Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min snabba googling uppgav också risker med jäsning, men känner du dig trygg med att ge gräs på det sättet så är det bara att köra :)
Ja bra punkt, jäsning verkar vara är en risk då man slår gräs och låter ligga dvs hästen äter det där det slogs, ifall det ligger ett tjockt lager kan gräset bli dåligt typ som äpplen som ligger och jäser i solen antar jag? men eftersom jag samlar färskt växande gräs varje dag för dagens måltider så hinner ju ingen sån process börja.

Eller menade du att det jäser i hästens mage?
 
Snoka på insta/fb är en bra idé, då ser man antagligen en del från resten av året med. Egentligen borde man bara kolla på nya stall i perioden noveber till februari ungefär, då ser man hur det är när det är som tråkigast :)

Det är många olika saker som skaver, det viktigaste (och svåraste) är att jag är mycket noggrannare med hullet än de flesta andra i stallet, inklusive stallägaren, när jag vill att de ska få mindre mat så vill majoriteten av de andra att de ska få mer mat. Det är inte bara det, långt ifrån, men det är det som är lättast att peka på.
Jag förstår dig, jag är också generellt noggrannare med hullet än många hästägare jag har träffat. Jag riskerar hellre en lite för smal häst än tvärtom, och det är jag ofta ensam om. Jättesvårt då att hitta bra stall där man både kan få flockliv (väldigt viktigt för mig) men ändå inte för mycket mat.

Numer har jag eget stall, och då är det ju lättare. Jag har dock inackorderingar som vill ge mer mat, och våra hästar går alla ihop. Vi löser det med delvis individuella fordringar under vintern, och nu under sommaren tas vissa hästar iväg och betar i en annan hage några timmar. Nu kommer vi under några veckor dela flocken för att få rätt mängd mat till rätt häst.

Så det finns absolut sätt att hantera olika matbehov även om de går i flock, men det kräver ju en stallägare (och stallkompisar) som är positiva till det och beredda på lite arbete.
 
Vi kom ifrån min faktiska fråga om hur mycket man bör reducera grovfoder när man ger färskt gräs 🤪 (Jag är helt trygg med att ge gräset jag ger)
 
Vi kom ifrån min faktiska fråga om hur mycket man bör reducera grovfoder när man ger färskt gräs 🤪 (Jag är helt trygg med att ge gräset jag ger)
Hur långt är ett snöre? ;) Alltså - det beror ju helt på hur mycket du ger och hur torrt det är. Färskt, frodigt gräs består till 85% av vatten, så du får ge rätt mycket av det för att komma upp i ens ett kilo hö (som kanske har en vattenhalt på 10-12%).
 
Jag förstår dig, jag är också generellt noggrannare med hullet än många hästägare jag har träffat. Jag riskerar hellre en lite för smal häst än tvärtom, och det är jag ofta ensam om. Jättesvårt då att hitta bra stall där man både kan få flockliv (väldigt viktigt för mig) men ändå inte för mycket mat.

Numer har jag eget stall, och då är det ju lättare. Jag har dock inackorderingar som vill ge mer mat, och våra hästar går alla ihop. Vi löser det med delvis individuella fordringar under vintern, och nu under sommaren tas vissa hästar iväg och betar i en annan hage några timmar. Nu kommer vi under några veckor dela flocken för att få rätt mängd mat till rätt häst.

Så det finns absolut sätt att hantera olika matbehov även om de går i flock, men det kräver ju en stallägare (och stallkompisar) som är positiva till det och beredda på lite arbete.
Ja. Ibland känns det som man får välja mellan ensam i grushage/ruta och ok hull eller flockliv och tjockisar 😕

Jag har varken ekonomi, kropp eller någon större lust att ha egen gård egentligen men ibland dyker tankarna upp ändå. För att kunna få bestämma själv. Så gård, sin häst och 4-5 sällskapshästar 🤣🤣
 
Hur långt är ett snöre? ;) Alltså - det beror ju helt på hur mycket du ger och hur torrt det är. Färskt, frodigt gräs består till 85% av vatten, så du får ge rätt mycket av det för att komma upp i ens ett kilo hö (som kanske har en vattenhalt på 10-12%).
Men det var ju bra, jag har knappt reducerat, istället bytt ut en del av hans giv från vårt kraftigare hösilage mot vårt magrare hö. Vill dock vänja in lite på gräs.

Hela juli månad står vi på grannstallet (en ridskolas privatstall) då vårt stall stänger då för högtryckstvätt och fix (redan nu enbart några få hästar kvar då flertalet inackorderingar hos oss är hyrponnys från ridläger som åkte redan i maj) och alla utom en eller två på ridskolans privatstall åker på bete, så det passade bra att flytta 50 meter för juli 🌸 Där får min häst både grushage och en gräshage då de har fina sommarhagar och jag tänkte han skulle få gå i gräshagen på morgonen till efter lunch (minst insekter) och sedan eftermiddag till kväll i grushage, och då få måltider som vanligt bara halva dagen. Naturligtvis får jag kolla hur rikligt med gräs det håller sig så han inte får för lite mat (eller för mycket).
 
Ännu en fråga om utrustning. Vad har ni för flughuvor till era? Provade den från Rambo men den sitter verkligen inte kvar trots ponnystorlek. Det tar max en halvtimme och sen har han dragit av sig den :cautious:

Vill gärna ha en med vanligt kardborrespänne under ganaschen. Vilka märken eller modeller ska jag kika efter? :arghh:

Silvertejp!
 
Blir galen ibland och funderar starkt på att silvertejpa fast flughuvehelvetet på hästjäklarna :devil:

Skämt åsido jag älskar dom även fast dom ger mig onödigt extra jobb ibland (ofta) :D:heart
Fattar om det känns overkill om man inte har en eksemhäst men Boetts huvor är ta mig sjutton helt magiska. Skulle kunna bli deras ambassadör alla dagar i veckan! INGET rubbar dem!
 
Min Lippo-flughuva sitter ju som berget men är av sorten man trär på huvudet, den har ju också fästen för eksemtäcket så ingen chans den inte stannar på. Hade en Mulle-”huva” utan öron med kardborreknäppning förra året som stannade på, från Hööks var den. Skyddade främst då bara ögonen.
 
Jag förstår dig, jag är också generellt noggrannare med hullet än många hästägare jag har träffat. Jag riskerar hellre en lite för smal häst än tvärtom, och det är jag ofta ensam om. Jättesvårt då att hitta bra stall där man både kan få flockliv (väldigt viktigt för mig) men ändå inte för mycket mat.

Numer har jag eget stall, och då är det ju lättare. Jag har dock inackorderingar som vill ge mer mat, och våra hästar går alla ihop. Vi löser det med delvis individuella fordringar under vintern, och nu under sommaren tas vissa hästar iväg och betar i en annan hage några timmar. Nu kommer vi under några veckor dela flocken för att få rätt mängd mat till rätt häst.

Så det finns absolut sätt att hantera olika matbehov även om de går i flock, men det kräver ju en stallägare (och stallkompisar) som är positiva till det och beredda på lite arbete.
Jag håller på och letar nytt stall och just detta är så svårt, och är delvis varför jag vill flytta. Det är jobbigt att vara den som hela tiden vill begränsa maten.
 
Jag har börjat funderar på ett par bättre benskydd att använda vid lättare hoppning, passträning mm. När han blir lite exalterad kan benen verkligen hamna precis överallt nämligen 😄

Någon som har tips på märke/modell och storlek? Helst inte för varma och helst inte för dyra.
 
SM närmar sig - ska ni dit? Och är det någon som lyckats hitta något preliminärt tidsprogram ännu? Tidigare år har väl SM haft en egen hemsida vill jag minnas - hittar ingen sådan nu? Eller ligger den "gömd" på SIFs hemsida nånstans?
 
SM närmar sig - ska ni dit? Och är det någon som lyckats hitta något preliminärt tidsprogram ännu? Tidigare år har väl SM haft en egen hemsida vill jag minnas - hittar ingen sådan nu? Eller ligger den "gömd" på SIFs hemsida nånstans?

Ska troligtvis dit, men inget mer bestämt än så.
Inte tittat efter program.
 
SM närmar sig - ska ni dit? Och är det någon som lyckats hitta något preliminärt tidsprogram ännu? Tidigare år har väl SM haft en egen hemsida vill jag minnas - hittar ingen sådan nu? Eller ligger den "gömd" på SIFs hemsida nånstans?
Jag vill åka dit men tyvärr är inga jag känner kvalade så ingen jag känner ska dit. Men hade gärna åkt dit för stämningen och inspirationen!
 
SM närmar sig - ska ni dit? Och är det någon som lyckats hitta något preliminärt tidsprogram ännu? Tidigare år har väl SM haft en egen hemsida vill jag minnas - hittar ingen sådan nu? Eller ligger den "gömd" på SIFs hemsida nånstans?
Jag ska dit ett par dagar. Ska bli kul :)

Tidsprogram har jag inte sett något än, är intresserad av att veta hur det ser ut jag med.
 
SM närmar sig - ska ni dit? Och är det någon som lyckats hitta något preliminärt tidsprogram ännu? Tidigare år har väl SM haft en egen hemsida vill jag minnas - hittar ingen sådan nu? Eller ligger den "gömd" på SIFs hemsida nånstans?
Hade mer än gärna velat dit, men krockar med så mycket annat just den helgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 121
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 430
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 483
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp