GKSM fyllde nu fyra hela dagar. Jag tycker egentligen det är ganska lagom för ett SM, men det är ju nästan så att man hade velat ha även C-finaler i en del klasser Tror att GDB var största klassen nu, med 55 startande. Och det är ju bara topp-15 som går till final så väldigt många som inte gör det!Jag har en fundering kring SM. Det är ju otroligt många startande, vilket såklart är kul! Men när går gränsen för att det är för många startande? Kan det bli för många startande? Jag känner att jag kan för lite för att ens ha en aning om detta, men tycker det är en intressant fråga ändå.
Sen tänker jag på kvalgränserna. Hur sätts dem? Är det baserat på föregående års SM? Eller hur funkar det?
Generellt tycker jag det var hög nivå på de tävlande. Kanske någon enstaka som "kvalat på ett bananskal" och inte riktigt hade på SM att göra, men verkligen väldigt få sådana ekipage i det stora hela. Och GKSM var tydligen den största GK-tävlingen i världen i år, och det tycker jag är lite kul!
Kvalgränserna sätts väl i någon mån efter hur många ekipage man vill ha på SM, och hur resultaten sett ut de senaste åren. Fler än i år tror jag inte man vill ha.
Sen har vi ju det något nyare påfundet GK-tölt också, en töltgren som i princip är T7, dvs rid först åt ena hållet i långsam tölt, byt sedan varv och rid valfritt tempo tölt. Men då med GK-bedömning där också vilja/spirit och form under ryttare finns med. För elitekipage extremt lätt att rida och lätt att kvala. Tror det var 73(!) seniorer som var med och det tycker jag är för många, där kan man höja kvalgränsen rejält!