Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Red min också igår. 13:e gången för att vara exakt. Red ut själva, skritt, trav och några töltsteg. Skruttan har mest vilat ett tag och nu verkar en del av det vi övat på gått in. Hon är supermysig. Så positiv och blir superglad så fort hon för springa och gör små glada ljud :D

Idag hade Figge sin nya sadel på sig för första gången. Min medryttare satt på han också=) Det gick jättebra och han reagerade knappt alls! Kul att vara igång!=)

kl.

Kul att höra hur det går för alla :)

Min är just nu i en fas där hon är "rädd" för nästintill allt, lite som en tickande bomb som exploderar vid första bästa tillfälle. De springer även runt som tokar i hagen. "Skyller" på det kalla vädret, men vad vet jag. Jaja, de verkar ha kul i alla fall och vi får ytterligare en anledning att jobba extra noga med markarbetet. Tömkör rätt så flitigt, både i syfte att töltsätta men även ute på vägarna som miljöträning. Hon har börjat mjukna så smått och lätta något i framdelen. Bromsen börjar fungera igen, den har varit trasig ett tag.

Hur går det för er? :)
Här är ambitionsnivån något sänkt tills isgatorna har töat.

Blundur ska äntligen på inridning nu på lördag, kommer bli tomt utan honom hemma. Men stallet han ska till ligger inte så långt härifrån som tur är! Innan era hästar började ridas in, hur mycket hanterade var de då?

Vi har fått fart på min Figge efter en seg start då han vägrade gå fram med ryttare! Igår var det full fart men han stannade ibland och bara trotsade innan han tillslut gick och såg allmänt tjurig ut! haha han förstår inte så mkt än stackarn! =) Vi jobbar på och det släppte sista vändan på vägen igår så nu kanske det går bra från början nästa gång. Han verkar vara en kille med humör! :rofl:

0141.gif

121.jpg

Senast ändrad:

Knappis
Har ridit min lilla för 17:e gången. Nu har vi kommit till att skruttan fattar att man kan gallopera med ryttare på ryggen och hon förstår lite halvt vad en galoppfattning, MKT tydlig sådan, betyder. Har flyttat lite åt sidan, men det är svårt :P

Vi måste öva på att rida ut med andra, för herreminje vad det gick undan när vi testade, annars kan hon minsann göra halt för små hjälper, men med sällis var det svårare :O . Mycket krut i lillskrutt:P Då var jag lite avis på er som skickar iväg era hästar på inridning... Funderar dock på att överlåta töltsättningen på nån annan...

Åh, vad roligt! Funderar också på att skicka min på träning i vår. Hade varit kul att se vad ett proffs kan få fram.

*kl*
Min nya 08:a kommer in på träning den 1 mars efter 2,5 månads vila. Det ska bli spännande med fas 2 i inridningen/träningen!

Jag hämtar hem honom den 1 april :)

Åh va roligt och såklart spännande! Min 09 får åka till Jökull tror jag. Han är inte samma sort som min tjuriga Figge! haha Få se hur jag gör. Det är ju inte direkt gratis heller.:(

KL

Brenna har haft lite ledigt nu pga tidsbrist, men det blir det förhoppningsvis ändring på. Hon är fantastiskt rolig att rida, mjuk och fin och mkt rumslig i alla gångarter.
Min andra uppfödning född -08 (han är såld) är på inridning hos Daniel och Katie och de är mkt positiva vilket värmer mitt "uppfödarhjärta".

Skönt med lite vila men roligare när man sätter igång igen om det kändes bra innan. Då går det lättare =)
Va roligt med en egen uppfödning! Hoppas allt går bra hos den nya ägaren=)

kl

Min kille har nu vart hemma i två veckor och vi har hunnit ta några uteritter. Han är väldigt cool, inga problem att rida ut själv på :-)
Idag red vi "lektion" för tjejen som ridit in honom och det gick bra!
Blir en väldigt trevlig familjehäst tror jag :-)

Min lilla tjej blev ridhäst idag :-)
Hon är mycket markarbetat men inte riden då hon fortfarande är väldigt valpig, Men idag så tog vi tag i saken och vips så blev hon en liten ridhäst :-)
Sadel på för andra gången, träns på för 5 gången, ryttare på sig för första gången :-) Tack Ia :-)
Hon var riktigt duktig lill hästen..
Hon fick först busa av sig och bekanta sig med den där saken på ryggen :-)
Sen blev det uppsittning och ridning, med hjälp av Ia här inne på buke..

Så där är donnan hon skrev om :D
Sötsak!
Och hälsa duktiga Ia heja heja från mig :love:

Hehe, ja här är hon..
Ja den där Ia, hon skulle inte ha någon som höll i hästen, utan upp å rida :-)
Och bra gick de, som tur var, jag som stod på marken var mer nervös än häst å Ia :-)

Tack gullan :love:
Nu gör vi det här ett par gånger i veckan, och kameran får följa med varje gång :p

Gillar nästsista bilden, hon ser ut som en tjurig åsna ;) Men skenet bedrar- hon är en riktigt söt och rolig tös, med imponerande rena och trevliga grundgångarter för att vara femväxlad!
Nu ska vi bara få fart på tösen också, vårat mål är bara start, stopp, svänga och HA KUL! :bump:

Raudka: Det var en superkul dag! Du slutar nog vara nervös snart... tills jag får något annat galet för mig :angel: Pussa på den lilla röda!

Åh va roliga bilder! Lite mer fart på din dam än på min sega kille! haha Men det blir väl fart på han med så småningom!=) Ska se om jag kan ta ngn bild idag när min medryttare ska rida Figge för 5e gången idag. Longerade igår och det gick såå bra!! Kul när han snappar upp och lär sig snabbt. Något har gått in iallafall! haha

KL

Jag njuter varje gång jag tränar Brenna, hon är en egensinnig liten dam och avskyr att bli omriden, då tvärstannar hon och skuttar lite upp och ner.
Ibland är hon lite ovillig på bortvägen, hon har inget mellanläge, antingen fräser hon fram i vägvinnande skritt (utan att vara överilad),full fart i tölt eller halvostadig trav eller så står hon still. Jag vill inte direkt bromsa henne för mkt heller huvudsaken hon tycker att det är kul just nu, samling kommer senare.
Hon förstår hjälperna bra och är mkt lättstannad vilket känns bra, trygg i trafiken verkar hon också vara (blev omkörd av bil med högt motorljud idag men hon rörde inte en fena).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama