Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Min 08:a Líf är riden 10ggr nu totalt. Jag började rida lite i december och fick låta henne gå på vila lite snabbare än tänkt för underlaget blev så hårt.
Nu har jag ridit henne 2 gånger och tanken är att rida henne nu 3 dagar i veckan fram till april då hon ska operera bort en öronfistel. Därefter blir det väl lite vila igen och sen ska hon skos och då kör vi igång ordentligt.

Hon är stor och rejält. En härlig tillgiven och social individ som står och hänger vid grinden och vill bli intagen hela tiden.
Än så länge har inte poletten riktigt trillat ner över vad jag gör däruppe på ryggen. Hon är kolugn. Kan tro hon är 25 + i ålder. Och hon har dålig bjudning.
Nu skippar vi paddocken helt och planen är korta turer ute med fart i. Hon får fritt välja gångart nu bara hon ökar.

Vi har känt själva, det är slätt som en barnrumpa.
Enligt vet kan vargtänder behöva tas bort sen, när de kommit upp.
Men igår var munnen stängd, så allra mest tror jag det beror på ren ovana. Har satt tyglarna i repgrimman för att slippa ta så mycket i munnen, och tar stora ledande tygeltag.
Dessutom är munnen märkligt nog stängd hela tiden när vi jobbar från marken ;)

Okej det kan vara svårt att hitta bara genom att känna, jag kände på Glampi noga och även lös men hittade inget men sen hittade ju veterinären en vargtand precis där bettet skulle ligga sen och den hade retat honom väldigt mycket om den varit kvar men hon tog bort den innan jag började med bett på honom.
men sen är han lite envis endå nu när jag börjat med bett och försöker kasta med huvudet och dra tyglarna ur händerna emellanåt men vet inte om det har så mycket med bettet att göra, är nog mest att han är lite testig just nu och ser om jag ger mig, men det gör jag icke;).
Har för mig han gjorde lite likadant när jag började med sidepullet med och det har ju inget med munnen att göra.

Thengill hade ju med en vargtand som var extremt liten så den såg de inte förrän på klinik med massa lampor osv. han gick t.o.m igenom vet besiktningen med den och de såg inget fast de kollade noga.
men han blev helt galen att rida med den i munnen och stegrade + var extremt känslig i munnen.

så det känns som att det är mer regel än undantag att de har vargtänder eller rest av vargtand.

NU har jag ridit några fler gånger och vi har börjat galoppera, i förrgår med sällskap och igår utan. Det har gått jättebra. Jag var lite orolig innan för hur jag ska få henne i galopp men det var enkelt med lite smackningar.

Även om vägarna är riktigt skapliga nu så ömmar hon. Hon tar inte ut steget fullt ut och i skogen är det ganska lerigt på stigarna. Det blir lite vad det blir nu. Vi rider med fokus på bjudningen.
Men hon är positiv och kommer alltid i hagen och vid löslongering påminne rhon om Brandybus häst, uppmärksam på mig och vänder sig in till mig. Jättekul iom att min andra häst har otroligt stor integritet och är inte alls lika öppenhjärtad som Líf.

Jag skulle slå på skor om hästen ömmar. Min äldre häst var oskodd när jag köpte henne. Hon hade då gått oskodd ca ett år. Hon ömmade en del. Det tig lång til innan hon slutade tveka över att gå på vissa underlag. Dessutom var hon hemsk att ha o göra med vid skoning. Skoningsproblematakien hade inte funnits alls innan hon gick oskodd...
Måste ju inte alls bli så men jag får automatiskt ont i magen när folk säger att deras oskodda hästar ömmar men att de ändå fortsätter rida.

Om du har läst alla inlägg på den här sidan så står det längre upp att hon ska opereras om 3 veckor och då ska hon vara oskodd.
Hon är riden 4 ggr nu sen vintervilan och inte enbart på grusvägar utan i skogen också där hon inte ömmar.
Hon kommer ridas ca 3 gånger i veckan 2 veckor till ungefär. Tycker inte du behöver ha ont i magen.

Det var bara ett vänligt påpekande för att du ska slippa eventuella problem som kan (men absolut inte måste) uppstå om hästen rids när den är ömfotad.

Bus i hagen i går kväll. Och självklart ska getet Bärnt vara med!=)

hästarna-mars-12-0283.gif

hästarna-mars-12-0391.gif

En fråga..
Hur äter era 08or? Hur ser en dag ut? Våra går på lösdrift och har fri tillgång på medelhö och ngr dl kraft grund varje morgon. 09an har lätt att bli tunn så dom får fri tillgång nu. Men till hösten om han är kvar hemma så blir det mera uppdelat under dagen. Figge är dock av den lättfödda typen och är som mig. Behöver bara titta på mat så går vi upp Men han är inte fet och det behövs ju lite på kroppen om man ska bygga muskler.

Min går på bra, rätt torrt silage. Kvot åtta vill jag minnas. Fyra ggr dag, men minns inte mängden, över tio kilo om dagen iaf. +loppfrö för dålig mage :(

KL

Jag funderar och funderar när det gäller Brenna. Hon har himla lätt för sig och jättetrevliga rörelser dock är exteriören kanske inte super. Hur som helst är jag lite sugen på att visa henne men ska hon visas i år måste jag verkligen sätta igång och träna.
Just nu rids hon lite sporadiskt. Hon kan ridas i alla gångarter (har dock inte provat passen än) men det går väl inte direkt att påverka gångarterna särskilt mkt.

Så frågan är om jag ska fortsätta att rida henne lite då och då och satsa på visning nästa år eller sätta in en stöt och träna mer under en period och se om hon blir lite mer ridbar...

Jag är jättenyfiken på det här med visning men jag har inte direkt nån att bolla med i min omgivning :)

Jadu, det är svårt det där. Jag tycker du kan kolla runt lite med kunniga och höra vad dom tycker. Känner du att du har tid och ork så tycker jag absolut att du ska ge det ett försök att sätta fart på henne och se vad det blir av det. =)

Det är just det som är lite svårt. Hinni, som jag brukar träna för, kommer inte förrän i Juni nästa gång. Får kanske åka upp till Jämtland med henne, där finns många kunninga bra instruktörer och tränare, det är så långt bara....och jag har inte hur mkt tid som helst....

Jag ska tävla två av mina andra hästar om två veckor så just nu ligger fokus på dem och lite andra grejer men efter det kanske jag tar mig mer tid för lilla Brenna. Det är så himla roligt att rida henne, vilket är ett bra utgångsläge!

Min 08:a är också lättfödd, 09:an "normalfödd". De får hö 3 ggr/dag och mineraler en gång/dag (+ kraft till 09:an). Fri tillgång skulle nog inte bli så bra med min 08:a, hon skulle troligtvis rulla fram.

09:an hade nog fungerat bra på fri tillgång, men håller sig fin i hullet såhär också så jag fortsätter packa höpåsar :D. Funderar på att sätta upp ett slow-feeding nät i ligghallen inför nästa vinter. Någon som her erfarenheter av småmaskiga nät? Bra som dåliga.

Vi hade småmaskigt när. Väl fastsatt i en låda. Riktigt väl. Min 01:a älskade nätet och åt alltid där, struntade i om det fanns löst hö liggande. Dessvärre lyckades hon, mot alla odds, välta lådan och sen slita ut nätet. Få det att lossna på nått vis som ingen av oss kan förstå och trassla in frambenen i det. Som tur är så är hon så cool så hon stod där tills hon blev sedd och kunde befrias. Så man bör vara säker på att nätet är väl förankrat. Väldigt väl förankrat :crazy:

Usch, precis mitt skräckscenario! Min ena är väldigt uppfinningsrik, känns som något hon skulle kunna hitta på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama