Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flyttar min häst i månadsskiftet och är ärligt talat så jäkla nervös. Han var rätt osäker och stökig första tiden när jag hade köpt honom och jag är rädd för att behöva backa bandet jättelångt. Men jag tänker att nu känner vi varandra på ett helt annat sätt och självklart ska han få tid att i lugn och ro landa, så får vi ju backa så mycket som behövs.

Sen ska han han bo på stall istället för lösdrift, jag är inte så orolig för hur han ska trivas med boxlivet för det har han gjort förut innan han kom till mig (även om varje ny miljö såklart kan vara något av en chansning). Det jag är mest nervös för är mig själv, har i mitt vuxna liv bara haft och ridit hästar på lösdrift och har liksom inte mockat en box på typ... tjugo år 😅 Känner mig helt bortkommen i stallmiljön, men det är förhoppningsvis snabbt övergående :cool:
Alltså boxlivet är ju rätt skönt för oss människor jämfört med lösdriftlivet :) Stå o mocka inomhus där det är torrt och varmt istället för i en blöt (eller stelfrusen) lösdrift är ju rena lyxen! Möjlighet att göra iordning hästen inomhus är också guld värt, tycker jag, samt att kunna låta hästen stå inne och torka upp lite efter ett svettigt ridpass innan den släpps ut i hagen. Så är hästen okej med box lör du vänja dig snabbt! :D
 
Nu är det inte så länge sen jag hängde i boxstall men jag gör ju flytt från lösdrift till box med. Det är nervöst. Det är andra rutiner, andra saker att tänka på osv. Bara detaljen att hästarna går in över natten så att man behöver tänka på den aspekten när man planerar ihopsläpp var något jag helt hade förträngt.

Jag är väldigt säker på att min har mycket trygghet i mig så jag hoppas att det faktum att jag kommer ge honom extra mycket mystid nu efter flytten kommer hjälpa i att han landar på nya stället.
Ja det kommer säkert att gå bra! Oftast är det nog mest vi människor som är nojiga och det mesta löser ju sig om man ger det tid :) Men hur menar du med aspekten att hästarna går in på natten, hur påverkar det ihopsläppet?
 
Alltså boxlivet är ju rätt skönt för oss människor jämfört med lösdriftlivet :) Stå o mocka inomhus där det är torrt och varmt istället för i en blöt (eller stelfrusen) lösdrift är ju rena lyxen! Möjlighet att göra iordning hästen inomhus är också guld värt, tycker jag, samt att kunna låta hästen stå inne och torka upp lite efter ett svettigt ridpass innan den släpps ut i hagen. Så är hästen okej med box lör du vänja dig snabbt! :D
Ja visst är det ju en solklar bonus! De där bitarna kommer jag ju inte direkt sakna med lösdriftslivet 😅 Detta är väl mer ett fall av jag vet hur allt funkar nu, men inte exakt hur allt kommer att se ut framöver - kontrollbehov kallas det nog?! ;)
 
Ja det kommer säkert att gå bra! Oftast är det nog mest vi människor som är nojiga och det mesta löser ju sig om man ger det tid :) Men hur menar du med aspekten att hästarna går in på natten, hur påverkar det ihopsläppet?
Mer i tajmingen. Ingen ide att släppa ihop på eftermiddagen när de ska in snart igen. Typ.
 
Mer i tajmingen. Ingen ide att släppa ihop på eftermiddagen när de ska in snart igen. Typ.
Släpper ni ihop samma dag som du kommer? Jag har inte hunnit prata med de i mitt nya stall om hur vi ska göra med det. När jag kom till nuvarande gick hästarna i hagarna bredvid varandra ett par veckor först.
 
Släpper ni ihop samma dag som du kommer? Jag har inte hunnit prata med de i mitt nya stall om hur vi ska göra med det. När jag kom till nuvarande gick hästarna i hagarna bredvid varandra ett par veckor först.
Jag föredrar att låta hästen gå brevid ett tag. Har bäst erfarenhet av det men nu kommer han komma till nya stallet på eftermiddagen och morgonen efter få gå ut med nya hagkompisar. Han är så pass flocksmart och okonfrontativ att jag tror att det kommer gå bra.
 
Min 15 åriga tant blir so förbytt när vi byter stall. Uppe i varv, stökar i stallgången, vittrar blod på uteritt och allmänt halvgalen överlag. Sen ger det sig efter nån månad och hon blir lugnet själv igen.

Jag föredrar att ha hästarna i hagar bredvid varandra innan ihopsläpp. Om inte hagarna är riktigt stora med gräs. Då har de lite annat att fokusera på än att ha ihjäl varandra det första de gör.
Mina tre ston är alla jämna i rang och det har varit ett meck att få islandshästarna att acceptera dotterns ponny. Fått sära på dem tre gånger för att sätta ihop igen efter en månad eller två. Men nu har det varit lugnt i flocken länge.
 
Till något helt annat. Jag ska ju byta stall i dagarna, lördag närmare bestämt om det inte händer något extremt. Jag hoppas lillen tar flytten bra och snabbt finner sig på det nya stället. Jag känner mig så fruktansvärt elak som tar honom från hans kompisar men han brukar funka med de flesta hästar så jag hoppas att får någon ny vän rätt fort. Ibland önskar jag att jag hade tid och råd att ha en egen flock istället för bara en liten skrutthäst.

Ni vet grejen. "Det här är min häst. Det här är hästen som jag köpte som kompis till min häst, det här är hästen som jag köpte som kompis till kompisen till min häst och det här är hästen som jag köpte som kompis till hästen som jag köpte som kompis till hästen som jag köpte som kompis till hästen som jag köpte som kompis osv.."
Flytten i lördags gick bra. Lillen verkar ha landat bra i boxen och trivas där. Han fick komma ut i hage med nya kompisar efter en natt på box och det har gått så där. Han har blivit en del jagad, främst av en av hästarna. Den jagande hästen gör dock inte så mycket utöver att springa efter min lite då och då plus att min efter några timmar började tröttna på honom och säga ifrån.

Jag är inte jätteorolig, jag tror att det kommer bli bra snart men lite kan jag inte låta bli att oroa mig. En liten del av mig vill stå där och titta på honom hela dagarna. Jag tror däremot att jobbet inte skulle uppskatta det.
 
Flytten i lördags gick bra. Lillen verkar ha landat bra i boxen och trivas där. Han fick komma ut i hage med nya kompisar efter en natt på box och det har gått så där. Han har blivit en del jagad, främst av en av hästarna. Den jagande hästen gör dock inte så mycket utöver att springa efter min lite då och då plus att min efter några timmar började tröttna på honom och säga ifrån.

Jag är inte jätteorolig, jag tror att det kommer bli bra snart men lite kan jag inte låta bli att oroa mig. En liten del av mig vill stå där och titta på honom hela dagarna. Jag tror däremot att jobbet inte skulle uppskatta det.
Det där är ju en av fördelarna med att ha sin egen lilla flock med hästar - man slipper dessa oroande ihopsläpp! Står man inhyrd så hjälper det ju liksom inte om man är kvar länge i samma stall själv, för stallkompisar och stallkompisars hästar byts ut då och då i alla fall! Låter ju dock som det ändå går okej för din häst - hoppas lugnet snart lägrar sig i flocken! :)
 
Det där är ju en av fördelarna med att ha sin egen lilla flock med hästar - man slipper dessa oroande ihopsläpp! Står man inhyrd så hjälper det ju liksom inte om man är kvar länge i samma stall själv, för stallkompisar och stallkompisars hästar byts ut då och då i alla fall! Låter ju dock som det ändå går okej för din häst - hoppas lugnet snart lägrar sig i flocken! :)
Precis. Nu är min rätt tacksam. Han initierar sällan bråk utan går helst undan men efter ett tag tröttnar han och säger ifrån.

Tack. Jag ser fram emot att kunna ta in honom utan att behöva hjälp att hålla undan de andra hästarna 😅
 
Är det poängmässigt mer eftersträvansvärt på tävling att ha mer flashiga höga ben eller att rida hästen i form? Om vi antar att takt och tempo är lika jämna i bägge situationerna.

Påverkas poängen olika i sport och GK vad gäller om man visar mer action eller om man visar bättre form?
 
(Ovan bara av nyfikenhet, jag har inte med min nivå ridning lyckats plocka fram flashiga ben på min häst ännu så det är inget jag kan visa ändå i nuläget :p Vi kan dock rida i form ibland i alla fall, men vet att lite öppnare form är ok i GK, men, utan att förlora ryggen då antar jag).
 
Är det poängmässigt mer eftersträvansvärt på tävling att ha mer flashiga höga ben eller att rida hästen i form? Om vi antar att takt och tempo är lika jämna i bägge situationerna.

Påverkas poängen olika i sport och GK vad gäller om man visar mer action eller om man visar bättre form?
Nu pratar jag bara sport.

Minns jag rätt så ligger flashigheten som den sista biten, om inte allt annat sitter så spelar det ingen roll hur flashig hästen är.

Har du kollat på domarhandledningen? Den gav mig en del i förståelsen hur saker bedöms, det tillsammans med att sitta domarsekreterare med bra domare
 
Är det poängmässigt mer eftersträvansvärt på tävling att ha mer flashiga höga ben eller att rida hästen i form? Om vi antar att takt och tempo är lika jämna i bägge situationerna.

Påverkas poängen olika i sport och GK vad gäller om man visar mer action eller om man visar bättre form?
Jag klipper in domarhandledningen här nedan, för momentet långsam tölt (i sportgrenarna då). Hästens form kommer ju in på flera ställen, huvudsakligen i "connection", "supplement/relaxation" och i "outline and movements", medan aktionen, dvs "flashiga ben" enbart kommer in under "outline and movements"

De tjocka vertikala stecken är brandväggar, dvs om utförandet stämmer in på det som står till höger om strecket stämmer in så kan du inte få högre poäng än där strecket är.

Som jag ser det kan du få poäng upp till 7 om hästen har medelstora rörelser, om allt annat är bra eller mycket bra. Men skulle du ha några genomgående fel i kontakten med hästen halkar du snabbt ner till under 6, likadant om hästen genomgående är spänd eller har väldigt begränsade rörelser.

Så generellt skulle jag kanske säga att det viktigaste är att rida hästen i rätt tempo, med korrekt takt och bra kontakt. Det är ju också så att alla delarna oftast hänger ihop. Det går absolut att rida en häst till bättre aktion genom att rida den i korrekt form och få den att arbeta rätt.

1695297970447.png
 
Påverkas poängen olika i sport och GK vad gäller om man visar mer action eller om man visar bättre form?
I GK är det (i vuxenklasserna) enbart hästen som bedöms, inte ryttaren eller ridningen, vilket såklart har viss inverkan på resultatet. Normalt vill man väl att hästen kan visa lite mer tempo och uttrycksfullhet i GK, men inte på bekostnad av formen, som ju är en egen bedömningspunkt som dessutom räknas dubbelt!
 
Minns jag rätt så ligger flashigheten som den sista biten, om inte allt annat sitter så spelar det ingen roll hur flashig hästen är.
Samtidigt så har ju en häst som lyckas vara flashig passerat en del brandväggar - den är t.ex. inte stel eller har begränsade rörelser, har den då okej takt, rätt tempo och kontakten med ryttaren är utan tydliga fel kan den få upp till 6.5 - 7 även med vissa brister i formen. Och för de flesta av oss är det bra poäng :)
 
Samtidigt så har ju en häst som lyckas vara flashig passerat en del brandväggar - den är t.ex. inte stel eller har begränsade rörelser, har den då okej takt, rätt tempo och kontakten med ryttaren är utan tydliga fel kan den få upp till 6.5 - 7 även med vissa brister i formen. Och för de flesta av oss är det bra poäng :)
Ja precis. Du sa allt mycket bättre än vad jag gjorde :)
 
Man ska för övrigt också plugga när man tagit sig till biblioteket innan man har prov kl 15:15... och inte sitta och tänka på tävlingen på lördag :laugh:
Lycka till! På både prov och tävling!

Angående hur domarna dömer så rekommenderar jag precis som @crazyrabbitlady att sitta domarsekreterare med någon duktig domare! Jag har lärt mig otroligt mycket på det de senaste 20-25 åren! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 105
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 401
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 481
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tävling i julsnaps
  • Stil på bostad för uthyrning.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp