Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bestämde mig lite sista minuten så här idag att förutom b-flokk också vara med på gaedingatölten imorgon 😃 Jag tänkte att när jag ändå är där så har jag chansen att rida med andra ekipage på ovalbanan då, det har har aldrig gjort förut och ej heller ens töltat tillsammans med andra så det ska bli kul 🤩 Ett varv sakta runt, byt varv och ett varv valfritt tempo? Det borde vi fixa 😁
 
Jag bestämde mig lite sista minuten så här idag att förutom b-flokk också vara med på gaedingatölten imorgon 😃 Jag tänkte att när jag ändå är där så har jag chansen att rida med andra ekipage på ovalbanan då, det har har aldrig gjort förut och ej heller ens töltat tillsammans med andra så det ska bli kul 🤩 Ett varv sakta runt, byt varv och ett varv valfritt tempo? Det borde vi fixa 😁
Tälta tillsammans med andra ska vi väl kunna lösa lite framöver men kanske inte innan tävlingen imorgon 😁
 
Fråga: hur fördelar man sig på ovalbanan när man ska rida flera samtidigt? Jag är i grupp 1 med fyra ekipage, jag är fjärde ekipaget i den startlistan, ska jag gå in sist i min grupp då och isåfall var på banan ska jag starta 👀 Är det bara med jämn fördelning eller gäller exakta platser?
 
Fråga: hur fördelar man sig på ovalbanan när man ska rida flera samtidigt? Jag är i grupp 1 med fyra ekipage, jag är fjärde ekipaget i den startlistan, ska jag gå in sist i min grupp då och isåfall var på banan ska jag starta 👀 Är det bara med jämn fördelning eller gäller exakta platser?
Speaker kommer att ropa in er i den ordningen ni ska in, är det en bra speaker så kommer hen att lyckas få till fördelningen bra på en gång :) Det är bara hyfsat jämn fördelning som gäller, inga exakta platser. Sista momentet i gaedingatölten är ju valfritt tempo tölt, så då lär ni inte kunna hålla fasta platser ändå utan de som rider fortast kommer rida om de andra, vilket är fullt tillåtet!
 
Speaker kommer att ropa in er i den ordningen ni ska in, är det en bra speaker så kommer hen att lyckas få till fördelningen bra på en gång :) Det är bara hyfsat jämn fördelning som gäller, inga exakta platser. Sista momentet i gaedingatölten är ju valfritt tempo tölt, så då lär ni inte kunna hålla fasta platser ändå utan de som rider fortast kommer rida om de andra, vilket är fullt tillåtet!
Tack!
 
Jag är sjukt sugen på att rida nu, väntar ut ett sår som är precis under sadeln och jobbar från marken.

Jag vill ut och upptäcka ridvägar, jag vill rida för tränare och efter @Cavallo s framgångar på tävlingsbanan idag är jag rätt sugen på att komma ut och tävla med 😄
I feel you... sätt på tävling hela dagen idag, men utan att tävla då. Blir så himla sugen på riktigt hästliv igen, men energin nu är så dålig att jag inte orkar med alla dagssysslor med gård, hästar, hund, barn, jobb etc plus ridning. Och när jag väl kravlar mig upp är det bara lite lätt skrittarbete som funkar och det är inte vad jag längtar efter.

Men lagom till våren ska jag komma igång igen och sen ska jag "bara" bygga styrka i både mig och hästarna, för att sen framåt 2025 vara helt på banan igen. Tålamod tålamod.
 
Jag fick också mersmak för tävling från vår första, det var så kul! Och totalt oväntat att det skulle gå så bra 😅
Men det finns inte så många tävlingar inom GK så det kan bli ”nödvändigt” att titta mot sporttävlingar isåfall om jag ska få någorlunda chans att tävla i vårt område. Jag tänker att jag håller mig till inofficiella klubb & skojtävlingar iallafall, få vana också när startfältet är större än det var denna gången 😃

Kanske sikta på T8, V5 och eventuellt T1 som en större utmaning!
 
När det gäller officiella tävlingar, finns det några spärrar vad gäller om man uppnår viss poäng att man inte får tävla en viss lägre nivå längre (alltså så som det är inom klassisk dressyr tex)?
 
När det gäller officiella tävlingar, finns det några spärrar vad gäller om man uppnår viss poäng att man inte får tävla en viss lägre nivå längre (alltså så som det är inom klassisk dressyr tex)?
Nej, det är borttaget. Det var så tidigare att om du kom över en viss poäng i lätta klasser med ett ekipage var du tvungen att starta i öppen klass. Men det är inte så längre.
Bra eller dåligt kan man kanske ha delade meningar om.
 
Jag fick också mersmak för tävling från vår första, det var så kul! Och totalt oväntat att det skulle gå så bra 😅
Men det finns inte så många tävlingar inom GK så det kan bli ”nödvändigt” att titta mot sporttävlingar isåfall om jag ska få någorlunda chans att tävla i vårt område. Jag tänker att jag håller mig till inofficiella klubb & skojtävlingar iallafall, få vana också när startfältet är större än det var denna gången 😃

Kanske sikta på T8, V5 och eventuellt T1 som en större utmaning!
Jag har lite samma tänk. Fått mersmak, men håller mig till lägre klasser, kanske vågar mig på nivå 3.
 
Jag har lite samma tänk. Fått mersmak, men håller mig till lägre klasser, kanske vågar mig på nivå 3.
Ja jag fick det tipset av stallägaren att ta det lugnt på denna ingångsnivån, bygga upp självförtroende och erfarenheter med mindre tävlingar ett tag, att många gör misstaget att försöka klättra snabbt och då kan det snabbt kännas mindre kul att tävla mot elitekipage. Nu var hennes perspektiv från dressyren (hon har tex vunnit SM) med nivåreglerna där man blir liksom inlåst på den svårare nivån, och fick ju svaret ovan att så fungerar det inte på islandshäst, men tyckte ändå det lät som bra råd nu när jag precis doppar tårna i tävlingssammanhang.
 
Jag fick också mersmak för tävling från vår första, det var så kul! Och totalt oväntat att det skulle gå så bra 😅
Men det finns inte så många tävlingar inom GK så det kan bli ”nödvändigt” att titta mot sporttävlingar isåfall om jag ska få någorlunda chans att tävla i vårt område. Jag tänker att jag håller mig till inofficiella klubb & skojtävlingar iallafall, få vana också när startfältet är större än det var denna gången 😃

Kanske sikta på T8, V5 och eventuellt T1 som en större utmaning!
Kul att det gick så bra!

Egentligen spelar det ju ingen roll om det är inofficiella tävlingar, nivå 3 eller 2 - klasserna är ju likadana oavsett. Fördelen med t.ex. nivå 2-tävlingar och SM-kvaltävlingar är att domarna är bättre :D Under våren finns ju hur många SM-kvaltävlingar som helst till ändå någorlunda rimliga priser och jag hade absolut tittat på dem om jag var du - de ger bra tävlingsrutin och du blir bedömd av fem kompetenta domare!
 
Kul att det gick så bra!

Egentligen spelar det ju ingen roll om det är inofficiella tävlingar, nivå 3 eller 2 - klasserna är ju likadana oavsett. Fördelen med t.ex. nivå 2-tävlingar och SM-kvaltävlingar är att domarna är bättre :D Under våren finns ju hur många SM-kvaltävlingar som helst till ändå någorlunda rimliga priser och jag hade absolut tittat på dem om jag var du - de ger bra tävlingsrutin och du blir bedömd av fem kompetenta domare!
Ja till våren kan vi nog vara redo för det, vi kan nog klämma in lite småtävlingar innan dess för att få lite erfarenheter! Målet är att försöka kvala till GK SM nästa år!
 
Nej, det är borttaget. Det var så tidigare att om du kom över en viss poäng i lätta klasser med ett ekipage var du tvungen att starta i öppen klass. Men det är inte så längre.
Bra eller dåligt kan man kanske ha delade meningar om.
Jag är så kluven kring det. När man som hobbyekipage får tävla mot ekipage som har representerat Sverige i internationella mästerskap i en T8 (been there, done that) känns det mindre roligt men det finns ju fördelar med
 
Ja till våren kan vi nog vara redo för det, vi kan nog klämma in lite småtävlingar innan dess för att få lite erfarenheter! Målet är att försöka kvala till GK SM nästa år!
Det finns ju många SM-kval på trevligt avstånd för dig och om de gör som i år och en förening har kvaltävling på förmiddagen och en annan på eftermiddagen på samma bana så blir det ju ännu enklare att komma ut på dom.

Jag är sugen på lite småtävlingar i höst med. Får se om jag kan lura chauffören till att köra till någon av dom 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 105
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 401
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 481
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp