Sv: Intressant läsning för alla med "antenner"
Jag har erfarenhet av fånghästar (där jag också är medveten om att gräsmängden inte är största boven alltid utan fånganfall kan utlösas av minsta grästuva)
Men det är inte en diskussion som handlar enbart om munkorg här, utan det jag har gjort är att jag ifrågasatt hela resonemanget och gränsdragningar för vad som gäller när det kommer till att begränsa en hästs naturliga beteenden..vad som är okej och inte. Man kan inte säga bu åt en sak och rosa nästa trots att de hindar beteenden båda två det är fel anser jag..och jag ifrågasätter det både moraliskt och isf vad som tolkas ur lagen..man kan inte ha lagar som är så otydliga i sin mening i så fall
Slutgiltigt blir altså för mig att jag förstår inte hur antenn/ståltråd i grimman är värre än att sätta på en munkorg utan i mina ögon så ska båda bedömas lika i så fall om man ska bedöma dem utifrån att det hindrar ett beteende och ja, jag tycker att det är tillfälliga lösningar men i övrigt håller jag fast vid att man ska förändra hästens miljö på andra sätt, annars förkastar jag båda medlena och de är lika illa att använda sig av i så fall.
Så det ska bli oerhört intressant att följa detta fallet och ta del av vad man kommer fram till samt tolkning av lagen och vad man kan anse ska gälla