Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Nä, typ 3e :-D Hon är så himla duktig!
Igår red mamma skruttan i paddocken, över lite bommar. Helt orädd och bara går.
Hon Travade t o m över dom, sååå duktig :)
Töltar klockrent och tar halt direkt! Klockren :)

KL

Brenna är nu riden ca 5 ggr varav två korta uteritter i skogen med sällskap.
Igår tog sambon några bilder, hon är inte så bra på att gå runt på fyrkantsspåret än men hon går att styra hjälpligt, hon står lungt när man hoppar upp och hon svarar framåtdrivande hjälper. Hon blandar friskt tölt och trav samt lägger in nåt galoppsprång då och då, helt godkänt för en obalanserad 3,5 åring så en uteritt till sen ska hon få ledigt till i februari, mars nån gång.
Så här ser hon ut!
096.jpg
[/IMG]
316.jpg
[/IMG]
315.jpg
[/IMG]

Ser fin ut! :)

Våran dam ska bara ridas några gånger till innan hon ska få en kort vila.
Hon är villig som bara den, men en vila är nog super :-)
Från att ha varit världens feetaste häst till att numera vara en rätt normal häst.

Hon har ett huvud av stål ;)

img_1257_171003601.jpg

*kl*

Nu har min 08:a gått på sin vila.
Det har gått väldigt bra med honom, han kan allt som vi hade som "mål" att han skulle kunna + lite till.
Han har vart ute och ridit både ensam och med andra hästar.
Han är så cool och det ska mycket till för att han ska reagera!
Nu blir det vila till efter nyår sedan lite mer träning innan han kommer hem igen :-)

Vad fin hon börjar bli, hon har verkligen ändrat form sedan i sommras!

Brenna är fortfarande en liten tjockis men nu ska hon snart ut på vila igen och knapra höstgräs så hon lär ju inte direkt bli smalare....

Misstänker att hon kommer att växa ganska mkt mer och är lite i valet och kvalet hur mkt jag ska göra med henne det kommande året.
Jag får väl se her hon verkar fram på vårkanten.

Har ridit min lilla två ggr nu!Första gången jag satt upp tittade hon på mig med fundersam blick, sen gick vi nått varv runt gården. Det var ett par veckor sen. Idag tog vi tur två. En kort "uteritt" på några minuter runt en liten dunge och så tillbaka. Smacka, sakta av/stanna och svänga funkar närapå klockrent. Mycket nöjd med lillskruttan :)

Vad söt hon är!
Men passa så inte remonten hamnar för långt ner och trycker över näsborrarna :)
Hon ser lika trygg ut som min svarta pärla.

Den sitter lite för långt ner, men jag har glömt att fixa till den hon rids liksom inte än, springer mest med som handhäst i grimma. Bilden var från andra "sittningen" så det där med nosgrimman har hamnat långt bak i huvudet... Men nu kanske jag kan komma ihåg det när jag fått en liten påminnelse :)

Hon är nästan löjligt trygg, gör aldrig nått väsen av nånting och vill alltid göra rätt. Hon kan titta lite undrade på nya saker, eller fälla upp teleskophalsen, men då ska det vara väldigt... Bilar, lastbilar, you name it det rör henne inte. Men bäst är att hon är så snäll och vill förstå, det underlättar så mycket. Tror hon kan bli en jätterolig ridhäst :)

Hur går det för er alla?
Min som fö går på väldig lågfart nu longerade jag igår; Hon har så mycket spring i benen :)

img_1374_174156729.jpg

Tycker hon börjar likna en häst nu igen ;)

tliit3_174220766.jpg

och även att hon rör sig väldigt trevligt. (försökte mig på att filma samtidigt, vilket som synes
inte gick så himlans bra;) ) Hon är riktigt duktig, travar töltar och galopperar.. Här töltar hon!

Hur mycket jobbar ni andra med era hästar? Jag har bara suttit på min två gånger. Gas, broms och svänga fungerar och jag tänker int etråka ut henne på att öva på det hon redan kan samtidigt som jag inte vill belasta henne så mycket än, så gör inet mycket alls. Vi övar på sidoförflyttningar och bakk från marken. Världigt sparsamt och bara i samband med annan hantering såsom hovkratsning. Ska rida ut en kortis med sällskap på fredag. Jag har inte tänkt att belasta min ordentligt förrän under våren och då mer träna. Vill att hon ska orka gå i vettig form i skritt och trav innan sommaren. Det är min tanke just nu iaf. Hur tänker ni? Nån som ska betäcka i sommar? Isf med vem?

Just ja, kan tillägga att jag avskyr att longera och tömköra så jag hoppar den biten, har med hästen som handhäst en del dock.

Jag får väl snacka lite med mig själv :p
383995_10150506899374612_737204611_10602065_937868512_n.jpg

Jag och Lillhäst. Tionde gången.

Har just hämtat in Brenna från betet igen efter drygt en månads paus. Hon är nu skodd (ett måste med brodd om man ska kunna göra nåt alls vid den här årstiden) och jag tränar handhästridning och tänkte varva det med ridning en period nu, får se hur länge jag håller på tills nästa paus. 1-2 månader troligen.

Hej kan ju svara så du slipper prata med dig själv:P jag har dock ingen 08 men din va ju super söt:) Tycker din plan verkar vettig och sen är det väl så att man känner sin häst bäst själv och kan avgöra vad dom är redo för och inte:):)

Hoho tack båda två som svarade i tråden. Man känner sig lite dum när man babblar för sig själv :P Spöket (heter Embla men kallas Spöket) kan nu gå fram för skänkel, svänga i skritt och trav dock inte alltid med så små hjälper alla gånger och så kan hon oftast stanna för små medel. Dock är framåt favoriten. Galoppera har vi gjort, men det blir mest till att haka på den framför :)
Nu ska hon få vila lite, går barfota än så länge och hennes fötter ska få växa lite +att hon ska få smälta den hon lärt sig.

Har sett lite bilder på er på Tims Fb :D
Har inga nya bilder på Blædis och vet inte när de blir några.
Har fått hjälp med hästarna nu då jag miste Blædis mamma i Torsdags kväll :cry::cry::cry::cry::cry:

Hoho! Nu känner jag mig nästan påkommen :D Men gud, vad hände? Varför fick du ta bort stoet?

Hoho! Nu känner jag mig nästan påkommen :D Men gud, vad hände? Varför fick du ta bort stoet?

Hi hi ingen fara de är fina bilder på er =D

Hon var hängig och andades rätt häftig natten mellan Tisdag och Onsdag den 29 och 30/11 så distriktarna kom ut så då fick hon smärtlindrande och kramplösande och hon slutatde andas så häftigt och verkade bra sedan. jag skulle ut och gå med henne 1 gång i timmen i ca 10 min var gång i ca 7 timmar. Hon blev piggare och bärjade äta och magen kom igång på henne och i Torsdags kväll när jag skulle ta in de så låg hon död i hagen :cry::cry::cry:
Jag är helt fördärvad och detta maler i huvudet på mig hela tiden. Vet inte om jag kommer att orka köra dit till de stallet igen. Min Móa betydde så mycket för mig.
Funderar på att lägga ut Blædis till salu även om de inte känns rätt i hjärtat men vet inte annars hur jag ska lösa de. De får gå några dagar till innan jag tar några beslut om de

Ojojoj! Vänta med att fatta beslut några veckor i alla fall. Vilken chock!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama