Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?
Jag tränar mestadels 6 dagar i veckan! Tycker inte varannan dag låter dåligt heller som en kontinuerlig rutin 😊

Jag har förresten bestämt mig för att flytta hästen nu - @Cavallo är glad 😄

När är inte exakt bestämt ännu även om jag gärna gör det snart. Jag hoppas att vi kommer att trivas bra, det är alltid lite nervöst att ta med min fåniga häst till ett nytt ställe eftersom han ibland tycker att nya ställen inte riktigt är ok.
Ja det ska bli så roligt att du flyttar till oss!! Hoppas också du & din häst ska trivas lika bra som nalle & jag gör 💖 Du får ta med dig en islänning till från ditt stall till boxen bredvid så ska vi sakta med säkert invadera hela stallet med våra söta tölttroll 🦄🥳
 
Jag tränar mestadels 6 dagar i veckan! Tycker inte varannan dag låter dåligt heller som en kontinuerlig rutin 😊


Ja det ska bli så roligt att du flyttar till oss!! Hoppas också du & din häst ska trivas lika bra som nalle & jag gör 💖 Du får ta med dig en islänning till från ditt stall till boxen bredvid så ska vi sakta med säkert invadera hela stallet med våra söta tölttroll 🦄🥳
Det hade varit något. Plocka med hästens bästis och bara meddela hans ägare att han bor där nu 😂
 
Ni som inte siktar på tävling, men ändå tränar och vill framåt i er ridning (ja ni får ju tävla med), hur ofta rider ni?

Vardagen med jobb, familj, gård och två hästar att hålla igång blir lite tajt. Varannan dag, är det för dåligt?
Under lång tid (många månader) efter det att min unge föddes red jag en gång i veckan. Jag åkte till min tränare några gånger ändå, som konstaterade att vi utvecklades fint mellan gångerna trots att jag kunde rida så lite.
Som bäst sedan barnets ankomst var jag uppe i tre gånger i veckan. Nu är barn nummer två på gång, och vi har också gård (som periodvis äter upp precis all tid), jobbar heltid och har två hästar. Jag har tävling som mål med min ena, och den andra är äldre och ska bara må bra och vara lyxridhäst. För min del är aktivitet 2-4 gånger per häst och vecka ett realistiskt mål de kommande åren, och jag kommer nog vara säsongsberoende. Jag är säker på att det är tillräckligt för att känna utveckling, även om det kommer ta längre tid än om jag red fem-sex dagar i veckan per häst som förr. Framförallt upplever jag att det är min ridförmåga som begränsar när jag rider mindre, både teknik och styrka.
 
Under lång tid (många månader) efter det att min unge föddes red jag en gång i veckan. Jag åkte till min tränare några gånger ändå, som konstaterade att vi utvecklades fint mellan gångerna trots att jag kunde rida så lite.
Som bäst sedan barnets ankomst var jag uppe i tre gånger i veckan. Nu är barn nummer två på gång, och vi har också gård (som periodvis äter upp precis all tid), jobbar heltid och har två hästar. Jag har tävling som mål med min ena, och den andra är äldre och ska bara må bra och vara lyxridhäst. För min del är aktivitet 2-4 gånger per häst och vecka ett realistiskt mål de kommande åren, och jag kommer nog vara säsongsberoende. Jag är säker på att det är tillräckligt för att känna utveckling, även om det kommer ta längre tid än om jag red fem-sex dagar i veckan per häst som förr. Framförallt upplever jag att det är min ridförmåga som begränsar när jag rider mindre, både teknik och styrka.

Tack för att ni delar med er. Såhär års tryster ju tiden främst pga att trädgården kräver sitt. Och jag älskar trädgårdsarbete, det är ett intresse, precis som hästarna.
Vinterhalvåret dippar motivationen ikapp med mörkret. Så att tro att jag ska rida mer då är inte särskilt troligt.
 
Vad har ni för erfarenheter av de bomlösa sadlarna ala fotölj-modell? De som många märken har liknande modeller av. Vet ni vilka jag menar?

Borde ha ullstoppat, men det verkar kört på bomlösfronten. Och jag blir galen av att rida i barbackasadeln snart på ångloket. Behöver kunna ha stöd och stigbyglar.
 
Vad har ni för erfarenheter av de bomlösa sadlarna ala fotölj-modell? De som många märken har liknande modeller av. Vet ni vilka jag menar?

Borde ha ullstoppat, men det verkar kört på bomlösfronten. Och jag blir galen av att rida i barbackasadeln snart på ångloket. Behöver kunna ha stöd och stigbyglar.
Menar du typ som dessa?
 
Vad har ni för erfarenheter av de bomlösa sadlarna ala fotölj-modell? De som många märken har liknande modeller av. Vet ni vilka jag menar?

Borde ha ullstoppat, men det verkar kört på bomlösfronten. Och jag blir galen av att rida i barbackasadeln snart på ångloket. Behöver kunna ha stöd och stigbyglar.
Ett tag hade jag alltid en sån utöver bomsadel och använde den ofta, var väldigt nöjd då.
 
Min erfarenhet, som är väldigt liten, är att de inte passar för tunna hästar eller de med hög manke. Men annars är jag förtjust i dem, hade gärna haft en egen. Har en Töltrider Heba jag kan låna men jag tycker den är knepig att få plats med mina sjukt långa lårben i den. Men Sölvi verkar gilla den iaf så jag kanske skaffar en egen liknande i framtiden.

Vet en del som rider i dem regelbundet och är mkt nöjda! Jag är lite osäker dock på om jag kan rida i dem regelbundet då jag väger en del med mina 182cm över havet.
 
Måste visa en bild på min 1 åring som jag tog förut 🥰 Hon är så himla fin och så himla trevlig!

IMG_0280.jpeg
 
Idag red vi i något sånär ren tölt! Äntligen! Red ut. I tölten måste jag tvära och flytta hela tiden för att få med bakbenen och inte göra det möjligt för tant att bli styv. I början rätt stretigt och svårt. Blev lite bättre efter några några gånger.
Efter sista galoppen på hemvägen tog jag tölt, flyttade henne i nedtagningen och rätade upp sen. Hon kändes så fin. Trevlig form och kändes som smör när jag bad henne flytta bakdelen i kurvan.

Tog bara 7km i alla gångarter först…

Alltså den här hästen är egentligen en tölthäst med en såååå fin tölt. Men hon har gått i passtakt så länge, då jag varit så rädd för att rida på böjt spår och flytta o greja. Detta pga en gammal skada i ett bakknä. Men nu har jag lite tröttnat på att vaggas runt. Och hon har med sin ålder och kontinerlig träning i öveigt blivit aå stark i sin kropp att hon är en mästare på att balansera upp den här passtakten. Det ska liksom så mycket till nu för att hon ska släppa. Inte bara flytta och böja lite som när hon var ung.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 107
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 418
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp