vecka! Känns som den har allt jag vill ha!
 
När kör ni första klippningen för säsongen? S börjar redan bli lurvig och på träningen i måndags blev han verkligen plaskblöt. Funderar på att köra första klippningen snart, så kan jag öva på att raka utan mammutpäls först. Var säkert 15 år sedan jag klippte häst sist :bag:
 
När kör ni första klippningen för säsongen? S börjar redan bli lurvig och på träningen i måndags blev han verkligen plaskblöt. Funderar på att köra första klippningen snart, så kan jag öva på att raka utan mammutpäls först. Var säkert 15 år sedan jag klippte häst sist :bag:

Tänkte klippa den ena i helgen. Då blir det helklippning, så får jag se hur mycket pälsen växer efter det. Om det blir en helklippning till och därefter bara halsen.
Hon fäller så länge om våren och det tar en evighet att borsta varje gång. Så i år kommer jag vara lat och hålla henne kortklippt.
 
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?
 
När kör ni första klippningen för säsongen? S börjar redan bli lurvig och på träningen i måndags blev han verkligen plaskblöt. Funderar på att köra första klippningen snart, så kan jag öva på att raka utan mammutpäls först. Var säkert 15 år sedan jag klippte häst sist :bag:
Min dotter klippte sina två hästar i måndags, efter att den ena av dem blivit genomsvettig efter en dag med eksamtäcke och den andra "fick slut på bensin", alltså blev supertrött, av att gå ett GKSM-kval. De är nu helklippta med undantag för en "ruta" under sadeln, benen och huvudet. Går med eksemtäcken som skydd för insekter nu när de är "nakna".

Min häst får nog en träff med klippmaskinen i eftermiddag, tror jag. Han har blivit väldigt lurvig bara de senaste dagarna och brukar bli väldigt seg och trött i ridningen av det.

Den fjärde hästen, som är min men mest rids av dottern, har inte satt riktigt så mycket päls än att det är "värt det" att klippa. Han ska gå GKSM, så vi klipper honom nog precis innan det. Hans sommarpäls rasar av för fullt nu, så bara en tidsfråga innan han också är lurvig!
 
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?
Jag rider 5-6 dagar per vecka, men då har jag vuxen självgående dotter och bara en häst att träna regelbundet, hon tränar och tävlar tre av dem. Det händer att jag plötsligt får en dag eller två att träna fyra hästar, men som sagt oftast en, ibland två.
 
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?
Jag tycker inte att varannan dag är dåligt! Hellre få pass som ger något än fler pass som sliter. Nu är S bara 6 år så jag rider ju därefter, men det snittar väl på att han rids max 4 gånger i veckan. Medryttaren rider en gång och jag max tre. Resten av dagarna får han antingen vila eller longeras med fokus på lek/kommunikation, eller någon annan form av lättare motion.
 
När kör ni första klippningen för säsongen? S börjar redan bli lurvig och på träningen i måndags blev han verkligen plaskblöt. Funderar på att köra första klippningen snart, så kan jag öva på att raka utan mammutpäls först. Var säkert 15 år sedan jag klippte häst sist :bag:

Kommer snart klippa Ljómi. Det som bär emot är att det är mycket knott och mygg på kvällen som han blir biten av. Men jag får väl leta fram hans flugtäcke isåfall.
 
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?

Ljómi tränas på något sätt 5 dagar i veckan. Då rider jag kanske 2-3 ggr av dom och barnen de andra gångerna eller så är han handhäst. Man behöver inte rida så jäkla ofta om man har kvalitet på ridpassen. Mina 2-3 pass i veckan är fokus på vår träning (oftast ett på banan och ett ute, det tredje blir det jag känner för) och sen får ungarna leka runt bäst dom vill med barbackaturer eller vad dom nu hittar på :) Och Ljómi utvecklas massa ändå!

Laukur är det ju lite speciellt med pga hans skadehistorik. Tränas på något sätt 4 dagar i veckan kanske och då blandat lugna uteritter, litet på banan, skritturer med ungarna, jobb för hand, handhäst och promenader.
 
När kör ni första klippningen för säsongen? S börjar redan bli lurvig och på träningen i måndags blev han verkligen plaskblöt. Funderar på att köra första klippningen snart, så kan jag öva på att raka utan mammutpäls först. Var säkert 15 år sedan jag klippte häst sist :bag:
Snart! Som i kanske idag. Han börjar bli lurvig och det har varit ca 21 grader om dagarna nu. Han blir trött fort och blir genomblöt av väldigt lite arbete.
 
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?
Allt är bättre än inget är mitt resonemang när livet i övrigt tar mycket tid. Men varannan dag är verkligen inte dåligt!

Jag planerar att göra något varje dag men det blir sällan så. Precis som jag nästan aldrig planerar in viloperioder för det händer alltid något så att det blir det ändå 🙈

Det var lite annorlunda när han var yngre men nu när han är vuxen (kanske inte enligt honom) och har en tendens att bli för tjock så blir det så här.
 
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?
Siktar på fem gånger i veckan men det blir oftast fyra. Ett eller oftast två pass rider jag dock på vår skogsslinga bakom stallet som tar 20 minuter att rida och är kuperad, så det blir typ korta klättringspass/gå över nedfallna träd i skritt. Resten av dagarna försöker jag rida aktivt och mer intensivt med mycket tempoväxlingar. Det som oftast får stryka på foten är långa skrittpass/lugna långa pass.
 
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?
Och ska tillägga att jag har friskvård på jobbet så en dag i veckan gör jag det under arbetstid!
 
Jag rider oftast runt en timme om jag rider ut. Med tempo. Kortare och intensivare i paddocken.
Så det är inte så att jag rider slött 6 dagar i veckan och nu vill rida 3-4 intensivare. Jag vill liksom gå ner från 5-6 till 3-4.

Nu har jag börjat ta lektioner igen för att få hjälp med den nedrans tölten. Så nu rider jag betydligt mer på böjt spår och tvärar osv. Det är ju rätt slitigt så det kanske är bra med en vilodag efter.
 
När kör ni första klippningen för säsongen? S börjar redan bli lurvig och på träningen i måndags blev han verkligen plaskblöt. Funderar på att köra första klippningen snart, så kan jag öva på att raka utan mammutpäls först. Var säkert 15 år sedan jag klippte häst sist :bag:
Det har varit dags i minst en vecka men jag drar mig och anpassar ridningen, rider innan värmen eller senare, ute eller inne beroende på vad som är svalare eller lugnare pass/fler skrittpauser. Jag får se när jag gör det men får nog inse att jag inte kan vänta så mycket längre!
 
Jag har förresten bestämt mig för att flytta hästen nu - @Cavallo är glad 😄

När är inte exakt bestämt ännu även om jag gärna gör det snart. Jag hoppas att vi kommer att trivas bra, det är alltid lite nervöst att ta med min fåniga häst till ett nytt ställe eftersom han ibland tycker att nya ställen inte riktigt är ok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 114
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 419
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp