Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Livan och jag ska på återbesök på tisdag. Rehaben har pendlat i bra och mindre bra. Nu har jag väl landat i att hon faktiskt inte är bättre mot tidigare. Renare takt i traven ja, men ser halt ut vid longering. Går ojämnt. Ställer fortfarande under sig vänster bak.
Brutit upp i pass från galopp igen.
Sen allmänt styv. Skrittar inte genom kroppen direkt. Blir inte löagjord av galopp tex.
Tölten fortfarande passtaktig.

Det blir intressant att se vad de säger. Jag vill röntga ryggen. Helst kolla si-leden. Men det tror jag inte den här kliniken kan.
Hon är oöm i ryggen (och alla leder vid böjproc. Alltid) men den är stum.
 
Operationen gick bra! Jag måste fortfarande ligga platt på rygg eller sida för att inte skapa tryck av ryggradsvätska på de interna stygnen av duran (höljet runt ryggraden då min tumör var helt inne i själva ryggraden), så helt vet vi inte ännu hur det har gått, testet blir när jag får sitta upp och stå och gå senare idag. Men hittills verkar allt väldigt bra, nervsmärtorna är borta. Nu är det bara sårsmärta och ömhet där ryggmuskulaturen skars itu, men jag hade flyt att kirurgen kunde följa sin ”plan A” vilket var att bara kapa muskler på ena sidan av ryggraden och sen gå in i ryggraden från sidan och få bort tumören därifrån istället för ”plan B”: öppna upp ovanifrån, vika undan musklerna bägge sidor om ryggraden, och ta bort de yttre benen på två kotor för att på så sätt komma åt att ta bort tumören. Det hade varit mer invasivt. Nu är det bara ömt på på såret och vänster sida där musklerna veks åt sidan. Så tacksam för kirurgens skicklighet.✨

Jag har i liggande läge full rörlighet och känsel i ben & fötter så allt pekar åt rätt håll 🙏

Kirurgen sa att sitta och skritta inte är farligt, likaså att böja sig för att plocka upp något man tappar, men inte böja sig en massa som trädgårdsarbete eller i mitt fall typ fylla massa höpåsar eller mocka och vrida sig hela tiden är inte en bra idé, Jag behöver alltså inte vara som en fura utan röra sig normalt och gärna variera läge stå/gå/sitta/ligga plant, och ska vara försiktig i 4 veckor, tiden det tar för ärret att ha den styrka som behövs för att sedan rida mer vanligt & göra så mycket som jag själv känner muskulaturen orkar/ smärtar i början.

Sjukgymnasten var lite mer konservativ i att ”studsiga” rörelser ”som ridning kanske innebär” skulle undvikas i 6-8 veckor. Men kirurgen sa att det är inget farligt som kommer att hända och att hans erfarenhet med atleter är att de drar igenom sjukgymnastikprogrammet på mycket färre veckor, man har bra styrka till att börja med och det finns liksom en annan typ av motivation i oss och det är bra 😎💪

Känns positivt nu men såklart oro inför om tumören var godartad eller inte, han tänker sig att den är godartad ”eller någonting mittemellan”, han sa att det var inga överraskningar under operationen, det såg ut som förväntat från MR-bilderna, dock att en nerv satt fast i tumören och behövde kapas, vi vet ännu inte vad den nerven ansvarade för. Förhoppningsvis inget viktigt.
 
🥳 Jag kan gå! 🥳

Ingenting som kändes svagt eller ojämnlikt i styrka, bara det förväntade efter att vara nyopererad, legat platt i över 24 timmar och inte haft aptiten att äta ännu 🤪 Men bortsett det verkar allting fungera helt normalt! 🤩
 
Livan och jag ska på återbesök på tisdag. Rehaben har pendlat i bra och mindre bra. Nu har jag väl landat i att hon faktiskt inte är bättre mot tidigare. Renare takt i traven ja, men ser halt ut vid longering. Går ojämnt. Ställer fortfarande under sig vänster bak.
Brutit upp i pass från galopp igen.
Sen allmänt styv. Skrittar inte genom kroppen direkt. Blir inte löagjord av galopp tex.
Tölten fortfarande passtaktig.

Det blir intressant att se vad de säger. Jag vill röntga ryggen. Helst kolla si-leden. Men det tror jag inte den här kliniken kan.
Hon är oöm i ryggen (och alla leder vid böjproc. Alltid) men den är stum.

Hur gick det idag?
 
Det gick inte så bra idag på återbesöket 😔

Det är lite problematiskt, för veterinären ser inte direkt något fel på henne vid longering. Jag tyckte hon såg halt ut hö fram och hon galopperar inte genom kroppen, utan höjer huvudet och sänker överlinjen. Blir kort i steget utan ordentligt påskjut.

Vid böjprov var hon rejält halt fram. 2 grader hö fram (vi behandlade vä bakknä sist) och 1 grad vä fram (som blev värre efter att vi bedövade hö fram).
Veterinären tyckte ej hon såg halt ut bak. Men det tyckte hon iof inte sist heller…

Röntgen av ryggen ua.

Si-leden inte ua. Där finns artoes sen tidigare, det visste jag. Nu var en disk förstorad, påverkat ligament och förtjockade bla bla bla. Jag skulle få journalen för jag uppfattade inte allt i si-leden.

Vi landade i att både framkotor och si-leden måste behandlas. Både gick inte idag pga det blir för mycket kortison. Så de valde kotorna idag. Den i mina ögon sekundära inflammationen… Jag sa inget om det, de vet väl bäst.
Om två veckor ska vi in igen och behandla si-leden.

Känns tungt. Hon kanske svarar på behandlingen. Men är diffus med symtom och jag är rädd för att man sitter och rider och rider igen, utan att direkt märka om hon blir sämre.
 
Någon som vet mer om vad som hände på Norska mästerskapen? Med protesten och varningen?
Jag har inte hört/sett något om detta, var hörde du det? vet du om det var en ryttare som fick en varning som de protesterade emot eller någon som protesterade mot något som skedde och blev utdelad en varning för att/sättet de protesterade?
 
Det gick inte så bra idag på återbesöket 😔

Det är lite problematiskt, för veterinären ser inte direkt något fel på henne vid longering. Jag tyckte hon såg halt ut hö fram och hon galopperar inte genom kroppen, utan höjer huvudet och sänker överlinjen. Blir kort i steget utan ordentligt påskjut.

Vid böjprov var hon rejält halt fram. 2 grader hö fram (vi behandlade vä bakknä sist) och 1 grad vä fram (som blev värre efter att vi bedövade hö fram).
Veterinären tyckte ej hon såg halt ut bak. Men det tyckte hon iof inte sist heller…

Röntgen av ryggen ua.

Si-leden inte ua. Där finns artoes sen tidigare, det visste jag. Nu var en disk förstorad, påverkat ligament och förtjockade bla bla bla. Jag skulle få journalen för jag uppfattade inte allt i si-leden.

Vi landade i att både framkotor och si-leden måste behandlas. Både gick inte idag pga det blir för mycket kortison. Så de valde kotorna idag. Den i mina ögon sekundära inflammationen… Jag sa inget om det, de vet väl bäst.
Om två veckor ska vi in igen och behandla si-leden.

Känns tungt. Hon kanske svarar på behandlingen. Men är diffus med symtom och jag är rädd för att man sitter och rider och rider igen, utan att direkt märka om hon blir sämre.
Vilken jättejobbig situation, just ovissheten om vad som faktiskt är fel och undra om behandlingen egentligen är rätt, vad roten till problemen är. Usch stackars din häst och dig. Vad gör ni nu emellan behandlingar?
 
Nu är det 3 dagar tills stygnen tas bort och 10 dagar tills jag får rida igen! Jag både får och uppmuntrades av min kirurg att promenera med min häst så det har vi hållit igång med dagligen sen jag blev utskriven i lördags (i motsatts till stallsysslor och även rykta för länge, som det inte är meningen att jag ska hålla på med pga böj-, sträck- och vridmomenten, så vi har fullservice nu, verkligen tur i oturen att vi valde ett stall som erbjuder det vilket har gjort den aspekten väldigt enkel att lösa åtminstone).

Imorse promenerade vi längst vi gått hittills, vi kom till ett skogsparti och insåg att det var dit vi red fast från andra hållet när jag åkte och red ut tillsammans med min hästs förra ägare tidigare i somras. Jag saknar verkligen skogen och variationen av slingor på vårt vanliga stall, speciellt nu när det blev mer promenader än ridning på sommarstallet, annars är ju de jättelånga raksträckorna längs åkrarna här guld. Även nu när det är jag som rehabbas är jag tacksam för det plana underlaget, även om jag tycker det är roligare att gå på upptäcksfärd i skogen.
 
Jag har inte hört/sett något om detta, var hörde du det? vet du om det var en ryttare som fick en varning som de protesterade emot eller någon som protesterade mot något som skedde och blev utdelad en varning för att/sättet de protesterade?
Jag såg bara en kort artikel i Tidningen Ridsport Island för någon vecka sedan. Den lär väl ligga kvar där än. Efter det har jag inte hört eller läst något mer. Tyckte mest det lät skumt :confused:
 
Någon som vet mer om vad som hände på Norska mästerskapen? Med protesten och varningen?
Vad jag förstod så var det en ryttare som protesterade samt strök sig från de finaler han skulle ridit eftersom han ansåg att hans häst och hästens avkommor blev orättvist bedömda?!? :confused: Och huvuddomaren utdelade då en varning för osportsligt uppträdande. Vill man veta vem så går det ju att gå in i appen IcetestNG och se vem som låg högt i uttagningen i T1 och V1 men inte red någon final.
 
Vad jag förstod så var det en ryttare som protesterade samt strök sig från de finaler han skulle ridit eftersom han ansåg att hans häst och hästens avkommor blev orättvist bedömda?!? :confused: Och huvuddomaren utdelade då en varning för osportsligt uppträdande. Vill man veta vem så går det ju att gå in i appen IcetestNG och se vem som låg högt i uttagningen i T1 och V1 men inte red någon final.
Det låter verkligen märkligt… har domare verkligen sån koll på alla hästars stam?? Kanske är det så på den nivån av tävlingar? Eller är det ett gårdsnamn som enligt ryttaren typ skulle flagga för låga poäng…🤷‍♀️
 
Nu i helgen är den första tävlingen jag fick avboka pga den dumma dumma tumören, så trist! Men vi kommer säkert till Folkungabanan så småningom 😁

Och nästa helg är den andre avbokade tävlingen, M-hof, som jag också såg så framemot att åka till! Arrangören där har varit tip-top hjälpsam i att rodda för att sälja mina starter till självkostnadspris, mycket behjälpligt att få tillbaka de pengarna med tanke på kostnaden för fullservice på sommarstallet!

Nu ligger jag i valet och kvalet hur jag ska göra med våra tävlingar i augusti. Igår var jag hos fysioterapeuten för avstämning, jag har ett rehabprogram med 7 övningar jag fick med mig från sjukhuset men eftersom jag är så aktiv med stallet 2 ggr/dag så har jag inte gjort så mycket med övningarna (jag kan göra allt, inget gör ont), men hon tyckte jag ska ändå köra igenom programmet 1 gång/dag. Nu under den här läkningsfasen så är rutinen att jag åker hem och sover flera timmar emellan jag är på stallet så det är lite uppförsbacke att lägga till ett mindre yogapass av övningar men jag vet att det är viktigt 🤪

Hursomhelst så lutar det troligtvis mot att jag avbokar Axevalla första helgen i augusti, men kanske är med på vår lokala tävling på GHP andra helgen. Det är också för att hinna komma igång med ridningen utan stress. Rehab-mässigt eftersom jag är 0 på smärtskalan nu är instruktionen att börja med kortare pass som inte ska göra ont under ridningen och det ska inte heller dyka upp nån smärta 24 timmar senare, hon sa max 2 på skalan men att smärta betyder att jag får ta ett steg tillbaka. I princip som nu, lyssna på kroppen i hur mycket jag kan göra men att inte gå till ytterligheter (vad gäller böja/sträcka/vrida ryggen).
 
Det låter verkligen märkligt… har domare verkligen sån koll på alla hästars stam?? Kanske är det så på den nivån av tävlingar? Eller är det ett gårdsnamn som enligt ryttaren typ skulle flagga för låga poäng…🤷‍♀️
Kan bara hålla med - jättemärkligt! Men det var så jag fick det berättat för mig - var dock inte där så kan självklart inte garantera att det inte gått till på annat sätt. Att varningen utdelades och att ryttaren var struken i finalerna är ju dock fakta 😊

Domarna känner säkert till stammen på de flesta, tänker jag. Det är ju väldigt lättillgänglig information i de appar som används för att hantera poäng och resultat. Tycker dock inte att den aktuella hingsten fick låga poäng!
 
@Cavallo angående tävlingar så tänker jag att även om det känns bra att rida hemma så är det en helt annan grej att åka iväg - och är du fortfarande helt eller delvis sjukskriven när det är dags för tävlingarna (för att du inte förväntas jobba mer pga återhämtningen) så är det nog klokt att skippa tävlingarna och bygga upp styrkan på hemmaplan istället! Men det låter ju som om du återhämtar dig riktigt bra såhär långt - jätteskönt ju! :heart
 
Vilken jättejobbig situation, just ovissheten om vad som faktiskt är fel och undra om behandlingen egentligen är rätt, vad roten till problemen är. Usch stackars din häst och dig. Vad gör ni nu emellan behandlingar?
Jag skulle skrittmotionera henne. Varva för hand och uppsuttet. Men jag gick bara för hand. Känns inte bra att sitta på en rygg med påverkad disk och ligament i si-leden.

Nu tog jag dock semester från allt och åkte till Kroatien. Känns skönt.

Fick också journalen. Där står det lindrig artros och förstorad disk. Sen påverkat ligament. Kanske finns det hopp trots allt?!
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
865
Senast: Lilla
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
111 587
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
85 86 87
Svar
1 731
· Visningar
123 441
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 147
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp