Islandshäst fodertråden

Sv: Islandshäst fodertråden

Men oj har alla redan börjat fodra sina hästar fullt ut och börjat ta in på natten och allt?(gullan som läser tråden EFTER hon skrivit;))

en tanke till alla...ni som skriver upp er foderstat, lägg ut bild eller åtminstone skriv hur hästen är i hullet på det fodret och gärna vikt på hästen/höjd på hästen.
har ni uträknad foderstat osv?

En annan fråga, varför får hästarna extra kraftfoder om de är för feta? Och mängder av grovfoder?

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar[/B]
ca 7-8kg hösilage beroende på väder. Hestekraft ger jag så pass mycket att det täcker upp ev. brister i grovfodret. Det blir oftast bara ca ½kg.
Linfröolja ca ½dl/dag året om.

bara nyfiken, av vilken anledning ger du Linfröolja? sån man köpet i vanlig affär?

Linfröolja är toppen för pälsen och vad jag vet så är det enda anledningen till att man ger det men jag kan ha fel. Jag gav det tills min häst bestämde sig för att det var äckligt och det var en tydlig skillnad på hans päls beroende på om han fick linfröolja eller ej. Med olja blev pälsen superglansig!

Nej foderstaten är ännu inte räknad eftersom de inte är uppe på full giva, han är fn normalhullad och ca 141 cm hög men en normalvikt av ca 380 kg + eller - 15 kg. Han kommer att vägas under hösten, men med nuvarnade kroppskonstruktion väger han som sagt runt 380 kg.

Linfröolja ger jag sedan många år tillbaka, just pga eksemet. Och det verkar ju funka.

* vi fodrar våra hästar
Ut i hagen vid 07.00, får en liten tuss hö men äter helst gräs, finns dock inte så mycket näring kvar men de vill inte ha hö på morgonen.

In ca 19.00, 2 kg hösilage just nu (vänjs in)
Får även lite kraftfoder
5 dl eggersmann naturmüsli, mineraler och morötter

* vilka fodermedel vi använder
Bra hösilage från gården.
Naturmüsli från Eggersman, även Golden Minerals från Eggersmann + lite morötter.

* vilket ända mål hästen tränas för
Regelbunden träning och lättare tävling.

* om den är lätt eller svår född
Normal

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar
Vänjs just nu in på hösilage.
5 dl kraftoder/dag + mineraler och morötter.

Bild tagen i September. Svarta hästen.
7433_103173856363369_100000122664714_89078_3730078_n.jpg

Suuuck, skrev just ett låååång inlägg men så fösvann allt, irriterande...

Jo jag är i valet och kvalet...

I dagsläget ger jag Eggersmanns Naturmüsli och detta är ett foder som han gillar men har funderat om det finns bättre alternativ.
Iom att han har eksemtendens och har haft problem med klåda (och har även lätt för andra hudproblem så som svampinfektioner och dyl) så jag mailade Eggersmann och rådfrågade dem, vart då rekomenderad deras Derma Vital

"Sammansättning: vetekli 28,9 %, frukt (äppel) drav 20,6 %, Luserngrönmjöl
20,5 %, Korn 11,3 %, majs (krossad) 8,1 %, melass av sockerrör 6,0 %, Kalciumkarbonat
2,3 %, natriumklorid 0,9 %, Trädgårdsbönor 0,1 %, Mejram 0,1 %,
Koriander 0,1 %, Brännässelblad 0,1 %, Hasselnötsblad 0,1 %, Salvia 0,1 %,
Kamomill 0,1 %"

Detta var tydligen ett foder speciellt anpassat för eksemhästar och hästar med hudproblem och hade tydligen hjälp många. Så det kan ju absolut vara ett alternativ.

Men.... detta är inget müslifoder utan är pelletsfoder.
Jag kanske är jätte förmänskligande men är inte müslifoder ett fräschare och godare alternativ än "torra pellets"?
Och är inte risken för foderstrupsförstoppning större med pellets?
Kanske ingen risk alls iom att han bara får 5dl dessutom tillsammans med en skvätt vatten och några morotsbitar?

Vad tycker ni om müslifoder resp pelletsfoder?

Är det kanske någon som provat Derma vital? Vad tycker era hästar om det?

Och såg att vissa diskutterat att linfröolja skall vara bra för eksemhästar?
Vad gör detta bra?
Jag har provat äppelcidervinäger men det vart matvägran då... men linfröolja kanske är smakligare?
Andra med bra råd för eksemhästar får gärna också tipsa såklart :)

Har du provat fler av Eggersmanns produkter?
Vad tycker du är bra resp mindre bra?

Det finns ju så mkt att välja på liksom, det är som en djungel.
Jag är själv väldigt nöjd med deras produkter då de har stor valmöjlighet och superkvalité.

Ett stort NEJ, vad ska du med ett foder till som ger lika mycket näring som ett hyfsat grovfoder. Har du tänkt igenom varför du vill ha ett kraftfoder? Behöves det i foderstaten? Om behovet finns, hur ser behovet ut?

Jag tycker fodret är dyrt i förhållande till vad man får, mycket äppelskruttar.

Just nu så går hästarna fortfarande på bete.
De måste banta så de går i en ganska så nedbetat hage.
Och vart efter de blir lagom så får de flytta till en med mera mat i.

Jag kommer först att stödfodra med lusern för att proteinet är lågt i höstgräs.

På vintern så får de hösilage med kvot på runt 10 upp till att proteinbehovet är fyllt.
Detta ges 3ggr/dag.
Resten av tiden har de fri tillgång på halm av god kvalitet.
Blir de tunna så ökar jag på hösilagegivan litet.
En saltsten med selen i till det.

Hästarna används till allt möjligt.
Och är tyvärr för det mesta i litet överhull.

Jag har nu räknat på en foderstat med och utan kraftfoder.

Utan kraftfoder så får jag något högt energivärde (det är ett väldigt bra hösilage med mkt energi) men brist på bla magnesium, fosfor och kalcium.
Med den mängd kraftfoder jag tänkt ge så ser det bättre ut men det behövs extra mineraler och det har jag tänkt ge.
Med andra ord så verkar det iaf enligt min uträkning vara helt ok att ge både det grovfodret han får plus en giva kraftfoder.
Sen får man helt enkelt ha ögon att se med, blir hästen tjock men tränas som vanligt ja då får man kanske dra ner något.

Är som sagt inga större mängder kraftfoder jag tänkt att ge, men om det kan lindra eksemet som detta foder faktiskt verkar ha gjort för flera så är jag absolut villig att prova.
Detta foder verkade enligt foderberäkningen bättre än det han får idag, det passar bättre så då känns det ju absolut värt att prova.

Jag ger linfröolja för att förebygga eksemet. Thora har eksem men inte Vera. Båda är imp Island. Har lärt mig bl a här på forumet att oljan har en "läkande" effekt på strassliga magar som är en av orsakerna till eksem. Mycket omega3 och omega6. Oljan köper jag i dunkar i ridsportaffären.
Jag har fodrat med oljan året om i fler år. Thora blir bättre och bättre för varje år och Vera är fortfarande frisk. Men jag ger även annat som stärker mage och immunförsvar. Probimin t ex ger jag hela knottsäsongen. Men bara till Thora. Båda går med luva och eksemtäcke hela säsongen.

Som bonus är de jätteblanka och lena i pälsen.

05:30 - Hästarna tas ut och fodras i hagen. Fáni får 1 kg Hö.
12:00 - Lunch, Fáni får ½ kg Hö.
16:00 - Middag, Fáni får ½ kg Hö.
21:00 - Hästarna tas in och kvällsfodras. Fáni får 3 kg Hö + 1 L Betfor.
Sammanlagt 5 kg Hö och 1 L Betfor och fri tillgång till salt.

Fodermedel: Ett bra Hö och Betfor.

Ändamål hästen tränas för: Lättare träning och tävling. Just nu konditionsträning.

Lätt eller svår född: Lättfödd

Han är fortfarande rund och go om magen efter betet. ;)

Har inte räknat foderstat, använder mig av hästögat när jag fodrar mina hästar.

Är det torr eller blöt betfor, 1 liter ?
Varför ger du "bara" betfor som kraftfoder ?
Det kunde nog behövas lite mineraler oxå :)

MIna hästar får just nu:

Stona med föl och ungstona för ca 2 kg hö på morgonen och ca 3 kg hö på kvällen.
De får mineraler några gånger i veckan.
De äldsta stoet med föl vid sidan får extra kraffoder: 1½ liter Avelsmusli Eggersmann, 1½ liter Hippo Alfa, 4 dl linfröpellets, mineraler. När hon åter så äter även hennes föl av detta.
Alla går de i en hage med gräs kvar men de börjar tryta nu.
Ingen är tunn, förutom det äldre stoet.

Hingsten får ca 6 kg hö per dag.
När han rids får han 5 dl Hippo Alfa, 3 dl havre och mineraler och Bvitamin.
Han är inte tjock men på gränsen :)

Shettisarna och en ridhäst som går för sig själva har precis börjat få hö.
De får ca 2-2½ kg per dag och häst. Äts upp med god aptit.
De är inte tunna någon av dem.

Fodermedel:

Eggersmanns avelsmusli, örtmusli mm, Hippo Alfa, Kraffts mineraler ( varierar ).

Ändamål:
Ston med föl vid sidan, dräktiga, ungston - hålla hullet, ge di, växa.
Ridhästar, shettisar: Banta, rids och körs sporadiskt.
Hingst: Normal ridning

Lätt eller svårfödd: Varierande

Det är 1 liter blöt betfor. ;)
Bara för att han ska få något när dom andra får samt hålla igång magen.
Jag anser att han klarar sig utan kraftfoder sålänge han får ett bra grovfoder. Har fungerat jätte bra hittills.

Men sen har jag två till hästar:

Gotlandsruss på 22 år som får ½ liter müsli, 1 liter betfor och fri tillgång till hö. För att han är lite svår att hålla i hull.
Varmblod 14 år som får 1 liter kraft, 1 liter betfor och 9 kg hö. Han är jätte fin i hullet.

* vi fodrar våra hästar
0600 - kraftfoder och ut i hagen med frukosthö
1100 - lunch
1600 - middag
2100-2200 - intag och kvällfodring med hö och kraft

* vilka fodermedel vi använder
hö, soja, wollerts fölmix samt mineraler

* vilket ända mål hästen tränas för
unghäst under lätt till medel träning för tillfället
gammelhäst under igångsättning efter skada

* om den är lätt eller svår född

lättfödda

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar

just nu får de totalt 5kg hö, är inte upp i full giva än.
gammelhästen får just nu runt 2hg soja och 0,4kg fölmix samt 90gram mineraler
unghästen vänjs in på soja just nu så hon knappt ett hg soja samt 0,3kg fölmix och 90gram mineraler

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar