Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, det hade jag fått eftersom bilens registrerade totalvikt + släpets registrerade totalvikt var mindre än 3500 kg (släpet var reggat på 1600, teoretisk högsta totalvikt med den bilen 1680). Sedan fick inte bilen dra så mycket (utan 1400 istället för 1680) men det är ju en annan sak.
Ah såklart, sorry. Tankevurpa av mig. :)
 
S har börjat klia sig lite vid svansroten :cautious: Han är ju svenskfödd och har inte eksem, så jag tror att det är vanligt "sommarkli". Är helt novis på det här med kliande, vilket medel kan jag köpa som kan stilla klådan? Jag har aloevera-spray men det verkade mest göra det värre. Har även aloevera-gel, kan det funka?
 
När vi bara hade en häst (dvs innan allting eskalerade...) så hade jag en VW Golf som dragbil och ett Cheval Liberté 2-hästars släp. Golfen fick dra 1400 kg (det finns de som får dra lite mer också beroende på motorstyrka) och teoretisk maxvikt på släpet för att hålla sig inom B-kort var 1680 kg, så jag reggade det på 1600 kg (köpte nytt, så kunde välja totalvikt fritt mellan typ 1200 och 2000). En verklig totalvikt på 1400 kg gav mig utrymme att lasta 585 kg, dvs ganska så enkelt en islandshäst med utrustning.

Generellt tycker jag att Cheval Liberté ger ganska bra släp för pengarna, se bara till att välja ett med aluminiumgolv, de som inte har det har haft problem med golven och det vill man såklart inte! Mitt släp har hängt med nu sedan 2015 och jag har inte haft några problem med det annat än löpande underhåll och enstaka glödlampor och sånt som behövt bytas.
Jag har börjat spana lite på Chevals enhästars. Tycker att det ser ok ut på bild. Inte för att det kommer bli att jag köper släp i år. Om jag inte vinner på lotto. Inte för att jag spelar på lotto.
 
S har börjat klia sig lite vid svansroten :cautious: Han är ju svenskfödd och har inte eksem, så jag tror att det är vanligt "sommarkli". Är helt novis på det här med kliande, vilket medel kan jag köpa som kan stilla klådan? Jag har aloevera-spray men det verkade mest göra det värre. Har även aloevera-gel, kan det funka?
Eksemhästägare här 🙋🏼‍♀️, har testat massor. Man får skilja på klådstillande och mjukgörande/återfuktande, även om en del medel har båda egenskaperna. Bensylbensoat är det mest använda klådstillande vad jag vet och finns i medlet Bionix. Det säljs på Granngården tror jag.

Har också hört om att potatismjöl kan stilla klåda men det har jag inte provat 😁
 
Jag funderar på att byta stall. Det känns jobbigt för jag tror att hästen trivs bra och vi är bara två som står här, så stallkompisen blir ensam om jag flyttar. Men jag trivs inte. Funderar på att stalla upp honom på en anläggning vintertid dit det är rätt mycket längre att åka, men där finns ridhus som möjliggör stall- och ridtid när det är mörkt. Där jag står nu är det pannlampa och ut på grusvägen som gäller och det är ingen dröm 🥴 Och så bete närmare där jag bor på sommaren, nära havet vilket dessutom är bra för eksemets skull. Men det kanske är väldigt stressande för en häst att flytta fram och tillbaka? Är det någon som har erfarenheter eller tankar?
 
Eksemhästägare här 🙋🏼‍♀️, har testat massor. Man får skilja på klådstillande och mjukgörande/återfuktande, även om en del medel har båda egenskaperna. Bensylbensoat är det mest använda klådstillande vad jag vet och finns i medlet Bionix. Det säljs på Granngården tror jag.

Har också hört om att potatismjöl kan stilla klåda men det har jag inte provat 😁
Får kika på det när jag är på granngården! Ska ändå dit för att köpa saltsten till betet :D
 
S har börjat klia sig lite vid svansroten :cautious: Han är ju svenskfödd och har inte eksem, så jag tror att det är vanligt "sommarkli". Är helt novis på det här med kliande, vilket medel kan jag köpa som kan stilla klådan? Jag har aloevera-spray men det verkade mest göra det värre. Har även aloevera-gel, kan det funka?
Jag har haft två svenskfödda eksemhästar (varav den ena, som vi fortfarande har, kanske är lite på gränsen mellan eksem och "sommarkli"), så det är verkligen ingen garanti för att slippa eksem att hästen är född utanför Island. Däremot är ju sannolikheterna "på din sida" med svenskfödd häst :)

Som @aegir nämner, så är Bionix bra mot klåda, bensylbensoat som ingår i det har dessutom avskräckande/dödande effekt på insekter (används bl.a. i medel mot skabb). Som mer rent mjukgörande har jag använt AVS14, som har en trevlig konsistens och lätt går in i huden. Jag tycker även att Prob-produkterna (som luktar tjära) funkar bra.
 
Jag funderar på att byta stall. Det känns jobbigt för jag tror att hästen trivs bra och vi är bara två som står här, så stallkompisen blir ensam om jag flyttar. Men jag trivs inte. Funderar på att stalla upp honom på en anläggning vintertid dit det är rätt mycket längre att åka, men där finns ridhus som möjliggör stall- och ridtid när det är mörkt. Där jag står nu är det pannlampa och ut på grusvägen som gäller och det är ingen dröm 🥴 Och så bete närmare där jag bor på sommaren, nära havet vilket dessutom är bra för eksemets skull. Men det kanske är väldigt stressande för en häst att flytta fram och tillbaka? Är det någon som har erfarenheter eller tankar?
Jag har själv ingen erfarenhet av det men vi har ett antal i vårt stall som gör så i olika utsträckning. De tar med hästen till landet hela sommaren. För dom verkar det fungera bra. Jag tänker att för vissa hästar fungerar det bra men andra har svårare för att anpassa sig. Men hur man vet vilken typ man har innan man provat kan vara svårt
 
Jag har haft två svenskfödda eksemhästar (varav den ena, som vi fortfarande har, kanske är lite på gränsen mellan eksem och "sommarkli"), så det är verkligen ingen garanti för att slippa eksem att hästen är född utanför Island. Däremot är ju sannolikheterna "på din sida" med svenskfödd häst :)

Som @aegir nämner, så är Bionix bra mot klåda, bensylbensoat som ingår i det har dessutom avskräckande/dödande effekt på insekter (används bl.a. i medel mot skabb). Som mer rent mjukgörande har jag använt AVS14, som har en trevlig konsistens och lätt går in i huden. Jag tycker även att Prob-produkterna (som luktar tjära) funkar bra.
Såklart kan de få eksem ändå! :) S har ju inte haft det innan, och med tanke på att han är svenskfödd lär det nog inte dyka upp nu heller :D Särskilt inte då vi bor på Lundaslätten och knotten tas rätt hårt av vinden.

Har kikat lite på Prob-produkterna också! Står väl mellan dom och Bionix. Om jag har möjlighet att ta mig till Börjes kan jag kika på båda på plats :)
 
Jag har själv ingen erfarenhet av det men vi har ett antal i vårt stall som gör så i olika utsträckning. De tar med hästen till landet hela sommaren. För dom verkar det fungera bra. Jag tänker att för vissa hästar fungerar det bra men andra har svårare för att anpassa sig. Men hur man vet vilken typ man har innan man provat kan vara svårt
Så är det såklart, att det är olika. Min häst är rätt cool och ostressad generellt så egentligen tror jag inte att det skulle bli ett problem. Ett perfekt scenario vore ju om några vinterkompisar kunde hänga med sommartid också 😎
 
Såklart kan de få eksem ändå! :) S har ju inte haft det innan, och med tanke på att han är svenskfödd lär det nog inte dyka upp nu heller :D Särskilt inte då vi bor på Lundaslätten och knotten tas rätt hårt av vinden.

Har kikat lite på Prob-produkterna också! Står väl mellan dom och Bionix. Om jag har möjlighet att ta mig till Börjes kan jag kika på båda på plats :)

Jag använder lite No Rub leovet när jag ser antydan till att klia, det luktar lite skumt liksom kemiskt men det har funkat hittills.
 
Var och tävla idag, Det gick sådär. T8 blev de lite rollning plus passtakt. I V5 ja, ehh tölten var en salig blandning, trav existerade inte, de va tölt och galopp, i skritt var han jättefin, och han var jättefin i galoppen, tills han fick för sig, ne jag ger fan i detta och hoppar ut ur banan. Suck. Jag satt kvar med nöd och näppe. hoppa i sidled och snubbla, är jag inte va vid. Trodde inte vi gick vidare i T8, men då några strök sig, så hamna jag precis i B-final. Han skötte sig jättebra, lite roll men inget utbryt, kom på plats 11, men är faktiskt nöjd över dagen endå. Och det blir inte sista gången jag tävlar. Det var skoj även om det gick som det gick i V5. Och vákurs första tävling på ovalbana och inte van och vara själv.
 

Bifogade filer

  • Jag och vakur.jpg
    Jag och vakur.jpg
    82 KB · Visningar: 24
Var och tävla idag, Det gick sådär. T8 blev de lite rollning plus passtakt. I V5 ja, ehh tölten var en salig blandning, trav existerade inte, de va tölt och galopp, i skritt var han jättefin, och han var jättefin i galoppen, tills han fick för sig, ne jag ger fan i detta och hoppar ut ur banan. Suck. Jag satt kvar med nöd och näppe. hoppa i sidled och snubbla, är jag inte va vid. Trodde inte vi gick vidare i T8, men då några strök sig, så hamna jag precis i B-final. Han skötte sig jättebra, lite roll men inget utbryt, kom på plats 11, men är faktiskt nöjd över dagen endå. Och det blir inte sista gången jag tävlar. Det var skoj även om det gick som det gick i V5. Och vákurs första tävling på ovalbana och inte van och vara själv.
Heja er! Bra inställning du har! Det är svårt att tävla, saker brukar (I alla fall för mig) inte alls bli som hemma. Nästa gång har du de här erfarenheterna med i bagaget att dra lärdom från och kan förutse och påverka mer.
 
Jag var också iväg och tävlade nyligen. Jag var jättenöjd med lilla hästen, även om han glömde traven hemma. Domarna var inte alls lika nöjda med oss :p och vi hamnade på totalpoäng 4-och-inte-så-mycket-mer i både T7 och V5. Passtakt i tölten, ojämn form, avdrag för sen övergång till trav och för avbrott i galoppen och lite annat smått och gott. Men! Lilla knaset till häst var cool, lydig och positiv genom hela dagen :love: Vi red V5 först, och när det några timmar senare (efter att ha stått i solig hage hela dagen) var dags för T7 red jag fram så lite som möjligt och blev så himla glad över att hans reaktion på att komma ut på ovalbanan igen bara var "Kul!". Så jag satt och storflinade mig igenom en hel T7 på väldigt passtaktig, men glad, häst :D
 
Ännu en fråga om utrustning. Vad har ni för flughuvor till era? Provade den från Rambo men den sitter verkligen inte kvar trots ponnystorlek. Det tar max en halvtimme och sen har han dragit av sig den :cautious:

Vill gärna ha en med vanligt kardborrespänne under ganaschen. Vilka märken eller modeller ska jag kika efter? :arghh:
 
Ännu en fråga om utrustning. Vad har ni för flughuvor till era? Provade den från Rambo men den sitter verkligen inte kvar trots ponnystorlek. Det tar max en halvtimme och sen har han dragit av sig den :cautious:

Vill gärna ha en med vanligt kardborrespänne under ganaschen. Vilka märken eller modeller ska jag kika efter? :arghh:
Jag har provat runt lite men till slut återvänt till hööks enkla:
https://www.hooks.se/hast/hastutrus...QxwUSZf80EcOo9dL8qEaAtqwEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Jag vill ha utan öron och inte med något litet hål för pannluggen, sånt sitter aldrig bra på mina. Nu har ingen av dem varit så intresserad av att ta av flughuvan så vet inte hur den står sig i konkurrensen där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 122
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 430
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp