Intressant läsning för alla med "antenner"

Sv: Intressant läsning för alla med "antenner"

Det anser jag också och jag tycker att det är fel att man förfasar sig över en metod före en annan som gör samma sak..och varför vissa saker ska vara okej och andra inte..så det ska bli mycket intressant att följa detta och är det så att fallet med ståltråd döms ut så anser jag att det är där gränsdragningen går och då ska också andra metoder inte tillåtas som ska hindra något.

Jag förstår mycket väl hur man tänker ur båda scenarion men jag kan faktiskt luta mig åt hållet att ska inte ståltråd vara okej då ska inte munkorgar vara det heller..eller något annat som kan hindra ett beteende i den grad att det kan innebära minsta besvär eller lidande för hästen
Ska jag hårddra det så bör vi inte använda elstängsel alls då eller ställa hästen i varsin box heller för att inte hindra hästens behov/beteende alls - optimalt eller realistiskt tänkande? Nej och under rådande omständigheter den bästa lösningen anser många för att kunna hålla häst

Jag stör mig fruktansvärt på när man inte tänker sig för om vad det egentligen är för ämne som behandlas och vad det egentligen är man gör..främst när metoder ska smutskastas före andra som gör precis samma sak och ska frågan vara att man absolut inte får hindra hästens beteende någonsin, då är vi alla illa ute.

Senast ändrad:

Jag förstår mycket väl hur man tänker ur båda scenarion men jag kan faktiskt luta mig åt hållet att ska inte ståltråd vara okej då ska inte munkorgar vara det heller..eller något annat som kan hindra ett beteende i den grad att det kan innebära minsta besvär eller lidande för hästen

Men när det gäller just sjuka hästar så är ju massor av de olika behandlingar som vi utsätter hästarna för en stor begränsning.
Så munkorg på en fånghäst efter inrådan från veterinär ser jag som vård.
Det är bara så som jag har använt en sådan i varje fall.

Jag tycker också att det är mer vettigt..men fortfarande skiljer sig inte något för mig i att man en period har ståltråden för att hästen inte ska rymma mot att man har en munkorg på för att hästen inte ska bli fet på betet (det är otroligt många som gör så) eller förminska risken för fång en period.

Sen finns det alltid undantag och det tycker jag är helt okej eller att det är en begränsad tid, tillfällig lösning.

Men båda är lika illa om de används som permanent lösning eller att de används utan eftertanke eller utan minsta lilla försök till övrig förändring av hästens föda eller miljö.

För mig är det faktiskt rätt osmart tänkande att sätta fånghästen på ett kraftigt frodigt bete alltid om man faktiskt kan se till att ordna ett lämpligare bete i första hand och det är osmart att sätta ut en rymmande häst i en hage med ett för dåligt stängsel för den. Lämpliga beten går alltid att få tag på, men det innebär massor av merjobb och en utgift..precis så som det blir om man ska byta ut och förbättra stängsel så att hästen inte kan rymma..summa summarum, det är möjligt men omständigt.

Senast ändrad:

Att begränsa betet för hästen kostar inte mera än några tillfälliga plaststolpar, litet el-band och några timmars jobb.
Jag kan inte tycka att någon hästägare inte skall klara av att ordna det.

Den måste hur som helst gå i hage varje dag.
Enligt lagen.
Och på något vis så måste man ju hålla den inne i den hagen.
Samt skydda den mot vad som kan hända om den råkar komma ut.

Munkorg som skydd.
På samma vis som hästar är påklädda med allt möjligt bråte.
Benskydd och täcken och allt vad det är.

Alltså täcken för att hålla hästen ren?
Är inte det att inkräkta på hästens möjlighet att bete sig naturligt så säg?
Den kan ju inte klia sig då heller.

Jag funderade mest på om en häst verkligen måste gå på bete, då hn jag svarade på verkade ställa betesgång som ett naturligt måste för alla hästar. Jag tror inte att en häst lider av att inte vara på bete, frisk som sjuk. Och är det verkligen så svårt att hitta hagkompisar till icke betesgående hästar? Med tanke på alla hästar som är feta och i riskzon för fång och egentligen kanske inte borde gå på bete?

Munkorg har jag inget emot så länge man använder den med förnuft. Men då har jag inte heller något emot ståltråd, täcken, boxar, höga stängsel, bett, skor osv osv... Om utgångspunkten alltid är hästens välbefinnande och säkerhet, och sakerna används med förnuft. Om man använder det ena eller det andra med syfte att medvetet försämra hästens livsmiljö kan man dra åt helvete tycker jag.

Och är det verkligen så svårt att hitta hagkompisar till icke betesgående hästar?

Nej det är det inte.
Antingen så kan man erbjuda någon annan häst med samma problem att flytta in eller så kan de andra hästarna turas om med att hålla den stackars fånghästen sällskap.

Patsy kliade utmärkt bra på sina vänner med greenguarden på.

Jag har sett 2 hästar misslyckas med sådana här munkorgar.
images

Ang, antenner som var ursprungfrågan.

om hästen petar ut ögat på en annan häst- är det smällar man får ta?

Jämförelsen med munkorgar, skor som behövs osv haltar. Missbruk är ngt annat.

Om man har gjort allt som går i staketväg o inget funkar så... kanske. Om man har uppsikt.

Men med tanke på hur många staket ser ut på bukebilder så förvånar det inte mig att hästar rymmer hela tiden.

Ang, antenner som var ursprungfrågan.

om hästen petar ut ögat på en annan häst- är det smällar man får ta?

Nej.
Jag gjorde därför en båge i stället.
Så att det skulle vara ofarligt för andra hästars ögon och mina egna ögon.

Så det finns bara två alternativ. Antingen munkorg eller ensam i grushage hela sommaren.
Varför inte tillsammans med kompis i skogshage eller grushage?

Jag har inte nämnt ståltråd överhuvudtaget, jag pratar munkorg....

Du svarade inte på min fråga hur det kan anses vara att tillfredsställa hästens naturliga behov när den lämnas ensam i en icke beteshage hela sommaren? På vilket vis är det att låta hästen få utlopp för sina naturliga behov?

Är det bättre för hästen att lufsa runt ensam i den hagen med lite hö? Eller är det bättre om den kan få tillbringa sommaren tillsammans med sina kompisar som vanligt, men med munkorg dagtid? I en stor hage.

För övrigt, jo, vår ponny dricker som vanligt och hon och hennes lilla kompis kliar varandra som vanligt. Trots hennes munkorg. Däremot kan hon inte äta lika mycket, och det är liksom vitsen, att hon ska få beta men inte hur mycket som helst.

Så det finns bara två alternativ. Antingen munkorg eller ensam i grushage hela sommaren.
Varför inte tillsammans med kompis i skogshage eller grushage?

Därför att kompisarna behöver beta.

Jag är möjligen lite nojig, men jag vill inte att hästarna betar någon dag, går i grushage och äter hö en annan dag och sedan plötsligt ut i beteshagen igen osv. Jag vill att de får kontinuitet i det de äter, jag tror de mår bäst då.

Har man å andra sidan ytterligare någon häst som bör begränsa sitt matintag av någon anledning så är det väl knappast några problem...

Jag tycker visst att jag besvarade din fråga..en häst vill allra högst ha bete och gå med sina kompisar, men kan den bli sjuk av det så finns det tillfällen när det kanske inte är så lämpligt med betesgång nej.
Man lämnar inte en häst ensam i en hage någonsin utan kompisar inom räckhåll.
Och för mig är det högst olämpligt att sätta hästar tillsammans som har olika behov vad gäller mat och miljö för att må bra. Skaffa ett lämpligare bete.

Men fortfarande så är det genom både munkorg och ståltråd som hästägare försöker tillgodose behovet för hästen.

Och som någon annan nämnt, det finns andra sätt att göra det på, ex spärra av och begränsa betesytor..eller så får man ordna ett lämpligare bete det finns inte bara två alternativ dvs bara en grushage eller en hage full med kraftigt gräs. Behovet av att beta går att uppfylla på en rad andra sätt. Och jag förstår inte problemet..mår hästarna dåligt i sina hagar övriga tiden på året eller vaddå? Ett bete får aldrig ses som någon slags kompensation för en dålig/tråkig hade resten av tiden på året heller..då är nåt helt galet i hästhållningen enligt min åsikt och jag börjar ärligt undra snart vad vi ska ha för syn på bete egentligen - är det verkligen för hästens bästa eller är det för vårat eget behov/dämpa dåligt samvete eller vad?

Senast ändrad:

Men då så får man väl låta bli att mata just när kompisen går där.
De flesta hästar på bete blir för feta och kan låta bli att äta några timmar varje dag.
Om 3 hästar turas om att hålla hästen sällskap så behöver varje häst bara vara av betet 8 timmar var/dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 548
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2