Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Väldigt trist! Blir spännande hur det går med nästa som kommer, håller tummarna för dig och din fina hästMen hjälp
Jag var till och med tydlig och sa att jag inte kunde ge rimliga svar om jag bara fick frågan "hur känns det?". Att jag behöver mer guidning än så, och sa till och med att jag har ADHD och därför behöver stödet från utprovaren. Men något stöd fick jag inte. Nu i efterhand undrar jag vad jag betalar för, för jag blev liksom inte alls klokare
vad har nuvarande sadeln för storlek på sätet?Tillägg: Hon ville att jag skulle köpa en sadel med 16" säte och 17" kåpa. Om jag själv mäter längden på mina lårben ska jag egentligen ha 18,5", bara för benen. Visst att jag kan ha mindre sits då jag inte är så superstor på bredden, men 16" är ju att ta i
17,5". Och den tycker jag ändå passar mig helt ok. Hade velat ha mer framskurna kåpor alternativt mindre knästöd för att kunna ha aningens kortare stigläder. Men utöver det gillar jag denvad har nuvarande sadeln för storlek på sätet?
Mindre sadel än så ska du inte ha. Då lär benen hamna tokigt och du kommer sitta på bakvalvet.17,5". Och den tycker jag ändå passar mig helt ok. Hade velat ha mer framskurna kåpor alternativt mindre knästöd för att kunna ha aningens kortare stigläder. Men utöver det gillar jag den
Visa bifogad fil 134636
Ja, åtminstone såhär på bild ser den helt okej ut! Ska man vara petig, så ser den ut att placera dig aningens långt bak. Inte att du sitter på bakvalvet eller så, utan att lägsta punkten i sadeln kanske är bakom den punkt där du bör ha din tyndgpunkt. Framskurna kåpor finns ju nästan inte på islandssadlar, men det kan räcka med kortare knästöd. Min sadel har knästöd som slutar helt ovanför mina knäskålar när jag sitter med stigläder jag är bekväm med. Det gör mycket för rörelsefriheten och jag skulle nog faktiskt kunna ha en storlek mindra sadel pga det.17,5". Och den tycker jag ändå passar mig helt ok. Hade velat ha mer framskurna kåpor alternativt mindre knästöd för att kunna ha aningens kortare stigläder. Men utöver det gillar jag den
Visa bifogad fil 134636
Jo, det gör den. Det är knästödens fel tror jag. Jag måste egentligen kunna sätta hela rumpan längre fram i sadeln, men då får benen inte plats.Ja, åtminstone såhär på bild ser den helt okej ut! Ska man vara petig, så ser den ut att placera dig aningens långt bak. Inte att du sitter på bakvalvet eller så, utan att lägsta punkten i sadeln kanske är bakom den punkt där du bör ha din tyndgpunkt. Framskurna kåpor finns ju nästan inte på islandssadlar, men det kan räcka med kortare knästöd. Min sadel har knästöd som slutar helt ovanför mina knäskålar när jag sitter med stigläder jag är bekväm med. Det gör mycket för rörelsefriheten och jag skulle nog faktiskt kunna ha en storlek mindra sadel pga det.
Om du vill ha mycket hjälp och stöd i utprovandet av sadel, vänd dig till antingen en sadelmakare eller till någon som håller på med sitsanalyser och liknande. De brukar ha mycket större förståelse för sadelns uppbyggnad, rörelsemekanik och ryttarens anatomi än en vanlig sadelförsäljare!
Ja, precis! Jag märker väldigt stor skillnad på långa vs korta knästöd.Jo, det gör den. Det är knästödens fel tror jag. Jag måste egentligen kunna sätta hela rumpan längre fram i sadeln, men då får benen inte plats.
Aha! Kanske med sämre koll på ryttarens anatomi då... Ja, det är väl bara att prova sig fram gissar jag!Hon som var hos mig igår är sadelmakare. Det gav inte så mycket. Ville ju ha ut en sadelmakare för just den anledningen du skriver. Men ja, jag hoppas på bättre hjälp på onsdag. Jag behöver inte köpa en sadel direkt, men jag måste liksom få någon vägledning.
Anses för tung? Alltså, det är ju många som har åsikter om oss som rider islandshäst och tjafsar om "vuxna karlar som rider ponny", men de vetenskapliga beläggen för det tjafset är ganska små/få. En sak om du själv tycker att du är för tung eller om tränare/ridlärare med erfarenhet av rasen säger det, men vad andra random människor tycker får man helt enkelt skita i!Jag har som mål för 2024 att rida lektioner hela våren och sedan åka på ridresa på Island under sommaren.
Sen får jag nog ge upp och inse att jag anses för tung och nöja mig med mina egna fjordhästar.
Anses för tung? Alltså, det är ju många som har åsikter om oss som rider islandshäst och tjafsar om "vuxna karlar som rider ponny", men de vetenskapliga beläggen för det tjafset är ganska små/få. En sak om du själv tycker att du är för tung eller om tränare/ridlärare med erfarenhet av rasen säger det, men vad andra random människor tycker får man helt enkelt skita i!
Ja, jo, jag kan förstå att vikt är ett känsligt ämne och att det är svårt att inte ta åt sig i vissa lägen. Men ibland får man också slå dövörat till - som framgått i en annan tråd på forumet så är det ju en del som helt vill få bort vuxna som rider islandshäst för att det "ser illa ut". Och då skulle ju den isländska hästkulturen dö, och islandshästen eventuellt bli utrotningshotad den med. Dit vill iaf inte jag, så man får sålla lite bland alla åsikter! Skulle tro att du t.ex. inte väger mer än min tränare (man, närmare 1.90 lång). Däremot kan man ju då kanske välja vilken/vilka islandshäst(ar) man rider och avstå från de mindre exemplaren.Jag tar tyvärr åt mig för mycket när det handlar om vikt. Min egna häst kan jag rättfärdiga med att hon hållit i snart femton år, men andra hästar får jag nöja mig med att se på. Det går bra det med, även om det är lite trist att de större raserna som också töltar är så elegant byggda att jag tvivlar på att de orkar mer än islandshästarna.
Gillar tanken med att debutera "framgång" på tävlingsbananJag hoppas att alla hade en bra nyår och att alla hästar klarat tolvslaget bra
Har ni några planer för 2024? Stora eller små.
Vi ska flytta igen. Jag fick plats i ett stall jag tittade på ungefär samtidigt som jag tittade på stallet som jag flyttade till i höstas och bestämde mig för att jag vill ha den. Längre utevistelse, ridhus och annat smått och gott som passar mig lite bättre än nuvarande stall. Kommer inte flytta förrän underlaget känns bättre för ihopsläpp däremot.
I övrigt hoppas jag att vi kan debutera framgång på tävlingsbanan och att vi båda två håller oss relativt friska och hela under året
Gillar tanken med att debutera "framgång" på tävlingsbanan