Intressant läsning för alla med "antenner"

Sv: Intressant läsning för alla med "antenner"

Jodu det finns det hästar som gör.
Nya trix varje vecka.

Solida plankhinder knuffas omkull på några dagar.
Ponny med rumpan emot som står och gungar fäller ganska så fort ett sådant staket.
Har provat det med.

Det som har fungerat bäst med mina hästar är att komma överens om varför hästen skall vara i hagen.
Och så minst 4 trådar för att påminna hästen om överenskommelsen.

Numera så har jag ingen utbrytarkung längre, den sista fick fång och avlivades för ett antal år sedan 30 år gammal.

då får man ju ha trästaket med el draget på insidorna. finns inte en möjlighet då, om elen fungerar, att ponnyn skulle kunna bryta igenom både el och sen ett solit trästaket innanför.

Ja, han hjälper ju bara till ;)

Min ponny hjälpte också till när jag skulle göra staket i beteshagen. Marken var relativt hård, så det var med ganska mycket möda jag slog ner stolparna. Efter mig gick ponnyn och drog/knuffade/kliade sig på stolparna. Schasade iväg honom ordentligt, men lika glatt fortsatte han. Efter mycket svett och ilska blev hagen fixad - men med ponnyn i stallet :D

Ptr: håller med dig, understimulans är nog orsaken i många fall

hur långt ska man kunna dra det resonemanget?

Jag sätter antenn på rymmarhästen för jag har inget passande bete
Jag sätter munkorg på fånghästen för jag har inget passande bete
Jag låter hästen gå i lina för jag har inget passande bete
Jag låter hästen stå i stallet för jag har inget passande bete.

Måste en häst gå på bete, undrar jag då?

Så jordbruksverket anser att man absolut ska avliva alla fånghästar? Och alla som har sina hästar i grusade hagar förhindrar ju också ett beteende, hästen kan inte äta.

Nej nu går du till överdrift.

De anser att det är något som hindrar hästens beteende så mycket att det inte får användas dygnet runt eller året om..eller som permanent lösning.
När jag frågade fick jag svar, max ett par timmar om dagen men helst inte alls och man ska anpassa foder/föda och miljö i första hand. Vill du fråga dem vad de anser och hur de tolkar lagstiftning så varsågod

Äta kan en häst ändå, det måste inte vara färskt gräs eller menar du att hästar serveras grus?

I min värld är en fånghäst en sjuk häst även om den inte alltid uppvisar symptom och därigenom måste man faktiskt anpassa sig för att hålla sjukdomen i schack..blir hästen sjuk av bete så kan den inte gå på gräs utan man får se till att främja djurets hälsa i första hand och det är något man får acceptera i vissa fall tycker jag..Fång utlöses inte alltid genom mängden gräs den äter därav att en munkorg kan vara totalt verkningslös också.

Även om bete är viktigt, så är det inte en överlevnadssak precis idag och det finns många hästar som inte går på bete pga hälsoskäl tex. Bete är inget måste idag även om de flesta hästar vill och mår bra av bete

Senast ändrad:

Frågan i det här ämnet är ju hurvida man får hindra ett naturligt beteende eller inte och där tycker jag absolut att munkorg resp att sätta ståltråd i en grimma för att förhindra att hästen sticker från hagen är samma sak.

På fråga om munkorg säger jordbruksverket iaf nej till att använda det som frekvent lösning just för att det faller in inom ramen att förhindra ett beteende.

Så det är bättre att låta en sådan häst gå i en grushage, ensam, hela sommaren? Och i bästa fall få titta på kompisarna borta i beteshagen? På vilket vis främjar man då hästens naturliga beteende?

Personligen föredrar jag att låta min gamla fångponny få gå tillsammans med sina kompisar även sommartid, men med munkorg som hon accepterar fullt ut. Hon äter det hon kan, hon dricker vatten utan några problem, hon umgås med kompisarna, de kliar på varandra precis som om hon hade varit utan, de busar med varann. På nätterna är allihop inne och då är hon givetvis utan munkorg. Men det här är alltså djurplågeri?

Eller så petar man på en munkorg. JAG har aldrig sett nån häst deppa ihop för det.
Men berätta gärna för mig var och hur jag hittar det perfekta magra betet och hur jag får tillgång till det så är saken klar.

Det är i vissa lägen skitsamma med vad som vore det ultimata, det finns ju grader även i helvetet (om man nu vill se munkorg som det), för att det faktiskt inte går rent praktiskt.

Fantastiskt kul för dig om du kan välja bete hursomhelst helst. Men tyvärr, det finns inte på kartan här.

Vad hindrar en betesreducerare för beteende menar du?

Det är ganska så grymt att inte kunna gnaga på träd och klia sin kompis.
Jag skulle aldrig använda det på en frisk häst för lång tid.
Utan bara på en sjuk häst som till varje pris måste skyddas från att stoppa i sig något olämpligt, t.ex. äta upp grannens havreåker.

Jag tycker nog att min lösning med att komma överens är en bättre lösning.
Den fungerar ju även om man vid något tillfälle skulle misslyckas med att hålla hästen i Fort Knox.
Vilket på något sätt känns säkrare.

(Under en period så resulterade varje rymning i ett antal timmars stallinternering. Inne i hage = äta med kompisarna. Ute ur hagen = hamna i stallet utan mat. Han fattade det hela ganska så fort. Jag tror att det tog en vecka.)

Men berätta gärna för mig var och hur jag hittar det perfekta magra betet och hur jag får tillgång till det så är saken klar.

Man måste ju se till att skaffa de rätta förutsättningarna för att ha sin häst.
Flytta, köpa, hyra, arrendera eller vad som nu kan behövas.
"Går inte rent praktiskt" är inte ett alternativ.

Man ser till att skaffa det bete och de staket som man behöver.
Vi flyttade från stället där hundägare drog upp staketet.

Måste en häst gå på bete, undrar jag då?

Den måste hur som helst gå i hage varje dag.
Enligt lagen.
Och på något vis så måste man ju hålla den inne i den hagen.
Samt skydda den mot vad som kan hända om den råkar komma ut.

Munkorg som skydd.
På samma vis som hästar är påklädda med allt möjligt bråte.
Benskydd och täcken och allt vad det är.

Alltså täcken för att hålla hästen ren?
Är inte det att inkräkta på hästens möjlighet att bete sig naturligt så säg?
Den kan ju inte klia sig då heller.

Den kan äta och dricka visst men inte på ett optimalt sätt och munkorgen har den på hela tiden som oftast.

Så för mig, är munkorgen värre än det att hästen har lite ståltråd i grimman som inte gör något mer än att sitta där, så länge inte hästen tar i stängslet..vilket den förmodligen inte gör, dygnet runt.

Det man måste förstå här tycker jag är att båda två medlen hindrar hästens beteende och det är under samma resonemang som man använder dem och det tycker jag är konstigt att man inte förstår faktiskt

Fast som du resonerar tror jag ingen gör i verkliga livet. De flesta, som inte är ekonomiskt oberoende, kan inte välja att leva exakt som man skulle vilja. Jag har till OK beten, dvs dåliga eftersom jag har islänning så är det önskvärt, vissa år funkar det utan munkorg, andra inte. Ska jag flytta de år som det behövs munkorg? Eller hur tänkte du?

Djurplågeri behöver man ju inte kalla det, men det är inte optimalt.
En häst med munkorg kan inte äta, dricka eller klia kompisar exakt så som om den hade varit utan..det kan man bara inte anse.

Som jag sagt så många gånger..dessa medlen vi tar till går under samma resonemang och används för att man inte kunnat finna bättre lösningar, där man högst troligt övervägt vad som är vettigast och i hopp om att skydda hästens hälsa.

Precis så som man gör av att försöka hindra hästen med ståltråd i grimma från att rymma..

Altså, man resonerar på precis samma sätt..."vad är bättre/värre"

Det jag ifrågasätter är hur vissa metoder man tar till för att hindra ett beteende är okej, medans andra inte är det...och jag köper inte att munkorg ska vara accepterat och inte lite ståltråd i grimman. Då anser jag att man har en otroligt snedvriden syn och tänker väldigt motsägelsefullt faktiskt

Senast ändrad:

Fast många hästar bryr sig inte om att de har munkorg. Troligen skulle de bry sig mer om de fick fång. Sen finns det väl en och annan som vantrivs med det, men jag har aldrig sett nån.

Senast ändrad:

Verkar det som att jag tog upp den frågan? Jag har ingen erfarenhet av det, däremot av munkorgar.

Fast som du resonerar tror jag ingen gör i verkliga livet.
Jo de flesta som jag känner faktiskt.
Hästen skall ha det bästa som den kan få.
Och det skall inte begränsas av ekonomi eller andra förutsättningar.
Misslyckas tillfälligt kan man göra men inte i längden.

Ska jag flytta de år som det behövs munkorg? Eller hur tänkte du?

Om du inte har möjlighet eller råd att ge hästen ett anpassat bete i en anpassad hage så kan du inte ha häst.
Så tänker jag.
Det är ingen mänsklig rättighet att ha häst.
Om man inte kan så kan man ju inte.

Men det är ju det tråden handlar om ..och jag har jämställt dessa mot varandra och försökt få svar på varför ett av dem ska vara okej och det andra inte, när de gör samma sak

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 548
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar