Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
ELT har jag hört mycket gott om. Är de så bra som det sägs? Vet att det ligger ute en begagnad i storlek 40 på Marketplace. Har du någon uppfattning om hållbarheten?
Jag har varsin ELT till mina hästar och är nöjd! Den äldsta måste jag haft i 10 år och har inget att klaga på vad gäller hållbarheten (och jag är inte flitig med rengöring eller smörja eller så). Jag har dock inte testat någon annan avlastningsgjord så kan inte jämföra.
 
ELT har jag hört mycket gott om. Är de så bra som det sägs? Vet att det ligger ute en begagnad i storlek 40 på Marketplace. Har du någon uppfattning om hållbarheten?
Det är nog den sadelgjord som varit bäst för oss på ett par olika hästar.
Vi är inne på vår andra på ca 10 år. Jag tycker nog att hållbarheten är rätt ok. Det som hände med den första att väven började ge sig på själva plattan bredvid gjorden.
Jag har faktiskt tvättat den i maskin på låg värme i en tvättpåse ett par gånger.
 
Jag tömkörde min häst för instruktör 2 pass i helgen och jag är bara så lyrisk över hans trav just nu 😍😍😍 Det är såna här pass som får mig att bara vilja jobba honom i hand och strunta i ridningen 😂

Nu är målet att få honom att arbeta i en kontrollerad, långsam galopp i töm. Funderar på att försöka köra minst ett pass i veckan ett tag framöver för att bygga den styrkan 😃
 
Jag och Ljómi tävlade i lördags! Riktigt nöjd förutom att han skrittade som en kamel 😅 🥰

B64F0738-3E35-4FB1-8E90-DCBC26281545.png
 
Jag tömkörde min häst för instruktör 2 pass i helgen och jag är bara så lyrisk över hans trav just nu 😍😍😍 Det är såna här pass som får mig att bara vilja jobba honom i hand och strunta i ridningen 😂

Nu är målet att få honom att arbeta i en kontrollerad, långsam galopp i töm. Funderar på att försöka köra minst ett pass i veckan ett tag framöver för att bygga den styrkan 😃
Vi har en häst i stallet som nyligen är inkörd, väldigt kul att se henne köras. Hon rids även som 4 gångare.
 
Jag tömkörde min häst för instruktör 2 pass i helgen och jag är bara så lyrisk över hans trav just nu 😍😍😍 Det är såna här pass som får mig att bara vilja jobba honom i hand och strunta i ridningen 😂

Nu är målet att få honom att arbeta i en kontrollerad, långsam galopp i töm. Funderar på att försöka köra minst ett pass i veckan ett tag framöver för att bygga den styrkan 😃

Skulle väldigt, väldigt gärna vilja komma igång med tömkörning av min häst också, skulle vilja ha ett sätt att verkligen jobba honom från marken. Dels för att se hur han rör sig, och dels för att kunna träna ordentligt utan belastning på ryggen! Kanske kan bli ett sommarprojekt :) Vad använder du för tömmar, hur långa är de?

I övrigt har jag i ridningen hittat den där långsamma "gunghästgaloppen" och riktigt fina galoppfattningar, så nu vill jag bara galoppera :D
 
Skulle väldigt, väldigt gärna vilja komma igång med tömkörning av min häst också, skulle vilja ha ett sätt att verkligen jobba honom från marken. Dels för att se hur han rör sig, och dels för att kunna träna ordentligt utan belastning på ryggen! Kanske kan bli ett sommarprojekt :) Vad använder du för tömmar, hur långa är de?

I övrigt har jag i ridningen hittat den där långsamma "gunghästgaloppen" och riktigt fina galoppfattningar, så nu vill jag bara galoppera :D
Jag har ett par rätt långa i läder köpta på Börjes för 3-4 år sen. De är riktigt mjuka och fina nu men lite för tunga så jag har beställt ett par i Biothane. Osäker på exakt hur långa de gamla är men de jag beställde är 16 m. Även när jag jobbar rätt nära så brukar jag vilja låta honom jobba något varv på stora volten med mig i mitten så att jag får vila lite 😂

Jag funderar på att komplettera med ett par lite kortare samt ett par långa tyglar för 'långtygling'/arbete på långa tyglar med.
 
Skulle väldigt, väldigt gärna vilja komma igång med tömkörning av min häst också, skulle vilja ha ett sätt att verkligen jobba honom från marken. Dels för att se hur han rör sig, och dels för att kunna träna ordentligt utan belastning på ryggen! Kanske kan bli ett sommarprojekt :) Vad använder du för tömmar, hur långa är de?

I övrigt har jag i ridningen hittat den där långsamma "gunghästgaloppen" och riktigt fina galoppfattningar, så nu vill jag bara galoppera :D
Det är förövrigt jättekul och jag tycker att det har gett oss jättemycket i ridningen och i hanteringen. Framförallt i traven som varit löjligt obalanserad innan.

Jag älskar den galoppen, när det börjar gå uppåt med och inte bara framåt 😍 Vi har haft det lite i perioder men det har varit så mycket annat att jobba på att den hamnat i skymundan då den är rätt bra i sig själv. Men innan passen börjar tränas så ska jag lägga lite tid på den så att den är ännu bättre.
 
Det gick så bra på vår första lilla träningstävling 😊 Förutom att det tog jättelång tid att lasta hem, det var ändå en superkul dag men trist när man inte bara kan gå rätt på och åka hem när man vill, så är än mer motiverad att ta körkort nu så jag så snart som möjligt har flexibilitet att lasta regelbundet och träna den delen också!

Några ponnymammor på stallet sa att man verkligen inte behöver ta mer än B-körkort för att köra en islandshäst, så nu fokuserar jag på liksom lättaste vägen: automatkörkort (B, inte utökat), begagnat lätt transport, begagnad bil som är behörig att dra släp & häst?

Vad skulle ni rekommendera bra men billigare modeller bil och släp som kan passa?
 
Det gick så bra på vår första lilla träningstävling 😊 Förutom att det tog jättelång tid att lasta hem, det var ändå en superkul dag men trist när man inte bara kan gå rätt på och åka hem när man vill, så är än mer motiverad att ta körkort nu så jag så snart som möjligt har flexibilitet att lasta regelbundet och träna den delen också!

Några ponnymammor på stallet sa att man verkligen inte behöver ta mer än B-körkort för att köra en islandshäst, så nu fokuserar jag på liksom lättaste vägen: automatkörkort (B, inte utökat), begagnat lätt transport, begagnad bil som är behörig att dra släp & häst?

Vad skulle ni rekommendera bra men billigare modeller bil och släp som kan passa?
Med rätt bil och rätt släp så klarar man sig på B. Jag har en rätt tacksam bil för att dra på b-kort men det är långt ifrån alla släp jag får dra. Kanske hälften av de som jag enkelt har tillgång till. Det begränsar lite men köper man egen transport så är det ju bara att se till att köpa en kombination som passar 😄
 
Med rätt bil och rätt släp så klarar man sig på B. Jag har en rätt tacksam bil för att dra på b-kort men det är långt ifrån alla släp jag får dra. Kanske hälften av de som jag enkelt har tillgång till. Det begränsar lite men köper man egen transport så är det ju bara att se till att köpa en kombination som passar 😄
Ja tanken är att skaffa bil och eget släp 😃 jag fick mersmak när vi var iväg!
 
Ja tanken är att skaffa bil och eget släp 😃 jag fick mersmak när vi var iväg!
När vi bara hade en häst (dvs innan allting eskalerade...) så hade jag en VW Golf som dragbil och ett Cheval Liberté 2-hästars släp. Golfen fick dra 1400 kg (det finns de som får dra lite mer också beroende på motorstyrka) och teoretisk maxvikt på släpet för att hålla sig inom B-kort var 1680 kg, så jag reggade det på 1600 kg (köpte nytt, så kunde välja totalvikt fritt mellan typ 1200 och 2000). En verklig totalvikt på 1400 kg gav mig utrymme att lasta 585 kg, dvs ganska så enkelt en islandshäst med utrustning.

Generellt tycker jag att Cheval Liberté ger ganska bra släp för pengarna, se bara till att välja ett med aluminiumgolv, de som inte har det har haft problem med golven och det vill man såklart inte! Mitt släp har hängt med nu sedan 2015 och jag har inte haft några problem med det annat än löpande underhåll och enstaka glödlampor och sånt som behövt bytas.
 
När vi bara hade en häst (dvs innan allting eskalerade...) så hade jag en VW Golf som dragbil och ett Cheval Liberté 2-hästars släp. Golfen fick dra 1400 kg (det finns de som får dra lite mer också beroende på motorstyrka) och teoretisk maxvikt på släpet för att hålla sig inom B-kort var 1680 kg, så jag reggade det på 1600 kg (köpte nytt, så kunde välja totalvikt fritt mellan typ 1200 och 2000). En verklig totalvikt på 1400 kg gav mig utrymme att lasta 585 kg, dvs ganska så enkelt en islandshäst med utrustning.

Generellt tycker jag att Cheval Liberté ger ganska bra släp för pengarna, se bara till att välja ett med aluminiumgolv, de som inte har det har haft problem med golven och det vill man såklart inte! Mitt släp har hängt med nu sedan 2015 och jag har inte haft några problem med det annat än löpande underhåll och enstaka glödlampor och sånt som behövt bytas.
Fast det är inte lastvikten som gäller längre utan totalvikten. Idag hade du alltså inte fått dra ett släp med totalvikt 1600 med den bilen, ens om släpet varit tomt.

Men går väl att hitta släp med totalvikt 1500, och det räcker ju. Något som ändå de flesta medelstora bilar får dra.

Hade tidigare en BMW 3-serie kombi som fick dra ca 1600 på B-kort, nu en Mitsubishi Outlander som ju är lite tyngre så då hamnar max på 1500.

Så det är ju inte jättesvårt att hitta bilar som får dra 15-1600 och kör man bara en häst blir det ju inga problem så länge man köper ett eget släp med lämplig totalvikt.
 
Fast det är inte lastvikten som gäller längre utan totalvikten. Idag hade du alltså inte fått dra ett släp med totalvikt 1600 med den bilen, ens om släpet varit tomt.
Jo, det hade jag fått eftersom bilens registrerade totalvikt + släpets registrerade totalvikt var mindre än 3500 kg (släpet var reggat på 1600, teoretisk högsta totalvikt med den bilen 1680). Sedan fick inte bilen dra så mycket (utan 1400 istället för 1680) men det är ju en annan sak.
 
Jo, det hade jag fått eftersom bilens registrerade totalvikt + släpets registrerade totalvikt var mindre än 3500 kg (släpet var reggat på 1600, teoretisk högsta totalvikt med den bilen 1680). Sedan fick inte bilen dra så mycket (utan 1400 istället för 1680) men det är ju en annan sak.
Det var för övrigt samma regler som gällde då som det är nu, det var 2015, tror att reglerna ändrades 2013.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 122
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 430
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp