Inte bara nätdejting next part

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan INTE låta bli att konstatera att jag lätt hade fantiserat om något i stil med detta:
tumblr_inline_ne53djxcf31qhwaxg.jpg

:angel:

Jag har en fråga: Inlägget ovan är ett, i mina ögon, grovt sexistiskt "skämt". Hur kan det komma sig att ingen reagerar på det överhuvudtaget (några tom uttrycker sitt gillande)?

Jag har en fråga: Inlägget ovan är ett, i mina ögon, grovt sexistiskt "skämt". Hur kan det komma sig att ingen reagerar på det överhuvudtaget (några tom uttrycker sitt gillande)?
Du tycker att det är ett grovt sexistiskt skämt och du reagerar. Det är precis så det brukar vara. De som tycker att något är olämpligt på något sätt säger det. Var och en talar för sig själv, helt enkelt. Det har hänt att jag har varit den första och även enda att reagera på sådant som jag tyckt varit sexistiskt eller dumt på något annat sätt. Jag ser inte det som en anledning att försöka skuldbelägga andra.

Själv tycker jag att det är lite intressant att man reagerar som du på att någon skivar en banan.

Jag ska på dejt på lördag :)
Känner mig sådär inför det.. det hänger fortfarande mycket funderingar kvar sedan "Mr Right" (som inte var det och det tog slut med i juli/aug) Men jag vill och behöver gå vidare. Han jag ska träffa låter bra på papperet och vi har liknande värderingar, men jag har svårt att känna så mycket alls. Men jag hoppas att det kommer när vi ses! :)

Ja, det fungerar på precis samma sätt som på manliga arbetsplatser, där grova sexistiska skämt levereras och någon ensam kvinna reagerar.

Då ser männen bara oförstående ut, och säger nåt i stil med
Själv tycker jag att det är lite intressant att man reagerar som du på att någon skivar en banan.

eller
För att det är en banan?

Tja, själv kan jag gilla sexistiska skämt OM de riktas mot någon speciell som "gjort sig förtjänt av det" tex genom att bete sig som en stereotypisk fjant på ett sätt som direkt påverkar andra, detta oavsett om det riktas mot kvinnor eller män. Däremot när det riktas sådana skämt oprovocerat mot vem som helst bara för att den råkar vara av ett visst kön, eller när folk gillar dem rent allmänt, då blir jag less. Kanske dubbelmoral, men jag ser inte det tokiga i att uttrycka irritation mot jobbiga typer som beter sig på ett sätt jag själv inte uppskattar.

För mig spelar alltså sammanhanget stor roll. För andra är det alltid lika illa oavsett sammanhang.

Ja, det fungerar på precis samma sätt som på manliga arbetsplatser, där grova sexistiska skämt levereras och någon ensam kvinna reagerar.

Då ser männen bara oförstående ut, och säger nåt i stil med

eller

Det vore JÄTTEINTRESSANT om ni kunde komma med ett exempel på när en man skämtat på samma sätt om en kvinna som på något sätt trakasserat honom på ett sexistiskt vis till exempel sexuellt!! För alla gånger som jag har hört sexistiska skämt från män om kvinnor så är det skämt om helt vanliga kvinnor som inte sagt att de kräver bild på deras nakna kroppar för att ta männen seriöst.

Det ÄR skillnad!! Det är skillnad att skämta om någon som gått över en gräns och man drar ett skämt för att ta lite kontroll över situationen igen och en annan sak att skämta om människor för att visa sin överlägsenhet!

Så tycker jag. Ni har nog aldrig varit kvinnor så det kan vara svårt för er att se skillnaden men det är en skillnad faktiskt att skämta om en människa som hoppar ner på en från en hög höjd lite som en man i ett patriarkat gör när han trakasserar en kvinna med sin sexism och att skämta om någon bara för att sparka på den som redan ligger ungefär som det brukar göras när det skämtas sexistiskt om kvinnor i ett patriarkat.

Jag antar att ni inte förstår skillnaden mellan satir och mobbing heller?? Att sparka uppåt versus neråt??? Inga klockor? Att ni lägger grov sexism i samma låda som att skämta om sexistiska rövhattar man träffat på nätet känns inte helt ok faktiskt......

Let's be honest nätdejting är som att springa in i en vägg av sexuella trakasserier!!

Jag föredrar alla gånger att träffa någon naturligt i mitt vardagsliv sådär organiskt som det så fint heter. Frigående. :D Men alla har inte den lyxen och några föredrar kanske till och med nätdejting!

Att ni lägger grov sexism i samma låda som att skämta om sexistiska rövhattar man träffat på nätet känns inte helt ok faktiskt......

Nej, det gör det verkligen inte. Syftet med att göra så är antingen obegripligt - eller helt djävla uppenbart. Om du förstår hur jag menar.

Jag tycker att du resonerar väldigt väl i det inlägg som jag citerar lite av!

Reaktionerna från de citerade när det gäller bananskivaren är intressanta och inte så lite beklämmande.

Nej, det gör det verkligen inte. Syftet med att göra så är antingen obegripligt - eller helt djävla uppenbart. Om du förstår hur jag menar.

Jag tycker att du resonerar väldigt väl i det inlägg som jag citerar lite av!

Reaktionerna från de citerade när det gäller bananskivaren är intressanta och inte så lite beklämmande.
Jag tänker mig att det kan vara samma typ som tycker det är lika hemskt med skämt om "white people" som rasistiska skämt om grupper som faktiskt är förtryckta.

Det här med att situationen och vem det faktiskt skämtas om <till exempel då en sexistisk rövhatt och inte män i allmänhet> maktobalans och omvärlden faktiskt spelar in är en del helt blinda för tyvärr så fort de ser något som de på minsta sätt kan relatera till bli skämtat om så blir det personligt och sammanhanget försvinner för dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 972
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka