Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som ska streama VM? Jag är lite pank och har fullt upp med liten unge om dagarna så kan inte bestämma mig om det är värt det eller inte...
 
MCOA?
Jag rider ibland ett sto som börjar uppnå mogen ålder (18 år) som på sista tiden börjat skygga alltmer vid ridning. Hon är vanligtvis en orädd häst av typen som tuffar på förbi allt. När jag red på långtur häromdagen skyggade och ryckte hon dock till för saker på marken typ… konstant, till exempel så tvärnitade hon från galopp för en gren som låg halvt över vägen som var fullt synlig och som hon borde ha sett tydligt. En sån sak som hon absolut inte hade reagerat på vanligtvis. Jag har ridit henne rätt ofta de senaste månaderna och den här upplevelsen fick mig att inse att beteendet nog kommit smygande under sommaren. Hon är inte spänd eller nervös för övrigt.

Allt det här får mig förstås att misstänka att hon ser dåligt. Hon har ingen silverfärg men pappan är silversvart (Emil fra Vestri-Leirárgördum) så hon bör rimligtvis bära på genen för MCOA om jag förstår det hela rätt. Mamman har dock inget silveranlag.

Har någon av er erfarenhet av häst med MCOA? Hur ställs diagnosen? Hur blir livet för hästen efter diagnosen? Har googlat men hittar mest info om hur det nedärvs.
 
MCOA?
Jag rider ibland ett sto som börjar uppnå mogen ålder (18 år) som på sista tiden börjat skygga alltmer vid ridning. Hon är vanligtvis en orädd häst av typen som tuffar på förbi allt. När jag red på långtur häromdagen skyggade och ryckte hon dock till för saker på marken typ… konstant, till exempel så tvärnitade hon från galopp för en gren som låg halvt över vägen som var fullt synlig och som hon borde ha sett tydligt. En sån sak som hon absolut inte hade reagerat på vanligtvis. Jag har ridit henne rätt ofta de senaste månaderna och den här upplevelsen fick mig att inse att beteendet nog kommit smygande under sommaren. Hon är inte spänd eller nervös för övrigt.

Allt det här får mig förstås att misstänka att hon ser dåligt. Hon har ingen silverfärg men pappan är silversvart (Emil fra Vestri-Leirárgördum) så hon bör rimligtvis bära på genen för MCOA om jag förstår det hela rätt. Mamman har dock inget silveranlag.

Har någon av er erfarenhet av häst med MCOA? Hur ställs diagnosen? Hur blir livet för hästen efter diagnosen? Har googlat men hittar mest info om hur det nedärvs.
Vad är hästen för färg? Är hon svart/brun (som bas) utan silvergen har hon inte MCOA. Är hon fux/isabell/rödblack eller annan färg med röd bas så kan hon bära på silver och därmed även MCOA. Defekten sitter ihop med silvergenen, så defekten ärvs inte ned utan färgen.
 
Vad är hästen för färg? Är hon svart/brun (som bas) utan silvergen har hon inte MCOA. Är hon fux/isabell/rödblack eller annan färg med röd bas så kan hon bära på silver och därmed även MCOA. Defekten sitter ihop med silvergenen, så defekten ärvs inte ned utan färgen.
Hon är bleksvart gissar jag på (har inte tillgång till passet just nu då jag inte äger henne men kan såklart kolla upp senare vad hon är registrerad som). Så menar du att även om pappan är silversvart nedärvs inte genen om hon inte själv är silver alternativt någon av de färgerna du nämner? Krångligt det där med gener 😅
 
Hon är bleksvart gissar jag på (har inte tillgång till passet just nu då jag inte äger henne men kan såklart kolla upp senare vad hon är registrerad som). Så menar du att även om pappan är silversvart nedärvs inte genen om hon inte själv är silver alternativt någon av de färgerna du nämner? Krångligt det där med gener 😅
Exakt, det är samma gen som ger MCOA som ger färgen silver. Så det ena ärvs inte ned utan det andra. Är hästen svart har den alltså inte MCOA.
Dock kan ju synen bli sämre av andra orsaker.
 
Exakt, det är samma gen som ger MCOA som ger färgen silver. Så det ena ärvs inte ned utan det andra. Är hästen svart har den alltså inte MCOA.
Dock kan ju synen bli sämre av andra orsaker.
Aha, tack för klargörande! Ja precis, något med synen misstänker jag ändå, men drog direkt kopplingen till MCOA i o m den silversvarta pappan...
 
Min gick obrydd runt och letade grässtrån, det var mest jag som tyckte vädret var förfärligt och pysslade med honom till kl 10 innan han fick gå ut och nu har jag precis tagit in honom så det blev kort dag i hagen men alltså vilket absolut ruskväder! han fick dock gå i en annan hage än sin vanliga idag då det stormade ner en strid ström av grenar i hans skogshage så det var ju lite extra kul för honom då det fanns lite färska tuvor i hage som vilat hela sommaren.

Nu sitter jag i boxen med honom och myser tillsammans under regnsmattret 😊

Det blev ändå en rätt fin dag på stallet så sätt att stallägarens målande och fixande var såpass klart att vi som var här fick lov att börja hänga upp saker på våra ordinarie boxar och sätta iordning våra fodertorn 😃🐴 imorgon börjar fler hästar komma tillbaks från sina sommarlov så det ser vi framemot 🌸
 
Kul att jag för typ en kvart sen bestämde mig för att ändå unna mig livestream från VM. Fem min efter att jag beställt ser jag på fb en låååång tråd om hur mycket problem det är med livestreamen. Och nej, det funkar inte för mig heller... Jag som var så sugen på att se stilpassen :(
 
Idag blev Skittles förresten mätt för första gången hos mig med mätsticka, jag köpte ju honom med infon att han var 144cm i mankhöjd, vi mätte 145cm idag men så har han skor på så det verkar väl då som det var helt korrekt info från början 😊 Det var mest att jag var nyfiken för han har känts så maffig det senaste. Inte för att centimetrarna gör någon skillnad för mig, han är ju helt perfekt 👌🥰
 
Kul att jag för typ en kvart sen bestämde mig för att ändå unna mig livestream från VM. Fem min efter att jag beställt ser jag på fb en låååång tråd om hur mycket problem det är med livestreamen. Och nej, det funkar inte för mig heller... Jag som var så sugen på att se stilpassen :(
Ja, det var riktigt uselt igår kväll!! 🤬

De verkar dock ha fått ordning på det nu - andra gruppen av stilpassen igår funkade okej, och jag kollar F1 nu och än så länge inga avbrott! :)
 
Ja, det var riktigt uselt igår kväll!! 🤬

De verkar dock ha fått ordning på det nu - andra gruppen av stilpassen igår funkade okej, och jag kollar F1 nu och än så länge inga avbrott! :)
Ja, nu funkar det tack och lov, hoppas det fortsätter så! F1 är min favorit, har hunnit se lite grann under förmiddagen men räknar med att se hela sista blocket som lyckligtvis har tre svenskar med.
 
Jag jobbar så mycket i veckan att det inte kändes lönt att köpa premuenation.

Btw vill jag betäcka med någon av Gunvarbyns hingstar. Haft ögonen på dem i 3 år…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 115
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 419
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp