Islandshäst fodertråden

Sv: Islandshäst fodertråden

Och när jag ändå är inne och kommenterar kan jag väl tala om vad vi ger våra kusar i foder.

Morgon 2 kg hösilage
Lunch 1 kg hösilage (om de ätit upp frukosten, annars inget, finns en del kvar att gnaga på i hagen)
Kväll 4 kg hösilage

Har mycket bra värden på hösilaget så det enda som behövs är salt och lite extra mineraler. Sen ger vi dem lite krubbskrammel för de hästar som står inne, lite betfor 1 näve havre och äpplen/morötter.

Alla är lättfödda och ridhästarna motionsrids på hobbynivå 5-6 dagar i veckan.

Just nu går min foderhäst, grov valack, i en icke nerbetad hage :grin: , och får 1 kg hö till frukost, och 1,5 kg hö + 0.5 kg halm till middag. 2 dl havrefri musli, ½ dl linfröolja, 1 dl mineraler oc 5 dl svälld betfor. Höet är inte analyserat än, hoppas att vi analyserar snart...

I vinter kommer han få följande (plus halm som kommer ligga ute i hagen):
Morgon ca. 07: 2 kg hö ute i hagen
Lunch ca. 14: 2 kg hö ute i hagen
Middag ca. 20: 3 kg hö
5 dl svälld betfor, ½ dl linfröolja, 1 dl mineraler och troligen runt 5 dl havrefri musli, men det beror på hur analysen ser ut...

Kommer inte ha tid för mer än "underhållsridning", typ 3-4 gånger i veckan. Väldigt muskelfattig över rygg och manke och stel :(...så jag ska se till att han får i sig all protein och mineraler han behöver, och hålla magen i balans då han har haft koliktendens hos ägaren.

jag har precis varit iväg och köpt kr'fft protein! det fick bli det med tanke på att protein var det som fattades i höanalysen..

Men jag undrar; hur mycket är 300g kr'fft protein? hur vet man hur mycket det är i skopan? 3 dl?!:confused: på kr'fft sa dom att det var 1,5 l...kan det stämma?

jag har precis varit iväg och köpt kr'fft protein! det fick bli det med tanke på att protein var det som fattades i höanalysen..

Men jag undrar; hur mycket är 300g kr'fft protein? hur vet man hur mycket det är i skopan? 3 dl?!:confused: på kr'fft sa dom att det var 1,5 l...kan det stämma?

Det beror ju just på hur stor volym det är....

Tänk att betfor tex väger ju inte alls mycket.
1 liter betfor, torr, är ca 300 gram betfor i vikt !
Och det ger man för välbefinnande....ska man "ha ut något" från betför krävs större mängder.....

Jag har aldrig ens sett Krafft protein men om dt är som typ soja i konsistens så krävs ju en hel del för att det skall bli 300 gram vikt....

Har du ingen hushållsvåg du kan kolla upp det på, vad 1 lite väger och utgå från det ?

Det är vanliga pellets och jag vägde 2 nävar ca 100 gram. Du måste ta dit en hushållsvåg och göra en vägning med de mått du har i stallet. Lättast så.

Något som förvåna mig när jag läser om era värden och vad många ger för tips är mängden grovfoder. 4-5 kg är för lite speciellt om höet har dåliga värden. Hästar ska minst har 1,2 kg hö/100 kroppsvikt och då är det mycket torr hö och minimi givan. Grovfodergivan bero ju även på hur torrt fodret är.

När det gäller proteinfoder kolla vad det är för protein, soja har hästen inte bra för hästarnas magtarm kanal. Det bästa är potatisprotein.
Räkna man på det så är kraft groov 125 och lusern några av de billigaste fodermedeln med tanke på tillgänglig protein, all protein kan som finns i visa fodermedel kan inte hästen tillgodogöra sig.

Man bör ju främst höja upp grovfodret och sedan läger till kraft.

nu har jag pratat med kr*ft men jag tycker inte dom var hjälpsamma alls..:devil:
dom tyckte att jag skulle ge antingen 1kg kr*ft plus grön eller 600g kr*ft protein eller 2 kg lucern/dag...

vad skulle ni ge om ni hade ett hö med dom här (usla) värdena!?:confused:

smrp 18 g
8,7 mj
ca 2.1g
p 1.6g
mg 0,8g

min häst för nu 5kg/dag och mineraler, hon är ganska bukig men inte så fet och sätter inte muskler!! sto på 9 år!

VAD är torrsubstansen?

När det gäller proteinfoder kolla vad det är för protein, soja har hästen inte bra för hästarnas magtarm kanal.

Håller med dig om grovfodergivan men varför skulle soja inte vara bra för hästen tarmar?

Vid överdosering är alla proteinkoncentrat dåliga för hästen, det är ju inte unikt för soja. Soja är för hästen ett lättsmält fodermedel med bra aminosyresammansättning.

vi fodrar våra hästar
* vilka fodermedel vi använder
Hösilage och lite betfor.
* vilket ända mål hästen tränas för
Få upp konditionen, måste gå ner i vikt, tränas för framtida lättare tävligar.
* om den är lätt eller svår född
Mycket lättfödd!!!
* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar
Inge kraftfoder. Hösilage 3,5 kg per dag.

Är det en shetlandsponny?

tack för svar!!:bow: en kompis tog med våg ner så nu tror jag att det blev rätt..;)

Ursprungligen postat av _Aldís_
nu har jag pratat med kr*ft men jag tycker inte dom var hjälpsamma alls..
dom tyckte att jag skulle ge antingen 1kg kr*ft plus grön eller 600g kr*ft protein eller 2 kg lucern/dag...

vad skulle ni ge om ni hade ett hö med dom här (usla) värdena!?

smrp 18 g
8,7 mj
ca 2.1g
p 1.6g
mg 0,8g

min häst för nu 5kg/dag och mineraler, hon är ganska bukig men inte så fet och sätter inte muskler!! sto på 9 år!

Med dom usla värdena är det nästan omöjligt att göra en bra foderstat.

Svaren du fått är inte konstiga alls, så skulle jag också ge min om jag hade så dåliga värden. Det hade vi i fjol men min höll hull och muskler på den foderstaten.

Främst lucern faktiskt, om det sen går skulle jag spä på med soja eller liknande. Nejdå, det funkar för tarmarna och är inte farligt, men max 100 gr per 100 kg kroppsvikt och dygn introduceras långsamt.

Jag försöker få i min linfröolja utan lyckat resultat än så länge ;)
Jag försökte blanda med strå lusern och mineraler.
Idag testade jag mineralar + lusern och då åt han, får testa att ge mindre linfröolja och se om han kan tänka sig att äta då istället.

Egentligen hade jag velat blanda olja + mineraler med t.ex lusern i pelletsform som man blöter upp men jag är osäker på om han gillar det, han verkar petig med maten :P
Men jag får se om jag kanske kan få tag i nått prov eller så och försöka med.

Ursprungligen postat av _Aldís_
nu har jag pratat med kr*ft men jag tycker inte dom var hjälpsamma alls..

vad skulle ni ge om ni hade ett hö med dom här (usla) värdena!?

smrp 18 g
8,7 mj
ca 2.1g
p 1.6g
mg 0,8g

Med dom usla värdena är det nästan omöjligt att göra en bra foderstat.

Svaren du fått är inte konstiga alls, så skulle jag också ge min om jag hade så dåliga värden. Det hade vi i fjol men min höll hull och muskler på den foderstaten.

nej å då var det ändå snäppet bättre än förra året..:( jag har börjat ge henne deras protein foder så nu hoppas jag på förändring!!

*kl*

Jag tycker att vi hästägare med tanke på miljön skall undvika soja - det finns svenskprodocerade proteinfodermedel numera. Tycker inte heller att soja är ett bra proteintillskott för hästar. På många platser, nöt- och grisuppfödare t ex gör fler så gott för att undvika ge soja medan hästägare köper allt utan att tänka sej för. Visserligen gör vi inte av med så mycket sojaprodukter, dock kan vi agera och avstå/påverka foderproducenterna ta bort sojan för mer miljö- och ekonomiska produkter.

Kul och intressant tråd detta.

Jag har ju 4 ston som går i aveln, rids inget alls.

De får fri tillgång på fint hö eller hösilage.
Mineralsten i hagen så fri tillgång på mineraler
3 av stona får hippo grov alfa 1 kg per dag + 0.5 kg havrefri musli. Detta ökas sedan när det är 3 månader kvar av dräktigheten + kommer ökas nu under vintern lite med.
1 sto får 2.5 kg olympus musli (är hos fodervärd) per dag + fint hö ca 8 kg + mycket gräs på dagarna.

Stoet som är ute på foder är svår att hålla i hull. Ser ej revbenen men känner dem.
De andra 3 är över normalhull men lite omusklade. 1 är riktigt fet av dessa, och de andra 2 väger kanske 50 kg för mycket.
Stoet som är ute på foder brukar jag själv ge 1.5 kg hippogrov alfa + 0.5 kg kornkross + 0.5 kg musli samt fri tillgång på fint hö. Under vintern ökas fodret + de 3 sista dräktighetsmånaderna.

Jenny

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar