Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahapp, då är det drygt en vecka kvar till GKSM! Ska ni dit? Vi ska tydligen det - min dotter kvalade vår yngsta ridhäst (6 år) i GDB en av de sista kvalhelgerna, så de är nu anmälda, hotell är bokat, semester beviljad och gårdsvakt ordnad! Semester i Norrköping ligger väl inte allra högst på listan över mina drömsemestrar, men ska bli kul att se lilla hästen (och dottern såklart) på sin första stora tävling! :) (lyckligtvis har han tränat på publik iaf - var med i Falsterbo i somras och gick några tävlingar i ridhus förra vintern där det också var en del folk)
 
Jahapp, då är det drygt en vecka kvar till GKSM! Ska ni dit? Vi ska tydligen det - min dotter kvalade vår yngsta ridhäst (6 år) i GDB en av de sista kvalhelgerna, så de är nu anmälda, hotell är bokat, semester beviljad och gårdsvakt ordnad! Semester i Norrköping ligger väl inte allra högst på listan över mina drömsemestrar, men ska bli kul att se lilla hästen (och dottern såklart) på sin första stora tävling! :) (lyckligtvis har han tränat på publik iaf - var med i Falsterbo i somras och gick några tävlingar i ridhus förra vintern där det också var en del folk)
Kommer följa det på distans. Känner några som tävlar så det är kul. Men jag har inte så många semesterdagar i år då jag bytt jobb + 17 andra anledningar till att det är opraktiskt att åka

Glömde: Jättekul att hon kvalade!
 
Jahapp, då är det drygt en vecka kvar till GKSM! Ska ni dit? Vi ska tydligen det - min dotter kvalade vår yngsta ridhäst (6 år) i GDB en av de sista kvalhelgerna, så de är nu anmälda, hotell är bokat, semester beviljad och gårdsvakt ordnad! Semester i Norrköping ligger väl inte allra högst på listan över mina drömsemestrar, men ska bli kul att se lilla hästen (och dottern såklart) på sin första stora tävling! :) (lyckligtvis har han tränat på publik iaf - var med i Falsterbo i somras och gick några tävlingar i ridhus förra vintern där det också var en del folk)
Jag ska inte dit, studierna står i vägen, men det hade varit den tävlingen jag gärna varit på plats för, eftersom jag själv siktar på GK framöver 😊 Lycka till för din dotter och hästen!
 
Jahapp, då är det drygt en vecka kvar till GKSM! Ska ni dit? Vi ska tydligen det - min dotter kvalade vår yngsta ridhäst (6 år) i GDB en av de sista kvalhelgerna, så de är nu anmälda, hotell är bokat, semester beviljad och gårdsvakt ordnad! Semester i Norrköping ligger väl inte allra högst på listan över mina drömsemestrar, men ska bli kul att se lilla hästen (och dottern såklart) på sin första stora tävling! :) (lyckligtvis har han tränat på publik iaf - var med i Falsterbo i somras och gick några tävlingar i ridhus förra vintern där det också var en del folk)

Jag är nyfiken på vilka ni är.

Har inte planerat att åka till norrköping, men vem vet…
 
Vad bra det går för mig nu :cautious: för hundra år sedan (under sportSM) beställde jag ett träns och tyglar från Nordic Horse, men från återförsäljare och inte direkt från NH i DK. Förra veckan fick jag äntligen huvudlaget och nosgrimman, men tyglarna är fortfarande försenade och jag börjar tappa tålamodet på riktigt nu. Inte för att jag är i akut behov av ett träns till, men just tyglarna var jag särskilt intresserad av.

Sen beställde jag en ELT-gjord från ett annat företag men de väntar på leverans som ska ske om 3-4 veckor nu. Störigt men de är ändå ärliga om leveranstiden. Ville ha gjorden då exakt allt glider bakåt på S. Inte för att sadeln inte ligger bra, utan för att han lyfter såpass mycket i fronten och drar in magen vid arbete så hela han blir som en liggande vägkon. En ELT-gjord tänkte jag kan hjälpa till viss del.

Sen vet jag att min sadel behöver komma i bättre balans. Blev rekommenderad av tillverkaren att bredda den ett järn till att börja med. Beställde järnet tillsammans med lite andra smågrejer jag behövde och tänkte att det blir nog levererat snart. Men nej. Tydligen har en liten skitvara längre leveranstid vilket försenar hela leveranen :rage: och just koppjärnet vill jag ju ha så snart som möjligt! Har ridit i bomlös i en dryg vecka nu och är måttligt road över det hela. Träna lugnt och sansat går bra, men högre tempo går inte då allt blir så ostabilt. Och S har rätt duktigt med energi just nu såklart :meh:

Jag vill bara ha min sadel breddad ju :arghh: helst med nya sadelgjorden och nya tränset. Helst igår.
 
Ringde i alla fall butiken (och mejlade tre gånger på en timme, hej ADHD :angel:) där jag beställt koppjärnet och de ska skicka koppjärnet för sig direkt, så jag har det iaf till helgen 🥳
Inte för att vara negativ på något sätt, men.... det finns ju en viss risk att om du byter koppjärn så behöver du också justera stoppningen på sadeln för att den inte ska "släppa" fram- och baktill. Den blir oftast lite mer svängd i formen med ett vidare koppjärn. Dock absolut värt ett försök!

Du kan ju också testa med förbygel/brösta om det är omöjligt att hålla sadeln på plats annars. Väldigt ovanligt på islandshäst, men det funkar ju! :)
 
Inte för att vara negativ på något sätt, men.... det finns ju en viss risk att om du byter koppjärn så behöver du också justera stoppningen på sadeln för att den inte ska "släppa" fram- och baktill. Den blir oftast lite mer svängd i formen med ett vidare koppjärn. Dock absolut värt ett försök!

Du kan ju också testa med förbygel/brösta om det är omöjligt att hålla sadeln på plats annars. Väldigt ovanligt på islandshäst, men det funkar ju! :)
Jo det är klart! Det är jag med på. Vi kom överens om att jag först skulle prova detta, sen om den behöver stoppas om får jag ta det i nästa steg. :) Då måste allt bytas då den är permanentstoppad.

Och omöjligt tror jag inte det blir. Går det inte med denna sadeln får jag ge mig ut i sadeldjungeln igen.
 
Hästen blev inte klippt förra veckan som jag hade hoppats. Får se om jag löser det i helgen, jag börjar märka det på honom rätt mycket de varma dagarna så det skulle vara skönt att få det gjort.

En liten del av mig vill bara anlita någon att göra det. Slänga pengar på problemet typ. Problemet är ju att alla pengar behövs till något annat 😅
 
Hästen blev inte klippt förra veckan som jag hade hoppats. Får se om jag löser det i helgen, jag börjar märka det på honom rätt mycket de varma dagarna så det skulle vara skönt att få det gjort.

En liten del av mig vill bara anlita någon att göra det. Slänga pengar på problemet typ. Problemet är ju att alla pengar behövs till något annat 😅

Definitivt skönt att få det gjort! Klippte ju min idag och sen red jag ut med en stallkompis, hon har inte hunnit klippa och hennes connemara blev skummig av svett, var så skönt att jag bara behövde svampa lite vid benen och sadelläget när vi kom tillbaka även en sån här varm dag 😎
 
Hästen blev inte klippt förra veckan som jag hade hoppats. Får se om jag löser det i helgen, jag börjar märka det på honom rätt mycket de varma dagarna så det skulle vara skönt att få det gjort.

En liten del av mig vill bara anlita någon att göra det. Slänga pengar på problemet typ. Problemet är ju att alla pengar behövs till något annat 😅
Ibland är det rätt skönt att ha en dotter som jobbar med hästar 😁 Hon klipper väl 20-talet hästar per säsong så att halvklippa min också tar henne bara en kvart, typ 😊
 
Nu vill jag ha sadelråd igen.
Provade min kompis Tölthester Tönn gel idag. Hästen var lugn och jag satt skönt. Blir mer märken baktill på hennes rygg, där hon är muskelfattig. Men det blir det av exakt alla sadlar! Provade den på min andra häst som inte har tråkig rygg, hon verkade trivas i den också.

Så nu vill jag köpa en.

Läste info om tönn gel och den nya modellen har inte latexstoppnikg utan cushion gel. Vad 17 är det? Vad ska man välja????

Och vad skiljer sig tex tönn gel från töltrider, karlslund och eques modell?

Långa vs korta knästöd? Den jag provade hade korta och jag satt bra i den.
 
Ibland är det rätt skönt att ha en dotter som jobbar med hästar 😁 Hon klipper väl 20-talet hästar per säsong så att halvklippa min också tar henne bara en kvart, typ 😊
Jag fick lite hjälp så det tog ganska precis en kvart att skala av på min med.

Men jag måste verkligen köpa en egen, vettig klippmaskin. Någon som har tips? Vettig kvalitet utan att vara superdyr tänker jag.
 
Ni som har era hästar på stall - bortsett från att de blir svettiga vid arbete, upplever ni att ni behöver klippa dem för att de blir varma i stallet? Flyttar min Æ från lösdrift till stall i oktober och funderar på om jag behöver klippa mer än förra året. Då gjorde jag en mindre hals/bogklippning för att ”öppna jackan” vilket funkade bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 107
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 418
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp