Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker visst att jag besvarade din fråga..en häst vill allra högst ha bete och gå med sina kompisar, men kan den bli sjuk av det så finns det tillfällen när det kanske inte är så lämpligt med betesgång nej.
Man lämnar inte en häst ensam i en hage någonsin utan kompisar inom räckhåll.
Och för mig är det högst olämpligt att sätta hästar tillsammans som har olika behov vad gäller mat och miljö för att må bra. Skaffa ett lämpligare bete.
Men fortfarande så är det genom både munkorg och ståltråd som hästägare försöker tillgodose behovet för hästen.
Och som någon annan nämnt, det finns andra sätt att göra det på, ex spärra av och begränsa betesytor..eller så får man ordna ett lämpligare bete det finns inte bara två alternativ dvs bara en grushage eller en hage full med kraftigt gräs. Behovet av att beta går att uppfylla på en rad andra sätt. Och jag förstår inte problemet..mår hästarna dåligt i sina hagar övriga tiden på året eller vaddå? Ett bete får aldrig ses som någon slags kompensation för en dålig/tråkig hade resten av tiden på året heller..då är nåt helt galet i hästhållningen enligt min åsikt och jag börjar ärligt undra snart vad vi ska ha för syn på bete egentligen - är det verkligen för hästens bästa eller är det för vårat eget behov/dämpa dåligt samvete eller vad?
Men då så får man väl låta bli att mata just när kompisen går där.
De flesta hästar på bete blir för feta och kan låta bli att äta några timmar varje dag.
Om 3 hästar turas om att hålla hästen sällskap så behöver varje häst bara vara av betet 8 timmar var/dag.
Bete är bekvämt för hästägaren.
Inga fodringar.
Och billigt.
Hästen skördar sitt foder själv.
Hästägaren vill inte ge upp sin semester, därav munkorgen.
Sedan ser jag iof inte riktigt parallellen du drar mellan munkorg och antenn. Anser du det vara djurplågeri att ha hästen i box under del av dygnet också? Att ha täcke på som den kan fastna i eller bli för varm i? Att använda hästen till ridning för sitt eget nöjes skull? Att ha träns på hästen med bett i munnen en begränsad del av dygnet?
Bete är bekvämt för hästägaren.
Inga fodringar.
Och billigt.
Hästen skördar sitt foder själv.
Hästägaren vill inte ge upp sin semester, därav munkorgen.
Fast de flesta betar ikapp om man praktiserar "delbantning".
.... eller ge andra hästar oregelbundna matvanor helt plötsligt.
Det är ingen lösning som passar här. Har för övrigt en 2-åring som definitivt inte behöver banta.
På vilket sätt hänger semester ihop med munkorg?.
Jag börjar nästan undra om det bara är på de grunderna folk kastar ut sina hästar på bete för
För det första har jag aldrig antytt att något är djurplågeri
Djurplågeri i mina ögon är något helt annat..och jag förstår inte vars du får det ifrån? Olämpligt är en sak och djurplågeri är en annan. Jag har inte heller sagt att jag tycker att det är okej att en häst står helt själv i en hage en hel sommar - varför gör du såna tolkningar samt åsikter åt mig som jag inte har?
Jag säger det igen, båda två är lika illa ifall man använder dem frekvent utan att försöka förändra miljön för hästen.
Och för det andra..det jag motsätter mig är hurvida man kan anse att en sak är snudd på olagligt och nästa inte trots att de uppfyller samma funktion, de ska hindra ett beteende. Du kan inte påstå att en munkorg gör annat heller eftersom att den ska förhindra och begränsa hästens födointag, att äta är ett naturligt beteende för en häst, för oss alla..för mig är båda redskapen högst relevanta i denna diskussion att jämföra med varandra med andra ord då jag överhuvudtaget inte begriper mig på gränsdragningen dem emellan i den bemärkelsen och den lagparagraf man hänvisat till
Nej att ha en häst på box i rimliga gränser är inte djurplågeri, ej heller att täcka en häst efter behov och med måtta, inte heller att rida hästen varsamt på ett sätt som inte orsakar den smärta eller skada.
Det är snarare du som flyger iväg med absurda jämförelser..
För mig är det synd att man inte i sin djurhållning ser till att anpassa sig utefter hästarnas behov i stället och är för mig en självklarhet som ska gå före quickfix eller annat för att man själv tror eller tycker att det är omöjligt.