För att svara TS på ursprungsfrågan så är jag för min del inte uppvuxen på gård utan i ett vanligt villaområde
"Bodde" dock på ridskolan från 9 till 13 års ålder och bara sög i mig all kunskap jag kunde - hängde med de andra i stallet, fick förtroendet att kvällsfodra nån gång, hjälpte nybörjare tillrätta, borstade och putsade på "min" sköthäst... Och kompletterade det hela med att läsa precis ALLT jag kunde komma över om ridning, hästar och hästhantering! Det där gav mig en bra grund, tror jag.
Sedan fortsatte jag rida på ridskola i ganska många år, först i 25-årsåldern blev jag först medryttare (stort, ungt halvblod som lärde mig sadelfasthet och att vara lugn och bestämd i alla situationer, han var lite av ett monster, men ett vackert och trevligt monster). Sedan skaffade jag och mamma en egen häst som vi behöll i ett år (en fullständigt galen islandshäst, den enda häst jag ramlat av innan jag kom upp på... hade förmodligen blivit illa behandlad tidigare i livet, alternativt hade han ont någonstans). Och därefter ytterligare lite medryttarhästar (islandshästar av varierande slag) innan jag vid 30 fyllda köpte första helt egna hästen. Och då kände jag att jag var tillräckligt kunnig att köpa en unghäst och utbilda själv. Det gick bra, jag har kvar samma häst nu, drygt 17 år senare!
TS, för att förbereda dig för hästägandet så tror jag dels på att fortsätta på dina ridskolor och dels läsa på. Läs böcker om utfodring, hästhållning, ridning, etologi osv osv. Och "häng med hästar" - studera dem i hagen om de går i flock, ta varje chans att hantera dem, fundera över vad de försöker säga dig, varför oväntade situationer uppstår.... Sånt lär man sig MASSOR på!!