Intressant läsning för alla med "antenner"

Sv: Intressant läsning för alla med "antenner"

Då får man låsa in den i en box där den varken kan komma lös eller göra sig illa.

Klart du förstärker effekten

Nej det är exakt samma effekt.
Så är nämligen fysikens lagar.
Det man gör är att leda fram effekten effektivare genom pälsen.

Som med en kabel.
Det är samma effekt i kabeln oavsett om den är isolerad eller inte.

W=A*V

Inte den effekten (kanske fel ord val av mig) utan effekten det har på hästen genom att man styr elen till ett ställe på kroppen som mycket känsligt och ger det en större kontaktyta där än vad hästen kan få av staketet ensamt.

Jag har svårt att se det hålla, fortfarande så ger inte ståltrådskonstruktionen någon elektrisk stöt. Stöten står det lagliga elstängslet för.

Just det, sen har ju hästen ett val, den behöver inte gå emot elstängslet. Sen kan man undra vart man ska dra gränsen, har inte skorna samma effekt egentligen? Jag menar så fort man sätter på skor på dessa ofta oskodda "rymlingar" så slutar dom och rymma:D

Då får det nog bli förbjudet att klippa hästarna med för det finns rätt många som klipper sina framförallt små men även stora för att elen ska "kännas"och dom stannar kvar i hagen.

Klart du förstärker effekten och dessutom leder den runt hela huvudet på hästen. Om du inte själv förstår vad det innebär så ...... varför inte prova att göra det på dig själv.....;)

Fast det är väl inget problem, det är ju bara att undvika staketet:) I annat fall är ju även staketet olagligt. Värre då med skor, som verkligen förstärker effekten iom att dom jordar...

Precis så är det. Gör ett ordentligt staket så slutar hästen rymma.
Dra en extra jordad tråd om det behövs.

Jag säger inte att antenner är rätt, men ditt påstående är det definitivt inte heller. Gäller många, men inte alla.

Jag säger inte att antenner är rätt, men ditt påstående är det definitivt inte heller. Gäller många, men inte alla.
Tja, RÄTT stängsel stänger inne alla hästar.
Vissa hästar fungerar kanske inte på elstängsel, då får man välja en annan sorts staket som stänger hästen inne. Jag kan inte se någon enda godtagbar anledning till att göra något som kan klassas som djurplågeri för att stänga hästen inne hagen, utan det är bara att skramla fram de pengar som behövs och sätta upp ett ordentligt staket som hästen stannar innanför.

Eller också har jag en helt annan syn på verkligheten. ;)
Jag har själv haft rymmande hästar, de rymmer inte längre och jag har inte behövt använda några antenner. Däremot har jag förbättrat våra stängsel. Och, som sagt, det FINNS stängsel till alla hästar. Det är inte ett dugg att förenkla verkligheten...

Tja, RÄTT stängsel stänger inne alla hästar.
Vissa hästar fungerar kanske inte på elstängsel, då får man välja en annan sorts staket som stänger hästen inne. Jag kan inte se någon enda godtagbar anledning till att göra något som kan klassas som djurplågeri för att stänga hästen inne hagen, utan det är bara att skramla fram de pengar som behövs och sätta upp ett ordentligt staket som hästen stannar innanför.

Hur klassas det som djurplågeri? Det är ju inte avgjort ännu.

Sen är vi allihop djurplågare i sånt fall, som låter våra hästar gå innanför el-staket. ALLA hästar har någon gång gått emot tråden, ofta med huvudet först. Så ALLA hästar har någon gång fått sig en smäll (på nosen eller huvudet) av el-tråden, av precis samma anledning, nämligen dom går för nära, det är ingen skillnad.

Att sätta "antenner" handlar om att göra hästens huvud "större" så att den inte kan sticka in huvudet emellan trådarna och "krypa" ut utan att få en smäll, ingenting annat. El-staketet står där av precis samma anledning, och hästen får precis lika stor smäll om den försöker men inte har kommit på den kan sticka huvudet emellan trådarna och "krypa" ut relativt oskadd, så vad är skillnaden? Att en del hästar är smartare? Ska dom hellre straffas till box eller liten paddock, ensamma, istället då? Är det mer djurvänligt?

Eller också har jag en helt annan syn på verkligheten. ;)
Jag har själv haft rymmande hästar, de rymmer inte längre och jag har inte behövt använda några antenner. Däremot har jag förbättrat våra stängsel. Och, som sagt, det FINNS stängsel till alla hästar. Det är inte ett dugg att förenkla verkligheten...

Jag har sett travhingstar hoppa över rejäla hingststaket på travbana, sett hopphäst ligga ner på backen och krypa ut under nedersta tråden,sett ponny forschera trästaket med el på om och om igen, och sett häst gå över järnbommar och slå runt. fått samtal om liten shettis på på 70 vägen nästan påkörd av barnfamilj kl 5.30 på morgonen.
I alla fall har staketen var varit efter alla konstens regler men hästar är smarta. Får man samtal om att hästen stått på vägen och nästan orsakat en olycka ja då väljer man pest eller kolera. Hästen har ju ett val. Sen är det absolut inget man ska använda hela tiden men i vissa fall ser jag inget fel i det under kort period om nån dag eller två för att hästen ska kunna lära sig var gränsen går, och den inte ska orsaka olyckor när man har prövat ALLT annat.
En häst man vet om som rymmer och orsakar en dödsolycka tex åker man på som ägare eftersom man inte löst problemet som funnits. Samtidigt är man ansvarig för att ge en häst ett drägligt liv och inte spärra in den i en box 24/7.

Ni som menar att hästen har ett "val" tillhör de som inte förstår sig på hur hästar tänker.
De står väl o listar ut hur de ska göra nästa vecka- onda djur.

rymmer de så finns det en anledning o då får man ta itu med DET!

Allting måste tydligen regleras i lagen. Folk vill hobbla för att man troligen har så mkt skit som hästen kan fastna i till vardags. enklare än att se till att miljön är god.
Man vill binda i repgrimma, sätta antenner för att man inte kan göra schyssta staket o SE ÖVER situationen i hagen. Behöver de ljus för att känna sig trygga- fixa det. släpp inte ihop hästar som inte kommer överens osv.

hingststaket är 2.50 höga, ponnystaket- solida. Plank funkar om ponnyn nu anser sig vilja komma ut ur hagen. De går sällan ut överallt, så det arbetet är en engångsföretéelse.

.... utan det är bara att skramla fram de pengar som behövs och sätta upp ett ordentligt staket som hästen stannar innanför.

Det fungerar inte så med alla hästar.
Riktiga utbrytarkungar kommer ut ändå.
Å andra sidan så hjälper inte antenner heller på dem så det jämnar ut sig.

Jag har provat antenn i grimman (för mycket länge sedan innan elfösare blev olagliga) men övergav det då det inte gjorde någon skillnad alls.
En häst som jag hade på foder hade dispens för att stå bunden på lång lina.
Det gällde att knyta linan rätt för annars så knöt han upp knuten.
Hake var inte att tänka på, den öppnades på 10 min.
Hästen hoppade 130 utan ryttare och 120 med.
Den var 137 cm i mankhöjd och kunde krypa som en hund.

De står väl o listar ut hur de ska göra nästa vecka- onda djur.
Jodu det finns det hästar som gör.
Nya trix varje vecka.

hingststaket är 2.50 höga, ponnystaket- solida. Plank funkar om ponnyn nu anser sig vilja komma ut ur hagen.

Solida plankhinder knuffas omkull på några dagar.
Ponny med rumpan emot som står och gungar fäller ganska så fort ett sådant staket.
Har provat det med.

Det som har fungerat bäst med mina hästar är att komma överens om varför hästen skall vara i hagen.
Och så minst 4 trådar för att påminna hästen om överenskommelsen.

Numera så har jag ingen utbrytarkung längre, den sista fick fång och avlivades för ett antal år sedan 30 år gammal.

Då får man låsa in den i en box där den varken kan komma lös eller göra sig illa.

Men då så är ju både antenn och långlina mycket snällare mot hästen.
Det handlar ju om att göra en avvägning.

Nåväl, antenn fungerar ju ändå inte så för mig kan det kvitta.

Jag tror det är du som inte förstår hur hästar fungerar. Dom är inte alls onda och sitter och smider planer, däremot är dom instinktiva flockdjur som gör det dom känner sig tvugna att göra.

Just nu går min ponny ihop med fyra andra. Speciellt en är väldigt förtjust i honom och vill gärna följa med när vi går iväg. Han hoppar över, kryper under, springer igenom; visst kan man säkert sitta och stängsla till förbannelse med resultat att det tar längre tid för honom att hitta en väg ut (för en väg ut hittar han, han måste ut tycker han!). Man kan såklart sätta han i box också varje gång, med resultat att han står där och är jätteledsen istället.

Nu har ju Masse läst förarbeten och allt där det ska ha framkommit att t ex metalldelar i grimma är förbjudet, så då är det ju slutdiskuterat egentligen. Men hade det inte varit förbjudet skulle inte jag tycka det vore på något vis plågande att fästa den typen av anordning i grimman i syfte att ge ponnyn respekt för stängslet. Får man ingen konsekvens (=elstöt) av att preja/klättra/krypa så fortsätter han.

Jag ha själv åkt på en kyss med metall som ledning mellan aggregatet (dvs inte ens tråden, utan direkt från aggregatet) och jag kan inte påstå att det var så mycket värre än att ta med bar hand i början av tråden. Däremot en jävla skillnad jämfört med när jag klämmer mig mellan trådarna med full vintermundering och det bara "sticker till" på sin höjd. Och det är just det man vill komma åt med antenner, förbättra ledningen.

Men som sagt, är det förbjudet så är det. Jag ids inte själv leta fram dokument som tyder på det, utan litar på Masses tolkning.

Antenn fungerar ju ändå inte.
Den smarta hästen bara vrider på huvudet och håller undan antennen.

Förhoppningsvis räcker det med en gång så testar hästen inte igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 548
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar