Nu i helgen är den första tävlingen jag fick avboka pga den dumma dumma tumören, så trist! Men vi kommer säkert till Folkungabanan så småningom
Och nästa helg är den andre avbokade tävlingen, M-hof, som jag också såg så framemot att åka till! Arrangören där har varit tip-top hjälpsam i att rodda för att sälja mina starter till självkostnadspris, mycket behjälpligt att få tillbaka de pengarna med tanke på kostnaden för fullservice på sommarstallet!
Nu ligger jag i valet och kvalet hur jag ska göra med våra tävlingar i augusti. Igår var jag hos fysioterapeuten för avstämning, jag har ett rehabprogram med 7 övningar jag fick med mig från sjukhuset men eftersom jag är så aktiv med stallet 2 ggr/dag så har jag inte gjort så mycket med övningarna (jag kan göra allt, inget gör ont), men hon tyckte jag ska ändå köra igenom programmet 1 gång/dag. Nu under den här läkningsfasen så är rutinen att jag åker hem och sover flera timmar emellan jag är på stallet så det är lite uppförsbacke att lägga till ett mindre yogapass av övningar men jag vet att det är viktigt
Hursomhelst så lutar det troligtvis mot att jag avbokar Axevalla första helgen i augusti, men kanske är med på vår lokala tävling på GHP andra helgen. Det är också för att hinna komma igång med ridningen utan stress. Rehab-mässigt eftersom jag är 0 på smärtskalan nu är instruktionen att börja med kortare pass som inte ska göra ont under ridningen och det ska inte heller dyka upp nån smärta 24 timmar senare, hon sa max 2 på skalan men att smärta betyder att jag får ta ett steg tillbaka. I princip som nu, lyssna på kroppen i hur mycket jag kan göra men att inte gå till ytterligheter (vad gäller böja/sträcka/vrida ryggen).
Jag råder dig att avboka tävlingen i augusti. Bättre att ta tid på sig att läka och rehaba i lugn och ro utan stress. Hästen finns ju kvar och fler tävlingar blir det.