Islandshäst fodertråden

Sv: Islandshäst fodertråden

Ja ungefär.
Och så mal man ner litet ogräs i det.
Om man inte vet vad man ger och varför så kan det bli dumt.

Många örter är mycket verksamma på något helt annat.
Johannesört - narkotiskt
Kamomill - lugnande
Digitalis - präktigt hjärtstimulerande

Så örter är inte "bra" bara för att de är örter.
De kan vara farliga också.

Ja alltså Johannesört har man tagit bort från andra örtpreparat just för att den inte är nyttig för hästar, Kamomill är dopingklassad likaså Digitalis.

Ja det måste man ju.
Örter är inte bara "bra och naturligt" utan kan ställa till en massa dumt.

Så man måste veta vad man gör och inte bara "pytsa i".

KL

En tanke ang att man skall komplettera med halm.
Hur gör man om hästen inte vill ha halm då?
De flesta hästar jag träffat vägrar äta halm och drar bara runt det alt skiter blankt i det och dammsuger vartenda höstrå men rör inte halmen.

Bara en tanke, jag skulle inte direkt kunna komplettera med halm om det behövdes iom att min kära kräsna häst vägrar äta halm.

Jag tror lite på att om hästen mår bra, ser bra ut och är i bra hull så är det bra helt enkelt.
Sen är det såklart bra om man nu har en uträknad foderstat (har det själv), men man får inte glömma bort att titta på hästen och hur den faktiskt mår :)
Detta var inte riktat till någon specifik person.

*kl*
Dom vuxna islänningarna går ute på "bete" fortfarande, inget extra.
Treåringen får ett par kg hö och tre dl lucern på natten, bete på dagen.

Ang. halmätande.
jag blandar halmen med höet, samt köper halm som är slaget för att bli foder. Bra kvalité och av havre eller vete.
Brukar gå bra för dom flesta hästarna, om inte annat så tar det betydligt längre tid att äta upp höet och nog tror jag att dom får i sig ett och annat halmstrå...

Vetehalm är det få hästar som vägrar äta, många to m föredrar detta framför hö.:cool:

kl

Undrar om jag kanske börde öka min fodergiva?

Morgon- 1 kg hösilage ( äter ej upp allt)
Lunch- ½ kg hösilage i hagen, förra veckan brydde han sig inte om lunchen utan åt gräs, dock är det ganska nerbetat.
Kväll - 2 kg hösilage.

Kraft efter ridning är ca 4 dl fibergi och 20 gram hipp grow mineral

Jag brukar ge en tuss hösilage när jag ryktar.

Knapplån
Jag är förvånad över att så många ger kraftfoder. Har ni så dåligt hö? eller magra hästar så det är nödvändigt eller tror ni att ni måste ge kraftfoder?

& Inte_ung

Jag har fått hjälp av krafft, sen har jag också kollat foderstaten mha hippocampus.

Det hjälper inte att energimängd och proteinmängd stämmer om hästen får för lite fibrer. Risken är stor för kolik och magsår om den är för lite fibrer.

Det ger med 5kg 3,15kg TS och räcker inte riktigt till en häst på 350kg.
Den mår bäst om den får 4,2kg TS.
Ge 1kg halm också så är du hemma sedan.

Hur är det isf att fodra med korn halm? det är de ända halm jag får tag på här uppe..

Ja alltså Johannesört har man tagit bort från andra örtpreparat just för att den inte är nyttig för hästar, Kamomill är dopingklassad likaså Digitalis.

Det finns ju en örtblandning som en del ger till sina ston så att de ska bli lite jämnare i humöret, vid brunst och överhuvudtaget. Det innehåller följande:
Vallmokronblad, hallonblad, kamomill, järnört, munkpeppar...tankar om det?

Om man ger sånt här en lång tid, och sen plötsligt vill ta föl...finns det överhuvudtaget nåt som säger att detta inte påverkar fertiliteten? Man tycker ju att det är bara örter och ska inte göra någon skada. Jag undrar om man helt enkelt bara får acceptera att stona kan bli jobbigare under brunst mm, eller ska man ge sånt här? Funkar säkert på vissa och på andra inte. Men kamomill var dopingklassat? Utveckla gärna, tycker detta var intressant!

Hur är det isf att fodra med korn halm? det är de ända halm jag får tag på här uppe..

Jag vet inte vad dina hästar tycker om det.
Men mina hästar äter all halm.
De är inte så kräsna.

Viktigt är att halmen är väl bärgad så att den passar till foder.

Det finns ju en örtblandning som en del ger till sina ston så att de ska bli lite jämnare i humöret, vid brunst och överhuvudtaget. Det innehåller följande:
Vallmokronblad, hallonblad, kamomill, järnört, munkpeppar...tankar om det?

Om man ger sånt här en lång tid, och sen plötsligt vill ta föl...finns det överhuvudtaget nåt som säger att detta inte påverkar fertiliteten? Man tycker ju att det är bara örter och ska inte göra någon skada. Jag undrar om man helt enkelt bara får acceptera att stona kan bli jobbigare under brunst mm, eller ska man ge sånt här? Funkar säkert på vissa och på andra inte. Men kamomill var dopingklassat? Utveckla gärna, tycker detta var intressant!

Nej det påverkar inte fertiliteten, däremot är den dopingklassad pga kamomill.

Jag har provat, mitt sto har ätit dessa örtblandningar pga knepiga brunster. Hon har fått föl när jag har velat att hon ska få det. Örtblandningen tar inte bort fertiliteten, den minskar signalsystemet om att stoet brunstar och hon blir således mer ointresserad.

Nej det påverkar inte fertiliteten, däremot är den dopingklassad pga kamomill.

Jag har provat, mitt sto har ätit dessa örtblandningar pga knepiga brunster. Hon har fått föl när jag har velat att hon ska få det. Örtblandningen tar inte bort fertiliteten, den minskar signalsystemet om att stoet brunstar och hon blir således mer ointresserad.

Tack för svar! Ja jag har fattat att det "tar udden" av deras brunst. Men om man då ger ett sånt här så kan man ju inte tävla....??

Nej precis.
Det är ju inte meningen att hästarna skall behöva lugnande medel för att kunna tävla.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 418
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar