Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tycker ni i övrigt om det gångna VM:et? Jag tycker nog att Islands prestationer stuckit ut, även om det såklart funnits massor av fantastiska hästar och ryttare från andra nationer också. Jóhanna/Bárður var ju bland mina favoriter, liksom Sara/Flóki som vann femgången (sällan sett någon rida så bra på stångbett!). Ungerns enda tävlande ekipage var en positiv överraskning - jättefin häst och mjuk, trevlig ridning (Veronika Krammer/Ísbjörn). Ur svenskt perspektiv jättekul att Caspar/Oddi tog femgångskombinationen, och Máni/Gljátoppur är ju ytterligare en sån där helt fantastisk kombination!

På den mindre positiva sidan så strulade Alendis livestream ordentligt de första två dagarna, vilket såklart är helt oacceptabelt när man betalt dyra pengar för just livestream, men det ordnade ju upp sig så småningom. Tycker fortfarande också tyvärr att man ser en del gapande, obekväma munnar (precis som man också ser fantastiskt mjuk och fin ridning).

Det skulle ju också göras en studie som jämförde ryttarens vikt med hästens - någon som vet om det skulle göras ytterligare något kring det, typ undersöka hästens prestation eller liknande, eller var det bara att notera vikten som var grejen?
Jag hann inte se så mycket av uttagningarna, bara fläckvis, men kommer titta på vissa igen i efterhand. Många trevliga ekipage och fin ridning, även om det var en del otrevligheter här och där. En reflektion var i F1-finalerna, då jag konstaterade att YR överlag gjorde bättre nedtagningar i passen än seniorerna.

Jag tyckte betydligt mer om Gjlátoppur nu än på SM, framförallt tyckte jag att det syntes i F1 att det han saknar än så länge är styrka. Med tanke på hans ålder så tror jag han blir riktigt riktigt vass i nästa och nästnästa VM. Tölten är ju redan magisk, men tror nog han blir riktigt flott även i övriga gångarter med mer styrka.

Håller med om Alendis de första dagarna, men sen hade jag inga problem. Men insåg att livestreaming är betydligt bättre på uttagningar än finaler. När det var sju startande i en final fick man se så väldigt korta snuttar på varje häst, och vissa syntes inte alls. Glad att man kan kolla på uttagningarna igen, jag måste kolla in Jódis trav ordentligt, det lilla man såg i V1-finalen gav ju mersmak.

Kul med alla svenska medaljer! Och retligt med några fjärdeplaceringar som var så nära att bli brons...

Och förstås som jag skrivit tidigare, stor besvikelse att Toppur skadade sig i T1-finalen.
 
Idag har vi ridit på stubbåkern för första gången. Vi rullade på i full galopp, på hemvägen, som om vi aldrig gjort något annat :love: Tänk att vi för bara 3-4 månader sedan inte ens kunde möta en bil vid uteritt utan att det blev härdsmälta. Idag kände jag verkligen hur S hade koll på mina signaler och det kändes verkligen som att han sa "Är inte du rädd för det här är inte jag det heller! Nu kör vi!" och så galopperade vi på ännu snabbare :D

20230816_110536.jpg

Jag är så löjligt stolt över oss :love:
 
Jag har ridit lektion för första gången på evigheter och just nu känns det som att den bristen på ork och motivation är som bortblåst :love:

Förhoppningsvis håller det i sig ett tag med.

Vi jobbade främst med tölten, att få honom lätt i kontakten och i det tempo som jag vill och avslutade med lite trav. Han är så fin min lilla häst :heart
 
Jag har ridit lektion för första gången på evigheter och just nu känns det som att den bristen på ork och motivation är som bortblåst :love:

Förhoppningsvis håller det i sig ett tag med.

Vi jobbade främst med tölten, att få honom lätt i kontakten och i det tempo som jag vill och avslutade med lite trav. Han är så fin min lilla häst :heart
Bra lektioner är verkligen det bästa som finns, värt varenda krona :love: Kul att det gick bra!

Jag red min sista lektion på länge för några veckor sen, jag ska ha barn i höst och magmusklerna orkar inte längre med seriös ridning. Men oj vad jag kommer sakna det... hoppas på att kunna återuppta dt i vår igen.
 
Här har inte blivit mycket ridit under sommaren, skadade mig strax efter midsommar och inte kunnat sitta riktigt bekvämt sen dess. Ramlade hårt på rumpan i en icke hästrelaterad aktivitet.

Det var ju lite synd för jag har för många unghästar, men de är ju inte så lätta att sälja när de inte är inridna. De är väldigt fina att gå promenader med i alla fall. Hoppas på en tömkörningskurs under hösten, men rumpan börjar bli bättre. Det går nästan att åka buss utan att vara allt för obekväm.
 
Jag har lite idétorka just nu. Alla ridpass blir ungefär samma mer eller mindre. Lite tråkiga faktiskt. Red lektion förra veckan på min passaktiga tant. Och hon är svår att få ren. Lyssnar bra på hjälperna, går lätt att flytta och böja i bägge varven. Men takten blir inte riktigt bra. Jo på böjt spår och om jag tvärar, men då måste hon ju. Rakt fram blir det rätt styvt. Det är bättre, men inte helt bra.
Hon är lite oengagerad tycker jag och jag blir lätt hemmablind. Inte lat i att hon inte går fram (jo skritten är rätt seg bortåt), men inget klipp i henne liksom. Bara hemåt, men då springer hon ju hellre på än tar i.
 
Idag ska jag och S åka iväg och träna för Sabina Svärd! Det är första gången vi åker iväg sen innan sommaren, så det ska bli skoj :) Det ska bli kul att se vad hon tycker om S, hon har bara sett honom på film från provridningen. Jag har ridit för henne innan men då på annan häst.

Dock åker vi iväg utan sällskap så det blir mycket för mig att tänka på :bag: Men det ska nog gå bra. Håll tummarna!
 
Varit på kurs med Filippa Montan igen i helgen och hon är verkligen en fantastisk instruktör! Ridit tre privatlektioner och så höll hon clinic för oss på lördagkväll där hon visade en tävlingshäst och pratade kring tävling och sen en annan häst från marken där hon pratade och visade hur hon brukar tänka inför igångsättning efter skada eller längre vila. Himla bra!
 
Idag ska jag och S åka iväg och träna för Sabina Svärd! Det är första gången vi åker iväg sen innan sommaren, så det ska bli skoj :) Det ska bli kul att se vad hon tycker om S, hon har bara sett honom på film från provridningen. Jag har ridit för henne innan men då på annan häst.

Dock åker vi iväg utan sällskap så det blir mycket för mig att tänka på :bag: Men det ska nog gå bra. Håll tummarna!
Vad kul! Det går säkert bra!

Här har det varit tävling i helgen, och dottern kvalade till GKSM med vår yngsta häst (6 år), så det blir till att förbereda en tripp till Norrköping i september för lilla hästen!
 
Varit på kurs med Filippa Montan igen i helgen och hon är verkligen en fantastisk instruktör! Ridit tre privatlektioner och så höll hon clinic för oss på lördagkväll där hon visade en tävlingshäst och pratade kring tävling och sen en annan häst från marken där hon pratade och visade hur hon brukar tänka inför igångsättning efter skada eller längre vila. Himla bra!
Henne hade jag väldigt gärna testat att rida för, har träffat henne på clinic (för annan instruktör) och gillar verkligen hennes tänk och sätt att vara kring hästarna!
 
Vad skulle ni välja mellan följande släp:

2006 Ifor Williams HB403, enhästars, fronturlastning, ej sadelkammare/skåp, kamera, i fint skick, ljusgrå. S/v däck. Pris verkar prutbart inom budget.

2020 Cheval Touring Country, tvåhästars, fronturlastning, ljusgrå, lång bom ingår, fullhög sadelkammare, kamera, s/v däck. Över budget men bra pris ändå.

Är det väldigt meckigt att behöva lasta allt i bilen? Är det smartare att köpa ett större släp om man kan? Med enhästars kan man vid dåligt väder göra iordning och sadla inne i transporten, det funkar väl inte i en tvåhästars även om hästen står brett med lång bakbom?
 
Vad skulle ni välja mellan följande släp:

2006 Ifor Williams HB403, enhästars, fronturlastning, ej sadelkammare/skåp, kamera, i fint skick, ljusgrå. S/v däck. Pris verkar prutbart inom budget.

2020 Cheval Touring Country, tvåhästars, fronturlastning, ljusgrå, lång bom ingår, fullhög sadelkammare, kamera, s/v däck. Över budget men bra pris ändå.

Är det väldigt meckigt att behöva lasta allt i bilen? Är det smartare att köpa ett större släp om man kan? Med enhästars kan man vid dåligt väder göra iordning och sadla inne i transporten, det funkar väl inte i en tvåhästars även om hästen står brett med lång bakbom?
Jag skulle säga att det beror på bilen hur jobbigt det är att packa allt där, plus hur mycket du tänkt vara borta i längre perioder/mer än över dagen. Behöver du packa hö för 4-5 dagar utöver sadel osv så är den där sadelkammaren värt mycket.

Skulle jag ha råd med en tvåhästars som min bil kan dra två hästar i skulle jag nog personligen köpa det. Men jag försöker konstant få med mig kompisar när jag åker på kurs 😄
 
Jag skulle säga att det beror på bilen hur jobbigt det är att packa allt där, plus hur mycket du tänkt vara borta i längre perioder/mer än över dagen. Behöver du packa hö för 4-5 dagar utöver sadel osv så är den där sadelkammaren värt mycket.

Skulle jag ha råd med en tvåhästars som min bil kan dra två hästar i skulle jag nog personligen köpa det. Men jag försöker konstant få med mig kompisar när jag åker på kurs 😄
Bilen har jag inte köpt ännu men den tilltänkta bilen ska vara en kombi med gott om lastutrymme, jag tror inte övernattning är något jag tänker på så mycket, mer att kunna ha liten grep, sop, hink och sånt i transporten som jag alltid vill ha med när jag åker så inte varenda pinal behöver lastas i och ur bil för var resa, just det verkade så smidigt att få plats med i en fullhög sadelkammare. Men får då offra att kunna göra iordning hästen i släpet iom mellanväggen. Kanske att man kan göra några stadiga fästen längst fram i IW-släpet där grep kan fästas… bara det inte kan komma löst och trilla på hästen eller nås av en hov. Han är inte den som brukar veva med frambenen men man vet ju aldrig.

Just igår var det en på stallet som berättade om en annan häst de åkt med som kommit upp och slagit igenom sadelkammaren med framhovarna ovanifrån. Sån katastrof är svår att tänka mig med min lugna häst men igen, skräckscenario. Så sådan halvhög sadelkammare som skjuter in i hästdelen går bort.

Det enda som verkar lite konstigt med HB403 är att fästena för grimskaften är högt upp nästan i taket. Jag är van vid att de är vid sidorna ungefär i höjd med frambommen. Om man sätter fast hästen så högt uppifrån känns det ju som den har mer frihet att stegra och komma över bommen?
 
Vad skulle ni välja mellan följande släp:

2006 Ifor Williams HB403, enhästars, fronturlastning, ej sadelkammare/skåp, kamera, i fint skick, ljusgrå. S/v däck. Pris verkar prutbart inom budget.

2020 Cheval Touring Country, tvåhästars, fronturlastning, ljusgrå, lång bom ingår, fullhög sadelkammare, kamera, s/v däck. Över budget men bra pris ändå.

Är det väldigt meckigt att behöva lasta allt i bilen? Är det smartare att köpa ett större släp om man kan? Med enhästars kan man vid dåligt väder göra iordning och sadla inne i transporten, det funkar väl inte i en tvåhästars även om hästen står brett med lång bakbom?
Jag skulle aldrig sadla en häst inne i en transport. För stor risk att sadeln fastnar i nåt på vägen ut och även om man har en trygg häst som inte får panik av det så kan det ju bli skador på sadeln.
 
Har i princip bestämt mig för IW-släpet pga pris samt att jag helst ville ha ett enhästars så jag kan borsta av & sadla därinne om jag skulle vilja. Ska åka med pappsingen imorgon och kolla med avsikt att köpa om allt ser bra ut.

Har fått rådet att åka bak i släpet en bit för att höra hur mycket det skramlar och så.

Några andra tips vad man ska kolla efter? Släpet är helt i aluminium så bör ju inte finnas några ruttna golv eller väggar. Hade fel på året, 2009 är det. Så ändå många år på nacken men jag kan inget om släp egentligen. Vi kommer såklart koppla ihop det med pappas bil och kolla att allt lyser som det ska, och liksom visuellt inspektera, testa ramperna/fjädring där och sånt. Mer vet jag inte riktigt 👀
 
Jag skulle aldrig sadla en häst inne i en transport. För stor risk att sadeln fastnar i nåt på vägen ut och även om man har en trygg häst som inte får panik av det så kan det ju bli skador på sadeln.
Det är ju en bra poäng! Men tycker ändå det känns bra att ha lite mer plats runt hästen eftersom han har varit lite otaggad på att lasta.
 
Ska tillägga att tvåhästarssläpet är i funktion ett enhästars pga Max lastvikt 580 kg, så extraspiltan är mer utrymme än enhästars men kommer inte kunna få in mer än min häst plus typ en större hund där 😅
 
Det är ju en bra poäng! Men tycker ändå det känns bra att ha lite mer plats runt hästen eftersom han har varit lite otaggad på att lasta.
Både och. De åker oftast bättre om de kan parera mot väggarna, så större yta kan också innebära sämre balans och mer trampande.
 
Både och. De åker oftast bättre om de kan parera mot väggarna, så större yta kan också innebära sämre balans och mer trampande.
Jo, det är en risk eftersom jag inte vet om han gillar att åka brett, har bara åkt med mellanvägg i normalläge med honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 114
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 419
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp