Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Det där beror ju alldeles på hur mycket (och när) du tänker klippa. När vi hade gammelhästen inhyrd så gick han på lösdrift. Brukade alltid halvklippa/spårklippa augusti, september och oktober (han satte mycket päls tidigt och var påverkad av det så länge det var varmt). Därefter fick pälsen växa fritt fram till mars, då vi eventuellt klippte igen. Han fick regntäcke när det regnade, men i övrigt var mitt mål med hans klippning att underlätta torkning när han blev svettig (och undvika att han blev svettig så det droppade), men samtidigt göra det möjligt att gå ute utan täcke vid okej väder. Tycker strategin funkade bra!

Nu när vi har egen gård o stall, så går hästarna in på box på natten och får därför av sig täckena delar av dygnet. Jag håller fast vid min "klippstrategi" med min ridhäst, men J helklipper de tre hon rider tidigt på säsongen och går eventuellt över till halvklippning senare för att ge lite isolering under täcket när det är som kallast. De tre hästarna har alltid täcke ute, och halstäcke vid skitväder eller sträng kyla. Har inte märkt att det skulle vara elakt mot manen så länge man har täcken med "blank" insida som glider lätt. Lilla fuxen får lätt skav på bogarna, så han har bogskydd under täcket.
Jo såklart beror det på klippning. Jag tänkte nog klippa nu i slutet av september, men det blir nog halvklippning hela vintern sen. Då kan han torka snabbare efter motion. Vågar inte ha honom otäckad även om han skulle vara oklippt då han spänner ryggen så lätt.

Jag tror att alla hans halstäcken har sånt glansigt foder över manen, hoppas det räcker då! Jag blir glad om jag slipper bogskydd också, det är så himla bökigt. Men det är ju lätt att få tag i i alla fall, om det skulle behövas.
 
Jo såklart beror det på klippning. Jag tänkte nog klippa nu i slutet av september, men det blir nog halvklippning hela vintern sen. Då kan han torka snabbare efter motion. Vågar inte ha honom otäckad även om han skulle vara oklippt då han spänner ryggen så lätt.

Jag tror att alla hans halstäcken har sånt glansigt foder över manen, hoppas det räcker då! Jag blir glad om jag slipper bogskydd också, det är så himla bökigt. Men det är ju lätt att få tag i i alla fall, om det skulle behövas.

Vår gammelhäst var också sån - spände ryggen väldigt lätt vid "västkustväder", dvs regn och blötsnö i kombination med blåst och temperaturer runt noll grader. I hans fall räckte det att vi sparade hela överlinjen oklippt samt att vi lade på ett regntäcke vid nederbörd eller väntad nederbörd. Spelade liksom ingen roll att han hade supertjock päls - han spände sig ändå i den typen av väder medan -20 och sol inte var några som helst problem.

Är du orolig för tilltrasslad och sliten man kan du ju också lägga i lite glansspray eller balsamspray innan du lägger på täcket - då glider det ännu lättare!
 
Nu ni! Tycker jag vi ska dra igång den här tråden igen va :D Vad har ni för mål för hösten? Ska ni tävla något inomhus i vinter? Eller ska ni ha vintervila? Några roliga kurser eller clinics?

Nu har S flyttat "hem" igen :love: Allt har gått bra, men han är KLOTRUND :bag: Han har nog aldrig varit såhär tjock förut. Så jag försöker få till någon form av bantningsprogram nu när han ändå ska gå ensam den första tiden. Han ska få beta av en mindre del av hagen som redan är avdelad med staket, sen ska han få växla mellan att gå i den hagen och den större med gräs. Sen när han går i flocken lär gräsintaget begränsas mer naturligt.

Mitt mål för hösten är att bara vara med min häst :love: Mycket arbete från marken och jag ska försöka ta upp klickerträningen igen. Jag ska försöka läsa på lite och hitta inspiration innan jag sätter strikta mål med just klickerträningen, men annars är målet att kunna arbeta riktigt bra i töm. Ridningen kommer vara nedprioriterad, så all framgång i ridningen blir en bonus.
 
Nu ni! Tycker jag vi ska dra igång den här tråden igen va :D Vad har ni för mål för hösten? Ska ni tävla något inomhus i vinter? Eller ska ni ha vintervila? Några roliga kurser eller clinics?

Nu har S flyttat "hem" igen :love: Allt har gått bra, men han är KLOTRUND :bag: Han har nog aldrig varit såhär tjock förut. Så jag försöker få till någon form av bantningsprogram nu när han ändå ska gå ensam den första tiden. Han ska få beta av en mindre del av hagen som redan är avdelad med staket, sen ska han få växla mellan att gå i den hagen och den större med gräs. Sen när han går i flocken lär gräsintaget begränsas mer naturligt.

Mitt mål för hösten är att bara vara med min häst :love: Mycket arbete från marken och jag ska försöka ta upp klickerträningen igen. Jag ska försöka läsa på lite och hitta inspiration innan jag sätter strikta mål med just klickerträningen, men annars är målet att kunna arbeta riktigt bra i töm. Ridningen kommer vara nedprioriterad, så all framgång i ridningen blir en bonus.
Jag har 2 tävlingar inplanerat under hösten och funderar på en tredje, vi ska utöver det fortsätta leka med passen och se vad vi kan få fram. Vill verkligen få till bra galoppfattningar med men det är ett mål lite så där i bakhuvudet mer än aktivt. Jag har även ögonen på de som jag vet brukar arrangera inomhustävlingar i början av året för att se vad som kommer att komma. Jag kommer att behöva mål, kurser, tävlingar osv för att hålla gång motivationen under vintern...
 
Nu ni! Tycker jag vi ska dra igång den här tråden igen va :D Vad har ni för mål för hösten? Ska ni tävla något inomhus i vinter? Eller ska ni ha vintervila? Några roliga kurser eller clinics?

Nu har S flyttat "hem" igen :love: Allt har gått bra, men han är KLOTRUND :bag: Han har nog aldrig varit såhär tjock förut. Så jag försöker få till någon form av bantningsprogram nu när han ändå ska gå ensam den första tiden. Han ska få beta av en mindre del av hagen som redan är avdelad med staket, sen ska han få växla mellan att gå i den hagen och den större med gräs. Sen när han går i flocken lär gräsintaget begränsas mer naturligt.

Mitt mål för hösten är att bara vara med min häst :love: Mycket arbete från marken och jag ska försöka ta upp klickerträningen igen. Jag ska försöka läsa på lite och hitta inspiration innan jag sätter strikta mål med just klickerträningen, men annars är målet att kunna arbeta riktigt bra i töm. Ridningen kommer vara nedprioriterad, så all framgång i ridningen blir en bonus.

Så kul att du äntligen har honom hemma igen 😊 och bra målsättning också efter den tiden som har varit ♥️

Jag ska tävla sport nu i helgen, men det är utomhus, efter jag konsulterade min tränare anmälde jag mig till t5 & v2. I lördags var jag på kurs för domare och fick då chansen att rida igenom programmen och få hans poäng som om det var tävling, det var kul och jag fick klarhet i lite regelgrejer också, eftersom jag vanligtvis inte tävlar sport är det en del att komma ihåg, tex att inte öka hela långsidan som på GK, att nedtagningen ska vara 100% klar när jag når kortsidans markör. På min tränares inrådan valde jag vänster varv i v2, och just nu har vi lite dåliga odds att fatta vänster galopp så det är mest det som gör mig nervös, domaren sa att man får trava/tölta några steg in i fattningen men jag missade att fråga om man får börja trava när speakern säger ”förbered för galopp” eller först när man hör ”varsågod att visa galopp”, hursomhelst bör de andra gångarterna iaf gå ok.

Idag åker vi och tränar för islandstränaren som fick rida S lite grann, idag är det garanterat bara jag som rider men ser framemot hans tips inför helgens tävling också! Samt hoppas han tycker vi har utvecklats sen senast.

Sen på torsdag åker vi och tränar på GHP för min vanliga tränare, sista rycket inför tävlingen då 😅

Nästa tävling blir i oktober och det blir också vår första inomhustävling, det finns t3 men inte t5 så jag bestämmer nog efter helgen om vi bör köra t8 eller våga oss på t3 där, från domaren i lördags så vet jag att vi inte riktigt har den farten som krävs för t3/t1 men han sa också att gör jag större kontrast med kortsidorna och är jättetydlig & korrekt med placeringen på ökning/nedtagning så kan jag ändå se ut som jag hör hemma i grenen… eller kanske fyrgång 🤪🤣

I höst/vinter ska vi fortsätta träna för tränare så mycket vi kan, och inomhustävla när tillfälle ges i närheten, tror det blir en i november samt en clinic med fokus på markarbete.

Vintervila ska det också bli, 3-4 veckor tror jag, men får se lite när, troligtvis försöker jag tajma in det när det känns som det kommer va några veckor skitväder 😆
 
Senast ändrad:
Så kul att du äntligen har honom hemma igen 😊 och bra målsättning också efter den tiden som har varit ♥️

Jag ska tävla sport nu i helgen, men det är utomhus, efter jag konsulterade min tränare anmälde jag mig till t5 & v2. I lördags var jag på kurs för domare och fick då chansen att rida igenom programmen och få hans poäng som om det var tävling, det var kul och jag fick klarhet i lite regelgrejer också, eftersom jag vanligtvis inte tävlar sport är det en del att komma ihåg, tex att inte öka hela långsidan som på GK, att nedtagningen ska vara 100% klar när jag når kortsidans markör. På min tränares inrådan valde jag vänster varv i v2, och just nu har vi lite dåliga odds att fatta vänster galopp så det är mest det som gör mig nervös, domaren sa att man får trava/tölta några steg in i fattningen men jag missade att fråga om man får börja trava när speakern säger ”förbered för galopp” eller först när man hör ”varsågod att visa galopp”, hursomhelst bör de andra gångarterna iaf gå ok.

Idag åker vi och tränar för islandstränaren som fick rida S lite grann, idag är det garanterat bara jag som rider men ser framemot hans tips inför helgens tävling också! Samt hoppas han tycker vi har utvecklats sen senast.

Sen på torsdag åker vi och tränar på GHP för min vanliga tränare, sista rycket inför tävlingen då 😅

Nästa tävling blir i oktober och det blir också vår första inomhustävling, det finns t3 men inte t5 så jag bestämmer nog efter helgen om vi bör köra t8 eller våga oss på t3 där, från domaren i lördags så vet jag att vi inte riktigt har den farten som krävs för t3/t1 men han sa också att gör jag större kontrast med kortsidorna och är jättetydlig & korrekt med placeringen på ökning/nedtagning så kan jag ändå se ut som jag hör hemma i grenen… eller kanske fyrgång 🤪🤣
Så spännande med nya grenar! Ser fram emot att följa er på distans! :D Säg till om ni ska ner till Sundabakki någon gång i höst, kanske också om @Roheryn ska dit, så kan jag komma och titta!
 
Så spännande med nya grenar! Ser fram emot att följa er på distans! :D Säg till om ni ska ner till Sundabakki någon gång i höst, kanske också om @Roheryn ska dit, så kan jag komma och titta!
Jo de har ju lite tävlingar och kurser också under hösten som jag sneglat på, men troligtvis kommer vi inte ner förens i vår men skulle det ändras säger jag till 😊
 
Så kul att du äntligen har honom hemma igen 😊 och bra målsättning också efter den tiden som har varit ♥️

Jag ska tävla sport nu i helgen, men det är utomhus, efter jag konsulterade min tränare anmälde jag mig till t5 & v2. I lördags var jag på kurs för domare och fick då chansen att rida igenom programmen och få hans poäng som om det var tävling, det var kul och jag fick klarhet i lite regelgrejer också, eftersom jag vanligtvis inte tävlar sport är det en del att komma ihåg, tex att inte öka hela långsidan som på GK, att nedtagningen ska vara 100% klar när jag når kortsidans markör. På min tränares inrådan valde jag vänster varv i v2, och just nu har vi lite dåliga odds att fatta vänster galopp så det är mest det som gör mig nervös, domaren sa att man får trava/tölta några steg in i fattningen men jag missade att fråga om man får börja trava när speakern säger ”förbered för galopp” eller först när man hör ”varsågod att visa galopp”, hursomhelst bör de andra gångarterna iaf gå ok.

Idag åker vi och tränar för islandstränaren som fick rida S lite grann, idag är det garanterat bara jag som rider men ser framemot hans tips inför helgens tävling också! Samt hoppas han tycker vi har utvecklats sen senast.

Sen på torsdag åker vi och tränar på GHP för min vanliga tränare, sista rycket inför tävlingen då 😅

Nästa tävling blir i oktober och det blir också vår första inomhustävling, det finns t3 men inte t5 så jag bestämmer nog efter helgen om vi bör köra t8 eller våga oss på t3 där, från domaren i lördags så vet jag att vi inte riktigt har den farten som krävs för t3/t1 men han sa också att gör jag större kontrast med kortsidorna och är jättetydlig & korrekt med placeringen på ökning/nedtagning så kan jag ändå se ut som jag hör hemma i grenen… eller kanske fyrgång 🤪🤣

I höst/vinter ska vi fortsätta träna för tränare så mycket vi kan, och inomhustävla när tillfälle ges i närheten, tror det blir en i november samt en clinic med fokus på markarbete.

Vintervila ska det också bli, 3-4 veckor tror jag, men får se lite när, troligtvis försöker jag tajma in det när det känns som det kommer va några veckor skitväder 😆
Vi har ju väldigt mycket samma saker vi tittar på, även om du åker både längre bort och på större grejer än vad jag gör.

Det ska bli kul att vara på samma tävling i helgen. Hoppas min skrutthäst kommer tycka att det är ok med en tävlingsplats han aldrig varit på innan 😁
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 656
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
80 81 82
Svar
1 633
· Visningar
116 121
Senast: Trott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 018
Senast: Sesca
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 067
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp