Ja, jag vet ganska direkt om det klickar eller ej. Dels ska man ha något att prata om, dels ska det vara ett visst flyt och känsla i det hela. Svårt att sätta ord på när det är en känsla. Har inte nödvändigtvis med attraktion att göra, kan klicka med folk utan att vara sexuellt intresserad eller vara intresserad av någon relation. För en relation krävs både "klick" och attraktion (och en massa andra saker).
Jag har gett folk som jag tycker ser bra ut, men inte klickat med ett par chanser, men klickar inte senare heller. Likaså har jag aldrig fallit för någon kompis (men de har för mig). Nä, har ändå dejtat och känner mig själv såpass väl att finns det ingen känsla från min sida på dejt 1, så finns det inte på dejt 4 eller 10 heller.
Detta är absolut min uppfattning också. Efter 5-7 sekunders träff så vet man intuitivt om man vill ha ett förhållande med människan ifråga. Och det är någonting som sannolikt inte kommer ändra sig, oavsett hur mycket man kommer träffas fortsättningsvis.
Däremot så krävs ytterligare en parameter för att det ska bli en relation - och det är att även motparten ska känna likadant.
Den matematiskt begåvade inser då - om nu detta nu stämmer - att sannolikheten för förhållande är mycket lägre i nätdejting, gentemot att t.ex mingla på en krog eller liknande. Varför det då?
Jo, ponera att snittet är att en random människa klickar med var tionde möjlig partner. Då gäller ju också samma sak för de möjliga partnerna - och det blir träff, inte var tionde - utan var hundrade gång (1/10 x 1/10). Att jag valde just var tionde är inte poängen här, det blir samma matematiska effekt med vilken siffra som helst, förutom utopin
alla klickar med alla.
Och varför gäller nu inte detta på krogen då? Jo, där sållar folk redan bort de de inte klickar med från början, och lägger omedvetet inte så mycket raggning där det känns noll och meningslöst.
Därför brukar jag säga att man inte ska lägga eoner på att försöka lära känna nån via mail och mess i nätdejting, för chansen är ändå stor att ni inte ömsesidigt klickar. Så investera inte tid och känslor i något du inte alls vet hur det kommer funka.
Sök istället brett, sålla bort eventuella sociala idioter med några korta mess - och träffa många så snart som möjligt. Gör det på neutral mark, och ha en tydlig avskedstid, så du kan backa ur om det inte funkar. Om det funkar jättebra, går det utmärkt att ändra planerna för eftermiddagen, eller vad det nu är.