Inte bara nätdejting next part

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir bra för dig att sluta umgås med honom. Så nedbrytande att han inte kan lyssna på dina behov utan det handlar om hans behov rakt över.

(och det sista får mig att :wtf: - jag har varit där en gång på hedenhös tid, med en person som pratade om sig själv som "oss" inga egna planer för framtiden allt baserades på mina planer - helt outhärdligt)
Menar du att du vet när det är bra för andra att sluta umgås?

Jag funderade på en sak om politiska åsikter. Tror ni att en högermänniska och en vänstermänniska kan funka ihop? Alltså varken extremvänster eller extremhöger, men säg vänsterpartiet/socialdemokraterna mot liberalerna/moderaterna?
Någon som lyckats med det?
Det kan funka så länge man respekterar varandra. Kanske också blir roliga diskussioner.
Det skulle dock bli problem om han sa att "jag vill bli Jimmie Åkessons efterträdare"
Men då handlar det ännu mer om värderingar för mig.

Jag funderade på en sak om politiska åsikter. Tror ni att en högermänniska och en vänstermänniska kan funka ihop? Alltså varken extremvänster eller extremhöger, men säg vänsterpartiet/socialdemokraterna mot liberalerna/moderaterna?
Min mamma och hennes särbo (tillsammans sedan 80-talet) har olika politiska åsikter.

Självklart behöver du inte svara, men...
Jag trodde du sökte någon för en relation?
Söker du kanske bara dejter?

Varför är tvåsamheten destruktiv för dig?
Söker ingen traditionell tvåsamhet, men man kan ju dejta för det och se vad det leder till.. Gillar ju att umgås med människor. En del av mig hoppas att jag ska en dag kan hitta någon som en hyfsat normativ tvåsamhet skulle funka med, men jag söker inte efter det och hyser inga förhoppningar om att det sker inom en överskådlig framtid. Vet nog inte riktigt helt själv varför det blir destruktivt för mig, men försöker reda ut det i samtalsterapi.

Söker ingen traditionell tvåsamhet, men man kan ju dejta för det och se vad det leder till.. Gillar ju att umgås med människor. En del av mig hoppas att jag ska en dag kan hitta någon som en hyfsat normativ tvåsamhet skulle funka med, men jag söker inte efter det och hyser inga förhoppningar om att det sker inom en överskådlig framtid. Vet nog inte riktigt helt själv varför det blir destruktivt för mig, men försöker reda ut det i samtalsterapi.
Jag kanske tolkar fel?
Som jag tolkar dig så önskar du en fungerande tvåsamhet?
Om jag tolkar rätt, då håller du ju också tvåsamheten högt, precis som jag?

På riktigt? Vad är det som inte funkar? Jag menar, så länge man har någorlunda liknande människosyn så måste det väl vara ok att se olika vägar dit? Jag och en av mina bästa vänner har helt olika partipolitiska idéer, men delar grundsyn i det mesta. Fast det är klart, det gör ju att jag skulle ha svårt att umgås en längre tid med någon som en benhårt övertygad om att ett parti eller en inriktning sitter på den stora och enda sanningen
Som sagt så har jag inga problem med att vänner inte delar samma politiska syn. Flera av mina vänner delar inte syn med mig, men det är inget som påverkar vår vänskap. Men i relationer upplever jag att det varit ett problem om man stått för långt ifrån varandra, just för att vissa värderingar inte är riktigt lika och sätten att nå dit skiljer sig fundamentalt. Men för vissa funkar det bevisligen, men inte för mig. Det beror ju självklart på hur "fast" någon är i sina tankar och hur viktigt personen ifråga tycker det är att framföra dem och hur mycket var och en lever efter sin politiska syn.

Min kille är betydligt mer vänster än mig och vi har kilat stadigt i 6 år nu (vet inte om det räknas som lyckat? :D)

Vi delar dock vissa grundvärderingar som jag inte skulle kunna kompromissa med. Vi är båda feminister, vi tycker att utbildning och kunskap är viktigt (dock har vi väldigt olika typer av kunskaper själva) och ingen av oss skulle någonsin kunna dejta en Sverigedemokrat. I övrigt har vi olika politiska ståndpunkter kring lite allt möjligt, vilket gett upphov till många intressanta diskussioner :).

Som sagt så har jag inga problem med att vänner inte delar samma politiska syn. Flera av mina vänner delar inte syn med mig, men det är inget som påverkar vår vänskap. Men i relationer upplever jag att det varit ett problem om man stått för långt ifrån varandra, just för att vissa värderingar inte är riktigt lika och sätten att nå dit skiljer sig fundamentalt. Men för vissa funkar det bevisligen, men inte för mig. Det beror ju självklart på hur "fast" någon är i sina tankar och hur viktigt personen ifråga tycker det är att framföra dem och hur mycket var och en lever efter sin politiska syn.
Håller med dig där
Jag hade inte heller velat ha en relation där åsikter skiljer för mycket
Jag tycker det är viktigt med lika värderingar i en relation

Jag kanske tolkar fel?
Som jag tolkar dig så önskar du en fungerande tvåsamhet?
Om jag tolkar rätt, då håller du ju också tvåsamheten högt, precis som jag?
Till viss del ja, men ska jag vara ärlig så tror jag att den önskan mest beror på att man enligt våra samhällsnormer "ska" vilja ha en tvåsamhet(som denna dialog tex visar). Skulle den normen inte finnas så skulle jag troligen inte alls vilja ha den typen av relation.

Och som någon annan skrev att någon typ av relation söker jag ju uppenbarligen eftersom jag hänger här, men relationer behöver ju nödvändigtvis inte se ut på samma sätt och det betyder inte att en typ av relation eller livsval är bättre eller högre värderad än någon annan

Till viss del ja, men ska jag vara ärlig så tror jag att den önskan mest beror på att man enligt våra samhällsnormer "ska" vilja ha en tvåsamhet(som denna dialog tex visar). Skulle den normen inte finnas så skulle jag troligen inte alls vilja ha den typen av relation.

Och som någon annan skrev att någon typ av relation söker jag ju uppenbarligen eftersom jag hänger här, men relationer behöver ju nödvändigtvis inte se ut på samma sätt och det betyder inte att en typ av relation eller livsval är bättre eller högre värderad än någon annan
Du kan ha rätt, vi påverkas säkert mycket av normen i samhället vi lever i.
Hur en värderar livstil är helt personligt, och ska så vara.

Det är många som hänger på dejtingsidor, något söker ju alla där, många är på sidorna i åratal och verkar ha svårt att hitta vad dom söker...eller så är det just sökandet som ger tillfredställelse?

Jobbnatt i hålan där m bot och jag sov där i stället för på hotellet.
Går att samanfatta med ett ord, katastrof!
End of story.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 296
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 991
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 762
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka