Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har era hästar på stall - bortsett från att de blir svettiga vid arbete, upplever ni att ni behöver klippa dem för att de blir varma i stallet? Flyttar min Æ från lösdrift till stall i oktober och funderar på om jag behöver klippa mer än förra året. Då gjorde jag en mindre hals/bogklippning för att ”öppna jackan” vilket funkade bra.

Mitt första sto svettades på stall. Ingen annan har gjort det.
 
Ni som har era hästar på stall - bortsett från att de blir svettiga vid arbete, upplever ni att ni behöver klippa dem för att de blir varma i stallet? Flyttar min Æ från lösdrift till stall i oktober och funderar på om jag behöver klippa mer än förra året. Då gjorde jag en mindre hals/bogklippning för att ”öppna jackan” vilket funkade bra.
Jag personligen tenderar att täcka mer när jag har häst på box än på lösdrift, det gör att jag kanske vill klippa lite mer. Men svettig av att stå på box vet jag inte om jag någonsin träffat någon häst som blivit.
 
Jag fick lite hjälp så det tog ganska precis en kvart att skala av på min med.

Men jag måste verkligen köpa en egen, vettig klippmaskin. Någon som har tips? Vettig kvalitet utan att vara superdyr tänker jag.
Jag gillar Biltemas hundtrimmer, det är den jag klippt med, visst är den lite mindre än en klippmaskin för hästar men å andra sidan kommer man åt väldigt enkelt överallt och tror inte det skulle ta så himla mycket längre tid än en större maskin egentligen, jag tog jättelång tid på mig men det är mer avsaknad av teknik + perfektionism = dålig kombo 😅
 
Ni som har era hästar på stall - bortsett från att de blir svettiga vid arbete, upplever ni att ni behöver klippa dem för att de blir varma i stallet? Flyttar min Æ från lösdrift till stall i oktober och funderar på om jag behöver klippa mer än förra året. Då gjorde jag en mindre hals/bogklippning för att ”öppna jackan” vilket funkade bra.

Vi har två delar i vårt stall, en isolerad del där min står, och blev fuktig fram mot november förra året vill jag minnas dvs när full päls var satt och stallet höll lite för behagliga grader, i den oisolerade delen tror jag inte han skulle svettas.

Skulle således tro det beror på hur väl isolerat stallet är och hur många hästar som står där och ångar upp det under natten/hur bra ventilation det är.
 
Jag gillar Biltemas hundtrimmer, det är den jag klippt med, visst är den lite mindre än en klippmaskin för hästar men å andra sidan kommer man åt väldigt enkelt överallt och tror inte det skulle ta så himla mycket längre tid än en större maskin egentligen, jag tog jättelång tid på mig men det är mer avsaknad av teknik + perfektionism = dålig kombo 😅
Jag har en från biltema som jag klippt honom med tidigare, den skulle inte orka en omgång till och jag har nu efter att jag fått honom klippt med riktig maskin ett par säsonger insett att jag vill ha en lite ordentligare. Biltemas är däremot guld värd när jag behövt klippa rent runt sår för att kunna se hur djupa de är/de ser ut under all päls.
 
Jag har en från biltema som jag klippt honom med tidigare, den skulle inte orka en omgång till och jag har nu efter att jag fått honom klippt med riktig maskin ett par säsonger insett att jag vill ha en lite ordentligare. Biltemas är däremot guld värd när jag behövt klippa rent runt sår för att kunna se hur djupa de är/de ser ut under all päls.
Hur menar du att den inte skulle orka? Jag har ju bara klippt 2 ggr med min (halvklippning) och skulle hoppas den varade ett bra tag till 🤪 inga tecken på att bladet behövde slipas denna gången men så var det som sagt bara andra gången 🤔

Förvisso mycket större kroppshydda på en häst men många hundraser har mycket längre tätare hår så tänker det inte ska va några problem så sett väl?

Dock fattar jag om man vill ha en bredare maskin ändå 😊
 
Hur menar du att den inte skulle orka? Jag har ju bara klippt 2 ggr med min (halvklippning) och skulle hoppas den varade ett bra tag till 🤪 inga tecken på att bladet behövde slipas denna gången men så var det som sagt bara andra gången 🤔

Förvisso mycket större kroppshydda på en häst men många hundraser har mycket längre tätare hår så tänker det inte ska va några problem så sett väl?

Dock fattar jag om man vill ha en bredare maskin ändå 😊

Biltemas gör ett fantastiskt jobb för vad den kostar. Det är det ingen tvekan om 😄

Men det blir helt enkelt lite enklare, snabbare och snyggare med en ordentligare i mitt tycke.
 
Har någon eller känner någon som har en tölthester tönn bomlös 17” med korta knästöd som ska säljas?
 
Ni som har era hästar på stall - bortsett från att de blir svettiga vid arbete, upplever ni att ni behöver klippa dem för att de blir varma i stallet? Flyttar min Æ från lösdrift till stall i oktober och funderar på om jag behöver klippa mer än förra året. Då gjorde jag en mindre hals/bogklippning för att ”öppna jackan” vilket funkade bra.
Vi har fyra hästar på stall som är oisolerat och där dörrar och fönster för det mesta står lite på glänt. Har också en klart överdimensionerad ventilationstrumma 😁 Så vi har i stort sett samma temperatur i stallet som ute förutom att det inte blåser, regnar och snöar förstås. Ingen av våra behöver klippas för att kunna stå inne, utan det är för arbetets skull som vi klipper. Däremot upplever jag ju att vi KAN klippa mer eftersom de står på stall. Just det där att de varje dygn kommer undan blåst och nederbörd ett antal timmar gör ganska mycket de där dagarna det regnar på tvären….
 
I övermorgon börjar GKSM och vi börjar bli klara med förberedelserna. I lilla hästens klass (GDB) är det 55 (!) startande, så chansen till final av något slag är ju liten, men hoppas han kan göra ett för honom bra resultat och samtidigt sätta ett kval för nästa år. Allt mer än så är bonus med tanke på att han bara är sex år. :)
 
I övermorgon börjar GKSM och vi börjar bli klara med förberedelserna. I lilla hästens klass (GDB) är det 55 (!) startande, så chansen till final av något slag är ju liten, men hoppas han kan göra ett för honom bra resultat och samtidigt sätta ett kval för nästa år. Allt mer än så är bonus med tanke på att han bara är sex år. :)

Det känns som att det är rätt många kvalade/startande i alla klasser i år 🙂

Håller tummarna. Lycka till!
 
Det känns som att det är rätt många kvalade/startande i alla klasser i år 🙂
Ja, det är många! Senast dottern var med (2019) red hon GDYA och då var de 12 eller 14 i den klassen - i år är de över 30!! Tror att det totalt är rekordmånga startande. Kul - jag gillar GK som tävlingsform, tycker den är hästvänlig och trevlig!
Håller tummarna. Lycka till!
Tack! :heart
 
Försöker följa GKSM lite lätt på jobbet idag, får se hur det går. Jag önskar verkligen lite mer funktionalitet från Kappi, en pushnotis när varje uttagning är klar för att kolla resultat och notiser på när något händer med favoritekipage/häst/ryttare är väl inte så mycket att drömma om?

Icetest har väl delar av det om jag minns rätt men jag tyckte inte att jag fick det att funka när jag försökte på någon av tävlingarna tidigare i år.

Iaf så tror jag att jag känner 2 eller 3 startande idag (varav bara en har någon egentlig finalchans) och jag är nyfiken på nivån på poängen i GK-tölten idag.

Var det någon streaming från SM? Känner mig lite sugen att kolla på söndag 😄
 
Försöker följa GKSM lite lätt på jobbet idag, får se hur det går. Jag önskar verkligen lite mer funktionalitet från Kappi, en pushnotis när varje uttagning är klar för att kolla resultat och notiser på när något händer med favoritekipage/häst/ryttare är väl inte så mycket att drömma om?

Icetest har väl delar av det om jag minns rätt men jag tyckte inte att jag fick det att funka när jag försökte på någon av tävlingarna tidigare i år.

Iaf så tror jag att jag känner 2 eller 3 startande idag (varav bara en har någon egentlig finalchans) och jag är nyfiken på nivån på poängen i GK-tölten idag.

Var det någon streaming från SM? Känner mig lite sugen att kolla på söndag 😄
Jag vet att jag läste något om att något IT-bolag hade fått i uppdrag att vidareutveckla Kappi-appen så man får väl hålla tummarna att det blir bättre! Jag använde Icetest för första gången under VM och var inte helt såld, störde mig på att jag inte kunde hitta startlistor för klasser som pågick eller var avslutade, då fick jag bara resultaten.

Annars måste jag erkänna att jag har dålig koll på GK-SM, har inte riktigt blivit GK-frälst (än).
 
Försöker följa GKSM lite lätt på jobbet idag, får se hur det går. Jag önskar verkligen lite mer funktionalitet från Kappi, en pushnotis när varje uttagning är klar för att kolla resultat och notiser på när något händer med favoritekipage/häst/ryttare är väl inte så mycket att drömma om?

Icetest har väl delar av det om jag minns rätt men jag tyckte inte att jag fick det att funka när jag försökte på någon av tävlingarna tidigare i år.

Iaf så tror jag att jag känner 2 eller 3 startande idag (varav bara en har någon egentlig finalchans) och jag är nyfiken på nivån på poängen i GK-tölten idag.

Var det någon streaming från SM? Känner mig lite sugen att kolla på söndag 😄
Tyvärr ingen streaming, verkar aldrig vara det på svenska tävlingar 😟
Men jag ska inte klaga, jag är ju på plats! 😁
 
Jag har en fundering kring SM. Det är ju otroligt många startande, vilket såklart är kul! Men när går gränsen för att det är för många startande? Kan det bli för många startande? Jag känner att jag kan för lite för att ens ha en aning om detta, men tycker det är en intressant fråga ändå.

Sen tänker jag på kvalgränserna. Hur sätts dem? Är det baserat på föregående års SM? Eller hur funkar det?
 
Jag har en fundering kring SM. Det är ju otroligt många startande, vilket såklart är kul! Men när går gränsen för att det är för många startande? Kan det bli för många startande? Jag känner att jag kan för lite för att ens ha en aning om detta, men tycker det är en intressant fråga ändå.

Sen tänker jag på kvalgränserna. Hur sätts dem? Är det baserat på föregående års SM? Eller hur funkar det?

Jag har inte koll på allt men minns något om att de till sport sänkte någon av gränserna (flera?) jämfört med förra året för att de ville ha lite fler startande och publik.

Men lagom är ju bäst.
 
Jag har inte koll på allt men minns något om att de till sport sänkte någon av gränserna (flera?) jämfört med förra året för att de ville ha lite fler startande och publik.

Men lagom är ju bäst.
Ja, det var galet höga kvalgränser för framförallt seniorer på sport-SM under något eller några år före pandemin. Nu är de justerade så att de känns (i mitt tycke) mer rimliga. Plus att kvalgränserna för YR höjdes något så det blir ett mindre "hopp" när man fyller 22 (i femgång var det t.ex. en hel poängs skillnad mellan YR och senior - 5.40 resp 6.40 - och det känns ju lite tufft kanske om man tänkt sig att fortsätta tävla med samma häst).

Nu när SIF är med i RF får man ju dessutom inte tävla SM förrän det år man fyller 13, så då går ju automatiskt alla barnklasser bort, därav inte riktigt samma behov av att begränsa antalet deltagare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 106
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 410
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp