Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Brenna är igång igen nu, jag satt in henne i höstas, sen fick hon ledigt men sattes igång igen i december för då hade jag lite ridhjälp här i två veckor, sen fick hon ledigt över jul och nyår och nu tänkte jag köra på ett tag.

Idag var vi ute på en helt underbar uteritt i snålblåst och yrande snö. Hon gick först hela tiden och stegade på som bara den. Vi tar oss framförallt fram i gångartsmix än så länge och fokus är framåtbjudning för den har släpat efter lite (tills idag:banana:).

*kl*
Nu är min 08:a igång igen efter 2 månaders vila :-)
Idag hade han blivit riden i blåst och snö och inte brytt sig nämnvärt!
Om ett par veckor kommer han hem igen, ska bli mycket spännande :-)

Hej! Fick tips om denna tråd. Jag har två unghästar. En som är född 080606 och en 090607. Den äldsta Ofeigur är efter Rekkur fra Audsholtshjaleigu och den yngsta Teitur är efter Feykir från knutshyttan.
Figge är brun med svart man och svans och Teitur är skimmel född fux. Han har bytt färg varje årstid nu. Det är skoj att se hur det ändras=)
Jag har tänkt att rida in Figge själv och har kommit till uppsittning. Har longerat,tömkört,promenerat,flyttat åt sidor och han har haft träns på sig men inte sadel än. Hur har ni gjort? och ni som har ridit in själva med själva ridningen?
Kommer lite bilder på båda godingarna=)
DSC_0377-150x150.jpg

figge-och-teitur-augusti-11-0323-150x150.gif

Figge-jan-11-0051-150x150.gif

Ofeigur1-89x150.jpg

Figge-på-sommarbete-kloberget1-150x150.png

Senast ändrad:

Ah, det är du som äger Teitur.
Han är u. Yr från Bäsna eller hur?

Jajemen det är han. En fin tjej. Vi var och hälsade på henne och matte för ett tag sen. Få se om han ser ut som henne till slut=)

kl.

Nu sätter vi också igång efter vintervilan :banana:
Ska bli så kul att följa alla!

Fokus i vår ligger på töltträning. Nosade lite på tölten i slutet av inridningen i höstas (femgångare med lätt för tölt). Sätter igång från marken och tränar lydnad, lydnad och lydnad. Damen har gärna lite egna åsikter om hur saker och ting ska göras.

KL. Vi hoppar också igång nu! Var ute idag en vända och övade på att svänga med små hjälper och stanna då stannande är lite ointressant enligt min dam. Vi tar några töltsteg här och var, men det lär dröja innan vi jobbar med det särskilt intensivt. Flytta för skänkel är nästa stora projekt :)

Här var det dött! Hur går det för er? Vi håller på med tömkörning och longering för fullt och han är otroligt sammarbetsvillig. Har beställt en sadel nu så när det kommer hem så blir det full fart ut i skog och mark. Ska bli skoj att se hur mkt det är från markarbetet som har fastnat i den lilla däruppe=) Vi har mycket skog här på landet så det blir att snurra lite runt träden och klättra i backar. Har inridningen gått bra för er? Ska bli skoj att få vara den som lär hästen denna gången. Men jag är lite pirrig det måste jag erkänna.=) Men det kommer nog gå bra. Första hästen som jag rider in själv=)

Jag har ridit Disa idag för första gången sen
skadan och första delen av inridningen. Har hållt igång
Henne i slutet med longering osv..
Hon är superduktig, bjuder på bra framåt. Vi både
Travade, töltade o galopperade lite :-)

Så hemskt underlag här så händer inte mycket. Funderar dock på att slå på 08:an skor samtidigt som 01:an får nya så jag kan fortsätta rida Spöket. Nu är det sidförande på schemat framöver :)

Pålle får skor imorgon, något ömfotad så vi har legat lite lågt nu när det är hårt i marken. Har passat på att kolla av svänga, rygga och flytta fram-/bakdel från marken. Rygga är tydligen överskattat, resten gör hon bra. Just det, vi springer även vid hand. Det låter så himla enkelt tycker jag, riktigt så enkelt var det inte när vi var på unghästkurs. I alla fall inte om man ska göra det BRA och framförallt kontrollerat :angel:

Känner igen det där, min blir superpeppad om man springer brevid och vill leka, fullt ös och hopp och skutt deluxe :S

Funderar på att sko på min nu om ett par veckor när ridhästen ska skos, vill komma igång mer med ridningen men å andra sidan har jag eg ingen panik. Planen var förut att vänta en skoperiod till så är lite i valet och kvalet.

Min skoddes runt om redan inför inridningen. Men så är hon något ömfotad, annars hade jag nog kört utan skor i höstas vid själva inridningen.

...och så hänger man där som en vante och känner sig sååå duktig och seriös.

Men övning ger färdighet som de säger, nu kan vi t.o.m springa någorlunda kontrollerat ute på vägarna. Utan att riskera armen :rofl:

Min är faktiskt så duktig att grimskaftet är slappt i skuttandet, det var inte så första gångerna vi sprang, så nån vart har vi väl kommit men hon studstar verkligen omkring om man springer :S Leda gående är hon perfekt och har varit sen dag ett (i våras så jag köpte henne).

Nu blir jag också sugen på att sko på lillskruttan, men såg idag att hon verkar växa som 17 nu, högre bak än fram så kanske ska låt bli... Gha, va svårt. Vill inte stressa fram nått men är SÅ sugen på att komma igång på riktigt, inte minst nu när det börjar bli ljusare på dagarna :)

*kl*

Igår var jag och red min 08:a för andra gången, har ridit en gång i paddocken och nu red vi ut. Provade på alla gångarter, helt kär i hans galopp :-D
Nästa helg kommer han hem igen, det ska bli jätte roligt att få fortsätta jobba med honom!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama