Islandshäst fodertråden

Sv: Islandshäst fodertråden

KL

Torrsubstans 73%
Smältbrt råprotein 68 gram/torrsubstans
Energi 10,2
kalcium 3,9
Fosfor 1,6
Magnesium 1,4
Kalium 11,1

Dessa höanalysvärden har stallet där jag står i och enligt en foderuträkningssida på nätet så verkar det som att den enda bristen är fosfor. Det känns lite mysko att inte behöva ge någon kraft alls?? Är inte det ovanligt? Jag har ju vitamin/örtgrejer (Ursonne) som jag vill ge min häst men det är pulver som han inte får i sig om man inte blandar det med något annat. Är det någon mer som inte ger någon kraft pga grovfodret har bra värden?

Attans... jag som har 25kg havre... :S

Så bra då, en liten näve tillsammans med ditt önskade preparat ger en billig vinter, 25 kg räcker lääännge när man bara ger nävar. Men mindre än 6 kg kan du inte ge av detta foder då strået inte kommer att räcka till för hästen, jag är ju sådan att jag vill ge mer grovfoder än så.

Är det någon mer som inte ger någon kraft pga grovfodret har bra värden?

Jag brukar få komplettera hösilaget med halm för att få till det.
Det blir för litet strå annars.
Mineralerna slickar de i sig utan något till.

KL

Torrsubstans 73%
Smältbrt råprotein 68 gram/torrsubstans
Energi 10,2
kalcium 3,9
Fosfor 1,6
Magnesium 1,4
Kalium 11,1

Dessa höanalysvärden har stallet där jag står i och enligt en foderuträkningssida på nätet så verkar det som att den enda bristen är fosfor. Det känns lite mysko att inte behöva ge någon kraft alls?? Är inte det ovanligt? Jag har ju vitamin/örtgrejer (Ursonne) som jag vill ge min häst men det är pulver som han inte får i sig om man inte blandar det med något annat. Är det någon mer som inte ger någon kraft pga grovfodret har bra värden?

Attans... jag som har 25kg havre... :S

Det är mer sunt att köpa bra grovfoder och inte ge kraftfoder. Jag har inte gett kraftfoder på flera år, endast lite lusern.
Mina hästar mår toppen. Billigare och hälsosammare att satsa på bra hö eller hösilage.
Imorgon får jag veta årets analys, hoppas slippa komplettera i vinter med.

* vi fodrar våra hästar
3 gånger per dag

* vilka fodermedel vi använder
Hösilage och krafft grund

* vilket ända mål hästen tränas för
Örn träning inför tävling
Gáski lätt- medelhårt arbete

* om den är lätt eller svår född
Relativt lättfödd

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar

5 kg hösilage Örn Gáski
1 kg krafft grund Örn
0,5 kg krafft grund Gáski

Jag hoppas att du ger mer hösilage under vintern, när gräset är borta, 5 kg är för lite i ts även om ditt hösilage är ganska torrt.

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar
1,5kg hösilage morgon
1kg -"- insläpp
1,5kg -"- kväll

4 kg hösilage per dag.:eek:
Det innebär att din häst inte kan väga mer än ca 220 kg om den ska få tillräckligt med grovfoder.

Som sagt foderstaten är uträknad, och de får den mängd de behöver ha..

Det hjälper inte att grovfodret har höga värden. Det är viktigt att hästen får i sig tillräckligt med fibrer. Absolut minimängd 1,2 kg TS per 100 kg häst. (så mängden beror på vilken TShalt ditt hösilage har)

Är inte det ovanligt?
Nej.
Är det någon mer som inte ger någon kraft pga grovfodret har bra värden?
min häst har inte fått kraftfoder på 4 år pga grovfodrets värden. Bara bra tycker jag. Kraftfoder är till för att komplettera men om inte grovfodret täcker hästens behov. Om det täcker behoven är det ju bara bra.
(örtpreparat är lätt att blanda i tex betfor som är jättebra att ge för mag och tarmflora)

Jaha men då borde du ge halm upptill så hästen får tillräckligt med strå/fiber.

Håller med här, 5kg är ju väldigt lite för hästen att tugga i sig, halm är ypperligt att komplettera med. Men nu vet jag ju inte hur stallförhållandena ser ut, är man inackorderad så har man oftast inte så mycket att säga till om när det gäller fodret. Och alla gör som de själv vill, och jag vill inte kritisera någon men det är lite lite för hästarnas magar tycker jag.

Tack ni som svarat! Nu känner jag mig lugnare. :) Är inne på mitt första år som hästägare så det är därför jag är lite osäker. Skall dock fortsätta ge liiite havre så han får i sig sina örter.

Som sagt foderstaten är uträknad, ....
Av vem?

.... och de får den mängd de behöver ha..
Nej denne någon som räknade ut foderstaten glömde att hästar måste ha minst 1kg ts i grovfoder per 100kg häst och dag.
En normal Islandshäst väger ungefär 350kg och behöver alltså minst 3,5 kg TS.
Annars så tar magen stryk och hästen kan få både magsår och kolik.

Ge halm!

Om det är höga värden på hösilaget borde du inte heller behöva kraft grund.
Är det en foderförsäljare som räknat foderstaten. Slå gärna in dina hövärden i foderprogrammet på nätet http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Vill faktiskt bara hjälpa dig då man reagerar på den lilla mängden hösilage. Inget påhopp alltså.
Riskerna är annars som inte ung säger.
Jag ger 7 kg hösilage till mina hästar t e x 74% ts, bra värden.

& Inte_ung

Jag har fått hjälp av krafft, sen har jag också kollat foderstaten mha hippocampus.

Jag har ju vitamin/örtgrejer (Ursonne) som jag vill ge min häst.....
Varför då?

http://www.dr-schaette.de/swedish/products,63,77,79.php?cid=176

Det innehåller en massa mineraler som kan ge obalans i foderstaten.
Så skall du ge dessa måste du räkna noga annars kan det bli totalt bort i tok.

Ca/P kvoten kan bli helfel och dessutom innehåller det vitaminer och spårämnen som kan ge förgiftningar i högre doser.
Det rekommenderade intaget är högt och kan bli precis lika farligt som med vilket mineral som helst som man ger fel av.
Och lika bra om man uppfyller ett behov som där är brist på.

Dessutom så är det hutlöst dyrt för något som hästen absolut inte behöver utan snarare kan bli sjuk av.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar