Islandshäst fodertråden

Sv: Islandshäst fodertråden

Utsläpp vid halv 8 - ½kg kraft samt ut på gräs.
Intag mellan 14 och 17.
Kvällsfodring mellan 21 och 22.30 - mina hästar får ca 2kg hö.

Använder oss av hö (torrhö alltså) samt kraftpellets.

Båda är helt igångsatta och tränas ordentligt 5-6 dagar/vecka.
Inför tävling.

Vad är det för kraft du ger?

Innan har du alltid gett dina hästar så mycket mat, varför får de så lite nu(jag tänker på grovfodret) eller är hagen full med massa mat?
Jag tänkte eftersom de ibland går in så tidigt som kl 14 på dagen? de är alltså bara ute 6,5 timme/dygn med gräs och inne 17,5 timmar med 2kg hö de ska roa sig med????

Thengill och Romeo går i en kraftigt nerbetad hage nu ska snart släppas i vinterhagen, de får ca 2kg uppdelat på 2 fodringar/dag.

Sedan har jag börjat med betfor, lusern hack och mineraler + morötter som kraftfoder.
Vill slippa spannmål men samtidigt ha något de blir pigga av= morötter
vill ha lite extra protin med mkt tugga= lusern hack
ger betfor för magens skull och skall ev köpa bakjäst med.
och givetvis mineraler.

KL

Har köpt en säck med Derma vital cubes nu från Eggersmann, blir intressant att se hur det fungerar.
Mindre stärkelse och socker och mer örter och nyttigheter.
Skall vara bra för känsliga hästar med hudproblem, det återstår ju att se hur det blir :)

KL*

Våra har gått upp i giva nu, så alla ridhästar(ej fölston, hingstar osv) får 2kg morgon, 1kg insläpp samt 2kg kväll. Barki är fortfarande fet som en tunna, men så rids han inte fullt ut heller. Vet sa att hon var snäll och kryssade för "normalhull" på besiktningen ;)

Skall se om jag kan få till lite nya bilder som ligger på kameran.

Vet inte märke på kraftfodret ...

Dom går i gräshage med MYCKET mat, och mina hästar går inte in vid 14. Det är hästarna som går utan gräs som går in då - för att få lunch att hålla igång magen med.

Just nu får dom lite mat just för att dom går på gräs och är F E T A, dom får det dom behöver och när dom kommit ner i normalhull och rids fullt ut hela tiden så kommer dom få en högre foderstat igen - för att det behövs.

Dom får inte bara 2 kg hö att sysselsätta sig med, dom står på halm också.

Det uppstod en del diskutioner ang hur man fodrar sina hästar. Så jag tänkte att det kan vara kul med en tråd där vi beskriver hur:

* vi fodrar våra hästar

Mellan 06-07 : utsläpp med hö i hagen/vissa dagar hö inne sedan utsläpp
klockan 11: lunch 1 kg hö
Klockan 16: emfodring 1 kg hö
Mellan kl 19-20 insläpp 3 kg hö, "kraftfoder" (lucernhack + mineraler)

* vilka fodermedel vi använder

mineraler (krafft miner vit), Lucenhack alalfa greenpower (är på invänjning, ska komma upp i ett kg så småningom. Detta för att kompensera det låga proteinvärdet i höet. Han får krafft miner vit för att balansera upp Ca/Pkvoten.

* vilket ända mål hästen tränas för

Träning för tränare, tävling till våren, mycket skogsridning

* om den är lätt eller svår född

Lättfödd (det bästa som finns är att äta, han skulle kunna äta hur mycket som helst)

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar

Just nu: 6 kg hö, skall minska till 1 kg hö och ersätta det med 1 kg halm. Detta för att han ska få sitt tuggbehov tillgodosett, och för att han i nuläget får för mycket energi eftersom höet är mycket energirikt men proteinfattigt.

1 kg Alalfa greenpower lucernhack (lite osäker på namnet) får detta eftersom det är melassfritt och han har haft fång en gång i tiden, flera år sedan (då ej i min ägo). Så jag fodrar honom hela tiden i fångförebyggande syfte.
110 gram mineraler, krafft miner vit.

Han går med munkorg på förmiddagarna. Just i fångförebyggande syfte. Han är väldigt duktig på att äta, även om det inte finns så jättemycket gräs längre. Dessutom har vi frost på nätterna.

Den här tråden är inte till för att dela sina kunskaper ang fodering.

Det skulle också vara kul med bilder på hur hästarna ser ut i hullet osv..
[/QUOTE]

Ska försöka lägga in en bild här...
Ingen jättebra bild men så här ser han ut ungefär, har ägt honom i 1½ månad
:laugh::love::love::love: Det är fuxen till vänster. Han går med tre andra hästar som inte är isisar.

86267_1254904297.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har inte börjat med grovfodret än, gräset är fortfarande friskt och grönt och vi har så vi kan öppna upp till fler hagar snart. Låter Affe och lillen gå in lite på en mindre hage med högre gräs några timmar mitt på dagen (vill inte att lillen blir för smal inpå vinterhalvåret då han ska gå på lösdrift med Spés, unghästen jag hade här förra sommaren)

Så än så länge fodrar jag 2 dl torrmätt betfor och 2 dl Hippo Müsli (bas) + mineralfoder och salt. (en gång om dagen då det än så länge är så pass lite mängd)

Kan tänka mig att vi börjar med ensilaget i slutet på okt, början på nov.

KL.
Brjánn får ca 0,5-1kg torr hö/Horsehage på morgonen om det är frost. Annars går dom direkt ut på gräset. På kvällen får han drygt 1 kg Horsehage, 2-3 dl Krafft grund, 2 dl vetekli, 3-4dl betfor, 0,5dl linfrökaka och mineraler.
Utsläpp vid 7 och in vid 20.
Dom har en hel del gräs kvar i hagen och Herr Häst är i storlek pansarvagn.

Senast ändrad:

Haha! Han ser faktiskt alltid ut så uppifrån, oavsett fläskberg eller slimmad. Han är den modellen antar jag.

Min häst går inte heller på full foderstat än, men för tillfället ser det ut såhär:
Frukost 7.30, 1 kg hö + morötter.
Ut i nerbetad gräshage.
Tas in mellan 18-19 och får 1 kg hö, 1 kg halm + morötter.
Kvällsfodring 21 och får 2 kg hö + morötter.

Nu är hon under igångsättning efter skada och skrittas bara en halvtimme om dagen.

I vinter kommer hon att få ungefär:
Frukost 2kg hösilage + morötter.
Lunch 2 kg hösilage.
Efter ridning 1 kg hö + 1dl betfor, salt.
Kväll 2 kg hösilage + 1-2kg halm + morötter.

...beroende på kvalitén på hösilaget och på hennes hull. Hon är väldigt lättfödd, men jag vågar inte banta henne för mkt eftersom hon förra sommaren fick ont i magen.

Planerna för vintern är att hon ska tränas för tävling.
26432281.jpg

Jag har ingen bra bild på henne nu, men hon ser väl ut såhär.
Lite överviktig som sagt.

Vi ger jäst för proteinet och för att hålla magen och tarmarna i balans - super för känsliga magar!

KL*

Barki är ju fortfarande smällfet! Han har verkligen bantat nu de senaste månaderna, och gått ner mycket av "kulan", men är verkligen SMÄLLFET och RUND som en tunna. Att sitta barbacka på den hästen är som att sitta på en höbal.

Nu har han ju dock flyttat och blir mer riden, så nu går han nog ner mer förhoppningsvis! Skall bli kul att se honom i normalhull igen, för den här sommaren skäms jag verkligen för...

Har lite halvdana bilder från när han flyttade.
Smickrande vinkel såklart, men här ser man att han inte har så mycket kula kvar:
29597373.jpg

29597400.jpg

Men här ser man hur sjukt breeeeeed han är...
29597378.jpg

KL

Har köpt en säck med Derma vital cubes nu från Eggersmann, blir intressant att se hur det fungerar.
Mindre stärkelse och socker och mer örter och nyttigheter.
Skall vara bra för känsliga hästar med hudproblem, det återstår ju att se hur det blir :)

Jag har också varit i den situationen att jag trott ett bra kraftfoder med örter etc ska hjälpa hästen, men där är det nog så att du slösar på pengarna till ingen nytta.

Jag har samma erfarenhet som t ex Boj, bra grovfoder och linfröolja hjälper mycket.

* vi fodrar våra hästar
3 gånger per dag

* vilka fodermedel vi använder
Hösilage och krafft grund

* vilket ända mål hästen tränas för
Örn träning inför tävling
Gáski lätt- medelhårt arbete

* om den är lätt eller svår född
Relativt lättfödd

* hur mycket grov resp kraftfoder vi ger våra hästar

5 kg hösilage Örn Gáski
1 kg krafft grund Örn
0,5 kg krafft grund Gáski

Jo men OM man vill ge ett kraftfoder så kan man väl lika gärna ge ett kraftfoder som är bra för känsliga hästar med hudproblem?
Jag vill ge kraftfoder för att komplettera foderstaten (vilket behövs) och då kan jag ju lika gärna ge detta + mineraler, linfröolja, b-vitamin som jag kan ge någon mer standardpellets + det övriga.
Vad kostar ett mer "vanligt" foder typ krafft grund eller hestekraft per säck på 20-25kg?

Jag tycker nämligen inte det jag ger är så fasligt dyrt.

Jag har hört flera som gett detta och fått bra resultat, så funkar det även för min häst så skulle man ju bli väldigt glad!

Min häst är mkt lättfödd.. Går i en hage i princip utan gräs..

Morgon : 1 kg hö
Lunch : 1 kg hö
Insläpp ca 18.00 : 0,5 kg hö + 0,5 kg musli
Kväll : 2 kg hö + 0,5 kg musli + lite halm

Tränas och tävlas...

Där går nog erfarena isär.. jag har enbart braiga erfarenheter av örter och naturläkemedel både på mig själv och på mina djur..
Aloe veran är kalasbra, gurkmeja har hjälpt många många knakande leder och hästar med ledproblem har blivit som unga igen efter nyponpulversbehandling.
Hosthästar har slutat hostat efter att ha fått mynta osv...

Men man ska ju vara medveten om att örter inte funkar på alla.. finns även läkemedel som inte funkar på alla ska man då säga..vilket skit detta är humbug rakt av??

Jag har lärt mig att säga detta funkar inte på mig men jag tror endå på konseptet!

Man får ju prova sig fram till de som passar just sig själv och sin häst i detta fallet=)

Jag kan ju bara prata ur egen erfarenhet har en häst som är allergisk mot rätt så mkt spannmål samt är mycket känslig i magen och är känslig för tungmetaller, toxiner och andra gifter vilket gör att för mkt av detta gör att hon mår dåligt..
Därför måste jag göra regelbundna avgftningar på henne för att hon skall må bra och funka bra!

Men när jag har get detta örtmuslie har jag faktiskt inte behövt gjort avgiftningar på länge eftersom den lilla mängd hon får om dagen verkar hålla gifterna i schack:)

Jag gör regelbundna avgiftningar på mig själv för när man börjar att inse hur mkt tungmetallet all man vi stoppar i oss innehåller så blir man smtt hysterisk!!!!
Och jag mår som en sessa efter varje behandling även om drickan man ska dricka smakar*pip* så gör den kroppen gott=):bow:

Örterbehandlingar är en väl beprövad medtod som går flera 1000 år tillbaks så nog funkar det allt=)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18