Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Det var ju en kanonidé!
Själv hade jag nog betalat en slant för att få tag i en som kan och verkligen kommer och gör vad som lovats.
Sen kan du smygsnegla när du vill ;)

Synd du inte bor närmare Lund, då hade jag kunnat hjälpa dig lite då och då iallafall :)

Ja eller om du bott närmare Kristianstad ;)
Jag vet en tjej som har utbildat halvblodshästar till Grand Prix dressyr och hon har en egen isis numera och håller på att töltsätta den just nu och de går bra och ev ska hon rida in Blædis.
Får väl snart slänga ut en annons och se vad de är för några som svarar...

*kl*

Vad ställer ni för krav på era 08or? Främst under ridning.

Senast ändrad:

Lyssna på framåt, svänga, ställa och inget "fjantande", alltså att man inte får leka, hoppa och skutta när någon sitter på ryggen. Tar några töltsteg då och då, men det är mer för min skull. Just nu mängdtränar vi mest på att hon ska uppföra sig som en vuxen häst och få se och uppleva olika situationer.
Funderar på att ta med henne till dressyrtränaren inom kort så hon får uppleva ridhus och den situationen. Lillskruttan ska få skor fram för första gången nu på fredag och nu det innebär väl också att jag ska ställa lite högre krav +rida henne lite mer än de två ggr vecka hon går nu :)

Hur ligger kraven runt att runda sig i insidan och/eller flytta sig för skänkeln?

Mycket tölt i honom :love:
Han ser så stor och härlig ut, me like!

Carla: Vad fin han är din nya! Riktigt läcker!!

Tack snälla! Jag är helt salig jag med, han är så härlig att ha å göra med :)

Hur ligger kraven runt att runda sig i insidan och/eller flytta sig för skänkeln?

Ganska lågt, väldigt lågt tom. när jag tänker efter. Jag vill bara att hon förstår. Så bara hon ger efter i sidan så är det klapp och massa beröm och nått steg åt sidan så är jag nöjd. Överlag så är det nog det jag jobbar med nu, att hon ska förstå och lyssna bums.

Jag är överlag skiträdd att överanstränga min lilla skrutta. Vill ju ha en hållbar häst liksom. Hon är dessutom en ambitiös och springglad tjej så fick hon skulle hon kunna springa benen av sig :P

När är det okej att trava,galoppera osv? Vi har varit på fyra fem promenader nu med enbart skritt och start och stopp funkar. Han lyssnar på halvhalter och bär sig hyffsat bra. Hur långa sträckor rekomenderas? Han blir inte anfådd spec och inte svettig. Är jag för mesig? ;) Vill ju som sagt inte förstöra ngt såhär i början:o:crazy:

Så fort start och stopp funkar är det bara köra på med tempo.
Annars finns risken att du får en lat, tråkig och tillbakadragen häst.
Så ut och kör :)

*KL*
Får man hoppa in här :)?
Jag har ingen egen 08:a men skall bli medryttare (eller ja, i början är det väl snarare skötare men så småningom så...) på en tös som flyttar hem i början på maj. Just nu står hon på Stenholmen där hon tillbringat unghästtiden och även ridits lite. Skall bli SÅ spännande :bump: !

Klart man får :)

KL
Red min lilla 08:a igår som nu fått skor för första gången. Herregud vilken fin liten häst hon kommer bli! Så samarbetsvillig, rör sig jättebra och pigg och framåt. Testade en skänkelvikning igår. Har innan bara krävt att hon ska flytta sig ett steg frö skänkeln men det var inga problem! Testade även att ställa henne lite mer än jag gjort tidigare och hon är bara så duktig!

Hade eg tänkt att sälja henne så snart tölten satt på plats men jag har bestämt mig för att behålla henne lite till. Vill vara med lite längre på den här resan känner jag. Men sälja måste jag nog ändå, hon kommer bli för bra för mig :love: Hon förtjänar en egen männsika som älskar halvt ihjäl henne :love:

Självklart! Välkommen!=)

KL
När börjar ni töltsätta era? Min är travstark och förra ägaren tyckte inte jag skulle vänta för länge med tölt för att han var så stark i traven. Vad tycker ni? Hur ska jag göra? Nu är han riden ca tio ggr och vi travar lite men mest skritt. Gör det ngt om han tar ngr steg självmant i tölt? När är det dags?

En del tycker man ska börja med tölten bums, andra väntar tills grunderna sitterna. Min är töltstark och vi övar lite smått, men inte på allvar direkt. Får se om jag lyckas denna gång, har lyckats med min 01:a, men vi får väl se annars tänkte jag flörta in mig lite hos en duktig Bukefalist jag känner :P

*kl*
Nu har jag haft Sokki hemma i snart två veckor och allt har gått kanon. Igår introducerade jag sidoförande och han lär sig så himla fort! Ballt! Idag satt jag upp bara för att befästa lite ytterligare och det gick superbra. Nu ska han få vila i 4-5 dagar. Duktig bebis!

DSC_0040.JPG

KL På måndag ska min skrutta få vara i ett ridhus för första gången, ska bli spännande att se hur hon reagerar. :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama