Sv: Islandshäst fodertråden
Det uppstod en del diskutioner ang hur man fodrar sina hästar. Så jag tänkte att det kan vara kul med en tråd där vi beskriver hur:
* vi fodrar våra hästar
Mellan 06-07 : utsläpp med hö i hagen/vissa dagar hö inne sedan utsläpp
klockan 11: lunch 1 kg hö
Klockan 16: emfodring 1 kg hö
Mellan kl 19-20 insläpp 3 kg hö, "kraftfoder" (lucernhack + mineraler)
* vilka fodermedel vi använder
mineraler (krafft miner vit), Lucenhack alalfa greenpower (är på invänjning, ska komma upp i ett kg så småningom. Detta för att kompensera det låga proteinvärdet i höet. Han får krafft miner vit för att balansera upp Ca/Pkvoten.
* vilket ända mål hästen tränas för
Träning för tränare, tävling till våren, mycket skogsridning
* om den är lätt eller svår född
Lättfödd (det bästa som finns är att äta, han skulle kunna äta hur mycket som helst)
* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar
Just nu: 6 kg hö, skall minska till 1 kg hö och ersätta det med 1 kg halm. Detta för att han ska få sitt tuggbehov tillgodosett, och för att han i nuläget får för mycket energi eftersom höet är mycket energirikt men proteinfattigt.
1 kg Alalfa greenpower lucernhack (lite osäker på namnet) får detta eftersom det är melassfritt och han har haft fång en gång i tiden, flera år sedan (då ej i min ägo). Så jag fodrar honom hela tiden i fångförebyggande syfte.
110 gram mineraler, krafft miner vit.
Han går med munkorg på förmiddagarna. Just i fångförebyggande syfte. Han är väldigt duktig på att äta, även om det inte finns så jättemycket gräs längre. Dessutom har vi frost på nätterna.
Den här tråden är inte till för att dela sina kunskaper ang fodering.
Det skulle också vara kul med bilder på hur hästarna ser ut i hullet osv..
[/QUOTE]
Ska försöka lägga in en bild här...
Ingen jättebra bild men så här ser han ut ungefär, har ägt honom i 1½ månad
Det är fuxen till vänster. Han går med tre andra hästar som inte är isisar.