Islandshäst fodertråden

Sv: Islandshäst fodertråden

Tråkigt. När jag köpt hö från andra har bonden/säljaren visat analys på höet/silaget. Du får lägga till lucern. Hur du ska göra med halmen vet jag inte, ni får diskutera. Personligen skulle jag minska på halmen evt ta bort om det går o ge höet plus lucern istället. Hoppas det fixar sej. Hade en bukig häst utan muskler som blev jättefin på kort tid plus minskade i vikt också med ett silage med kvot 6. Då förstod jag verkligen hur bra ett vettigt grovfoder är.

Strö inte salt i såren, 24 smrp / 5.7 MJ har vi igen trots ansträngningar att göra rätt i år.:crazy:

KL

Kom att tänka på en sak, ni som ger extra tillskott ex linfröolja eller b-vitamin måste väl ändå ha ngt krubbskrammel att blanda det med?
Har ju svårt att tänka mig att hästen vill äta bara ren linfröolja tex, det luktar ju unk och kan inte tänka mig att det är så supergott heller.

mina hästar tycker faktiskt om det vilket jag inte förstår själv men jag fodrar ju inte enbart med stråfoder utan ger lite havre och betfor också.

Jag blandar mineraler och glukosamin till min gamla häst i någon näve lusern. Så undviker jag onödig stärkelse och kraftfoder.
B-vitamin behöver inte en frisk häst då den bildar det själv i tarmarna.

Frisk är han, men känslig och drar gärna på sig hudproblem.

Jag har fått rådet att ge pelletrerad b-vitamin för kliandets skull, det skall tydligen vara jättebra så därför vill jag testa.
Och det verkar bra hittils, dessutom har han blivit piggare så det ser jag som ett extra plus i kanten :)

Nu har jag dålig koll på för/nackdelar med just Kli, men i nuläget så tar jag ca 4 dl av hans örtblandning (kraftfoderpellets), linfröolja, mineraler och b-vitamin + en skvätt vatten.

Det fungerar bra, var bara nyfiken hur andra gjorde som inte ville ge kraftfoder men som vill ge tex linfröolja.

Och har sett att vissa ger så mkt linfröolja som en hel dl, äter hästen det? För det känns som mkt. Jag har en mkt kräsen häst :p

Jag ger ca 1 msk, men det kanske är alldeles för futtigt för att ge ngn inverkan alls?

Okej, men vill inte ge betfor.
Försöker att ge så lite socker som möjligt.

Men hästen går på bete eller? Fö så händer det att grovfodret innehåller mer socker än betfor, skillnaden dock är att man oftast inte känner till det.

Du ska inte ge halm när du redan har dåligt med protein. Det är nog så att din analys stämmer om du tagit ur flera balar. Ge några kg lusern istället för halmen. Räkna på hippocampus så du får lagom mängd. Kanske behöver du tillsätta även linfrökaka eller något annat proteinrikt.
Jag tycker man ska välja grovfoder som lusern istället för kraftfoder i första hand om mer protein behövs. Jag undviker stärkelse då nya undersökningar visar att det krävs mindre än man tidigare trott av stärkelserikt foder för att störa tarmfloran.

Räkna alltså på värden du fått själv på analysen.

Tack för svar! Jag kan tyvärr inte påverka så mycket kring halmen, då stallägaren har bestämt att de får äta halm under dagen. Däremot ger jag bara hö till kvällen och då ganska rejält. De får även lucern.

Tråkigt. När jag köpt hö från andra har bonden/säljaren visat analys på höet/silaget. Du får lägga till lucern. Hur du ska göra med halmen vet jag inte, ni får diskutera. Personligen skulle jag minska på halmen evt ta bort om det går o ge höet plus lucern istället. Hoppas det fixar sej. Hade en bukig häst utan muskler som blev jättefin på kort tid plus minskade i vikt också med ett silage med kvot 6. Då förstod jag verkligen hur bra ett vettigt grovfoder är.

Tack även för ditt svar. De äter lucern redan, och jag ger de inget halm som tilltugg på kvällen utan enbart hö. Det är lite frustrerande när man står inhyst och inte kan påverka så mycket...på förra stalllet så hade vi under en period ett superfint hösilage, hästen fick ca 8-9 kg per dag, inget kraftfoder, han var hur snygg och slimmad som helst i kroppen...så ja det är ju verkligen guld värt att ha ett bra grovfoder.

Det finns ju omelassad betfor också om man vill hålla nere sockerhalten.

Jodå, men frågan är väl hur mycket socker man tror att betfor tillför. 1 kg torrvara innehåller ca 2 hg och hur mycket fodrar man med? Oftast pratar vi om någon eller några få dl vilket kanske kan handla om 1 hg eller i bästa fall 2 hg torrvara. Det blir inte mycket socker det, och oftast brukar det ju delas ut godbitar mellan varven vilket med stor sannolikhet tillför mer socker än den vanliga betfor.

Men visst finns det omelassad betfor, orsaken att man ens melassar produkten hänger samman med att melass binder dammpartiklar och med en TS av 90% så behövs det kanske något.

Min personliga åsikt är att den normala hästen kan äta vanliga betfor utan problem, det skulle i så fall vara cuschinghästar eller IR som har ett större behov av omelassat betfor.

har fått svaren på vår höanalys och det var tyvärr inte nåt vidare..:crazy:
som det ser ut nu måste det till ett tillskott på protein..är det bättre med lucern då eller kr*fts protein? vad tycker ni? jag ska ringa till Kr*ft imorgon och få hjälp att räkna ut vad hon behöver... som det är nu är hon bukig och bygger inte muskler..Är det pga det proteinfattiga höet??!!

Det är bättre att du räknar själv, använd något av de gratisprogram som finns tillgänglig. En märkesinriktad foderrådgivare vill sälja sina produkter, utan hänsyn till din plånbok eller din häst dessvärre.:crazy:

Bra proteinmedel finner du i lucern, krafft protein eller annat märkes proteintillskott och billigast är soja men här finns begränsningar vid giva.

Det är bättre att du räknar själv, använd något av de gratisprogram som finns tillgänglig. En märkesinriktad foderrådgivare vill sälja sina produkter, utan hänsyn till din plånbok eller din häst dessvärre.:crazy:

Bra proteinmedel finner du i lucern, krafft protein eller annat märkes proteintillskott och billigast är soja men här finns begränsningar vid giva.

tack för svar!:bow: var kan man hitta dom gratisprogrammen?
ang lucern är det bättre med hackad?! eller i pelletsform eller finns det annat oxå?!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar