Intressant läsning för alla med "antenner"

Sv: Intressant läsning för alla med "antenner"

Kl

Jag tycker inte att det är så hemskt faktiskt, om åtgärden isf används under en begränsad tid..precis så som vi gör med annat som faktiskt också hindrar hästens beteende..tex betesreducerare, vävning, krubbitning, antibite, hönät, osv.. i all oändlighet, ja det finns många medel vi styr hästarnas beteende med för vår egen förenklings skull, men förhoppningsvis för att hästens hälsa i slutändan ska skyddas..där är det altså okej att hitta anordningar som hindrar beteendet i stället för att göra nåt åt grundproblemet..
Det är inte så att hästen kopplas direkt till stängslet utan den får isf en stöt helt självförvållat, precis som den får oavsett om den tar i trådarna.

Jag tycker att en munkorg är långt värre att använda när man kan se till att stoppa hästen i en beteshage som är lämpligare för den. Att sätta en antenn eller tråd på hästens grimma i ett hopp om att få den att sluta rymma är altså inte så hemskt om man jämför i mina ögon - den kanske bara behövs en enda gång?
Medans de där förbannade korgarna är ok att använda i flera månader..vissa anser att de går bra att använda dygnet runt, året om på hästar som inte längre kan klia, inte kan äta normalt, får käkproblem..stora gråskalor tydligen över vad som verkligen är okej och inte...Själv skulle jag hellre se att munkorgar förbjöds.

Allt som står i våra djurskyddslagar är inte optimala och det blir lite motsägelsefullt då och då..

Senast ändrad:

Jag tycker alltid att man får bedöma från fall till fall och avsikten med det man gör samt avgöra hur mycket hästen i så fall "lider" av det.

För mig är det skillnad i om alla hästar skulle ha järnskrot fulla kroppen "försäkerhetsskull" för jämnan än att en individ har det en kort period i ett försök att få den att sluta rymma..men har man det för jämnan utan anledning så är det mindre bra i mina ögon och man får försöka ta till andra åtgärder, tex höja och byta ut stängsel om nödvändigt.

Lika mycket som det i min värld är klart att hästen som riskerar fång, övervikt eller annat sätts på annat bete nästa år och inte får munkorg på i 2-5 månader dygnet runt, krubbitaren eller vävaren får bättre miljöer i stället för att hindras i sina beteenden.

Altså tillfälliga lösningar är mer ok för mig i detta fallet och för mig är det lite av en bedömningsfråga, vad syftet är och hur länge.

Ingen tror jag gör detta enbart i avsikt att skada djuret precis..

Själv har jag på ett bete varit med om en häst som hade lite ståltråd i grimman och det var det alternativet om den skulle stå på bete med sina kompisar eftersom att den höll sig inne då, eller stå ensam uppe på gården i grushage..förvisso med tillräckligt bra staket för den..men hästen hade det garanterat bättre i gräshagen med sina kompisar och den fick ju ingen stöt så länge den inte rörde stängslet, vilket den bara gjorde 1-2ggr sen var allt frid och fröjd.

Senast ändrad:

Kl

Jag tycker det är lite intressant och sorgligt hur mycket saker man kommer på för att slippa göra det som hästen kräver.
Med munkorgar, antenner etc.
Antenn brukar heller inte funka på de som inte gått att stängsla in m bra stängsel, som redan nämts.

Här går hästar som man inte vet hur de är först i hage med 5 trådar och rejäla trästaket och trägindar.

Den rymningsbenägna hingsten som hoppade över hingsstaket fick en specialbyggd hage med ännu mer höjd och fler trådar ihop med trästaket.

Då kan man ju säga att det är lika sorgligt att stängsla upp, hästen vill ju uppenbarligen inte vara där.

Numera så har jag ingen utbrytarkung längre, den sista fick fång och avlivades för ett antal år sedan 30 år gammal.
Och om jag minns rätt så blev en lösning att han fick välja var han ville vara och så stängslade vi därefter.

Kl

Jag tycker det är lite intressant och sorgligt hur mycket saker man kommer på för att slippa göra det som hästen kräver.
Med munkorgar, antenner etc.
Antenn brukar heller inte funka på de som inte gått att stängsla in m bra stängsel, som redan nämts.

Här går hästar som man inte vet hur de är först i hage med 5 trådar och rejäla trästaket och trägindar.

Den rymningsbenägna hingsten som hoppade över hingsstaket fick en specialbyggd hage med ännu mer höjd och fler trådar ihop med trästaket.
Eller hur!

Mina rymmare får bättre stängsel = problem solved.
Min krubbitare har aldrig rem, inget problem.
Mina lättfödda hästar har aldrig betesreducerare eller liknande och hittills inga problem (har haft egna hästar i över 30 år), någon enstaka har däremot fått kontrollerad tillgång på sommarhalvåret.
osv.

Och om jag minns rätt så blev en lösning att han fick välja var han ville vara och så stängslade vi därefter.

Vi kom överens med hästen.
Det var den enda lösningen.
Efter många förhandlingar med ett antal kompromisser så löste det sig.
Vi lyckades faktiskt även med hästen som hade dispens för långlina.

Mina rymmare får bättre stängsel = problem solved.

Mina rymmare fick sina behov tillgodosedda och stannade sedan inne efter förhandlingar.

Betesreducerare har jag haft på fånghäst för säkerhets skull.
Bättre det än att riskera något.

Betesreducerare har jag haft på fånghäst för säkerhets skull.
Bättre det än att riskera något.

Och precis samma tänker den som inte vill att hästen ska rymma.

Och det är exakt så många resonerar om att ha betesreducerare på..år efter år..dag in dag ut, istället för att se till att sätta hästen på ett lämpligt bete där den inte behövs.

För mig är det inte ok om man tar till någon av dessa som långsiktiga "lösningar", eller åretruntlösning någon av dem utan högst tillfälligt och därefter får man faktiskt se till att vidta andra åtgärder

Men det är den där gråskalan jag känner av bara av att läsa här och i andra trådar. Varför är vissa metoder ok medans andra inte är det - trots att de gör samma sak dvs hindrar ett beteende?

Senast ändrad:

Det fungerar inte så med alla hästar.
Riktiga utbrytarkungar kommer ut ändå.

Det gör dom. Men de är inte så många som folk i allmänhet vill påskina. De flesta av de som jag vet som har beskyllts för utbrytarkungar har haft ganska bekväma eller snåla ägare som inte haft riktiga staket.

Ni som menar att hästen har ett "val" tillhör de som inte förstår sig på hur hästar tänker.
De står väl o listar ut hur de ska göra nästa vecka- onda djur.

rymmer de så finns det en anledning o då får man ta itu med DET!

Jag håller inte med dig, min ponny rymde för att han kunde eller för att han ville då. Vilken tid på dygnet som helst, efter mat- före mat, ingen skillnad. Det var vinter och han hade täcke, staketet bestod av 3 plankor och 2 eltrådar.
Han började bara pressa sig genom tills allt var sönder... ganska jobbigt med 3 hästar på rymmen sen :(
Detta höll han på med i cirka en vecka och så bara slutade han, han har inte gjort det efteråt.
Men han gör en massa saker för att han kan... klättrar på bilar, försöker bita traktorn som rör på sig. Han älskar att dra i saker, bl.a. öppnat en grind åt en tjur så den rymde, pillat bort tappen i gångjärnet på samma grind osv..

Jag är i alla fall helt säker på att han rymde bara för att han kände för det, och tröttnade efter en stund ;)

Jag har haft 2 utbrytarkungar och under en period samtidigt.
De var ökända i vida kretsar för sina förmågor.
Den som hade dispens för att gå bunden på lång lina har jag aldrig vare sig mött eller hört talas om dess like.
Och den andra var en lurig rackare.
Hoppade ur hagen och gick på äventyr för att hoppa in igen vid matdags.
Under en period när han stod inackorderad så trodde stallägaren att grannarna hade sett i syne när de rapporterade att han var i deras trädgård - igen.

Jag har faktiskt också varit med om hästar som bara rymmer "för att". Min egen...:devil:

Det är dock bara på tillfälliga staket, t ex sommarhagar, som han håller på så med. Det första han gör när han kommer till sommarbetet är att gå längst med stängslet med sänkt huvud och leta "luckor". När han hittar en står han och cirkulerar bredvid den och laddar inför sitt rymningsförsök.

Sen står han på andra sidan av hagen och äter gräs tills man sätter tillbaka honom i hagen. Väldigt bra dock att han gör så, på 15-20 min så har han visat mig alla ställen som det går att rymma på så jag kan fixa det direkt:D

Lite lustigt blir det när de "får syn" på hålet i staketet de orsakat, och så rusar hela gänget glatt i hågen in i hagen igen!

Understimulans är nog inte ett ovanligt bakomliggande orsak till en hel del rymningar skulle jag tro.

Ptr

Eh, okej. För det är ju bara att skaka fram ett passande bete ur fickan och ställa hästen där? Så funkar det inte för mig. Även om det kanske gör det för dig.

Det gör dom. Men de är inte så många som folk i allmänhet vill påskina. De flesta av de som jag vet som har beskyllts för utbrytarkungar har haft ganska bekväma eller snåla ägare som inte haft riktiga staket.

Det håller jag med om :)

Men det är precis under samma resonemang enligt mig..dvs paniklösningar för att man inte kunnat ordna till en bättre lösning, tyvärr

Är hästen en återkommande rymmare så måste man på sikt = förbättra stängsel så att det blir omöjligt

Riskerar hästen ohälsa på betet utan sin munkorg = hitta ett bättre bete, låta hästen vara begränsad tid på betet, slå ner det mesta av gräset i hagen, minska hagen, alt i värsta fall låta hästen vara utan betet

Senast ändrad:

Hängslen och livrem.
Passande bete med ordentligt staket och munkorg om hästen ändå skulle lyckas rymma.
En fånghäst är en död häst om den råkar komma ut ur hagen.

Frågan i det här ämnet är ju hurvida man får hindra ett naturligt beteende eller inte och där tycker jag absolut att munkorg resp att sätta ståltråd i en grimma för att förhindra att hästen sticker från hagen är samma sak.

På fråga om munkorg säger jordbruksverket iaf nej till att använda det som frekvent lösning just för att det faller in inom ramen att förhindra ett beteende.

Eh, okej. För det är ju bara att skaka fram ett passande bete ur fickan och ställa hästen där? Så funkar det inte för mig. Även om det kanske gör det för dig.

hur långt ska man kunna dra det resonemanget?

Jag sätter antenn på rymmarhästen för jag har inget passande bete
Jag sätter munkorg på fånghästen för jag har inget passande bete
Jag låter hästen gå i lina för jag har inget passande bete
Jag låter hästen stå i stallet för jag har inget passande bete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 548
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar