Intressant läsning för alla med "antenner"

Sv: Intressant läsning för alla med "antenner"

Bete är bekvämt för hästägaren.
Inga fodringar.
Och billigt.
Hästen skördar sitt foder själv.

Hästägaren vill inte ge upp sin semester, därav munkorgen.

Fast de flesta betar ikapp om man praktiserar "delbantning".

*kl

När/var drar man gränsen för vad som är tillräckligt naturligt?

Och lite förebyggande i betesdiskussionen...

Tjockisar på ena sidan och klenisar på andra sidan. Hunden betar hästbajs :p

Varför behöver dom beta? Jag har nog faktiskt aldrig varit med om en häst som måste det, däremot en hel del som egentligen skulle må bätte av en kontrollerad foderstat och ett kontrollerat foderintag året om.

Jag tycker visst att jag besvarade din fråga..en häst vill allra högst ha bete och gå med sina kompisar, men kan den bli sjuk av det så finns det tillfällen när det kanske inte är så lämpligt med betesgång nej.
Man lämnar inte en häst ensam i en hage någonsin utan kompisar inom räckhåll.
Och för mig är det högst olämpligt att sätta hästar tillsammans som har olika behov vad gäller mat och miljö för att må bra. Skaffa ett lämpligare bete.

Men fortfarande så är det genom både munkorg och ståltråd som hästägare försöker tillgodose behovet för hästen.

Och som någon annan nämnt, det finns andra sätt att göra det på, ex spärra av och begränsa betesytor..eller så får man ordna ett lämpligare bete det finns inte bara två alternativ dvs bara en grushage eller en hage full med kraftigt gräs. Behovet av att beta går att uppfylla på en rad andra sätt. Och jag förstår inte problemet..mår hästarna dåligt i sina hagar övriga tiden på året eller vaddå? Ett bete får aldrig ses som någon slags kompensation för en dålig/tråkig hade resten av tiden på året heller..då är nåt helt galet i hästhållningen enligt min åsikt och jag börjar ärligt undra snart vad vi ska ha för syn på bete egentligen - är det verkligen för hästens bästa eller är det för vårat eget behov/dämpa dåligt samvete eller vad?

Nej, jag tänker absolut inte skicka iväg en 22 år gammal liten ponny någon annanstans i landet på minibete, eller hålla henne ensam i vinterhagen hela sommaren. En ponny som varit i vår ägo i 17 år och uppfostrat samtliga hästar hon går med, en ponny som trivs ypperligt i sin flock och är väl medveten om sitt höga värde i gänget. Inte när hon kan gå tillsammans med de andra som vanligt och beta av det bete som finns, men i begränsad mängd, med hjälp av en munkorg som har dagtid och inte har några som helst problem med.

Jag tycker det är väldigt konstigt hur man kan anse att munkorg begränsad tid på året och dygnet är värre än att låta hästen vara ensam, i grushage, eller ge andra hästar oregelbundna matvanor helt plötsligt.

Sedan ser jag iof inte riktigt parallellen du drar mellan munkorg och antenn. Anser du det vara djurplågeri att ha hästen i box under del av dygnet också? Att ha täcke på som den kan fastna i eller bli för varm i? Att använda hästen till ridning för sitt eget nöjes skull? Att ha träns på hästen med bett i munnen en begränsad del av dygnet?

Men då så får man väl låta bli att mata just när kompisen går där.
De flesta hästar på bete blir för feta och kan låta bli att äta några timmar varje dag.
Om 3 hästar turas om att hålla hästen sällskap så behöver varje häst bara vara av betet 8 timmar var/dag.

Det är ingen lösning som passar här. Har för övrigt en 2-åring som definitivt inte behöver banta.

Det är avgränsningen och ja (den är öppen, det är därför det ser ut som om trådarna är så slaka.) Staketet är trästolparna man ser längre bort. De med rymmartendenser är på den gröna sidan ;)

Inga fodringar.
Och billigt.

På vilket sätt hänger semester ihop med munkorg?

/undrar Solis som pga djurbeståndet på gården sällan, och endast efter månader av planering, möjligen eventuellt kan komma iväg ett par dagar. Och som har hästarna inne nattetid och därmed varken slipper ifrån fodringar eller mockning. Och som dessutom tränar även under sommaren.

Det är lätt att slå sig för bröstet och tala om hur andra okända människor ska göra...

Sedan ser jag iof inte riktigt parallellen du drar mellan munkorg och antenn. Anser du det vara djurplågeri att ha hästen i box under del av dygnet också? Att ha täcke på som den kan fastna i eller bli för varm i? Att använda hästen till ridning för sitt eget nöjes skull? Att ha träns på hästen med bett i munnen en begränsad del av dygnet?

För det första har jag aldrig antytt att något är djurplågeri
Djurplågeri i mina ögon är något helt annat..och jag förstår inte vars du får det ifrån? Olämpligt är en sak och djurplågeri är en annan. Jag har inte heller sagt att jag tycker att det är okej att en häst står helt själv i en hage en hel sommar - varför gör du såna tolkningar samt åsikter åt mig som jag inte har?
Jag säger det igen, båda två är lika illa ifall man använder dem frekvent utan att försöka förändra miljön för hästen.

Och för det andra..det jag motsätter mig är hurvida man kan anse att en sak är snudd på olagligt och nästa inte trots att de uppfyller samma funktion, de ska hindra ett beteende. Du kan inte påstå att en munkorg gör annat heller eftersom att den ska förhindra och begränsa hästens födointag, att äta är ett naturligt beteende för en häst, för oss alla..för mig är båda redskapen högst relevanta i denna diskussion att jämföra med varandra med andra ord då jag överhuvudtaget inte begriper mig på gränsdragningen dem emellan i den bemärkelsen och den lagparagraf man hänvisat till

Nej att ha en häst på box i rimliga gränser är inte djurplågeri, ej heller att täcka en häst efter behov och med måtta, inte heller att rida hästen varsamt på ett sätt som inte orsakar den smärta eller skada.
Det är snarare du som flyger iväg med absurda jämförelser..

För mig är det synd att man inte i sin djurhållning ser till att anpassa sig utefter hästarnas behov i stället och är för mig en självklarhet som ska gå före quickfix eller annat för att man själv tror eller tycker att det är omöjligt.

Senast ändrad:

Inga fodringar.
Och billigt.

Jag börjar nästan undra om det bara är på de grunderna folk kastar ut sina hästar på bete för :crazy:

*KL*

Jag har lite svårt att se vad som skiljer linda ståltråd runt nosremmen eller sätta en antenn, och på att t ex sätta en jordtråd på stängslet. Målet är detsamma, se till att hästen även vintertid får en kännbar stöt av tråden om den är på den, och därmed avskräcka hästen från nya försök. Effekten blir samma med - mer kännbar stöt för hästen.

Så, att se till att elstängslet vintertid faktiskt fungerar - är det inte okej? Eller är det inte okej bara om man löser problemet med päls, snö och jordning med att linda eltråd - men jordtråd går fint?

Fast de flesta betar ikapp om man praktiserar "delbantning".

Ja visst gör det.
Vilket ger ännu mindre anledning till att det skulle vara något problem för sällskapshästarna.
De äter ju oftast inte kontinuerligt under vinteruppstallningen.
Uppstallning med utfodringar efter klockan är ju tyvärr fortfarande det vanligaste alternativet för en häst.

På vilket sätt hänger semester ihop med munkorg?.

För många så innebär det ju att slippa både fodringar, mockningar och ut och intag.
Om du ändå håller på på det viset så kan väl de hästar som behöver beta göra det på natten när den som inte skall beta står på stall.

Jag tycker att du har fastnat i dina egna begränsningar för att sedan lösa det med en munkorg.

Jag börjar nästan undra om det bara är på de grunderna folk kastar ut sina hästar på bete för :crazy:

Jag vet med säkerhet många som gör det.
Vilket naturligtvis gör mig beklämd.
Och ger mig anledning att misstänka att även andra gör så.

Nu så har jag hästarna på lösdrift året runt och fodrar en gång i veckan med storbalar i nät.
Så jag är också bekväm av mig.
Men jag anser att man kan både ha det bekvämt OCH tillgodose hästarnas behov.
Det är bara en fråga om fantasi och kreativitet.

Och så blir DU beklämd av att folk vill åka på sem. några veckor:laugh:

du som ....aldrig orkar mocka, leda hästar eller ens fodra dagligen.

hästar vill också ha sommarlov o vila.

För det första har jag aldrig antytt att något är djurplågeri
Djurplågeri i mina ögon är något helt annat..och jag förstår inte vars du får det ifrån? Olämpligt är en sak och djurplågeri är en annan. Jag har inte heller sagt att jag tycker att det är okej att en häst står helt själv i en hage en hel sommar - varför gör du såna tolkningar samt åsikter åt mig som jag inte har?
Jag säger det igen, båda två är lika illa ifall man använder dem frekvent utan att försöka förändra miljön för hästen.

Och för det andra..det jag motsätter mig är hurvida man kan anse att en sak är snudd på olagligt och nästa inte trots att de uppfyller samma funktion, de ska hindra ett beteende. Du kan inte påstå att en munkorg gör annat heller eftersom att den ska förhindra och begränsa hästens födointag, att äta är ett naturligt beteende för en häst, för oss alla..för mig är båda redskapen högst relevanta i denna diskussion att jämföra med varandra med andra ord då jag överhuvudtaget inte begriper mig på gränsdragningen dem emellan i den bemärkelsen och den lagparagraf man hänvisat till

Nej att ha en häst på box i rimliga gränser är inte djurplågeri, ej heller att täcka en häst efter behov och med måtta, inte heller att rida hästen varsamt på ett sätt som inte orsakar den smärta eller skada.
Det är snarare du som flyger iväg med absurda jämförelser..

För mig är det synd att man inte i sin djurhållning ser till att anpassa sig utefter hästarnas behov i stället och är för mig en självklarhet som ska gå före quickfix eller annat för att man själv tror eller tycker att det är omöjligt.

Vi får väl helt enkelt enas om att vi tänker väldigt olika när det gäller munkorg. För jag tycker faktiskt att det är ett alternativ när det gäller fånghästar. I vårt fall har ponnyn icke betesutlöst fång, med munkorgen klarar hon av gå tillsammans med kompisarna som vanligt på sommaren,

Om man nu inte skulle få minska matintaget för fång- och kolikhästar t.ex. så undrar jag hur du tycker man ska lösa det? Ska de avlivas per automatik?

Jag tycker du resonerar väldigt dubbelomoraliskt faktiskt. Kanske har du ingen egentlig erfarenhet av t.ex. fång?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 548
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2