Inte bara nätdejting next part

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, gynekologen sa att enda sättet att skydda sig mot herpes är ju att helt avstå sex.
Och vet man att man har det så är man ju på ett sätt en säkrare partner, eftersom man då avstår sex vid minsta symtom.

Kanske ska jag vänta med att berätta tills/om jag får symtom igen, för tills dess är jag ju förmodligen inte mer smittsam än andra som bär på det. Det sägs att det är ungefär 1/3 som har bär på någon av herpestyperna så risken att man redan varit med andra som haft det är ju övervägande.

Det tycker jag låter som en rimlig strategi. (Fullständig avhållsamhet på grund av rädsla för lite blåsor, är ju uppenbart orimligt.)

Det måste väl ändå vara upp till partnern att avgöra??

Jag har inte herpes, och skulle bli mer än lovligt förbannad om en potentiell sexpartner inte berättade!
Nja. Det är överhuvudtaget aldrig upp till någon annan att avgöra vad vi visar/berättar om oss själva. (Det gäller ju även de sjukdomar som man måste upplysa om enligt lag, inte heller i de fallen är det sexpartnern som avgör vad vi ska visa av oss själva, utan lagen.)

Arg kan man ju bli, såklart, men det kommer ju i så fall att ske vid något annat tillfälle än vid det tillfälle då någon inte har berättat, för då vet du ju inte om det.

Njaaaaa... Jag håller med om poängen men tycker argumenten var lite märkliga. :D
Jag orkade inte läsa så långt (min engelska är inte vad den borde) men jag uppfattade det som att om man lever som singel och trivs med det så vill omgivningen ändra på en och få en att träffa någon.
Skulle bara vilja tillägga att om man är singel och råkar tycka att parlivet också har sina ljusa stunder, då är pressen lika hård. Man förutsätts ändra på sig för att träffa någon, man får veta att ens liv är otillräckligt och man kan inte säga något positivt om en man utan att omgivningen säger "men det kanske kunde vara något?" :yuck:

Nja. Det är överhuvudtaget aldrig upp till någon annan att avgöra vad vi visar/berättar om oss själva. (Det gäller ju även de sjukdomar som man måste upplysa om enligt lag, inte heller i de fallen är det sexpartnern som avgör vad vi ska visa av oss själva, utan lagen.)

Arg kan man ju bli, såklart, men det kommer ju i så fall att ske vid något annat tillfälle än vid det tillfälle då någon inte har berättat, för då vet du ju inte om det.

Det här känns verkligen helt skruvat i min värld. Är det okej att sprida könssjukdomar för att det tar ett tag innan den smittade parten förstår att den är smittad??

Azalea, hur vet du att jag (eller för den delen din potentiella partner) inte är testad fri?

Det måste väl ändå vara upp till partnern att avgöra??

Jag har inte herpes, och skulle bli mer än lovligt förbannad om en potentiell sexpartner inte berättade!
Håller med dig helt

Det är inte någon annan son ska avgöra om jag vill riskera att få besvär som jag får dras med HELA LIVET
Det är oansvarigt att inte säga någon
En kille som gör så mot mig, går bort

Självklart vet man inte vad en partner döljer eller inte, och man kan inte tvinga någon att berätta något över huvud taget. Men i en diskussion kan man väl utgå ifrån att vi inte försöker tvinga varandra, utan att vi diskuterar ståndpunkter. Jag tycker definitivt man ska berätta sådana saker för en potentiell partner och låta henom avgöra om risken är OK eller inte, däremot förutsätter jag givetvis inte att det är vad som faktiskt sker.

Nu handlar det ju inte heller om att @Azalea ska hålla tyst eller aldrig mer ha sex bara för lite blåsor, alternativet att berätta och en partner går med på risken finns ju, liksom alternativet att partner också är smittad redan. Situationen är alltså inte "evigt celibat eller tig".

@Azalea - jag tycker inte du behöver nämna din könsherpes innan du ens vet om ni kommer ha sex. Märker du däremot att det blir så, jag då tycker jag du ska säga det.

Min sambo har munherpes och om han märker att ett utbrott är på gång pussar han mig inte på läpparna. När det ligger latent, ja då spelar det ingen roll. Men han har varit ärlig och berättat.

@Migo Är du testad fri tror jag att du själv tar upp det med alla nya partners, eftersom du då lär veta hur vanligt herpes är, att det kan ligga latent och ändå smitta. Är du testad fri lär du ju vilja att alla dina partners ska testa sig innan ni har sex för att du ska vara 100% säker att inte bli smittad.

För att det här inte ska förvandlas till en könssjukdomstråd kanske vi ska gå tillbaka till ämnet.
Det går ju att skapa en spinoff för att diskutera detta vidare. :)

Hur vet du det? Såvida du inte blodtestat dig kan du omöjligen veta helt säkert, många har det latent utan symtom och får aldrig besvär.

Precis min tanke. Sjukvården testar inte för herpes. Anledningen är att så många har det utan att veta om det och diagnos ställs därför endast vid utbrott. Så man får helt enkelt ta risken att sexpartnern kan ha det, eller inte ligga alls. Har själv munherpes och säger inget om jag inte har nån blåsa. Har hört att om man har munversionen så är det inte så troligt att man får könsversionen. Vet inte om det är sant men hoppas på det ;)
Så nej, jag hade inte sagt något om jag varit Azalea faktiskt. Känns onödigt att säga nåt, eftersom partnern förmodligen redan varit utsatt för det. Men självklart då att inga symtom finns och med kondom, mycket mer går nog egentligen inte att göra.

@Migo Är du testad fri tror jag att du själv tar upp det med alla nya partners, eftersom du då lär veta hur vanligt herpes är, att det kan ligga latent och ändå smitta. Är du testad fri lär du ju vilja att alla dina partners ska testa sig innan ni har sex för att du ska vara 100% säker att inte bli smittad.
Du ifrågasatte tom själv om du har rätt att utsätta andra för smittorisk
Har DU rätt att avgöra om någon annan vill riskera att få besvär av blåsor?

Du ifrågasatte tom själv om du har rätt att utsätta andra för smittorisk
Har DU rätt att avgöra om någon annan vill riskera att få besvär av blåsor?

Klart jag ifrågasätter alla aspekter, jag är en reflekterande person. I slutändan kommer jag förmodligen berätta det här imorgon, för jag har svårt att inte prata om saker. Men diskussionen i sig är ändå intressant. Det finns inte bara ett sätt att se det och folk har i regel dålig koll på herpes. Jag själv visste ingenting om det förrän det blev konstaterat att jag fått det för en och en halv månad sedan. Det jag kan säga är att det är mycket bättre att prata med sjukvårdspersonal på STI-mottagningar för information om det än att klicka sig runt på nätet.

Klart jag ifrågasätter alla aspekter, jag är en reflekterande person. I slutändan kommer jag förmodligen berätta det här imorgon, för jag har svårt att inte prata om saker. Men diskussionen i sig är ändå intressant. Det finns inte bara ett sätt att se det och folk har i regel dålig koll på herpes. Jag själv visste ingenting om det förrän det blev konstaterat att jag fått det för en och en halv månad sedan. Det jag kan säga är att det är mycket bättre att prata med sjukvårdspersonal på STI-mottagningar för information om det än att klicka sig runt på nätet.
Information är alltid bra
Att medvetet inte informera om en sjukdom till en människa som en tänker ha sex med, är det lägsta av det lägsta, tycker jag
Vi väljer ju själva vem vi vill vara i slutändan, men jag tror att du vinner på att vara ärlig. Alla människor gillar ärlighet. Om killen är fin och ni gillar varandra, kanske ni får en fin relation :)

Det finns inte bara ett sätt att se det och folk har i regel dålig koll på herpes.

Håller helt med där. Framförallt verkar många ha dålig koll på hur vanligt det är, och hur stor risken är att de själva har det.

Om det kan vara lite uppmuntrande så kan jag säga att ingen har blivit förbannad när jag berättat först efter ett tag, eller inte vågat fortsätta ha sex med mig.

Nu är du visserligen antagligen mer smittsam än jag varit på många, många år. Men om du använder kondom och undviker sex när du har utbrott så är jag övertygad om att det räcker. Du behöver inte framställa det som att sexpartnern "har sex på egen risk".

Att medvetet inte informera om en sjukdom till en människa som en tänker ha sex med, är det lägsta av det lägsta, tycker jag
Vi väljer ju själva vem vi vill vara i slutändan, men jag tror att du vinner på att vara ärlig. Alla människor gillar ärlighet. Om killen är fin och ni gillar varandra, kanske ni får en fin relation :)
Tillägger att min sambo får ibland en blåsa på läppen, vi pussas inte när han känner av herpesen
Annars är jag inte orolig att pussa på honom
Det är mitt val att ta den minimala risken

Ja din åsikt har framgått och jag förstår att du inte tänker ta in någon ny synvinkel vilket såklart är ok också :)

Ja din åsikt har framgått och jag förstår att du inte tänker ta in någon ny synvinkel vilket såklart är ok också :)
Vad finns det för synvinkel att "ta in"?

Att medvetet undanhålla något som faktiskt angår en sexpartner (i allra högsta grad). Finns det någon vettig anledning att göra så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 251
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 984
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 734
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka