Islandshäst fodertråden

Sv: Islandshäst fodertråden

Består av 100 % torkad och flingad vitlök. Högt innehåll av vitaminer och spårämnen.
Vitlök är känt som ett naturligt botemedel mot förkylning, hosta och andningsproblem. Kan även ha avisande effekt mot flugor, knott, fästingar samt förekomsten av inälvsparasiter och klåda efter insektsbett.

Jag funderar på ett tillskottsfoder som innehåller detta då min häst har exem.

Jag har funderat på att ge detta + linfröolja och fri tillgång på hö.
Skulle detta vara bra? Det är en isldnahäst, valack.

Vart köper ni eran linfröolja och hur mycket ger ni? Det finns rätt många olika sorter att välja på.

Består av 100 % torkad och flingad vitlök. Högt innehåll av vitaminer och spårämnen.
Vitlök är känt som ett naturligt botemedel mot förkylning, hosta och andningsproblem. Kan även ha avisande effekt mot flugor, knott, fästingar samt förekomsten av inälvsparasiter och klåda efter insektsbett.

Jag funderar på ett tillskottsfoder som innehåller detta då min häst har exem.

Jag har funderat på att ge detta + linfröolja och fri tillgång på hö.
Skulle detta vara bra? Det är en isldnahäst, valack.

Vart köper ni eran linfröolja och hur mycket ger ni? Det finns rätt många olika sorter att välja på.

Jag trodde också på att vitlök var bra, men har för länge sedan slutat ge mina hästar det. Det har ingen effekt alls och kan till och med vara rena giftet , i stora mängder, men ändå....

Kan du inte skriva dina hövärden här. Det kan ju vara så att om de är bra som du säger så kan du kanske öka hösilaget och ta bort kraftfodret t o m.
Vore toppen både för hästen och din plånbok :-)

Nej det är ju det jag menar, fattar då inte varför man har sånt i...nu tävlar väl inte alla som ger sånt men ändå...

Man kan också sluta ge minst 96 timmar före tävling, så behöver man inte vara orolig och ha ett gott samvete.

Där går nog erfarena isär.. jag har enbart braiga erfarenheter av örter och naturläkemedel både på mig själv och på mina djur..
Aloe veran är kalasbra, gurkmeja har hjälpt många många knakande leder och hästar med ledproblem har blivit som unga igen efter nyponpulversbehandling.
Hosthästar har slutat hostat efter att ha fått mynta osv...

Men man ska ju vara medveten om att örter inte funkar på alla.. finns även läkemedel som inte funkar på alla ska man då säga..vilket skit detta är humbug rakt av??

Jag har lärt mig att säga detta funkar inte på mig men jag tror endå på konseptet!

Man får ju prova sig fram till de som passar just sig själv och sin häst i detta fallet=)

Jag kan ju bara prata ur egen erfarenhet har en häst som är allergisk mot rätt så mkt spannmål samt är mycket känslig i magen och är känslig för tungmetaller, toxiner och andra gifter vilket gör att för mkt av detta gör att hon mår dåligt..
Därför måste jag göra regelbundna avgftningar på henne för att hon skall må bra och funka bra!

Men när jag har get detta örtmuslie har jag faktiskt inte behövt gjort avgiftningar på länge eftersom den lilla mängd hon får om dagen verkar hålla gifterna i schack:)

Jag gör regelbundna avgiftningar på mig själv för när man börjar att inse hur mkt tungmetallet all man vi stoppar i oss innehåller så blir man smtt hysterisk!!!!
Och jag mår som en sessa efter varje behandling även om drickan man ska dricka smakar*pip* så gör den kroppen gott=):bow:

Örterbehandlingar är en väl beprövad medtod som går flera 1000 år tillbaks så nog funkar det allt=)

Naturligtvis ska man ge örter. Då ska man köpa just de örter man vill ha. Inte örter i kraftfoder.

Kan du inte skriva dina hövärden här. Det kan ju vara så att om de är bra som du säger så kan du kanske öka hösilaget och ta bort kraftfodret t o m.
Vore toppen både för hästen och din plånbok :-)

Klart jag kan =)

TS 63%
Smrp 45
Energi 6.5
Kalcium 4.5
Fosfor 1.8
Magnesium 2.0
Kalium 13.0

En Islandshäst behöver minst 45MJ så då behöver din häst 7kg av det hösilaget.
Då så blir det 315g Smbrp vilket är alldeles utmärkt.
Något annat behöver inte hästen mer än en saltsten med selen i.

Klart jag kan =)

TS 63%
Smrp 45
Energi 6.5
Kalcium 4.5
Fosfor 1.8
Magnesium 2.0
Kalium 13.0

Du har ju ett helt perfekt hö!!!! :bump:
Kvot på 6,9 mellan protein och energi. En häst behöver minst 6 i kvot för att bygga muskler och hålla hull med energin och proteinet.
Detta betyder att du kan ge 7 kg och om hästen inte håller hullet när du rider mycket så bara ge mer hö.
Krafft är helt onödigt i ditt fall.:laugh:

Håller helt med föregående talare. Fast lite fosfor för att få ner CA/P-kvoten skulle jag lagt till.

Varför, en kvot på upp till 2,7 är helt ok och så hög blir den inte i det här fallet.

Du har ju ett helt perfekt hö!!!! :bump:
Kvot på 6,9 mellan protein och energi. En häst behöver minst 6 i kvot för att bygga muskler och hålla hull med energin och proteinet.
Detta betyder att du kan ge 7 kg och om hästen inte håller hullet när du rider mycket så bara ge mer hö.
Krafft är helt onödigt i ditt fall.:laugh:

+ Inte_ung

Tusen tack ! kanske blir att skippa krafften, och bara ge hö. Hur är det med bukighet? Har sett att flera skrivit att deras hästar blir bukiga med enbart hö som foder.

Lite knapplån.....

Tyckte min häst varit så bukig under hösten. Tog en analys på höet, via Analycen, fick då mycket riktigt fram att höet endast innehöll 27 smbrp/kg foder. Energi uppgick till 8.5. Delat med varandra blir ju ca 3.1 bara, den siffrran bör ju ligga på 5-6 i alla fall....Tyvärr har jag inte de andra siffrorna i huvudet...det lustiga var att bonden som kom med det sa att han fått heelt andra siffror när han skickat in på analys (fast väldigt lustigt att vi inte fick någon analys med, han har bara rabblat upp siffror på telefon så jag litar inte på den infon) Han hade då fått siffran 71 (!) på smbrp/kg foder. Energin var ungefär densamma tror jag. Han hävdar att man aldrig kan få ett korrekt resultat om man som jag få gjorde tog hö från några olika balar, utan man måste ha en höborr....men det skulle betyda att man som vanlig privatperson aldrig skulle kunna ta ett eget höprov...för vem har en egen höborr? Dessutom sa han att det är fel att alltid räkna på att hö har TS 84 % men det är väl det man alltid räknar på? Hans TS halt på höet var mycket högre, hur han fått fram det vet jag ej.

Jag blir helt konfys, jag vet ju hur hästen ser ut, han blir bara bukig om han får dåligt med protein. Hur kan det skilja sig så mycket? Jag är skeptisk till bonden eftersom han inte visat upp någon analys utan bara rabblat siffror på telefon. Och jag vill ju gärna tro att det analyssvar man fått stämmer....hur skulle ni fodrat med "mina" siffror? Hästarna får hö morgon och kväll, däremellan under dagen får de halm för att tillfredsställa tuggbehovet. Halmen är mycket fin och de äter den gärna. Men halmen innehåller ju bara energi. Dessutom har höet ett högt energivärde (8.5). Vore kul att höra vad ni tänker.

Högre än 84 är väl ganska svårt att få, det går säkert men man räknar runt 84.
Om hästen ser bukig ut fast du rider så är det förmodligen proteinbrist. Jag skulle ge ett proteinrikt foder med lite Mj.

Du ska inte ge halm när du redan har dåligt med protein. Det är nog så att din analys stämmer om du tagit ur flera balar. Ge några kg lusern istället för halmen. Räkna på hippocampus så du får lagom mängd. Kanske behöver du tillsätta även linfrökaka eller något annat proteinrikt.
Jag tycker man ska välja grovfoder som lusern istället för kraftfoder i första hand om mer protein behövs. Jag undviker stärkelse då nya undersökningar visar att det krävs mindre än man tidigare trott av stärkelserikt foder för att störa tarmfloran.

Räkna alltså på värden du fått själv på analysen.

+ Inte_ung

Tusen tack ! kanske blir att skippa krafften, och bara ge hö. Hur är det med bukighet? Har sett att flera skrivit att deras hästar blir bukiga med enbart hö som foder.

Jag ge bara av ditt hösilage!!!
Som flera redan svarat.
Det är hö med dåligt proteinvärde de bli bukiga av. Ditt hö har perfekt proteinvärde. Krafft grund tillför inget din häst behöver så det är att slänga pengarna i sjön.
Grattis till bra hösilage (jag har ungefär samma värden i år och är också nöjd. Billigt och hälsosamt för hästen att inte behöva ge annat, mindre risk för störd mage och tarm.)

Tråkigt. När jag köpt hö från andra har bonden/säljaren visat analys på höet/silaget. Du får lägga till lucern. Hur du ska göra med halmen vet jag inte, ni får diskutera. Personligen skulle jag minska på halmen evt ta bort om det går o ge höet plus lucern istället. Hoppas det fixar sej. Hade en bukig häst utan muskler som blev jättefin på kort tid plus minskade i vikt också med ett silage med kvot 6. Då förstod jag verkligen hur bra ett vettigt grovfoder är.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar