Islandshäst fodertråden

Sv: Islandshäst fodertråden

Jag är ju väldigt anti mot vad gäller pellets, men skulle använda det om hästen hade tuggproblem men då uppblött. Jag föredrar hack, detta förlänger tuggtiden mycket bra.

nu har jag pratat med kr*ft men jag tycker inte dom var hjälpsamma alls..:devil:
dom tyckte att jag skulle ge antingen 1kg kr*ft plus grön eller 600g kr*ft protein eller 2 kg lucern/dag...

vad skulle ni ge om ni hade ett hö med dom här (usla) värdena!?:confused:

smrp 18 g
8,7 mj
ca 2.1g
p 1.6g
mg 0,8g

min häst för nu 5kg/dag och mineraler, hon är ganska bukig men inte så fet och sätter inte muskler!! sto på 9 år!

Jag löste det dåliga höet
( smrp40 , MJ 8,8 )
med krafft protein + krafft lusern.

Du MÅSTE ju inte bara ha ena sorten. En mix skulle ju gå? ;) Sen ska de inte ha för mycket kraft, så det är lite pussel...

Jag löste det dåliga höet
( smrp40 , MJ 8,8 )
med krafft protein + krafft lusern.

Du MÅSTE ju inte bara ha ena sorten. En mix skulle ju gå? ;) Sen ska de inte ha för mycket kraft, så det är lite pussel...

ja det är ett väldans pusslande, så jag vet inte riktigt vad jag ska ge..ska försöka ringa imorgon igen å hoppas på att det är en annan person som svarar där då!;)

Ge lusern.
2 kg ger 240g smbpr
Hästen behöver runt 300g.
Så med 3-4kg hö på det landar du på mellan 294-312g smrp.
Och det blir ju alldeles utmärkt.

Ring inte krafft. De vill bara sälja sitt foder. Kolla själv på gratisprogrammen istället hur mycket lusern eller annat du behöver lägga till.

Jag hade gett lucern, det är mest likt hö/grönfoder och det är främst vad alla hästar behöver.

Själv ger jag Hippo Alfa Grow till alla mina hästar, unga som gamla, otränade eller i träning, tjockisar eller magra :)

Funkar på alla tycker jag....

Om du väljer lucern så ta gärna strå/hackad lucern för det ger hästen mer tuggtid och mer sysselsättning.
Lucenrpellets är så stora så jag personligen hade blött dem innan utfodring.

Visst var vi snabba?

Om du väljer lucern så ta gärna strå/hackad lucern för det ger hästen mer tuggtid och mer sysselsättning.
Lucenrpellets är så stora så jag personligen hade blött dem innan utfodring.

Prismässigt så ligger dock pellets långt under strå.
Och det kan därför vara värt att göra sig omaket att blöta pelletsen.

Den måste blötas då den sväller något alldeles otroligt.

Om hästen vägrar äta detta, vilket inte är helt ovanligt så kan det bli dyrt.

Fast det gäller ju alla foder....min vännina har ett sto som inte har nån vidare lust att äta hackad lusern, nån näve går ner sen är det stopp.

Om hästen vägrar äta detta, vilket inte är helt ovanligt så kan det bli dyrt.

Jo så är det ju.
Men en hungrig häst äter till slut.
Och om hästen är åt det rundlagda hållet kan man vänta ut den.

Mina fetknoppar får äta det som bjuds och det har alltid fungerat.
Även om det har tagit litet tid för vissa att acceptera maten.

Ja visst, fast här kan det löna sig att kolla olika märken. Vår ena häst äter inte av alla sorters hack, det gör däremot den andra som i princip glufsar i sig vad som bjuds. Det enda jag har upptäckt att denna häst ratar, är uppblött linfrökaka för det var :p enligt honom.

Ja nu vet vi att det inte funkar eftersom denna häst drog på sig en kolik genom att inte äta detta. Men å andra sidan hade han inte kunnat äta något annat heller, efter en väldigt otäck foderstrupsförstoppning som inte var enstaka utan upprepade sig.

Himmel - visa hästar driver det verkligen för långt.

Ja med tillägg att man får vara litet uppmärksam då också.
Jag ger i.o.f.s. så mycket hö och så ofta att någon kolik blir det inte risk för utan bara att hästen faller ur.

Mina hästar:

* vi fodrar våra hästar:

Tre gånger om dagen.
Morgon i hagen, middag & kväll inne.

* vilka fodermedel vi använder

Hö, torrt hösilage, betfor, kraft rider, hippo musli, steel joint, vitlöksolja & nyponpulver :)

* vilket ända mål hästen tränas för

Både gamla och nya hästen rids regelbundet, långa turer flera ggr i veckan :) .

* om den är lätt eller svår född

Hyffsat lättfödda.

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar

2 kg hö/häst morgon
2 kg hösilage/middag
2 kg hösilage/kväll
Brukar bli mer när det blir snö och kallt.

Gamla hästen:
Morgon/ 2dl rider, 1dl musli, steel joint & nypon. Alltid morötter/äpplen till varje måltid.
Middag/ 1dl rider, 1 dl musli
Kväll/ 2 dl betfor & vitlöksolja

Nya hästen:
Morgon/ 2 dl musli & nypon
Middag/ 1 dl musli
Kväll/ 2 dl betfor & vitlöksolja

Prövar mig fram försiktigt med nya hästen än så länge...

Våra hästar får hö/ensilage tre gånger per dag nu. Det finns fortfarande en del bete. Några dl havrekross, äpplen och morötter får de ibland. De går på lösdrift och arbetar inget (gårdagen var ett litet undantag).

Skuggi (född 2007) har tappat i vikt efter kastrering för två veckor sedan.
IS24.jpg

Rodi
ERHector.jpg

Hej! Flikar in en liten kommentar vid sidan om, hoppas det är ok :). Hur går det för Rodi och Skuggi. Skuggi såg ut att vara rätt rejäl han också precis som Rodi.
/Anna

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar